VÁLINEWS 136. levél J.-nek, Le Meux / 2006. július
●
2006 július 2.,
vasárnap
Ha az ember
egy
hozzátartozója
meghal....
Kondor Béla.
Keresgélem a
helyemet a
fájdalmas
gondolatok
között.
Barátom most
nézte meg
a gyűjteményes
kiállítását.
Azt mondja,
teljes
csalódás, ennyi
év távlatából.
Szakrális
témákhoz nyúl,
ikonokat fest,
hitetlenül.
Számára ezért
hiteltelen.
A nagy képei
kifejezetten
gyengék,
néhány kicsi,
Pilinszky
portréja jó.
Lokális érték.
Akkor és ott
nagyon
tiszteltük;
kiemelkedett
abból a
szellemi
közegből,
a gyenge
álmodernek
közül, ami fölé
magasodott.
Mindenkit
tiszteltünk,
aki valamilyen
értelemben
ellenálló volt.
Mára ez a
jelentősége
eltűnt.
Gruber Béla a
maga huszonhét
évével teljesen
kortalan,
érdektelen
mikor élt, kora
fölé nőtt.
Aztán délelőtt
Katával a hatos
villamoson
egyeztettük.
Nagy képe,
fontos: az az
angyal, késsel
a szájában, ha
jól emlékszem.
Azok a gyönyörű
vattás-fehérek.
Kis képeiből
pedig jó
néhány. Nem
ítélni kell,
használni.
Váli Dezső írja
blogjában
Kondor Béláról:
„Barátom most
nézte meg a
gyűjteményes
kiállítását.
Azt mondja,
teljes csalódás,
ennyi év
távlatából.
Szakrális
témákhoz nyúl,
ikonokat fest,
hitetlenül.
Számára ezért
hiteltelen.”
Én, úgy is mint
VD egy másik –
időnként
vegyésznek
titulált –
barátja, a
következőt
teszem hozzá:
Kondor Béla
hívő volt, sőt,
a szó szoros
értelmében vett
vallásos
katolikus. Azt
is tudom, hogy
kinél gyónt (természetesen,
nem a paptól
tudom), volt,
hogy éjjel.
Saját magát
hívő
katolikusnak
nevezte. A
Vigilia egyik
körkérdésében
is nyilatkozott.
De elég az is,
ha valaki
elolvassa a
verseit. Szóval,
nem lehet azt
mondani rá,
hogy hitetlen
lett volna.
Azaz VD barátja
Kondorban való
csalódása és
Kondor
hitetlensége
között ok-okozati
összefüggést
vélni
sületlenség.
Azt meg
tapasztalatból
hadd mondjam,
ha valaki
önmagát hívőnek
gondolván egy
másik emberről
azt állítja,
hogy hitetlen,
miközben ezt
nem tudja, csak
gondolja, akkor
érdemes volna
megvizsgálnia
saját magát,
hogy ő maga nem
pogány-e?
Hidvégi Máté
Köszönöm, Máté!
Barátom nem
állítja
magáról, hogy
hívő. Kereső,
izgalmas
helyzet.
Kondor: nem
biztos, hogy
ugyanarról
beszéltek, más
értelemben is
használják ezt
a szót.
Műveiből én is
kihallok valami
cinikusságot.
Talán, amit P.
Szűcs mondott
halálpontosan a
Lakner-jelenségről:
az a baja, hogy
nem hisz a
festészetben.
Persze ez, így,
nem tehető át
Kondorra. Vagy
Szüts: az a
bajuk sok
maiaknak, hogy
mindenáron
üzenni
akarnak
valamit.
Morandi nem
akart üzenni,
festett.
Gondolkozom a
dolgon. Rég
hallottalak,
örülök!
d.
Deske,
barátoddal csak
Kondor hite
kapcsán
vitatkozom.
Azzal a
megállapítással,
hogy ő
csalódott
Kondor
festészetében,
semmi bajom
nincs.
Ha már
említetted a
késes angyalt a
"vatta
fehérekkel".
(Pontos címe:
Ítélkező. Nagy
László is írt
róla.)
Szeretnék egy
művészettörténet
világszenzációt
itt és most
bejelenteni: a
mű alkotói:
Kondor Béla és
én.
(Kisgyerekként
a kép aljára
ráfesthettem
pár
ecsetvonást.
Mint Mikica a
te egyik
művedre, ha jól
emlékszem.) A
mamám szerint
egy másik képre
pedig egy
pálcika figurát
rajzolhattam.
Erre sajnos nem
emlékszem.
Kondor
művészetében
cinikusság
nincs. Humor
van bőven. Meg
macska.
Szüts általad idézett megjegyzése egyes művészek "üzenni akarásáról" a
program-festőkre vonatkozik. (Pl. szocreál). Kondor nem üzent semmit. Ő jeleket
hagyott. Morandi is ezt tette. Ő, speciel, a csend jeleit hagyta ránk. Mint a
zenében Cage.
Máté
● 2006 július 3., hétfő
Közben itt hétfő lett, harmadika,
és én 24 alapozott farostlemezzel
megérkeztem Törekibe.
Szakszerű vendégvárás,
ismerik a művészeket:
a
műteremnek szánt szoba üres,
festőállvány és reflektorok.
Ez aztán gondot is okoz.
Az istállóban talált kartondobozokból
rakodóasztal.
Az a hengeres nehezék,
amit összetixóztam a hangszórómmal,
hogy
föl ne dülhessen;
préselt lótápszer (lósó?) lehet.
Szép lett a négy asztal téri helyzete.
Fölkért hozzászólóm kissé rövidre fogta, ez csak a veleje. Pedig ő ennek valódi szakértője:
Apó! **
Szüts általad idézett megjegyzése egyes művészek "üzenni akarásáról" a
program-festőkre vonatkozik. (Pl. szocreál). Jaj de szép lenne, ha így
lenne... Hogy csak a szocreál!
Vagy akkor definiáljuk a szocreált!: El Hassan Róza, a halmozottan hátrányos /
kissebbségi helyzetű nőművész, az szocreál? Amikor mint arab származású, sőt nő
megnyilvánul művészileg? (ld. György Péter legutóbbi könyvében egy egész fejezet
róla)... Gerhes Gábor is szocreál? Kicsiny Balázs is szocreál? És Lovas Ilona?
(igyekszem kimondottan jó művészeket mondani!)
Szüts
(** még főiskolai nevem)
Kedves Váli!
