VÁLINEWS   138. levél J.-nek, Le Meux   /   2006. szeptember      C.8658-
 

  2006 szeptember 1., péntek
A Klubból az ezredes úr átküldött egy aranyos unoka-fotót, megjegyezve,
hogy sajnos, a háttér.


 

Kijavítottam neki.

Tíz perc volt. (És még milyen lenne,
ha nem tíz perc, és ha profi lennék.)

Az igazságügyi fotószakértői
szakma, mint olyan, megszűnt.

2000 nyarán, a honlap készítésekor
pld. a 30 centis ceruzarajzaimat
480 méteresre (1600 %)
nagyítottam föl a monitoron,
javítandó a felvétel- és egyéb hibákat
(több hónap).

Évekkel később tudtam meg
 - Szüts röhögött -
teljesen fölöslegesen,
elég lett volna 100 %-ra venni.

Nem értettem, miért kell annyira a mezőgazdaságot dotálni az államoknak. Miért nem például az ecsetgyárosokat. Aztán elmagyarázták, hogy lehetnek aszályos és veszteséges évek, de az élelmiszert akkor is meg kell termelni, hát ezért.
Most meg mit hallok a klubban, egy élelmiszerexportőrtől. Hogy 20-25 éve Európában élelmiszer túltermelés van, és nagyon kevés ember kell hozzá, a lakosság 4-5 százaléka. Hogy ott rég ismeretlen a háztáji állattartás, van négy disznóm, kettőt megeszem, kettőt meg eladok, merthogy állattartás mellett nincs hétvégi kirándulás, nincs nyaralás, etetni kell. A fiatalok ezt nem vállalják. És mára ez már nálunk is így, állatnevelés nagyüzemben. De itthon és külföldön is környezetvédelmi okokból kell dotálni-,  helyükön tartani az embereket, ki ne haljon a vidék, legyen aki a parlagfüvet lekaszálja... Különös.

Barátaim küldenek olykor ilyet: diavetítés, PPS fájl. Gyönyörű felvételek és tanítás. Itt még dallam is van hozzá.

Most megnézte Kata, igaza lehet. Hogy ez olyan New Age-es, hibridvallás-tanítás. Ami azt mondja, rajtad áll, engedd el magad, satöbbi. Holott ez nem megy. A kereszténység teljesen személyhez kötött, nem valamiben, hanem valakiben hisz. Tudja az én határait, a kegyelem szerepét.
 

  2006 szeptember 2., szombat
Ezek a Budapest-fotók nem voltak az igaziak (az öltözőben reprózva), így kölcsön egy napra a könyvet, lecseréltem, érdemes újra megnézni. Csütörtöknél.
És akkor még három fotó:
A nekem is emlékezetes Kálvin-tér az ötvenes évekből, régi villamos és az ötágú csillag. A troli a Baross utcából a Kecskeméti utca felé. Az itteni könyvesbolt törzsvendége voltam, negyedik osztálytól fölfelé. (A Körtérről az Irányi utcai iskolába, anyám ott tanított.) A galéria-raktárba is fölengedtek. Száz forintért megvettem a Geológia I. egyetemi tankönyvet... (amatőr felvétel)
Na, és a Moszkva-tér. A legendás Kalef, Széll Kálmán tér. [Széll Kálmán, 1843-1915, miniszterelnök, nagymértékű adóemeléssel növelte az állami bevételeket, csökkentette a költségvetési deficiteket]. A 81-es villamos. Amit a gazemberek később átkereszteltek 58-asra. 1948-49; első osztályos, a Marcibányi téri iskolába a 61-essel, diákbérlet. Pár évvel később húgommal már önállóan nagymamámhoz - akinek ezüstfejű fekete botja volt, és nyugágyban feküdt a vadrózsabokor mellett - szombat délutánonként, iskola után, a zugligeti remíz mellé. Uzsonnára tojásfehérjéből kézzel fölvert hab, baracklekvárral. "Ne olyan gyorsan egyed!" Többet kaptam, mint a húgom, mert elsőszülött Váli. 1950-től síelni a Harangvölgybe. 1962-től a Főiskolára, öt évig, a Moszkváról ¾ 8-kor induló Jakuba-kocsival. Aki rajztanárunk, majd igazgatóhelyettes, és zűrözött, ha valaki késett. 1965, szerelmem albérletben a Mártírok útján. Hűvösvölgy, Zugliget, János-hegy. Minden út a Moszkva téren át. A háromágú épület, a Gomba, közepén kedves várakozótér, üvegkupolával. Fagyizó. A hatos végállomásánál lehetett a bérletet megvenni.
A fotó vasárnapi kell legyen, elképesztő, hatalmas sorállás a végállomásnál. A zöldre mázolt vastag terelőkorlátokon tornászni lehetett. (fotó: Bajor József)
A "tujázás" [hátulja]. Az ütközőn utazni sosem mertem, csak szerettem volna. Lépcsőn-, az más. Meg fölugrani "a mozgó járműre". Néhány gyereknek levágta a lábát. (fotó: Róth László)
 

Ádám megörvendeztetett egy amerikai honlap cikkével, adataiból kiderül, hogy a legelső blogosok között vagyok a 2000-es kezdésemmel. Ez jó.  Az ember avval dicsekszik, amivel tud. Hát föltettem a fogadóoldalra ezt a dátumot is. És a bal alsó sorok alá is linkek.


  2006 szeptember 3., vasárnap
Tolulnak az emlékek, ezt a tegnapi Moszkva tér-bejegyzést reggel bővítettem.

Bonyolult kereszteződés tegnap a Körtér közelében, mindenfelé tekintgetek, hátra nem. Ahonnét a 61-es jöhet. Most nem jött. Nem úgy mint négy éve, amikor ripityára törtem a Zsigulimat. Igaz, délutáni alvásidőben.
Most öt perc múltán kaptam észbe.
Nem tudom, nem kéne-e abbahagynom a vezetést.
 

 Zsófi levele kb. 1983-ból, a Fadd-Dombori űttörőtáborból,
hozzám.

Az öregedő apa ilyenkor elérzékenyül.
És emlékszem, valami miatt nem
tudtunk? / lehetett? érte menni...

Úgy jutott eszembe az egész, és kotortattam elő az eredetijét Kata kincsesbányájából, hogy Tóth Krisztina új (novellás)kötetében egy fejezet ma délután egy kislány szörnyűséges úttörőtábori élményeiről: A Kastély (Élvonal)
Jó könyv: Vonalkód, Magvető, 2006.

Tényleg, el is küldöm neki ezt, kiprintelem.

  2006 szeptember 4., hétfő

Meséli. Főiskolás volt, barátnőivel lógázta a lábát a Duna-parton, viháncoltak. Egy fiú elegyedett velük szóba, beszélgettek. Akkor ő: Vegyél el feleségül. Nagyon jó feleség leszek. És a fiú: jó. Megtörtént. Jó házasság lett, mint a mesében. Egyébként kollégáim, két festőművész.
Milyen hullámtartományok létezhetnek szavak és gesztusok, grimaszok, mozdulatok fölött és alatt.

  2006 szeptember 5., kedd

Gábor a halálhírre már tegnap is küldött egy verset. 

Deske! Az öreg megérdemel még egy verset. Tipikus öreg-kori téma: a jelen és jövő nem érdekli, már nem akarja megváltani a világot, csak a múltban mereng. G1

Faludy György:  MEDITÁCIÓ

Nem gondolkodás, mert az gyakran fájó
tépelődés, kegyetlen és kemény,
csak kép vagy látomás, amely magától
formálódik, és úgy lebeg elém:

szobor, szép nő, táj, jóbarát, kőszirtek,
virág, való vagy képzelt jelenet,
tűzfény tűnt kandallókból, tenger – mindegy,
olykor változgat, olykor megremeg:

én mozdulatlanul lesem, szemlélem,
nem töprengek semmin se, de egészen
beleolvadok, szívom, teletöltöm

magam vele, de csak néző vagyok,
csendes, mohó néző – és ez a legnagyobb
öröm abból, hogy itt éltem a földön.

Budapest, 1994


Tetszik, bizony tetszik ez a csendes lassú tűnődés, emberi hang. Inkább a tartalom, mint a forma. Eszembe jut egyik barátom, aki a napokban fanyalgott a Rakovszky-versek kapcsán, hogy a forma..., a ritmusa... Bevallottam neki, nála erre nem figyelek, elbűvöltek a képek, a számomra lidérc-erős képei.

