● 2007. november 1. csütörtök
|
Mára egy faladatom maradt, kitalálni,
a 200 plakát és 200 majdani tulajdonosa hogyan talál
egymásra feszengés és kérdezősködés nélkül.
Meg a szokványos kérdések a teremőrhöz,
aki a bejáratnál ül: egyenruhás biztonsági őr.
(Kopogásra enged be.)
A feladatot csak negyedszerre sikerült megoldani. Így.
Most aztán jön a henye.
Találtam egy szürke keretet, tönkreteszi a képet.
Eddig kétszázszor festettem át. És nem hiszek a
festő-törvénynek, hogy ilyenkor a kép a rossz.
A kép nagyon jó.
Délután a keret átfestve:
A/04/02
Este kiraktam az itthon lévő képeket, körbe a falak
mentén, meg a földre. Harmincat kiszelektáltam, ebből
16-nak még adok esélyt a megjavulásra. A többit kettétörtem.
Akkor ma így áll 1960-ban kezdett statisztikám: éppen 900
festményem él, kidobva 846.
● 2007. november 2. péntek
|
Kiállításrendezés közben
rákérdeztem:
mesélek én évek óta az Aulich Galériáról
egy gyönyörű legendát,
ami jelzi a színvonalát;
egyeztessük, mennyire igaz.
Hogy hajdan az emlékezetes Gruber-kiállításra
130 képet gyűjtöttek be,
és ebből 90-et állítottak csak ki.
Egy már nem is élő zseni esetében ennyi ráhagyással dolgozni;
elképesztő.
A válasz: nem így; kétszázat gyűjtöttünk be, és abból százat
állítottunk ki.
Lenyűgöz ez A Marabu.
Hogy milyen baromi tehetséges. A szörnyű magyar
börtönviszonyokról írt cikket illusztrálja, verés, erőszak,
gyilkosságok.
A mai újság.
Újrafotóztam az
A/04/02-őt,
a kerettől teljesen más lett.
És ez is a mai délelőtt, VÁLINEWS spiráloztatás.
Az elektronikában azért annyira nem bízom,
három példányt ki is szokok printelni hó végén.
Spirálozás-hazafelé egy emlékkép a
mi házunkról.
Egy délelőtti levélváltás:
|
Kedves Deske, ahogy reggel olvastam a blogját,
megrémültem... csak nem???... Szerencsémre, én magamnak
kigyűjtögettem a kedves képeimet Magától, így
meg is tudom mutatni, Ezt keresem. A/07... Ez még a
reményt hordozó, vagy már a reménytelen
kategóriába került ?! Nekem ez egy világ volt. Ha
megírná a sorsát, - mi lett vele -
jó volna. Köszönöm.
U.
+
d.
Délben. A/04/34, még 2004-ből. Ez már él a kérdéses
tizenhatból.
Nem is kellett sok festék rá.
● 2007. november 4 .vasárnap
|
Elsőszámúnak tekintett olvasómnak,
- drága barátom, szakember,
és szerencsére kérlelhetetlen kritikus -
vittem átadni a vasárnapi kirándulásra
az októberi kinyomtatott VÁLINEWS-t.
Ugyanis képernyőre nézni nem hajlandó.
Kezes titkárnőként
a dossziéra előfogalmaztam
lehetséges válaszát,
merítve az elmúlt évek tapasztalatából.
Maga a kirándulás ilyen volt.
|
Délután a Nemzeti Galériában.
Ez új; 65 fölötti, hát ingyen.
A gyűjteményes Vaszary-kiállítás,
kemény negyedóra.
Sokat, sokfélét,
és nagyon ügyesen festett.
Remek színek,
remek ötletek.
Majd kimosni szememből a látottakat,
gyorsan át Ferenczy Három királyaihoz,
a zöldfoltos lovakkal.
Ott aztán megbékéltem, hogy áll még Buda.
Erről aztán hazafelé is meggyőződtem,
lobogtak a lobogók. Jó ez a város.
● 2007. november 5. hétfő
Egy fiatalember rákérdezett. Eszembe jutott, ugyanezt
kérdeztük Czóbeltől, 1961 körül. Szentendrén látogattuk meg,
hónunk alatt mappával, Kecskeméti Kálmán barátommal. A mester
mesélte, Párizsban kiállítása lesz, a Galerie Zak-ban. Hogy
izgul-e? Finoman elmosolyodott, pipája mögül.