Azt hiszem a Kondorral kapcsolatos fanyalgás oka (amit én
egyébként nem osztok - elegendő csupán a „Tengerész álma” címü remekműre
vagy egy fantasztikus-lila püspök képre hivatkoznom - ) hasonló okokra
vezethető vissza,mint pl a Nagy László vagy Kormos költészete iránti
fanyalgás:túlságosan is erőteljesen idézi fel a ’60-as – ’70-es
éveket,annak művészi gondolkodását,témáit. Ezek pedig ma özönvíz előttinek
tűnnek. Kondor azonban sokkal jobb festő volt ,semhogy a korszak avult
atmoszférája végleg lehúzza,idejétmúlttá tegye. (És akkor még nem
beszéltünk a macskákról és a repülő szerkezetekről).
G2.
● 2006 július 4., kedd
Kedves Szüts!
Talán olyasmit kívánsz, amit a strukturalisták. Tekintsük a
műalkotáson kívüli mozzanatokat irrelevánsnak. Azaz, ha egy mű
értelmezéséhez elengedhetetlenül szükséges a mű - absztrakt értelemben vett
- környezetének bizonyos ismerete, az nem jó dolog. Jól értelmezem a
mondandód lényegét?
Máté (Hidvégi)
Deske!
Szütsnek van igaza. Ez olyan, mint az életszentség. A szent - a dolog
lényegénél fogva - nem tudhatja magáról, hogy szent. A festő sem tudhatja
igazán, hogy képe miről szól. Ha jó a kép, akkor önarckép. A saját arcát
senki sem láthatja. Szia! G3.
● 2006
július 5., szerda
Hősiesen a vonzóbb megoldást választottam. Nem festek, amíg valamire
nem jutok a szereplésnapló 14 ezer rubrikája átigazításában. (Végül újra
kellet kezdeni, most két
oszloppal van dolgom a kilencből.) És mellette intenzív közös munka a
programozóval, valamint gépíró barátnőmmel. Reggel ötkor asztalnál. Hétkor
uszoda. Délre már keresztbe áll a szemem. A 2300. sornál tartok, másfél nap
alatt. Nagyon élvezem. Sok-sok móka az évtizedek során.
9037 |
külföld infó |
|
Tornay, Adam |
Franciao. |
1990.06. esetleg kiállítást nekem Franciaországban, és nem kell eladnom stb. Itthon közvetítene, Balatonnál múzeumot szervez. (1994: semmi) |
9071 |
fizetség |
A/61/01 |
Szelényi Károly |
|
Kodak színskálát kértem tőle fotózáshoz. |
9073 |
infó |
A/90/27 |
|
|
újra festettem az A/88/19 egy korábbi állapotát, mert túl jó volt, hogy elvesszék. |
21:35... és csendes győzelem, a tizennégyezer adat átnézve, egyeztetve és átírva, ahol kellett.
● 2006 július 6. csütörtök
Megjött Kata.
Én hajnalban kelek,
így átkerültem a műterembe,
a tábori ágyra.
Nem panaszként mondom.
Csak ennek nincs támlája,
és a párna leesékeny.
Hiába toltam a falhoz,
az ágyláb és a parketta
közös súrlódási együtthatója
alacsony.
Maradt a spárga. Ha valaki tud jobbat.
Szépek itt az alkonyatok.
● 2006 július 7., péntek
Baromi meleg, sok a munka.
Napi több levélváltás a programozó fiúval.
Katával délben Balaton-partra,
egy sátor alá ültem be a komputerrel.
De nem láttam.
Akkor át a szálloda halljába.
Aztán levettem a napszemüveget.
Délután dacosan festés,
új képet kell kezdeni minden nap.
És a szerda ki is maradt!
Az se igaz, hogy itt sötét van,
sajnos éppen 350 lux a festőasztalon.
A munka ma húsz percre redukálódott.
Ilyen pimaszul, nyers háttérrel
még nem hagytam félbe képet.
És még az is lehet,
hogy valamikor ősszel
nagyon fogok neki örülni.
Bár a kompozíciója hibás.
Itt ez csak a kép közepe, így jobb (lett volna).
Viszont amit nehezéknek
az istállóban találtam,
hogy a hülye hangszóróm
nem boruljon föl
minden öt percben,
- megmondták:
az tényleg lósó.
Még nem nyaltam meg.
De mért lukas a közepe?
A lovak így szeretik?
● 2006 július 8., szombat
Nagy Miklós barátom
Toszkánában járt.
És mivel fotózott, harminchat év után
én is jártam Toscanában.
az édes öreg tetők
híd a Dnyeperen
megkomponált fehérneműk
Vagy három éve nem rajzoltam. Drága barátom bíztat, levelezünk:
Deske, döbbenetesen jók az új rajzaid! Máté
Máté!
Látnád a régieket! d.
Én az elmúlt napokban készültekre gondolok. Balaton, hegyek, vízpart. Pl. amikor
a nádast rajzoltad a csónakkal. Máté
Nem szabad a napra mennem. Kötelességszegés lenne. Egyszer amúgy láttam. Így nézett ki:
ÉG
---------------------------------------------------------
FÖLD
Dögunalmas. A Balaton egy szakmai tévedés. Köztudott, hogy a Jóisten oda búzamezőt tervezett, csak vírus került a PC-jébe. d.
● 2006 július 10., hétfő
A műteremben dolgoztam fönt, tegnap este erős zaj a földszintről,
Kata tévét néz. Gondoltam elvegyülök a nép közé. A notebookot már csak
negyedóránként kellett igazgatni, nagy tételeket tett föl (igen lassan) a
netre. Hát lementem, a gépet vittem, több órát bír hálózat nélkül. Kiderült,
a futball-világbajnokság döntője, onnét a zsivaj. Csodálkoztam, hogy egy
ilyen kis nemzet, mint a portugál, rangos helyet verekszik ki magának. Aztán
kiderült, olaszok. De hát tizenegyesekkel eldönteni. Ez nem igazság. Ez
olyan, mint az élet.
● 2006 július 11., kedd
Máté barátom a fentiekhez emígyen csatlakozik:
A vitorlát javítottam fönt, amikor hallom, hogy kiabálnak a matrózok, hogy föld,
föld. Lemegyek, hát tényleg, partot értünk. Emberek voltak ottan üveggel, amiből
folyadékot ittak. Csodálkoztam, hogy az indiaiak üvegből isszák a szójaszószt.
Sejtettem már, hogy ez Japán lesz, de az egyikük azt mondta, hogy we are from
New York, N.Y., and this is Coca-Cola. Kiderült, hogy tök rossz az iránytűm, de
Kata örült, mert mindig is Amerikába szeretett volna menni. Hát ilyen az élet.