KÍSÉRTETEK 

Nincs múlt idő. A múlt nem múlik el.
Megőrizzük, ahogy a rég leégett
erdők virágporát a tómeder
iszapja. Ami volt, nem ér sohase véget:
megszűnik és nem tud megszűnni mégse.
Mint a málnadzsemben rekedt darázs
nem tudni, honnét hangzó zümmögése,
mint mikor távoli rádióállomás
sercegése szüremlik a két szó közötti résbe,
míg végül átszakad valami gát,
egy ponton a jelen szövete enged.
Mondjuk hiperérzékeny kamerád
a néptelen utat, a hófoltos búzaföldet
filmezi napokig, pár szélfútta pocsolyát,
aztán mikor előhívod a filmet
döbbenten látod: a földeken át
furcsa ruhában katonák menetelnek...
Menekülők: teherkocsin, gyalog,
bőröndöt hurcolnak, vagy megrakott
gyerekkocsit tolnak, vagy épp egy szál ruhában

Bár nekünk egy életre keményen megtanította Tamás atya, ne sajnáld magad, azt hagyd az Úrra, ő sajnáljon..., de azért a jogos-jogtalan, mélyről fölbugyborékoló önsajnálat ugyebár, olykor... Kata (éppen a napokban 63), vasárnapi sétánk elején melodráma-halkan megjegyezte: én még soha nem ültem az Úttörővasúton. Amúgy is éppen a 22-es buszon, én ugyan a Mátyás király utat képzeltem (kényelmesen a rétegvonal mentén), de így is jó. Szépjuhászné megálló, ha egybe írják. Persze ma, csacsi módon: MÁV Zrt., Gyermekvasút. A Széchenyi hegyi végállomás felé vettük az irányt, hogy onnét majd talán a Normafa, alatta az édes Harangvölgy, Zugliget, amennyi telik majd... Döcögős lassan, közben a megafon: minden állomáshelyen és megállóhelyen megáll... és tényleg van különbség, az utóbbinál ugyanis bezárt bódé, nincs személyzet. Amúgy semmi rendkívüli, tán annyi, hogy a 12 éves kalauz, kispárnát tartva maga elé, visszatér: kitűzőt, jelvényt, képeslapot tessék... A karikatúra karikatúrája.

  2006 szeptember 6., szerda

Drága jó barátom, ugye azért ezt te sem gondoltad komolyan, hogy a tujázás a hátuja szóból eredődne? Brrrr. Hogy miből, majd utána nézek és értesítelek. Üdvözöl barátod:
Szüts

De bizony abból. d.

Olvasom a Tóth Krisztina novellákat: Vonalkód. Szívszorító. Egészen más a világ nő szemével nézve. Azt hiszem, behozhatatlan előnyük, hogy ők sokkal inkább értenek minket.
Illetve, ahogy Illyés írja  valahol, valahogy így: és angyali fölényetekkel tudjátok a vérébe mocskult hőst is (...gyerekként kezelni).
Azért ez más szint, mint ami a Szabó Magda-darabban, hogy a férfiak három dolgot tudnak csinálni: gyereket, adósságot és háborút...
 

Faludy remélhetőleg jobb verseket is írt ennél.
A feltett Rakovszky-vers - meg egy csomó más is - nagyon jó. Formailag és ritmikailag is teljesen rendben van. Ja, hogy nem "Nyílnak a völgyben a tarka virágok"? Lehet.
Szia!
G3.

Akit illet. És annak is, akit érdekel, hiszen mindenkit szeretettel várnak. 15. Magyar Karizmatikus Találkozó, imanap Szegeden, most szombaton, a 15. stáció; a feltámadás jegyében.
Gyülekezés 9. - 9.30.
Előadás: 10.h
A szentmise 16h. Szabó Tamás püspök atya vezetésével. Előtte tanúságtétel és szentségimádás.
Helyszín: Szeged Sportcsarnok, Temesvári krt. 33. Át az Újszegedi hídon, és jobbra tartva végig a nagy park-, a Népliget oldalán.
"A szegedi testvérek az ország és a  határon túli testvéreket is nagy örömmel és imádságos előkészülettel fogadják."

A Faludy sajnos nem nagyon írt jobb verseket, azt hiszem... (G3-nak). Mint Fejtő Feri bácsi mondta a minap a tv-ben: "F. könnyű műfaj..." Örülök, hogy a Tóth Kriszta tetszik. Még a Bodor is dicsérte! Ami, ugye...
csók Szüts

  2006 szeptember 7., csütörtök éjfél után 20 perccel

...fejfájásra ébredve, amíg az antineuralgika hat, fölbontottam az ajtóm elé letett leveleket, Mike fölhozta. Szerzői jogvédő irodánk, a Hungart sok forintokat küld egy rég meghalt képem után. Most. Mókás. A Duna TV-nek a portréfilmemben - TALENTUM sorozat / "Sűrű ködben célba lőni" - festettem 2003 márciusban a képet "élőben", kamera előtt. Aztán még, ahogy látom, még áprilistól júniusig. Béke farost-kockáira. Csak (m)ennyi adminisztráció van vele.

opuszjegyzék / festmények

Cím

Technika

Méret

Tulajdonos

Szereplésnapló

Hol készült

Repró

Dátum

fejezet

alfejezet

 határ

36 válogatott

 

 

 

Kamera előtt született műterem

olaj, farost

60x60

 

0633

Budapest

17,4 Mb tif, 6x6 színes dia 

2003.3,4,5,6. / kidob:2004.8.

1987 - től.....- MŰTERMES KÉPEK

2003

 

0

 

 

 

opuszjegyzék / szereplésnapló

esemény ID /S. szám

esemény

opusz

név

város

egyéb adat

dátum

pénz

határ

a sorra vonatkozó adat

0633

infó

A/03/21

Duna TV

 

portéfilmemben festettem kamera előtt 2003.03. Most jött jogdíj utána: 32.901 Ft.

2006.09.6.

     

opuszjegyzék / képtulajdonosok

itt a kép számát kihúzni a nevem mellől, de az megtörtént, két éve már.

(Egy rajz, üveg alatt, aki elsőre megtalálja, egy nyilvánvaló hiba van az adatok között. Aki valamennyire ösmeri munkásságomat, megtalálhatja. Holnap megmondom.)
 

C. napló, 1984 március. "Apu, lökj le újból, csak vigyázz, hogy semmibe ne akadjon bele a nylonharisnyám." (Zsófi, 9 éves)

Nekem húsz éve beválik, akkor tanultam, tovább adom. Ha egy ismeretlen könyvről öt perc alatt döntened kell, pörgesd át úgy, hogy fixáld a szemed mondjuk a bal oldali ötödik sorra, s csak azokat nézd meg. Hiteles keresztmetszetet kapsz, tartalomról, minőségről, mindenről.

  2006 szeptember 8., péntek
Szerkesztőségünk örömmel vette a nagyszámú (3) beérkezett megfejtést a fenti két táblázatban megtalálható hiba ügyében.

G3 jelű kedves olvasónk feltételezése igen mély tárgyismeretről tesz tanúságot: ha március, akkor Kecskemét (mármint alkotóház). Azonban sajnálatosan figyelmem kívül hagyta a rendelkezésre bocsátott segédeszközt, a filmből a helyszín beazonosítható. A művészt a forgatás időtartamára fölfuvarozták otthonába.
P1 jelű kedves olvasónk nagyfokú gondolkodástalanságról tesz tanúságot, miszerint:  KIDOB 2004. 08. Ennyi ideig őrizgetni is sok, de ennyivel később könyvelni? Emlékeztetőül: a kidobás épp olyan munkafázis, mint az alkotás pillanatai. Annak is megérik az alkalmas, ihletett ideje. Ilyenformán az őrizgetni kifejezést csak letranszformált rágalmazásként tudjuk értékelni. A később könyvelést, szerkesztőségünk bevallja, nem tudjuk, mire építette a kedves pályázó. Talán az opuszszámot nézte dátumnak.
P2 jelű tisztelt olvasónk szerint a 6x6 dia nem illik a képbe. Próbálkoztunk gondolatmenetét követni. Talán a hatos számra idioszinkráziája van. Talán méltatlannak találja egy eredetileg remeknek vélt művet ennyire lekicsinyíteni, hogy hat centi összesen... Vagyis fölcserélte a szavak sorrendjét, s így szánta: nem illik a kép a 6x6-ba...

Közjegyző jelenlétében bontottuk föl a zárt borítékot. Egy fölfűrészelt képről nemhogy 17-, de egy 1-megás repró, se diapozitív sem létezhet, tudvalevőleg a művész azokat is egyidejűleg kukába küldi. Az írmagját pedig a szemetesládába. Emlékét memóriájából törli.
Szerkesztőségünk a pályázatot sikeresnek nyilvánítja és jelzi, hogy csak felbélyegzett küldeményben elhelyezett apróbb, nem romlékony díjat fogad el.