Még egyet kérdeztem tőle, nem adná-e kölcsön Kelenhegyi úti
műtermét, hiszen a teleket Párizsban tölti. Nem, már Pesten
maradnak.
Számomra ez a kiállítás múlt kedd este 7-kor történt meg, amikor
belépve a terembe, ámultam és elámultam a rendezésen. A főterem
válogatása Márkus Istváné, aki a brókercég tulajdonosa?
igazgatója?, műgyűjtő és talán közgazdász; amúgy együtt
csinálták a galériavezető Beleki Ildikóval. Együtt, de nélkülem,
előző este kidőltem a sorból, szégyenszemre otthagytam őket
háromnegyed tízkor, nem láttam a fáradtságtól.
Azóta sokkal szerényebb vagyok. Messze jobb, mintha én.
Jó reggelt!
Deske! Elvétette a dátumot. Már a vasárnap se
jó, az volt 4-e, ma meg 5-e van, hétfő. (ezek szerint mégis
izgul... Ez jó!!)
H.
Sajna, nem. Jav. Köszi!
d.
● 2007. november 6. kedd
|
Megnyílt tegnap a kiállítás.
A mutatottnál valamivel
többen voltak jelen.
Ami a legfontosabb, mára teljes
a dokumentációja.
http://deske.hu/kiallitas/k42.htm
Szüts aranyos nyitóbeszéde is itt.
Én ugyan nagyon kértem,
hogy ezentúl mindig öt év előtti
beszédét
olvassa föl, amiben elmeséli életem utolsó óráját, de hát ő
alkotó ember.
Fiam felvételei:
aulich-megny-04.jpg
ezen feleségem-Kata kék nyakkendővel, és egy híres ember: Szabó
T. Anna,
aulich-megny-05.jpg
bemozdult, úgy, mint az emberek is, de az atmoszféra,
aulich-megny-06.jpg
egy jó nézőpont.
Ma délelőtt aztán sok e-mailek jöttek.
Volt, hogy ketten ugyanazt a képet vették volna meg, fél óra
különbséggel. Az Igazi
műterem - A/03/06-ra pedig többen is pályáztak, aztán
csüggedten visszafordultak, azt két és fél millióért adom.
Leginkább múzeumnak kéne ajándékozni.
Kedves Művész Úr! Örülök, hogy láttalak (régen nem találkoztunk)
és persze a képeket is! Így most hirtelen az a benyomásom, hogy
valamerre mégiscsak lépni kellene, változtatni, mert azt látom,
hogy ez a kör, bármilyen is, bezárult. Az artisztikum adva van,
kifogástalan. Ez azonban nem elegendő. Ebben a szivacsban nincs
több lé, amit ki lehetne belőle préselni.
Szerintem ugyanezt nonfiguratív irányba kellene folytatni,
kicsit konkrétabban és talán még színesebben is, talán bátrabb-,
karakteresebb lenne, jobb lenne...
Remélem nem bánt, hogy őszintén[...]
E.
|
Szép volt ez a tegnapi nap,
majdnem olyan szép,
mint az a múlt hét eleji,
amikor fél óra!! alatt két új
oszlopot is kitaláltam
a
NEWS-képek
készülő (1900 soros)
táblázatához.
Talán röviden elmondom a lényegét. [...]
Valaki a tegnapi újságban
Sólyom László
maradiságát szidja
a homoszexuálisok
házassága ügy kapcsán.
Marabu ezt illusztrálja.
Fergeteges ez a pasas.
● 2007. november 7. szerda
Kedves Deske! >>Szerintem ugyanezt nonfiguratív irányba
kellene folytatni<< Várom, sikerül-e befolyásolni életműved
irányát. Szerintem továbbra is műtermeket fogsz festeni. Oly sokan
vannak, akik különféle témákat dolgoznak fel, és az élénk színeket
használók is nagyon sokan. És akkor mi van? Egyiküket sem hívják
Váli Dezsőnek! Még egyszer gratula!
üdvözlettel: L.
● 2007. november 8. csütörtök
Az Aulich Galéria kiállított képei. Itt pedig a végül kimaradtak. S. barátom szerint a rendezés rossz, mert az ő tulajdonában lévőt kihagyták.
|
● 2007. november 9. péntek
Zuhanyozó alatti diskurzusaink mailben folytatódnak.