Kolumbusz Kristóf
Én közben itt főművemen dolgozom. Baromira érdekes. (Nekem.) Már alakul
az opuszjegyzék új keresési rendszere, benne képeim helye, gyűjtőim névsora,
címe, vagyis a telefonkönyvem. Hajnali levél a programozónak:
...Tehát most az új OAI típusú ablakok ilyen sorrendben követik egymást.
Ha az ablakba x kerül, az állítás: IGEN.
LAKCÍM ÉL:
LAKCÍM TITKOS:
SZEMÉLY ÉL:
SZEMÉLY TITKOS:
E-MAIL VAN:
MOBILON IS: (...megvan a telefonszám. Egyszer már ugyanis
lenullázódott a mobilom telefonkönyve, ehhez kell, tartaléknak)
És ezen kívül van az új kitöltendő ablak, hogy : ORSZÁG (Új Kaledoniában
is van munkám. Kiállítás-meghívót oda nem küldök. Saját költségen.)
Egy levél, ma délután:
Kedves Váli Dezső!
Velem cserélt egy hamis Válit egy igazira! Ahogy már akkor is céloztam
rá, úgy hozta a sors, hogy bevontak egy étterem létrehozásába.
Évek óta játszom a gondolattal, milyen lenne az a HELY, ahol szívesen
ennék, ahová visszakívánkoznék, talán a tovatűnt gyermekkor vasárnapi
íze, egy hangulat, az ódon ablaknyílásokon beszökő napcsíkok fényessége,
a frissen tálalt étel párolgó illata, egy kedves mosoly... Sok-sok
átvitatkozott éjszaka... most létrejött a HELY, ami olyan kell legyen,
ahová szívesen járnék, ahol szeretném, ha törzsasztalom lenne.
A VÁROSFAL VENDÉGLŐ (Bakfark u. 2., a maguk házával szemben) július
15-én nyit. Lehet itt kezdeni a napot, mert hét órától tizenegyig adnak
majd reggelit és friss újságot (a megbízható törzsvendégeknek laptopot).
Helyi specialitás a titkos receptek alapján készült 19 féle különleges
pástétomkeverék...
Délben itt az ebédidő. Az étlap attól tűnhet másnak, és mégis
ismerősnek, hogy az ételek rokonaink, barátaink régi, kézzel írott
családi szakácskönyveiből kerültek elő. A töredezett szélű vagy éppen
szamárfüles, kockás irkából való, néhol zsírfoltos papíron itt
elmaszatolódott tintaceruzával, amott fakóvá lett tintával, erőteljes
vagy reszketeg írással rótt eredeti receptek helyet kaptak az étlapon.
Így került bele ételválasztékunkba például feleségem nagymamájának
verbászi meggyes pitéje...
S.
Kedves S!
Köszönöm jelentkezését, meglepő levél, meglepő fordulat.
Feleségemmel örömmel néztük, hogy kel életre ez a szép halott
lövölde-ház, meg az udvara. Ahogy télen a korcsolyázók, most a
söröző diákok birtokukba vették; élet, élet. Jó.
72-ben költöztünk ide, akkor még diákmenza, az emeleten hátul a
konyha, onnét naponta ételhordóban az ebédünk. Bernáthegyimnek egy
vödör ételmaradék.
Most meglepődve néztük a régi falon vágott új ajtónyílást,
gondoltam, valaki nagyon sok pénzt kaphatott, hogy ezt megengedte.
De meg kellett állapítani - voltam építész - a homlokzat rajzán ez
még javított is. Szóval maguk voltak.
Otthon ülő, inkább -álló vagyok, a reggeli uszoda után nemigen
mozdulok ki. Meg szegénységre programoztam be magam annó, festőnek
készülődve. Meg időspórolásból a konzervebédet
preferálom. De ha ilyen közel... és nem egy vagyon... Nem
teljesen kizárt egy-egy henye óra maguknál. Mondjuk, Thomas Mannal, egy
napilappal. Látom az étlapon is, stb., milyen szeretettel van
mindez végiggondolva.
Kívánom a sikert! d.
● 2006 július 12., szerda
Örök diák, reggel
megkérdeztem a szomszéd sáv fiataljait
vezénylő úszóedzőt, mit lehetne tenni, hogy gyorsúszásnál a
lábtempóm is érjen valamit. (Szüts-csel szoktunk tréfálkozni,
lábtempónk: lassú hátrahaladás.)
- A mi korunkban, mondta elegánsan - tán hússzal fiatalabb nálam -,
nem kell evvel foglalkozni. Értsd: hiába. Valamit még magyarázott a
csípőizületek kilazításáról, de hogy a mi korunkban az sem
egyértelműen javallt...
Hír még, hogy 26 év késéssel rájöttem, hogyan növelhető az
olykor igen szűk munkatér a festőasztalon.
Ha tubusvályú a műterem-koffernek támaszkodik. Kiléptem a kedvelt
derékszögből.
Persze lehetne tán másüvé tenni, valami polcra,
de az összezavarna.
● 2006 július 13.,
csütörtök
A mai reggel, túl azon, hogy hatkor uszoda, mert nyolckor az S.
családot a siófoki mólóra - egy nagyon gondosan fogalmazott levél:
Kedves István!
Az én generációm az egyetlen komjuter-felhasználó, aki úgy
keveredett a dologba, hogy a PC, és a rendszertervezés alapjai is
teljesen hiányoznak. Ennek a terhét bizonyos fokig maguk is
hordozzák. Némely területen már van gyakorlatom, de most, intenzíven
Tamás keze alá dolgozva, számomra meglepő elemi felfedezésekhez
jutok:
- nem lehet egy mezőben többféle infó. (A hét elején rendeztem át
emiatt a szereplésnaplóm 14 ezer adatát.)
- egy jó rendszer nyitott végű, bővíthető
- egy rendszer számára közömbös, ha egy többezres tétel-listában
három kivétel van. Az ugyanolyan jogú egység.
Most, hogy Tamás számára nagy tempóban rendezem táblázataimat,
felmerül: az általa szerkesztett új keresőrendszer
1./ több adat, illetve okosabban csoportosított adatok,
2./ nyitott végű, vagyis bővíthető táblázatok, illetve ma már:
rendszerek
Kérdés/kérés: ezek az új (és nem titkosított-) adatmezők a
felhasználók számára is hozzáférhetők leszenek-e?! ...