Apó! A tegnapi tanácsod kapcsán: nem szeretnék ismeretlen könyvekről öt perc alatt dönteni. Miért  kellene? (Egyébként olvass el három oldalt, és abból többnyire tényleg kiderül. Bodor mondta épp valamelyik este: hagyjuk a sok ködösítést: az a könyv, ami rosszul kezdődik, de azt mondják, hogy később egyre jobb lesz, az többnyire rossz könyv. "Mélységes mély a múltnak..." -  vetettem én ellen, mire azt mondta, talán ô, talán Parti Nagy: na jó, de kétezer oldalnak csak neki kell futni valahogy.)
Apám átlapozta az új könyvet és azt mondta: túl sűrű, nem kell!  Mármint hogy nincs benne elég párbeszéd. Ez is egy lehetséges út, félek hogy sok jóból kimaradt.
m.

KedveseM! (© Vojnich) (Tudom, hogy ő így írta: Kedves M!, de némely marha olvasók nem vennék észre a poént.) Szívesen teszem, de ellent kell mondanom. Ezt magad is megteszed a harmadik mondatban, javaslatoddal; hiszen csakugyan előfordul ilyen helyzet, mondjuk egy ünnepi könyvsátor árnyékában. Ezen túlmenően Bodor?,   Parti Nagy? nyilván nem olvasta A Józsefet - s evvel a te ítéletedet is véleményezzük -  az első 70 oldal kurvajó. Persze kezdőknek nem ajánlott...

Itt a három unoka. Piroska, négy és fél, nagyanyja ékszerét kéri. Azért veszek hosszú láncot, mert a férfik azt szeretik.
Innét már csak felejteni fog.
 

1984-es jegyzeteim, tovább. Egy könyv Szent Ferenc életéről, kb. 1310-ből

Speculum Perfectionis

- Ferenc: csak sárból és nádfonatból szabad barátlakást építeni. A konventen valaki fölszólal, hogy náluk olcsóbb a kő
- egy fiatal novícia szeretné zsolozsmáskönyvét megtartani
- a tudós papok szeretnék, ha a rend tulajdonában megmaradhatnának könyveik, Ferenc nem helyesli
- Ferenc ha prédikálni megy, rendszerint egy söprűt is visz magával, s utána kitakarítja a templomot
- Ferenc: ha be akarsz lépni a rendbe, mindenről le kell mondanod, amiről más károsítása nélkül lemondhatsz
- az együgyű János testvér mindenben utánozta Ferencet, tehát ha az köpött, vagy sóhajtott, vagy égnek emelte karját...
- Ferenc szerint nem szabad a holnap eledelével törődni, ezért ezentúl a babot csak éjfél után áztatták be
- egyik kísérőjét az útjain mindig kineveztette gvardiánjának, és engedelmeskedett neki

                                                                                               
a teljes jegyzet

  2006 szeptember 9., szombat

Barátom nyilvános naplót kezd, de jelzi, hogy belebotlik saját érzelmességébe.

Drága Barátom!
Nehogy a végén még szégyellje érzelmeit. Gazdagság. Maradjunk az őszinte szónál. Az érzelmi gazdagság és annak verbalizálása kétféle tehetség. Ez utóbbi magának ebben a műfajban most (még?) nem nagyon megy. Van valami ötletem, t.i. hogy a tények nagyon erős építmények, azoknak nagy ereje van. Hiszem, élem, hogy minden emberrel folyamatosan nagyon érdekes dolgok történnek. Ha a szikár tényeket próbálná megírni. Lehet, hogy ott tévedek, hogy ennek a (nem leírása, hanem) megragadása is tehetség kérdése. Próbálja meg. Én avval a makacs rögeszmével írom le pofátlanul és folyamatosan magamat, hogy ez mind-mind nagyon-nagyon érdekes. Aztán vagy-,  vagy nem.

Én mindig béketűrő ember voltam,
de most én is azt mondom:
MEGÁLLY!
Eddig, és ne tovább!
A kormánynak ez egyszer végre
a sarkára kéne állni,
és véget vetni ennek a. Olvasom a "Miért kell megtenni, ha fáj? Ezért" c. kiadványt négy példányban, mert annyit dobtak a ládánkba. Tessék csak megnézni, és belegondolni. Ezek a felső tízesek kétféle módon tesznek tönkre engem, téged, az országot.
1./ Kiszállnak a limuzinjukból, és nyilván csak azért, mert az állam dotálja, tömegközlekedésre váltanak!
2./ És ráadásul a családban mindenkinek három villamosbérletet vesznek, hiszen csak így lehetséges erre többet költeni... Vagy direkt, jeggyel, ide-oda utazgatnak?! Mert ezek olyan ráérősek.

Ettől az
udvar-
témáról
nem tudok
elszak

adni.

Épp vendégek elé
léptem ki
a folyosóra.

Akik különben
így néztek ki.

Zárójelben
ide kívánkozik
AKKOR egy
sajátunokafotó
is. Kád után.

Hát igen. Két napja itt, mind a három. Kata ragyog. Én beleőrülök (ándösztétment), ha öt perc után nem mehetek vissza saját játékomhoz...

  2006 szeptember 10., vasárnap

Deske! Érzelmesség kérdésében az önsajnálatra kell vigyázni, az szokta a pátoszt melodrámává rontani. A tények megragadásához lehet, hogy tehetségre van szükség. A tények észrevételéhez biztos, hogy nem. "De ne csak az eszeddel figyelj, hanem egész lelkeddel", tanácsolja Füst Milán. És ez nem irodalmi kérdés, hanem életfeladat mindenkinek.  Szia!
G3

Öreg, teljesen egyetértünk. Kivéve a biztossal kezdődő gondolatsort. Evvel Füst (remélem) azt mondja : igyekezz. Nem azt, hogy legyél több önmagadnál, legyél tehetségesebb, okosabb, fussad 10 alatt a százat. Mert azt hiába, ugyebár.
d.

Délután átnéztem a szemközti (Milleneumi?) Parkba, napsütés,
szaladgáló gyerekek, nálam egy Palics-fürdő története könyv.
Nagyapám testvére Szabadka egyik építésze, Kosztolányival levelezik
a fölállítandó kútra írandó vers ügyében. Alkuszik, de nem az árra,
kényszerből a betű mennyiségre.

Aztán a Színházépületben
Vancsó-fotókiállítás.
Amikor egy embernek stílusa van.
El vagyok ragadtatva, vérbeli profi.
Sárközi Márta mondta annó egy fiatal íróra: bűzlik a tehetségtől. És milyen fiatal. Felőlem nézve. Persze bejárta már a fél világot. Irigyeljem? Megérdemli. Itt most csupa gyerek-fotó.
Nem Mosoly-Album stílusban, nem.
"JÖVŐ HÁZA KÖZPONT" Teátrum épület. Megnézhető minden nap este 6-ig. Zár: szeptember 28-án.

  2006 szeptember 11., hétfő

Torjay Valter képeiből nyílt tárlat a Savaria Tourist Galériában. Részlet ez alkalomra, netre is föltett gondolataiból, nekem külön is megküldte:

....menő, pesti művész azt nyilatkozta egy interjúban, hogy egy esztéta bíráló megjegyzésére eltüzelte 60 (!) képkeretét. Ezt, saját esztétikai megszállottsága és önfeláldozása jeleként kívánta beállítani. Arról nem szólt a riport, hogy hány művésznek jelentett volna hatalmas segítséget, ha ezekből a „selejt keretekből” csak néhányat megkaphat. Íme Magyarország két arca...

Köszönöm, én is jövő - menő művésznek érzem magam. Viszont budai, nem pesti, erre érzékeny vagyok...

Nekem mindig akkor kezd gyanús lenni egy ember, amikor a világra, másokra panaszkodik. És magát sajnálja.

Avval együtt, hogy ez esetben a következőket nem tudta:
1./ Évtizedekig nem volt pénzem keretet venni, ezért találtam ki egy egyszerű szerkezetet, amit 1x1-, 2x5- és 2x8 centis nyers fenyőlécből, én, itthon, egyedül.
2./ Az "esztétikai megszállottság" stimmel. A minőségért mindent. (A felfűrészelt 822 képemet is.) Évtizedes kínlódásaim, magam számára is nevetséges bizonytalankodásaim, jó-e, amit csinálok. Hogy kereteimnél például a széles avagy a keskeny változat a jobb-é. (És ez nem tréfa, mivel ez szerzői keret, a múzeumok és  gyűjtők sem nyúlhatnak hozzá, meg van kötve a kezük.)
3./ ...Hajlottam néhány éve az utóbbira, egy baráti ellenvetés fényében "megvilágosodás", s a nyolc centis peremet tényleg lefeszegettem hatvan keretről. Ezekkel a barnára pácolt lécekkel legfeljebb a kollega tüzelő gondjain tudtam volna segíteni. Illetve azon se, mert egy év múltán visszaszögeltem... Hát így... Most megint ott, hogy le kéne szedni... Ez esetben: küldhetem?!