A festés persze ILYEN sorsfordító
gondok -,
ilyen háborús körülmények között
délutánra marad.
Igyekszem időkímélő technikát alkalmazni.
Félbehagyott ceruzarajz.
És még az is lehet,
hogy mindez előnnyé fordul,
ősszel szabadabban kezelem majd
ezeket az alig-alig megkezdett táblákat.
Folyatni már könnyű lesz,
sokéves tapasztalat.
Máté tán még örül is, ez szinte rajz...
Persze mindez hiába.
Én is tudom, te is tudod,
csak nem beszélünk róla.
Mint kórteremben
a közelgő operációról.
Csapdahelyzet.
Ezt a szinte egyetlen értékét,
rajzi frissességét megfestve elveszíti majd.
El bizony.
Persze, netán így hagyni, ugyebár.
De ahhoz meg kissé soványkának tűnik.
Hiába írtam alá. Alighanem korai volt.
Bár az a folt kellett oda.
Emígy viaskodtam magamban, miközben igazából az excel-adattáblázaton törtem a fejem
● 2006 július 14., péntek
Úton úti biblia. Amit néhány éve,
egy kolostorban látott ötlet kapcsán bevezettünk, 17:40-kor
Máriát köszönteni,
az is a zsebkönyv igénybevételével.
Karórámon a vekker beállítva.
Hiszem, de hajmeresztő,
hogy Mária naponta lelátogat Szerbiába? Horvátországba?, Medjugore,
ebben az időben.
Húsz éve voltunk ott.
Tűnődtem, figyelembe veszi-e a nyári időszámítást.
Nemigen tudok a jelenések mai történetéről.
Az egyik gyereklátnok, hallottam, Amerikában férjhez ment.
És ma kik? Nem fontos.
Tanulom, hogy égi anyám is van,
lassan már tudok vele beszélgetni.
Mint földivel esténként T-Com-on, vagy mobilon.
Utasítás szerint elsősorban a háborús helyzetek kapcsán kérjük
közbenjárását. Most Irak, Palesztina, Izrael.
Ez a szobrocska valahol egy francia kolostor kertjében van, így
mondták. Az igen ritka ábrázolások között számomra az első, ami
az átkaroló szeretetet, és a belső békét, harmóniát is ki tudja
fejezni, az odafordulást. Itt a kis fotón nemigen látszik:
mosolyog.
Nem szeretem, hogy folyamatosan szépségnek ábrázolják.
Reggeli e-mail M.-től:
A vízparti fák, a nádas és a dombok levele Váli Dezső úrnak:
Nagytiszteletű Mester úr!
Örömmel vegyes szomorúsággal szívünkben fordulunk Mester úrhoz.
Örömmel, mert értesültünk arról, hogy Váli úr – annyi év után –
ismét készített rajzot. Rajzot! Ceruzával! Ez nagy öröm a mi
szívünknek. Szomorúan ugyanakkor, mert értesültünk arról is,
hogy a tisztelt Mester megint csak a műtermét részesítette
kitűntető figyelmében. és elfeledkezett rólunk, akik pedig itt
vagyunk, Mester rendelkezésére állva. Zizegtetjük leveleinket,
bólongatunk a Balatonban, és feltűnedezünk az ég alatt.
Szeretnénk megkérni a Mestert, hogy minket is rajzoljon le.
Maradunk hálás tisztelettel a Mester figyelme után sóvárgó:
Tájképelemek
Deske!
Máriaképek: egyetértünk.
Ezért imádom a naiv
paraszti
faluszéli
kis szobormáriákat,
(és Jézusokat is),
még inkább
a románkori esendő,
bumfordi, szégyenlősen mosolygó
Mária-képeket és szobrokat..
N-y.
Ez meg itt a mai munka, A/06/36.
Próbálom használni a tegnapit, persze.
Volt benne egy zöldessárga csík is,
aztán piros, végül szürke,
szőnyegmintának, szerettem volna.
Mégis, egy kép legyen színes.
De valahogy ennyit se tűrt el a látvány.
● 2006 július 15., szombat
Tíz év után találkozás Schmal Karcsival. Kevés volt
az időnk, csak a legfontosabbak kerültek szóba. Mennyi a
nyugdíjunk, mikorra várható a halálunk, költözködünk-e még
valaha, jó-e több generációnak együtt lakni, hogy megy a
munka.
Ezt a fönti, tegnap csinált
06/36-os képet estére
megvették a netről. Ilyen még nem volt. Ettől jókedvű
lettem. 500 ezer, havi részletekben.
Egészen szűkös szabadidőmben - nyaralás, napi negyed
órák - a Versenyló halálát olvastam el itt újra, sok
év után. Igazi művészet, igazi szomorúság. Nem emlékeztem
már rá, hogy nagyon elegánsan fogalmazott
társadalom(szocializmus)kritika is. És hogy
főhősünk, (a pacin túl), végülis
időnként gazember. Ember.
Kovács Tamás grafikust sose szerettem. A gondosan
pöttyögetett szörnyfigurák, majmok. Modoros, túltechnikás hamis
mesevilág. Illusztrációi ebben a könyvben elemi erejűek.
Ahogy azt az merev szovjet viharkabátot megformázza.
Kisbárány a kézben.
A klasszikus Verne-illusztrációk.
Szkenner itt nincs, megpróbálom lefotózni.
Programozó barátom tegnap végre föltette honlapomra
az átalakított video-felvételeket. Interjúk. És a végére -
boci, kötve a vitorlás után - egy kétperces felvétel, ahogy
most januárban - életemben először - az Alpokban síelek.
Öreguras száguldás, komikus. Mert lassú. De negyven éve
vágytam rá, negyven évig hiányzott, hogy - edzőm nem volt -
lássam a mozgásomat. Most már késő. Illetve nem. Az első
napi felvételnél szörnyülködve láttam széteső kezeimet.
Másnaptól ezt. Tehát
Hochkar, síparadicsom, sajnálatosan enyhe lejtő.
Ha még netán egyszer összejön, a zakopane-stílust kellene,
amit ötven évig, a mélybeülős, erősen ellenvállas, botot
leszúrva-fordulóst. Nem ezt a proli carving-technikát. Amit
még alig tudok.
Naplóm a C-könyvből kimaradt nagyobbik fele folyamatosan megy a netre, az IRÁS-ok alá. Naponta kapom a beírt szövegeket.