Pedig ez nem az én otthonról hozott polgári kultúrám, tehát nem múlt-nosztalgia.
Most lefotóztam újra, az ablakrácson átdugva a gépet.

Nem tudok betelni ennek a rendkívüli tehetséggel összeállított díszletnek (egy kifőzde
a Frankel Leó út elején) édes otthonosságával, gyönyörűségével.
Vagy csak én látom annak?! Pilinszkynek kéne megmutatni... Igaz, ő látja.

  2006 szeptember 12., kedd

Szerintem abba betegedtem bele, hogy késnek a programozó fiúk. Orvosnál, a fene egye meg. Aktil Duo 2x1 - Kalciumtabletta 2x1 - Suspensio  terpini 3x1 - C vitamin 2x500 - Novorin 5x1  - Normaflore 3x1 - sós vizes gargaliz. többször - sok folyadék - Algopyrin 1- Illyés Gyula 2x20.

Gyönyörű történet, és még igaz is, húsz éve mesélte egy orvosnő, az imaközösségből. Jött a körzeti rendelőjébe egy paciense, aki a kezelés közben elpanaszolta, hogy feleségével most jöttek a vizsgálatról, ahol véglegesült, az asszony meddő. Ő ide, a felesége munkába. 
- S maga itt van?! Rohanjon telefonálni az asszonynak, hogy nagyon szeretlek, ülj be egy taxiba, azonnal gyere haza...
Kilenc hónap múlva megszületett a kisbaba...

A C. Napló könyvben van egy lista,
"amit megköszönök".
Anyácskám néhány éve
félmosollyal fölemlegette, hogy ebből
ő bizony kimaradt.
Igaz. Avval mentegettem magam,
hogy éppen mert annyira közelálló,
egyszerűen kifelejtettem...
Majdnem így jártam evvel a ma nyíló
Vojnich-kiállítással is.
Mégis, Hollán Sándor mellett tán
a legjobb élő magyar festő. Pótolom.
Tehát ma hatkor a hülyenevű KÉKA Galériában,
Hevesi Sándor tér 1, Dob utca sarok.
Nyitva hétfő - péntek 10-6-ig.
Zár: szeptember 28.

  2006 szeptember 13., szerda

Helló Deske! Tegnap 8-kor a Kossuth megismételte dörmögő-hangú kecskeméti /Arany emberek/ beszélgetésedet. Meghallgattam. A zene most is idegesítő volt. Helyette jobb lett volna még szöveg, pld. hogy a newsban irodalom is van: G1
 

A Newsban?! Mit irodalom?! Az irodalom ott Berszán Gábor! Egyre többen mondják, milyen jót tett a newsnak a gyakoribb dialógunk. d.
 

<<gyakoribb dialóg>> Tegnap elkezdtem monológjaimat a cukorgyártás gépeiről. Most 8-kor folytatom egy másik évfolyamon a termék- és eszközmosó gépekkel. Dialógra csak januárban kerül sor, amikor kedveseim vizsgázni jönnek: G1


Hát emmost mi, ha nem dialóg??? Én semmit se számítok, csak mert alig-alig bojszintok az eszközmosó gépekhez???? d.


Pedig a legérdekesebb a palackmosó gép. A lánc kacskaringós úton viszi az üvegeket egy alagútban, közben tiszták lesznek. Mivel az eljárás drága, egyre inkább az eldobható palackot használják. Persze a környezetvédelem is drága: G1
 

És nem félnek azok ott az alagútban? Igaz, nincsenek egyedül... Talán ha kézen fogva... d.

(A drága barátom! Nem volt módja válaszolni, alighanem elballagott a szomszéd épületbe, órát adni.


Életgyávaságom eleme lehet, nehezen viselem a nyitott helyzeteket és magam körül lehetőleg mindent megszámolok. Szívesen rendezném táblázatba a zoknijaimat. Honlapomat fogadó szerveren van egy olvasó-számláló. Olyan fantasztikus adatokat közöl, hogy gyanítom, az egészet a Rózsadombon a programozó-fiúk generálják számomra, örömokozási szándékkal. Sikerült. Augusztusi nézettségem:

Hungary 2 8063  US Commercial 3 7109 Unresolved / Unknown 4 1740 Network 5 291 Germany 6 271 Poland 7 205  Switzerland 8 168 United Kingdom 9 145 US Educational 10 136 Spain 11 122 Romania 12 111 Netherlands 13 87 Slovak Republic 14 72 Old style Arpanet (arpa) 15 64 France 16 52 Austria 17 46 Belgium 18 44 Finland 19 36 Sweden 20 31 Bulgaria 21 29 Japan 22 22 Italy 23 11 US Government 24 10  Croatia (Hrvatska) 25 8 Morocco 26 8 Yugoslavia 27 7 Estonia 28 6 Canada 29 4 Brazil 30 4 Denmark 31 1 Australia 32 1 Greece 33 1 1 Israel 34 1 Portugal 35 1 Singapore 36 1 Ukraine

Old style Arpanet (arpa) Ez mi lehet?
US Gouvernment...?! Nem túlzás ez, fiúk!? Bár ahogy a szokott 70-80 helyett ma 170-en néztek belém...


Beteg, ágyban.
Karinty Frigyes élete. Kellér Andornak így mutatkozik be: "Csillapodjék, nem kell elájulni, Karinthy vagyok. Majd megszokja".
És egy csakugyan zseniális társasjátéka: "A főhercegi vizsga" Iszonyú nehéz játék. Két szereplő; a tanárnak olyan kérdéseket kell föltenni, hogy az agyalágyult főherceg is sikeresen vizsgázhasson, hiszen a bukás a tanár fővesztésével járhat. A főhercegnek pedig a legképtelenebb választ kell adni...


Tanár (félénken): Most talán térjünk át a világirodalomra. Kegyeskedjék megmondani, hogy ki a címszereplője Shakespeare Hamlet című drámájának?
Főherceg (kegyetlenül): Kőbánya.
Tanár: Kitűnő! Köztudomású, hogy Hamlet a "Lenni vagy nem lenni" megszemélyesítőjének tekinthetjük. Ugyanezen mondásnak azonban a Hamleten kívül van még egy konkrét tárgyban való megnyilvánulása is, és ez a tárgy: a szappanbuborék, mely van is, nincs is. A szappant főleg disznózsírból állítjuk elő, a leghíresebb disznótenyésztő telep, mint tudjuk, Kőbányán van...

  2006 szeptember 14., csütörtök
Szerelmetes Gábor barátom a todományban nem ismer tréfát. Szíves okulásomra gyorsan megküldte a palackmosó automatát. Már hatalmas gyűjteménye van, a netről turkássza, tanítványai számára. Hihetetlen ötletes; német, angol és spanyol élelmiszeripari szakszótárból keres ki gép-neveket, azokat üti be a google-ba. Ilyenformán még az eltérő fejlesztési trendekről is tájékozva van. Tegyem hozzá, hogy hetven éves?! A legfrissebb eredményeket tanítja... Imádja a szakmáját. Uszodából hazafelé meg-megáll, térdét fölhúzza, ráfekteti a táskáját, s rajta ujjal rajzolja számomra a nehezebben érthető gépészeti elemeket...

Deske, találtam még egyébként egy tartalmas
leírást egy cukorgyárról, török nyelven.

 

 

 

 

Temetőről fotóalbumot csinálni jó. Én tudom. Előbb-utóbb minden barátom csinál egyet. Legalábbis most Szüts.

Sokkal nehezebb dolga van,
mint nekem volt,
(bocs, hogy rögtön magamról
beszélek),
ma egyetlen megrendelő
se fogadna el
fekete-fehér képet.
Pedig.
A címlapfotó szerint: győzött.

Invitáló levelet kaptam:
Könyvbemutató
szeptember 20-án,
MOST SZERDÁN,
délelőtt 11-kor,
Budaörsön,
a Városháza Tanácstermében.
A könyvet
és a szerzőket bemutatja:
Parti Nagy Lajos.

Közvetlen a főútvonal mentén
van a ház, a jobb oldalon.
Jó nagy felirat, markáns középület
nagy-nagy oszlopokkal.
Éppen előtte (kb. a harmadik)körforgalom.


Lássátok feleim szümtükkel,
miről beszélek.

Nem csúnya ez se,
így, feketében,
de számomra világos,
hogy ebben az esetben
a színes változat jobb.

A színes fotózás
egészen más
gondolkodásmód.

Amúgy minden barátommal
visszatérően nosztalgiázunk,
persze hogy a fekete-fehér
fotózás (volt) az igazi!
Az elvontabb (absztraktabb),
jobban általánosít,
tehát súlyosabb.

Mint az a régi, tökéletes Magyar Nemzet-vicc: NOSZTALGIA. "Az ősköd volt az igazi!"

Hogy is van ez. A mai gépek színesben dolgoznak, megszűnt a filmválasztás felelőssége, feladata. És elbukunk.



MOZART: C-DÚR (JUPITER) SZIMFÓNIA
Az a tetszetős, romantikus beállítás, hogy a nyomor, nincstelenség, magány kedvez az igazi művész kiteljesedésének: nyilván hazugság, a művészt koplaltató, elszigetelő és az alkotásra részvétlenséggel válaszoló kapitalista társadalom álszenteskedése... Lenin azt mondja...   / Dolgozók hangversenykalauza 1949./
 

Tehát 1949. Szüts szerint nyilvánvalóan egyetlen bűn van, az engedetlenség. De ez a fogalom csak hívő ember számára tartalmas. Maradjunk az azonosan pontos társfogalomnál: szeretetlenség. Nem is a kor érdekel ebből a szövegből. Hanem kibogozása, miért kell ezt szeretetlenségnek neveznem.

Deske! Hát nem aranyos? Ez a török cukorgyár neve:
Kayseri Şeker Fabrikası A.Ş. Genel Müdürlüğü    Üdv: G1

  2006 szeptember 16., szombat

Az élet ritka, igen boldog
pillanatai. Órái. Köszönöm.
Volt rám ideje, átballagott a szomszéd szobából, és leült mellém a kompjuter elé. Én kértem rá, jóval tájékozottabb,  tulajdonképpen már szakember. Honlapom készülő programja kapcsán mindenféle javítások ügye.
Szüts-csel volt ilyen, harminc éve, egy nyáron Zebegényben festőnövendékeket korrigáltunk közösen, egymás szavába vágva, egymás gondolatát továbbépítve. Valami gyönyörűség, amikor két ember intenzíven így együtt; vágtató, kergetőző csikógondolatok.
Most is; a fiam frissessége, az én tapasztaltságom.
És az utolsó percekben, mintegy Isten tréfájaként, az az ajándék is, hogy a nehezen kialakított okos, de még mindig bonyolult rendet egy csavarással én egyszerűsítettem hibátlanná. És nem ő, a profi.


Ez valami női ösztön lehet, Kata kitartóan vonzódik ahhoz az ötletéhez, hogy magunk után  törüljük föl a fürdőszobai pocsolyákat. Gyengédségből, kíméletből többé-kevésbé alkalmazkodunk is. Erre évek óta egy nyeles janicsárfej szerű sörény, húzogatjuk egy darabig ide-oda a mettlachin. De jött a lányom, aki tájékozott. A sörény helyett valami kinyitható lap, rá kell lépni a gombjára, akkor megmerevedik. Aztán összecsukni, bepasszírozni a piros vödör tetején lévő satöbbi. Szörnyű. Illetve csak baromi körülményes és lassú. Némi csendes forradalomra is kacsintó malíciával felemlegetem ezt nagyfiamnak, aki csodálkozva fölhúzza szemöldökét, hogy, te, evvel alaposabban lehet kifacsarni...
És itt eláll a lélegzetem. Egy idegen áll előttem.
Soha nem fogom megérteni ezeket. Egy más bolygóról. Neki mindegy, hogy evvel alkalmanként 10-15 másodpercet elveszít. Ő nem siet.
Igaz, voltak erre már korábban is figyelmeztető jelek. A reggeli kenyerét melegíti.

Hol olvastam, a perzsa sah története. Aki úgy utasította személyzetét, hogy Európába tartó különvonata naponta annyi utat tegyen meg, mintha tevekaravánon utazna. Egy úr nem siet.
 


7:05
Deske! Különös egybeesés.  <<törüljük föl a fürdőszobai pocsolyákat>> Ez nálunk is. Indok: ellenkező esetben a padló foltos lesz. Feltörlés után meg kell várni, amíg megszárad, különben a lakásban széthordjuk a nedvességet és azzal  újabb foltokat képezünk. Nejem meg szokta kérdezni: most nem mégy a konyhába? Mert akkor felmosom. Néha a tiltás idején szorító kényszer támad bennem bemenni. G1.

8:50
Olvasom be mindezt anyácskámnak a telefonba, hogy jókedvre derítsem, várva a hatást, mire ő: Én egyszerűen ledobok egy négyrét hajtott ruhát, és...

9:04
Deske! "A sörény helyett valami kinyitható lap, rá kell lépni a gombjára, akkor megmerevedik" Nálunk a háztartást illetően permanens forradalom zajlik. Kipróbálunk mindent. A kinyitható lapos felmosót is megvettük. Pár héttel később kivágtuk a szemétbe. Használhatatlan. A nyeles janicsárfej szerű sörénynél nincs jobb. Katonáéknál az a neve, hogy motoros fóka. A normál fóka a nyélnélküli változat.
Ádám
 

9:16
Kedves feleségének a legfőbb, családanyai  gondolatát nem érezik át. Ő nem a rendetlenség miatt nem szereti a pocsolyákat! Hanem fél, hogy valaki elcsúszik, és BAJA lesz!!
        [doktorbácsi, Győrből]
 

11:36
Egy nő is megszólalna: a fürdőszoba feltörlése okozta férfi-nő ellentét egyrészt a nők emancipációjában (miért én töröljem fel mindenki után?), másrészt az ősközösségi munkamegosztásban (a főként az otthonra korlátozódó női tevékenységben) keresendő. Fenntartva azt, hogy mindenki törölje fel maga után, Édesanyja módszere + egy partvis lenne a megoldás. Egy gond marad: ki szavatol a rongy kicsavarásának biztonságáért?
Üdv.: B. Ildikó.


11:40
Kedves Ildikó! Egy percre átlépve komolyba, bocs. "miért én töröljem fel mindenki után?" Persze, értem, és szinte igaz is. Valaha, házasságunk egyik mélypontján találtam meg, hogy semmi más, csak a megátalkodottan csökönyös szentferenci szeretet..., mit tehetek én. Semmi mérlegelés. Segített.
Anyám, 87, pészméker, orvosa figyelmeztette, ez nem  fog menni, napi 16 órában ellátja 90 éves, lassan mozgásképtelen, depressziós barátnőjét. Hogy ebbe bele fog halni. Igen, akkor ez lesz - válaszolta anyám.
Amúgy a legveszélyesebb góc csakugyan a rongy esetleges kicsavartalansága... A felmosórongy darázsfészek.
d.


Délután már munka is,
a soknapos gyengélkedésnek
talán lassan vége.
Ez az A/03/35-öt
a Győri Múzeum
számomra kiürített
különtermében kezdtem,
három éve,
másutt nem találtak
helyet nekem.
Művésztelep, meghívás.

A megoldás ma született meg,
egy forma elhagyásával,
és némi átszínezések.
42 x 69 centis.


  2006 szeptember 17., vasárnap


Van egy szabály, minden levélre aznap válaszolni. Ha más nem, jelezni hogy vettem. Így hát most is, a váratlanul igazán összejött fenti sorozat után a régi barátnak; bérma-gyerekem, aki közben bácsi lett:

Szia Deske! Úgy látom, a VÁLINEWS hiteles keresztmetszete életednek, a legunalmasabb részeit sem hallgatja el. G3. 

Nem tudsz eltántorítani. d.

 

Ma már egy kisebb séta is a Hajógyári szigeten. Édes napsütés. Alkalmazkodtak hozzám, lassan ballagva. Robi egy svéd horgászszéket is hozott, teleszkópos lábakkal, ha elfáradnék.
Itt János és Robi, a törzsgárda és a főnök.


Hatkor hozta a fiam  a hírt. Meghallgattam a drámai Gyurcsány-beszédet. Azt hiszem, ezek után be kell gyorsítanom a honlap adatbázisra átszerkesztését, és a 13 nyári kép befejezését.
Érdekes, a Kata ilyeneket tud:
Te fél óra múlva tök szomjas leszel.

Az ÍRÁS fejezetben 4356 fájl van. A jobb kezelhetőség végett az egyik mappát három részre osztottam. A vasárnap esti üzemzavar ezért.