1983 január, egy a legrosszabbkor érkezett gyönyörű és
keserves szerelem lezárása után:
van-e abszurdabb, mint egy még-nem-kitalált képben hinni
milyen lehet békében élni
milyen lehet látni a világot
vagy legalább az időjárást
mért ne tudok másra figyelni
mért tud ez a Füst Milán sokkal többet nálam
mért tehetségesebb Kondor
mért nem vagyunk társai egymásnak
mért vagyok intoleráns
üres
rosszkedvű
kinek jó hogy melancholikusnak születtem
mért nem érdekel igazán valami
mért nem megy a munka
mért öntöm mindig mellé a teát
hogy fogok ebből kimászni
hogy fogok ebből kimászni
valami szürke pépet fújtak
a fejükbe nekik
Szinte képtelen vagyok szabadulni attól a szemlélettől, hogy eleink differenciálatlanabbak, vagyis hülyébbek voltak. Olvasom Henrik király szövegét, egyidős a mi szent Istvánunkkal. Figyelemre méltó. Ezer év. Ló, kard, süveg.
Henrik, akit az isteni kegyelem rendelt királlyá, az Egyház jelenben és jövőben élő minden gyermekének: A Szentírás üdvös parancsa arra tanít és figyelmeztet, hogy a múlandó javainkról lemondva és a földi előnyöket mellőzve, igyekezzünk az örök és mindig megmaradó mennyei javakat elnyerni. Veszendő és hiábavaló ugyanis a jelen világ dicsősége, ha nem segít ahhoz, hogy már most a mennyei örök életre terelje figyelmünket. Isten irgalma azonban csodálatosan segíti az embereket azzal, hogy a mennyei hazát e földi javak árán megszerezhetik.
Amikor tehát megemlékezünk erről az isteni irgalomról, amely ajándékozó jóságával királyi méltóságra emel minket, úgy intézkedünk, hogy nemcsak az elődeink által épített templomokat látjuk el gazdagabban, hanem Isten nagyobb dicsőségére újakat is építünk... Tudjuk ugyanis, ha minden meglévő javunkat a mennyben helyezzük el, akkor szerető vágyakozásával szívünk is egyre inkább otthon érzi majd ott magát...
Ennyi szöveg, egy kicsit
sokra sikerült erre az egy délelőttre. Sose
tudtam munkát, energiát beosztani, tartalékolni. Mindent mindig
azonnal. Nem érdem.
Megpróbáltam hívni a szerzőjét, hátha nem kellene újragépelni; nem volt otthon. Így hát munka után gépbe írtam ezt a 81-es, Népszavából kivágott cikket, fontos volt nekem:
dátum: 1981.11.15. fájl: c1041.htm C.1041-42
Poszler György:
ALACSONYABB RANGON
Csendes meditáció a művészet sorsáról.
Kezdjük a közepén: a művészetnek csökken a rangja. ezt lehet tagadni, bár az őszinteség hiányára vall. Lehet észre nem venni, bár az éleslátás hiányára vall. Jó lesz pontosítani: nem az értéke csökken, vagy a színvonala süllyedt, hanem a társadalmi megbecsülése esett. A folyamat történeti. Nem tegnap kezdődött. Korszakos tendenciáról van szó.
... indusztrializált világban élünk. Ez racionálisan szervezett; legalábbis erre törekszik. Ilyenfajta habitust, gondolkodásmódot kíván, ilyenfajta eszményrendszert követel. Józan-illúziótlan szemléletet, gyors-célirányos döntőképességet... megváltozott értékrend. Mert ki vitathatná, hogy ebben a művészet rosszul jár? Gyakorlati haszna csekély. Gyalogos használhatósága semmi. A mögötte rejlő, a tőle igényelt magatartás is más. Inkább lelkesült, mint józan-illúziótlan; inkább érzelmi-meditatív, mint gyors-célirányos; ... a belső teljesítményre, emberi minőségre irányított értékrend... És ez az, aminek nincs, vagy legalábbis csökkent a rangja... a felgyorsult életritmus, a gépesített-civilizációs hajsza és a teljesítményre koncentráló életvitel - nehéz lenne tagadni - nem kedvez a meditációnak. Nem elnyomja, vagy elsöpri, hanem megszületni sem engedi; a feltételeit szünteti meg. Az értékét vonja kétségbe...
● 2006 július 16., vasárnap
A tegnapi, az A/06/37-es.
Itt meg 1982-es naplók a kép értelméről,
a szenvedés értelméről.
ha egy kép nem arról beszél, miért élünk:
nincs értelme.
az csak dísz.
82.4.
egy prédikáció:
az élet kötelező.
a szenvedés reménytelen hit nélkül
a tehetetlen élet is érték, Krisztus kezét, lábát
nem tudta mozdítani már, mikor létrehozta életművét.
egy vonatra tettek föl minket megkérdezésünk nélkül.
hova megy? miért? csak a hit tud válaszolni.
a szenvedés hit nélkül nemcsak rossz, hanem értelmetlen is.
Mise után a három unokáért Kaposvárra. 60 - 80 kilométer lehet. Három kölcsönkapott gyerekülés. Most majd egy hétig itt, Kata felügyelete alatt, a földszinten. Meg a kertben. A kádban. Egyszerre hárman.
Deske!
Tegnap elmentem a maguk melletti új vendéglőbe és ettem egy
bárány ragu levest, és egy kis adag harcsát is és a végén az
"ingyen " pezsgő. Alig 1690 Ft volt, én 2000 Ft-ot adtam. Jó
a konyha, de ha én kisnyugdíjas lennék nem biztos, hogy
naponta itt ebédelnék. Megmondtam, hogy Magától tudom, mert
a Vezető odaült hozzám és kaptam 10 %-os törzskártyát is.
Mellettem lévő asztalnál Jancsó Miklós ült és büdös szivart
szívott.
Ha visszajön, akkor sütök megint magának egy palacsintát, a
képeladás örömére!
K1., a Lukácsból
● 2006 július 17.
hétfő
Végig az járt a fejemben, mise után meg merjem-e
kérni a papot, a sekrestyében öntsön a szertartás-kancsóból
kis vizet a bal fülembe. Fiatal, sportos alkatú, jóképű
ember, napbarnított, értelmesen prédikált, meggyóntam és
áldoztam is nála, s végülis a szívesség nem nagy horderejű.
Kultúránk markáns partfalai? Vagy csak
gátlásosságom?! Együtt a kettő?!
Nem mertem, csak egy pohár vizet kérni. Kétszáz kilométer út
állt előttem, nem akartam volna félsüketen nekiindulni.
Uszodából jöttem, s nem tudtam kirázni a vizet a fülemből.
Ilyenkor a legjobb utántölteni. Így aztán a sekrestye
mellett magamat láttam el. Fél lábbal a füvön ugrálva, üres
pohárral a kezemben, sikerült.
Unokák fuvarozása,
értük mentem délután
a Balatonra.
Elkanyarodtunk
a TESCO felé,
Siófokon át.
Amíg Kata
cipőt vesz a legnagyobbnak,
merthogy kinőtte,
a két kicsi vizihullát
őrzöm az autóban,
hátul alszanak.
Egy 81-es tanulmányom került sorra, a fontosabb részeit ma én írtam gépbe. A Tömegkommunikációs kutatóintézet (van ma ilyen?): Szeretnénk felkérni, hogy gondolatait a tv. képzőművészeti műsorairól 1982 július végéig elemző tanulmányban rögzítse.
Az elemző tanulmány
18 oldal lett, ráírtam,
hogy 4500 forintot kaptam érte.
Valamint vérnyomok rajta,
a kézirat az anyósülésen volt,
mikor a volkswagenemmel ütköztem,
és borultam.
Eredeti benne,
hogy meghatározok
nyolcféle résztvevőt.
S mindenki viszonyát
javaslom elemezni mindenkivel.
Ami 28 vonatkozás.
Aztán oldalakon keresztül az elemzési szempontok.
3. Beszédmód
figyelmes, alkalmazkodó, érzékeny a másikra, és ilyen módon
hajlékony - negédes, aláfekszik - anekdotázó - hideg / meleg -
tudományos / kodó - "Élet és Tudomány" / népszerűsítő, közművelődés
jó - nem
riporteri - köznapi - családias - száraz - érdekesre megy
7. Mire van a műsor kiexponálva
alkotó centrikus - egy mű - a tárgyalt művek - a témakör - az oeuvre
- egy stílus, gondolkodásmód - maga a művészet
a szellem - a szellem diadala a sár fölött
8. Utóhatás: mire fogok emlékezni később
csúcspontok - trendek, ívek, híd, amely partokat köt
össze - egy gondolat - egy gag - az egésznek az íze,
szaga
13B. Mi a fontos a műsorban:
az ügy - a művész - a/néhány mű - a művészet - a szellem tartománya
15A. Az információátadás fajtái
nyitott: félbehagyja, félbehagyja, de segít továbbgondolni
zárt: kész gondolatot, tényt közöl
információforrás - csak továbbít, átad kapott dolgokat
vagy információhordozó
esetleg információ fölvevő
a kivonatos cikk
Mindezek alapján aztán négy műsorelemzést meg is írtam nekik: Kátay Mihály tűzzománcos, Mialkovszky Erzsébet jelmeztervező, Polgár Ildikó keramikusművész, Boldizsár István festőművész, ez utóbbi most újra be lesz gépelve, a netre.
● 2006 július 19., szerda
Szüts Nóra, az ÉN keresztlányom
természetesen
olyan tehetséges,
kis híján fölvették
az Iparművészeti Egyetem
építész szakára,
példa nélküli módon közvetlenül érettségi után.
Az ember szíve ilyenkor fölmelegszik.
Apjának valaha nagyon sokat meséltem
erről az iskoláról,
akár át is szivároghatott valami,
hogy kedvet kapott hozzá.
Email, neki:
Ha nyaralsz, érdemes lenne a vidéken látott kerítésekből egy gyűjteményt csinálnod. Később hasznos lesz. És nem fotózva, rajzolva. Nekünk másodévesen egy saját gyűjtésű székarchívumot kellett beadnunk év végén.
Mindenfelől szorongatnak,
ha nem is a hitelezőim,
de munkatársaim,
elborít a munka.
A Kátay Mihályról készült 1982-es
tv-műsor elemzést is mégiscsak
érdemes begépelnem, 14 oldal.
Hát racionalizálnom kellett a napi festést.
Előkerült egy széles mázolóecset,
így gyorsabban halad a munka.
Egyre inkább
csak megkezdem a napi képet,
bár a biztonság kedvéért aláírom.
Szüts giccset emleget majd. Lehet.
Mindegy. Valamire jó lesz.
Ez a 06/40-es.
● 2006 július 20.,
csütörtök
Csak begépeltem a Mialkovszky jelmeztervező-műsorhoz írt
1982-es elemzést is:
...A RIPORTER egy alkalommal műtermet említ - ez értelmezhetetlen -
hiszen lakásnak hat, a (rajzi) munkára egy rajzokkal, könyvekkel
telezsúfolt nagyméretű asztal utal.
(Értelmezhetetlen: a rang kedvéért van a lakás műteremnek nevezve,
- vagy udvariasságból,
- vagy netán az a szoba, ahol a művészi tevékenység is folyik, az
műterem?!)
Sugall kontinuitást, vagyis: a látható tárgyhalmaz jómódot jelez.
Vagyis művész nem szegény. És a bútorait nem cserélte le modernre.
- vagyis számára ez a szép
- ez a szebb
- esetleg nem törődik vele
...
A MŰVÉSZ BÍRÁLJA:
- ...a Bruck-színház utáni bőrruha divatmajmolást a magyar színházakban (evvel közvetve
a rendezőket)
- saját,
időnként elrontott terveit (indirekt önigazolás)
- hogy nem
megy ma senki kalaposmesternek, színházi szabónak
(evvel lényegében a
gazdaságpolitikát)
- hogy 32
éves koráig nem kapott útlevelet (evvel a félmúlt magyar politikát)
DÍCSÉRI:
- a régi idők ruházatát, amikor a perzsabunda bélésébe papagájt hímeztek -
hogy
erre volt idő, figyelem (ez is a mára vonatkozik)
- régi
időket, amikor még nem volt belőle sorstragédia, ha valaki rossz tanuló volt (
mint ő)
- egy olasz
rendező alaposságát, akivel együtt dolgozott egyszer (mind közvetett bírálat).
MAGABIZTOSSÁGA. Sugallja, hogy nagyon szereti a szakmáját, szinte betölti az
életét. Magánéletéről szinte semmi nem derül ki, se család, se semmi. Ami nőnél
szinte erőltetett, nem természetes forma.
- vagy: takargatnivaló van,
- vagy: közvetve sugallni kívánja, hogy a szakmája annyira betölti ez életét,
-
vagy: ez csakugyan így van.
...