  2006 szeptember 18., hétfő 05:50

És miután tisztáztuk, hogy felhatalmazása nélkül nem írhattam nevet, hozzájárult. Hajmeresztő és önveszejtő módon végül pénzt nem fogadott el munkájáért, a szerkezet átalakításáért. Hát itt köszönöm az eddig: rózsadombi programozó fiúnak, Szőnyi Andris barátomnak, hogy külön mappát csinált a NEWS és a mostanában hatalmasan földuzzadt NAPLÓ - fájloknak. A sok száz link átírásánál akadt el az itthoni gépezet. Sok éve segít.

Melyik regényben olvastam, talán az Airport?! Az éterben millió navigátor, repülőirányító beszél, fecseg, s hirtelen mind elhallgatnak, egy S.O.S. jelzés. Valahogy így érint ez a három perce bontott boríték. Ebben a sok fölösleges nemtudommiben VALAMI FONTOS történik. Szentendre Főterén péntektől Modok emlékkiállítás. Végre. Istenem, hogy szeretem. Aki nem ismeri, annak nincs mit mondanom. Vagy ennyit, egy régi cikkem eleje:


MOZGÓ VILÁG CIKKEK 1992/6

Czóbel Béla felesége

A szentendrei Czóbel Múzeum legszebb képei az alagsori szárnyban látható három kis Modok Mária- kép. Ez a henye mondat némi magyarázatra szorul...                                                                                        a teljes cikk    

Kötelező megnézni. Szentendre Főtér, megnyitó szeptember 22, most péntek 17 óra, megnyitja, na ki, Kratochwill Mimi, nyitva naponta 9 - 17 óráig. Október egytől a hétfő mellett a kedd is szünnap. Október 29-én zár.

  2006 szeptember 19.,kedd

Deske! Nem szívesen politizálok, de a tévében látott őrjöngő vandalizmus elkeserítő. Most békésen egymás mellett tombolt a Fradi, Újpest stb., B-közép agresszív állattá fajult bandája. Úgy érzem ezeknek mindegy volt, hogy miért, lényeg, hogy valahol lehessen törni-zúzni... A kiprovokált erőszak mögött mindkét oldalon sunyin megbúvó politikusok, meg lapítanak. Tudom, hogy nehezen hihető, de szerintem mindkét oldal hasznot fog húzni, mindegyiküknek érdeke volt, hogy így alakuljon. A világ rajtunk röhög, azok a bamba, diónyi aggyal rendelkező izompacsirták, homeless küllemű sípoló vénasszonyok, ősmagyar sapkás idióták meg önelégülten vigyorognak, és azt hiszik, van mire büszkének lenniük...  Ha nem néz tévét, akkor nyilván nem látta azt, amit 140 hírcsatorna közvetített élőben. A kiégett, kifosztott tévéépületet a Szabadság-téren, lerombolt berendezéseket, stb. N-y
 

Nem nézek tv-t, de elhiszem. Így igaz. A Gyurcsány-beszéd után azt mondtam, semmi jelentősége / következménye nem lesz. Még tévedhetek. d.
 

Deske, sajnos lehet következmény. Szélsőséges esetben rendkívüli állapot, választások lefújása, pesti rendőri vezetés leváltása radikálisra. Ez a bal oldalnak kedvezne. Ha megbukna a kormány, vagy visszavonná a megszorításokat, vagy ezt tenné egy új jobb oldali vezetés is (mert kénytelen lenne), akkor a MINDENKÉPPEN szükséges szanálás elmaradna, ami katasztrofális  hatású lenne. Örökre száműzne bennünket a lemaradó nacionalista Balkánba. Mert ugye nem lenne szabad olyanokkal hergelni a tudatlan pórnépet, hogy miért a magyar családok, anyák, stb. fizesse meg az árát, stb.- szövegek. De akkor ki a fene? A román családok, vagy a németek? Vagy kinek kéne megfizetni az árát a 16 éve halogatott (mk. kormány) reformoknak? Mert hogy  aki egész nap robotol, jobb életet érdemel... Az etióp paraszt is robotol egész nap, és olyan ellátást kap (kórház, kultúra, fizetés stb.), amire "fussa". Hiába robotol egész nap becsülettel. Szegény az ország, és kész..  N-y


Igen. Akkor onnét kell nézni, hogy 1230-körül meg járványok voltak. d.


Való igaz. És hiába tüntettek volna, akkor is lettek volna járványok. Még ha le is rombolták volna a királyi palotát. N-y

 

09:48
Mikor és soha nem fogjuk megtudni az igazat. "A Szabadság-téri vandálok." Anyácskám hív, takarítónője egész éjjel ott volt. Öt ember akart volna bemenni a TV székházba, követelni, mondják be az igazat. Merthogy ötszáz tüntetőről beszéltek, mikor a tér tele volt. A TV ezt megtagadta. Akkor indult el a nép.

Egyet tudok biztosan, mert a menza szakácsnője, Amálka, nekem megígérte. Ma ebédre mákos tészta lesz.

  2006 szeptember 20., szerda

Nem nagyon tudok itt okos lenni. Mi történt. Eddig valaki (ő is) hazudott, ámbár ezt mindenki tudta. Most leleplezte magát avval, hogy (értelemszerűen) ezentúl nem. Fölzúdulás.

Igen nagyjelentőségű  dolog történik ezekben a hetekben az országban, talán nem mindenki tudja. Győrben a Vasilescu-hagyatékból új múzeum, a volt zsinagóga épületben. Nagyon jó gyűjtemény, avval együtt, hogy az ember nem nagyon volt jó. Jelképes összegért adtam neki zsidótemetőt, avval, hogy rang a gyűjteményébe bekerülni. Egy idő után a kép föltűnt fia galériájában. Az öreg tudta nélkül, tehát bizonyos fokig fondorlatosan visszavásároltam. Őrjöngött.


Antal-Lusztig gyűjtemény.
Antal úrról semmit nem tudtam,
amikor 2000-ben
a három képemet megvette
a Műcsarnokból, az Országos kiállításról. Elképesztő mennyiség és minőség,
amije van, már a nagyapjától is.
Most egyszerre két múzeum
(nem kiállítás) nyílik letéti anyaga egy-egy részéből: Pécs, e napra rendbe hozott épület, Munkácsy, Rippl-Rónai, Szinyei Merse, Ámos, Berény, Vajda, Czóbel, Mednyánszky.
Három szinten.
És Debrecenben is épületet kapott,
ott a kortárs anyag.
Három utazás.

Kérem, ez nem tréfa.
Ez az pécsi új múzeum új (régi)
épülete. Rákóczy út 11. Pénteken nyit.


  2006 szeptember 21., csütörtök

Iszonyú fáradtan, bárha ez nálam nem újság, fél-, vagy inkább harmad betegen, különösebb szimptómák nélkül. Túl az antibiotikum kúrán. Alkotómunkára képtelenül keretperemetfestek. Ötszázadszor. Át. A fenti /03/35. Nyilván a kép rossz, csak nem veszem észre. Illetve a helyzet súlyosabb lehet: a kép jó, csak... Illetve ez sem (biztos, hogy) igaz. Van, amikor tényleg fontos a make up, mint annál a csodás Rippl-képnél is. Tizenkettő. De jó lenne ágyba, ágy felé. Még az ebédért le kell menni. Szerencse, hogy az edényeket reggel elmostam.

Igen lerövidítve a kapott szöveget:
A Kárpátaljai 11 éves Évának gerincműtétre lesz szüksége. Az ottani Majnek Antal (ferences) püspök amerikai segítséggel 1,3 milliót már összeszedett erre. Még 1,2 millió hiányzik.

Én 36 ezret tudok küldeni.
Átutalási lehetőség:
Kárpátaljai Ferences Misszió Alapítvány 1183 Bp. Tű u.2.
Erste Bank: 11991102-02119070-00000000 (HUF)
Közlemény: Éva műtétjére


Sokan küszködnek lelkiismeretükkel, kinek, mikor, mennyit. Én maradok a néhányezer éves mózesi szabálynál. Tized minden jövedelemből, ossza szét az egyház.
Ez a tízes szám javallható a hitetlen gyauroknak is: ők direktbe, koldusoknak, satöbbi.

Este.

Az A/06/39 befejezése.
Műterem - másállapot

A keretet is hozzáfestettem.
Aztán majd meglátjuk.

2006 szeptember 22., péntek

Egy barátom egy szöveget lobogtatott előttem, lelkesen. Kiderült, egy másik barátom írta. Hidvégi Máté könyvet szerkesztett: "Boldog Salkaházi Sára", ehhez a gyönyörű bevezetője:

Olvasom a világhálón, hogy a közvélemény-kutatók megkérdezik egy-egy nemzet polgáraitól: ki  a legnagyobb közülük? Ki az a személy - élő, vagy holt -, akit nemzetük jelképeként...

Nekünk, magyaroknak adatott most egy ilyen, úgy hívják: Boldog Salkaházi Sára, a zsidómentő vértanú apáca.

Szentje a Dunának, hiszen abba lőtték bele. Szentje Pestnek, mert a pesti oldalon lett vértanú. Szentje Budapestnek, mert ő mindannyiunké, akik ebben a városban lakunk. De jelképe az újságíróknak, mert ő is az volt: publicista; védője az íróknak: írt drámát, regényt, kisprózát, mesét; és reprezentánsa a baloldaliaknak, mert mindig a szegények oldalán állt; és a népieknek, nemzetieknek, mert annyira magyar volt, hogy még a nevéről is lemondott ezért; és a liberálisoknak, mert naplója borítójára felírta: "fontos dologban: egység, kétes dologban: szabadság"; a művészeknek, mert kézműves lett: könyvkötő; a háziasszonyoknak, mert - mint mondják róla nagyon jól főzött; az óvónőknek, mert a gyerekek rajongtak érte; az egyetemi oktatóknak, mert a fiatalságnak is szónoka volt; a vakmerőknek, mert mindenki rémületére repülőgéppel is közlekedett; a szenvedély rabjainak, mert nagy küzdelmek árán hagyta csak abba a dohányzást; a csinosan öltözködőknek, mert - amíg nem lett belőle apáca - a legmodernebb ruhákat hordta; a nevettetőknek, mert mindig derűs volt; a bátraknak, az embermentőknek, a hősöknek, de leginkább azoknak a jele, akik tudják, az életben mi a legfontosabb, és azért odaadják az életüket; a mindenek felett való, legvégső szabadság jelképe ő, a szabadságé, amely ránk, magyarokra talán a legjellemzőbb, hiszen ezért volt ötvenhat, ezért íródtak Szent István befogadó törvényei, ez az, amit tőlünk elvennie senkinek és semminek nem sikerült soha. Ezt reprezentálja a zsidómentő apáca, nyakára függesztett láncán a Szentlélekkel, vállán a mi gondjainkkal és arcán az arcukkal. Ha nekünk csak ő lenne, már az is elég lenne.

2006 szeptember 23., szombat

Néhány, az évek folyamán észrevétlen kicsiszolódott rendből és szabályból, lakóközösségünkben.
Mike (24):
Ha vendége van, de sürgős mondanivalóm: SMS-el hívom ki. Kivéve, ha több fiú, akkor kopogok.
Kiállítás meghívó, ami érdekelheti: az ovális asztal jobb oldalán néhány napig.
Ha sürgetlen üzenet: cédula az ajtaja elé, a jobb sarokba. Postája is ide.
Ha sürgős üzenet, mikorra fölébred, cédula az ajtaja elé, középre.
Ha ajtaja nyitva: nincs itthon. Ennek bevezetése előtt sok tétovaság.
Ha az éjszaka közepén felébredek - ő dolgozik - nem zavarjuk egymást.

Kata (63):
Telefonüzenet, cédula a bejárati ajtón lévő csipeszre.
Postája jött, de több levél: a belső asztalra bevinni.
Ha nem én teregettem, hanem ő: este 10 után lett kész a mosással.
Ha az ajtaja nyitva: nem jelent semmit. Ha nagyon nyitva: nincs itthon.

Ha a kenyér a konyhaasztalon: a vendégszobában alszik valaki. Ilyenkor halkan, és bent reggelizünk.
Hajnalban pénz és cédula az ajtóm előtt: Katának éjjel eszébe jutott valami vásárolni való. Kenyeret, tejet és müzlit automatikusan, minden mást csak felszólításra.
Ha az én ajtóm nyitva: ébren vagyok.
Ha délután kettő és fél öt között csengetnek: kifordult a világ sarkaiból. És fölébresztettek.

És, ne feledjem, ha fehér törülköző lóg az ablakban, föl kell jönni a játszótérről, kész az ebéd. Igaz, ez 1951-ben.


Múltkor tájt Óbudán
megnéztem Menasági Péter
kiállítását.
A kerék és a tengely
lehetséges ideológiai vonatkozásaiba
acél és gránit vonalon
nagyon beleásta magát,
ebben nem tudom követni,
de két köztéri munkája tetszett,
ebből az egyik a budaörsi
régi temetőbe készült:
"A bezárt kapu -
A Magyarországi Németek
Kitelepítésnek Országos Emlékműve"
(Ez a művész felvétele)

 

Most Szüts fotóalbumában
is megjelent ugyanez.
Vakarom a fejem,
itt ugyanis a szobor: gyenge.
S miután a mű reprodukció
formájában kerül a köztudatba,
válik magyar közkinccsé...
most akkor mi is van?

Aztán még egy halvány
második kérdés:
csalhat-e a fotós ilyenkor
a műjobbítás irányában?

2006 szeptember 24., vasárnap

Szentendre édes napsütésben, Modok Mária (1896-1971) gyűjteményes kiállítása a Főtéren. Megint ugyanaz a kérdés, való-e  a publikumnak egy összeszedett "teljes" anyag. Ha jóindulattal lép be az ember, akkor igen, a sok közepesből kicsillan a remekmű. Nagy várakozással - bár még találkoztunk halála előtt; életemben ha hat-nyolc képét láttam -, milyen lehet az életmű.
Már a nagybányai típusú korai munkái között is van gyönyörű. Van későbbi, huncutul Czóbeles, jó. Van egy Klee-s sorozat, ez, hogy is mondjam, csak esztétikus. Szerencsémre a legjobb képeit láttam hajdanán a múzeumukban, ezek maradtak szeretetemben elraktározva. Vagyis a kikötő - öböl széria. Kiderült, több van belőlük, mint tudtam.
Gyerekes bújócska a teremőrökkel, így csak néhány gyenge fotó, titokban. Ha hétköznap megyek, lett volna módom engedélyt kérni a múzeum igazgatójától. A fene egye meg, így csak ezekről tudok írni. Tulajdonképp miért is óvják annyira ezeket a képeket? A tiltó rendeletet a török hódoltság korában hozták.

Ez a bizonyára korai kávédarálós csendélet nagyon pontos, nagyon feszes. Emlékeztet a Réth Alfréd- képecskére, amit pár éve találtam meg, s tettem be ide, a múzeumomba. A csendje, az intimitása. Volt bátorsága ugyanazt a sárgát két oldalon is. Szeretem puha elnagyoltságát, ahogy a formákat kezeli. Berény tudta még ezt a csendet, nagyon.

Hogy ez az igénytelennek tűnő erdőszéli táj mennyire nem egyszerű képlet, akkor tapasztalná meg rögtön az ember, ha maga próbálná a témát megválasztani, fölállítani a festőállványt, és kezdeni a látványt néhány formára, színre redukálni. A középtónusok egyensúlya, ahogy a főtéma körül édesen kivilágosodnak a foltok. A boglyát ösztönösen is, azonnal megszeretjük, csorda közepén botladozó kisboci.

Ezek a vagány Szentendre-képek, az egyes meg a kettes számú is, férfiasak, jókedvűek. A formák adták magukat - harminc évet élt a városban, reggeli piacra menés -, aztán durr bele a sárgát, pirosat. Egyiküket régóta látni törzshelyükön, a férje-Czóbel múzeum pinceszárnyában. Gondoljunk bele, az ilyen az utcaképekből nőtt ki Vajda saját Szentendréje. Az első kép közepén meghökkentő az a pici gyerekfigura, ettől az egész kicsit lidérces lesz, ettől a magányosságtól. Véletlen lenne ez a nagyfokú méret-elrajzolás? Mondhatni, olcsó ötlet. De nagyon bejött, győzött.

Ha jól emlékszem, címük szerint ezek város-képek. Emlékeztetnek Klee ritmusaira. Úgy tűnik, (mindannyiunk napi gondja), nagyon belenézte magát a készülő munkába, latolgat, egyensúlyokat mérlegel, elszöszmötöl vele, s közben nem veszi észre, hogy egy kívülállónak mindez a vacakolás már rég unalmas. A festőnek tanácsolt ilyenkor az állványtól négy métert hátralépni. Csakhogy sajna legtöbbször ez sem segít, mert a fej gondolkodik, s ettől nem lát a szem. Veszely pöttyös képeivel vagyok így.

És végül a remekművek, amik a magyar pantheonban is. Ezeket 92-ben megírtam a Mozgó Világban. Csak akkor a reprók képeslapokról, ezek a fotók talán valamivel színhelyesebbek. Az Öböl IV. és az Öböl V.

Figyelem, 9-5-ig nyitva, október 29-ig. És októbertől már hétfő-kedden is zárva.