A TELJES SZÖVEG
Szeretve tisztelt hazánkfiát,
és ha nem is közeli, de mégis jó barátunkat
idézi Uj Péter a tegnapi Népszabadságban: "Induljunk ki abból a rémületesen
pontos és szívszorító Esterházy-mondatból, hogy ő (az író) nem szereti
ezt a várost, mert nincsen benne kedvenc étterme." És hogy persze ennek az
állításnak sok és mély rétegei vannak.
Bár soha nem volt pénzem, időm vendéglőbe járni, véleményt formálok a kávéházak,
a polgári kultúra, stb., vélelmezett rétegeivel
együtt. (Bízva, hogy a fenti idézet nem hamis részlet.)
Esterházy Péter menjen a picsába fanyalgásaival. Ez itt és most országrombolás.
Nagyon szeretem ezt a várost (is), mindenestül. Nem indokolom.
Megkérdeztem B. barátomat,
sajtóetikaice el kell-e ezt Péternek küldenem.
Nem.
És még azt is mondta:
Csacsi öreg medvém!
A mondat nem is erről szól. De nem baj...
Úgy látszik, kezdődik.
Rám szóltak: Művész úr!
- Meztelenül akartam elhagyni a zuhanyozót.
Igaz, a Lukácsban ez a rend.
A kerti fenyő. Milyen egyszerű.
Ilyen képet szeretnék
csinálni.
● 2006 július 21.,
péntek
Mesélem vidoran a doktor úrnak
(szomszéd pálya) a tegnapi uszodai malőrt.
Szeme se rebben, azt mondja:
Igen, a biológiai óra.
Egyszerű erre a teszt.
Mondok három szót,
két perc múlva mennyit mond vissza.
Kettőt.
Reggelinél megismételtük Katával:
Ő mind a hármat, én kettőt.
Hogy is hívnak, drágám?
A ma délelőtti: A/06/42
● 2006 július 23., vasárnap
Kata az ebédnél:
Mit is csinálsz te annyit most a kompjuteren?
Körülbelül
fél éve másról nem beszélek.
Hiába, nagyon meleg van.
Ezt a tegnapi
A/06/43-ast
így hagytam abba.
● 2006 július 24., hétfő
Katát vittem Kékkútra,
a házat kellett lakhatóvá takarítani,
építkezés és vendégek utáni romhalmaz.
A jövő héten szeretné birtokba venni.
(Az emberiség eltörölte
a
rabszolgatartó társadalmat,
és kitalálta a nyaralást.
Meg a pázsitgondozást.)
Szántódi rév, komppal át Tihanyba.
Kívánkozott beülni a Rege presszóba,
kilátással a vízre.
Részemről egy dobostorta.
Még annyi,
hogy az Apátsági pincében
ezt a fejet megnéztem.
Visszajárok hozzá.
Ez maradt, és ez nem kevés,
hogy a kolostor újra éledve
elzáratott a kívülállók elől.
Az emeleti folyosóvégi ablakból
a vízre, és szinte csak a vízre lehetett lelátni.
Az altemplom és a kvadratúra látványán kívül ezért jártunk egész életünkben,
amíg lehetett, Tihanyba.
Nem felejtve a Rippl és Egry kiállítások, persze. Ja, az utolsó kolostorépületi kiállításon nekem is volt egy teremnyi
képem. Mikor is? Tíz éve tán.
A balatoni tájból pedig
megint csak
ez ragadott meg legfőképpen:
ezért szeretem ezt a vidéket.
A betűtípusok
ilyen csodálatos választékát
hiába keresnéd szerte Európában.
Szuverén alkotások.
Szüts szóhasználatával: őszinték.
Hullafáradtan haza.
A mára esedékes képet
este hétkor kezdtem. A/06/44.
● 2006 július 25.,
kedd
Végre valami a szellem területéről, Gábor ajándékot küldött a
Kertészeti Egyetemről. Az első verset meg kellett tanulnunk
gimnáziumban. Tóth itt legalább olyan jó, mint Arany bácsi.
Kedveltem, bár talán akkor önigazolásképpen. Illusztrációnak a
06/44-es, tegnapi kép.
Deske! 71 év után azonos cím. Véletlen? A versek hangulata is
hasonló. Ha filosz lennék, milyen jó téma lenne az elemzésre: G1
Tóth Árpád: MEDDŐ ÓRÁN
Magam vagyok.
Nagyon.
Kicsordul a könnyem.
Hagyom.
Viaszos vászon az asztalomon,
Faricskálok lomhán egy dalon,
Vézna, szánalmas figura, én.
Én, én.
S magam vagyok a föld kerekén.
1908
Arany János: MEDDŐ ÓRÁN
Belenézek a nagy éjszakába,
Alszik a föld, maga árnyékába';
Itt vagy amott csillagok röppennek:
Gondolatim is úgy jönnek-mennek.
Gondolatom szappanbuboréki
Csillogók, mint odafenn az égi:
De töredék mindkettõnek utja --
Mind szétpattan, mielõtt megfutja.
(1877 aug. 9)
10:44, ezt most kezdtem.
06/45.
Kérdezem,
folytassam-e.
Mármint hogy most.
Hogy netán ősszel,
azt eldönteni
majd egy
akkori keserv.
Ahogy itt a képet nézem
azt az okkert egy kicsit.
mindenképpen.
Illetve megint csak:
kár színezni.
11:15
Ha egy szín agresszív, zavaró; tapasztalat szerint két
lehetőség van. Tompítani, vagy még erősebbre venni. Ez utóbbit
választottam. Javult.
11:48
A feladat megkerülése,
újat kezdtem.
A/06/46.
Meg hajhászom a mennyiséget,
abból az egyik biztosan
a legjobb lesz.
Amúgy is nyomasztott,
az itteni harmadik nap
kimaradt a munkából.
Sok fehér fogy.
Persze, a fenti kép úgy lenne
értékelhető,
ha ezek a részletek
nem tűnnének el a képernyőn.
Ha belegondolok,
hogy a köv.(?) generáció
már leginkább csak neten fog műélvezni...