Jó kis őszindító vasárnap.


Estére vissza a földre, email jött M-től:

ha mégis valamit akarnál érteni, és nem csak ebben a 
fölöttevagyokénanagymûvészmarinénis pózban tetszelegni:
ajánlom elolvasni:

egy elgondolkoztató cikk Radnóti Sándortól, csak vakarom a fejem, próbálom megemészteni.
Egyre több, nálam tájékozottabb elmétől hallom, hogy:

1./ Ezt a kormányt lehet szeretni, nem szeretni. Legitim. Mi választottuk. (Ezt elhiszem.)
2./ Ennek a megszorító gazdaságpolitikának nincs alternatívája. (Ehhez végleg nem értek, bizony lehet, hogy igaz.)

Kapok levelet ez ügyekben sok-sok felkiáltó jellel is. Irigylem, akik nálam biztosabban igazodnak el, vagy legalábbis meg vannak győződve, hogy ők tudják.
Esterházy például azt mondja, nézzünk már egy kicsit magunkba.

Nekem még annyi jut eszembe, hogy ez a feladat igencsak megy nekünk, dühösnek lenni. Másokra.


2006 szeptember 25., hétfő

Jönnek az emailek aktuálpolitika ügyben. De élőben is. Próbáltam dialógust. Mindenki liheg és kinyilatkoztat. Sehol semmi belső kételkedés.
Akkor erről én nem.

Egy negyven éves fotó, kerti társalgás.
Az ember ilyenkor elmereng.
Mindöjüket ismertem.
Balról: Modok Mária, Frank János művtörténész (Műcsarnoki kiállításomat szervezte) és felesége (él), Dévényi Iván tanár úr (egy grafikám került hozzá), Bodri Feri, a művészek  és művészetek barátja (él, néha egy levélváltás) és Czóbel (aki nem adta nekem télre kölcsön a műtermét, merthogy Pesten marad.) Délután megnéztem a Dévényi-gyűjtmény kiállítását a Mű-terem Galériában. 
Ez a fotó a kiállítás plakátja, méltán.

Több nagyon jó Czóbel. A korai párizsi utca- és enteriőrképeit nagyon szeretem. Érdemes összevetni ritmusait az azonos idejű Utrillokkal. Bálint Endre legjobb korszakából, a párizsi évekből a Lámpás csendélet. Egy nagyon szép kis Vaszkó., egy templom a modell. Modok tegnapi szentendrei Madártoll festményének egy sokkal jobb változata. Barcsay bumfordi Festőállványa, megnéztem, ő ezt milyen részletformákkal gazdagítja föl. Az a neves Grósz Andor portré Tihanyi Lajostól, amitől a nem érzelgős Déry (fiatalkori barátja volt) úgy meghatódott. Kondortól Ikon, meg a Triptichon is, szépek. Nagy Balogh kubikusai előtt eddig kalap emelve elhaladtam, itt van egy, ami megfogott. Talán mert egyedül van. Vagy mert ez tényleg jó. Berény elhülyéskedik a kacskaringós formákkal, hogyaszongya Sárga dunyha, ő ettől szelídebben is meg tudja fogalmazni csendjét, persze ez is jó.
A Szent István körúthoz közel: Falk Miksa utca 30, nyitva október7-ig. Érdemes megnézi.


2006 szeptember 26., kedd

A hetvenes évek elején Muray Robi grafikus egyik négerje voltam. Gyönyörű műterme volt a Visegrádi utcában. Ha plakátot tervezett: SZOVJET AUTÓSZALON, a száz abc-t tartalmazó negatárjából kiválasztott egyet, és a kezembe nyomta. Nézem, az A, O, S, Z és a T betűből kettő kell. Be a laborba,  két példány nagyítás, dokubróm papírra, szárítás, kisollóval a szükséges betűk, majd suszterek által használt ragasztóval egy fehér kartonra a kért szöveg. Ez a gumiragasztó zseniális volt, állagra hasonló a technokol rapidhoz, de ennél száradás után nyom- és papírsérülés nélkül  le lehetett kapni a betűt (csipesszel), ha Robi hibásnak találta a betűközöket. Ha minden rendben, vissza a sötétkamrába, új fotó, immár a szövegsorról (ezt is a nagyítógépppel), majd hívás, fixálás, negaszárítás, gyorsítottan, tehát denaturált szesszel. Akkor erről újra egy papírkép, immár a végleges méretre. Laborálás, szárítás. Ha kellett, a fotót valami spéci festékkel színeztük, mielőtt a készülő plakáton a helyére ragasztottuk.
Saját plakátjaimat is így annak idején, a szöveget soronként nagyítva. Mindig a kedvenc betűm, a futura extra bold. Szüts rengeteget cikizett, hogy olyan úthengeres. Én meg az ő tipográfiáit tartottam kisasszonyosnak.

Délután jön haza fiam, kérdem, mi újság. Mondja, a FONTDOKTOR egy hete! dolgozik a kompjuterén, éjjel nappal. Még nagyon elején a feladatnak. A 250 ezer betűfajtát, amit Mike eddig összegyűjtött, a program most hat szempont szerint szűri, és szelektálja. Négyötödük kiesik. A program tudna betűcsaládot javítani is, de ezt az utasítást ő most kiiktatta. Csak azokat tartja meg, ahol megvan a teljes betűcsalád; minden ékezetes és külföldi betű, monitor- és nyomdai változat is. A jobb betűknél minden betűtalálkozás-változat egyenként meg van tervezve. A maradék párezer betűt már könnyű lesz kezelni a FONTMENAGER programmal, tetszés szerint adhatsz szempontokat a kereséshez, szűkítéshez.
Mosolyogtam és bólogattam.


Email
a drága Kemenes atyától. Ő tudja, hogy minden megvitatás helyett -

Felhívás Hazánkért való böjtre és imádságra

"Ez a fajta nem megy ki másként, csak imádság és böjt hatására"

Az elmúlt napok eseményei arra késztetnek, hogy felismerjük az indulatok mögött a szellemi harc jelenlétét. Arra buzdítunk minden jóakaratú keresztény embert, hogy éljen a lehetőséggel, amit a Jézus Krisztus nevébe vetett hit jelent, aki előtt meghajol minden térd a mennyben, a földön és az alvilágban. A mai naptól kenyéren és vízen böjtölünk kilenc napon át, és felajánljuk Magyarország sorsának rendeződéséért. Továbbá folyamatos rózsafüzér. Aki csak teheti, csatlakozzon, határon innen és túl. [...]
Nagykovácsi, 2006. szeptember.

Kemenes Gábor plébános
06-20-971-7485

 Nem tudom azonnal eldönteni, belevágjak-e.

2006 szeptember 27., szerda
Naptáramban beszámoztam a köv. kilenc napot, és evvel a dolog eldőlt. Hát akkor böjt. Jottányi erőm van, de több nincsen, a kenyéren-vízen (minden tiszteletem) nem jó. Ezúttal nem absztrahálni-, simán hálni jár belém a lélek. Uszodában csak öt kör. De azért erre a kilenc napra változtatok az étkezési rendemen. Bele is ettem a disznósajtba, amit Kata négy napja hozott a kedvemért. Mit lehet még tenni. Emberszabásúbbnak lenni szűk környezetemben. Nekem szuperböjt: kilenc napig nem vakarózni. Nevetséges? Lehet. Talán napi fél óra prózairodalom. Hogy ez hasznos is? Az sem baj.

Email a dobogókői jezsuita házba:

Kedves S. atya, vettem a Felhívás Hazánkért-levelét. Honlapomon (deske.hu) blogot vezetek, föltettem rá, s a [mellékelt fentieket] is hozzá, a magam részéről. Ha szakmai hiba van benne, kérem jelezze, azt is fölteszem a honlapra.
Szívélyes üdvözlettel:
V.D. (1942-) festő
 

2006 szeptember 28., csütörtök

Az atya eddig nem válaszolt. Talán provokációnak vélte.

Én már semmin nem csodálkozom, Kata szereti a mócsingot [szerinte: cupák]. Mentségére legyen mondva, a tartalék édességnek (kb. Sport-szelet, Balaton-szelet) kijelölt egy hivatalos dughelyet. Mert hogy eldugja előlünk, ahhoz keményen ragaszkodik.
Az már az én bajom, hogy nem figyeltem eléggé.


2006 szeptember 30., szombat

Fáradt.

A medencében csak öt kör,
még félbeteg.
Inkább csak a
kamillás gőz.

És még ez is:
épp csak kel a nap,
mindjárt sötét lesz
uszodába menet.

Micsoda dolog.

 

szept: 59781 = 2980/hó = 99,3/nap