Ebédnél hallgattam a szép társasági beszélgetést a mócsingos és a mócsingtalan hús különbségeiről, aztán nehezen elviselhető lamentálást társadalmi rendszerünk anomáliáiról, ha évtizedekig fizettük az egészségügyi adót, miért kellene most vizitdíj, hova tették ezek a pénzt, satöbbi. Illetve egy idő után nem hallgattam, tettem egy kört kocsival a faluban, amíg kihozták a levest. Délután a Balaton-partra, Kata fürdik, én a szálloda emeleti halljában a káoszelméletet. Igazi kaland, mert szaktudós írta, nem fölmérve a laikusi tanultságot. Van ami gyönyörködtet, amikor megértem, hogy lokálisan megjósolhatatlan, globálisan stabil rendszerek is vannak. Vagy ami számomra az egész elmélet vizuálisba fordítását értelmezi, hogy a három egyenlet eredménysorozatának számhármasait háromdimenziós koordinátának fogja föl, és így ábrázolja... Aztán van, amivel hosszabban kínlódom:
[Smale]...a fázistérbeli alakzatok topológiai transzformációit használta: olyan transzformációkat, amilyen például a nyújtás, vagy az összenyomás. Némelykor e transzformációknak világos fizikai jelentésük van. Például a disszipáció, a rendszer súrlódás miatti energiavesztesége azt jelenti, hogy a fázistérben összehúzódik a rendszert megjelenítő jellemző alakzat - olyasformán, mint egy lyukas léggömb - s mire a rendszer teljesen leáll, egyetlen ponttá zsugorodik.
● 2006 július 26.,
szerda
Képtelen vagyok annyira összeszedni
az eszemet (talán
így, leírva), hogy egy nem túlbonyolított rendet találjak a
problémás tulajdonú képek számára. A kérdés aktuális, hogy az új
(adatbázis) programmal a szerkezet finomítható lenne. Eddig ez volt:
a lakcím dőlt betűvel, ahonnét a meghívólevelek visszajöttek. És
volt kereszt a hullák neve után.
De a dolog jóval összetettebb. És szeretek a pontossággal
eljátszani. Sokfajták a bizonytalanságok:
A rég meghalt angoltanárnő leszármazottja
ugyanott él, tudom.
De hogy a képet megtartotta-e, azt nem.
M. gyereke nem tudom, hol
lakik, bár ki tudnám nyomozni.
1960-ban, elsőként eladott két rajzom.
B. húsz év után nem tudott a grafikámról. Tehát lappang de lehet,
hogy megsemmisültnek kéne jegyezni. Elkövettem azt a hibát,
hogy hogy keretezés nélkül adtam.
Szrogh tanár úrnak nem volt utódja, képem hol lehet.
A doktor bácsitól négy éve visszajött a levél. Meghalt.
De el is
költözhetett.
Satöbbi.
Az adatok pontossága fizikai lehetetlenség. Amúgy is meghalok, az
adatmozgás pedig nem. Túlélsz, pöcök.
Vagyis, hogy a kép
felőlem nézve lappang, ez semmi.
Ez a megoldás: hiába evvel törődni. A lakcímekhez - ahogy eddig is
-, dátum: utolsó ismert érvényesség.
Tehát, ami a telefonkönyvemből a nyilvánosságra - a netre fölkerül:
1./ A tulaj ismeretlen: NN.12
2./ Tudom, hogy meghalt†.
És egy (nem nyilvános) rovat az opuszjegyzékben: lakcím él -
nem él.
Hát akkor így. Ahogy most, az jó.
Legalábbis szerintem.
Az egyik mai: A/06/47,
megpróbálom így mutatni, nagyobban.
● 2006 július 28.,
péntek, utolsó teljes nap Törekiben.
És az utolsó lehozott lemez. Ráhajtottam a végén.
Megtisztelő email elsőszámú képnézőmtől, Szüts. Viszont ha megírok valamit, képzeletben először mindig Bognár Robinak mutatom, és már előre viszket a hátam, dorgál.
Apó, nekem speciel a 06/42 is tetszik, sőt az oly édes 06/40-es különösen. (Kurvára bele van ám kalkulálva ezekbe a keret... mérete, színe stb. Ez nem szitok, ez ténymegállapitás.
Viszont amiért tollat ragadtam, a 06/47 - meg kellene próbálni azt a vérző sötét foltot mégiscsak a rajzba belekötni! Legyen az benne a képben, ne a tetején. Ez nem egy pecsét. Attól még lehet kemény, hangos, vagy amit akarsz.
Szüts ízlésében megbízhatok.
Csak baromira lusta.
Nem írta meg, mi a franccal lehet egy vérző sötét
billenő üres asztalt egy tőle másfél méterre lévő
fehér rongyszőnyeghez hozzákötni,
ami hiteles, bár
nem függőleges,
vékony és átlátszó, lehetőleg.
Egy
szürke pillangó kondenzcsíkja.
Ez itt natúra, kérem.
Egyébként ez a kedélyes öregúr nézegette
délelőttönként
a készülő munkákat.
És akkor az A/06/51-es,
a búcsúkép.
Jó volt?
Rossz volt?
Tök mindegy.
Volt.
Holnap csomagolás.
Aztán.
Én itten ezt a Törekit evvel a melodramatikus hangvétellel akartam volna befejezni, aztán Szüts újabb emailje. Hogy ő megoldotta, s el is küldi képben! a megoldást.
nem a szőnyeghez kell kötni, te vidéki...
az ne egy ráragasztott sötét ragtapasz legyen... vhogy így:
És ennek az embernek életében még nem volt ecset a kezében! Tehetség! Társszerzőm lesz? (Új kategória, vannak. El Kazovszkij, Váli Miklós, Csomay Zsófia, Szentgyörgyi Kornél, egy XIX. század eleji szobrász mester, szó mi szó, Szüts is, satöbbi. Diener-Dénes Rudolf egy műteremé/memben talált pocsék képét is továbbfestettem. Aztán nekem se sikerült.)
Deske, beleolvastam a nyuzba es az emlitett kepnel a jobb oldali
(szuts-verzio?) tenyleg jobb - S. András
Persze hogy jobb, csak a válinak ne mondd meg. D.
● 2006 július 29.,
szombat 11:16
Töreki vége. Kezdek csomagolni: Két-, két és fél óra szokott lenni.
Sportzsák, két kék közértes tejes láda, festőkoffer. A maradék olajat vissza a
flakonba. 1982-ben és 1997-ben nem öntöttem mellé. Az utolsó két kép
szembefordítva egymással a próbakeretbe, kétfelől beszögelve. Tarisznyám, meg a
kompjuter táskája. Ez a notebook tisztességesen kiszolgált. Még ma hajnalban
több száz Bp.-t javítottam ki Budapestre.
Estére otthon, ha Isten segít.
Holnap 6.25-kor a görögkatolikus paptól visszakapom a Mechwart téri
buszmegállóban az uszodabérletem, fél hét mise, fél nyolckor Lukács.
● 2006 július 31., hétfő
Egy utolsó kép Siófok-Törekiből.
Ez a kis ember szintén haza indul.
54852 = júli.: 1827 = 59/nap