Deske, küldöm; tehát a Márai-napló, ahogyan Illyéssel perel:
Illyés könyve a puszták népéről. Kitűnő könyv, gazdag, őszinte. De ez a könyv sem tud meggyőzni arról, hogy a puszták népe nem felelős mindazért, ami az évszázadokban történt vele; nemcsak a gróf, s később a zsidó nagybérlő.
Illyés az egyetlen író, akivel beszélhetnék, aki mindent tud, amit írásról egy írónak az élethez való viszonyáról tudni kell: tud írni, teljes erővel és öntudattal, művelt, értesült, a szó nemes értelmében, mint egy vadállat és magándetektív egyszerre, huncut, van humora. De sunyi, paraszt, mindegyre hős szeretne lenni, s aztán megijed és elbújik a betegségébe, vagy a felesége szoknyája mögé. Nem beszélhetek vele, a szakadás túlságosan nagy.
Illyés a legszomorúbb emberi jelenségek egyike, akivel a magyar irodalomban találkoztam. Ez a tehetséges, értelmes paraszt nem bír hiúságával; a nemzet őrangyalának érzi magát, a haza szeráfjának; a valóságban csak egy harácsoló szabadcsapat regőse. Keserves ébredése lesz. Kár érette.
Illyés verset adott közzé, melyben a Parasztpárt prominenseinek családnevét szedte rigmusba. Szomorú kép: egy költő, aki tallózó bandavezérek nevével ékesíti fel verseit.
Illyés Gyula: Ebéd a kastélyban. Mi ebben az írásban a penetránsan jellegzetes? A somolygás. A kézdörzsölés. A káröröm. A műfaj: zsurnalista szépirodalmisággal kendőzött pamflet. ... kézdörzsölve, somolyogva, nyájasan – lelátogat a Kastélyba, ahol az egykori tulajdonosok időközben már a béres-lakásba szorultak. Itt elfogadja a volt birtokos meghívását és elmegy ebédelni a szerepet és tulajdont vesztett földesúrhoz... a kastély privacy-jéből kizavart úri hölgy a béresek szeme láttára kénytelen végigsétálni az udvaron, hogy a közös latrinában túlessen a testi szükségen…az író nem akar tudni arról, hogy a legyőzött ellenfélnek meg kell adni emberi rangját…
Illyés Gyula, Veres Péter és a velük társult műparasztok úgy képzelték 45-ben, ha nemzeti színű gatyában felsorakoznak a kommunisták mögött, nem kell más, csak megvárni, amíg a kommunisták elvégzik a piszkos munkát – elveszik a birtokot, a bankot, a zsidó és a grófi vagyont – és akkor ők, kéz-dörzsölve, előlépnek és átveszik a készet…
|
A Csillag című kommunista irodalmi folyóiratban Illyés bökversei. Valahol a Dunántúl „bujdokol”. Deportálta önmagát, persze nagyon kényelmesen. A meghasonlott, világfájdalmas, öreg költőt játssza. A versek rosszak, hazugok, konganak; egyetlen szava nem vet szikrát. Sunyin, lopakodva és kéz-dörzsölve alkudozott mindazzal, ami az elmúlt években történt…
Olvasmány: Green, Napló, 1950-54. „Ó, du mein Shakespeare!” Mit
tudsz te? De lehet, hogy ugyanakkor, amikor ezt leírom, a vasfüggöny
mögött Illyés vagy Tamási az én naplókivonatom hallgatja a rádióban
és gúnyosan felsóhajt: „Ó, du mein Shakespeare! Mit tudsz te?”
üdv: Gábor
Kösz Gábor, elolvastam ezt a Márai-Illyést. Ennek nagy részét
ismerem, már együtt átvettük, régebben. Lehet, hogy részlegesen akár
igaza is van. Nekem Illyés marad az apám.
d.
Nem tudok lemondani Kata kisszékének reggelenkénti lefényképezéséről, F/07/132
Ez viszont egy baromi jó ötlet: >>Csináljunk együtt múzeumot! Ezzel a felhívással fordult Salgótarján lakóihoz a Nógrádi Múzeum, hogy saját relikviáikkal, dokumentumaikkal tegyék személyesebbé a várossá nyilvánítás 85. évfordulóját... egy bányász inge, amit viselője akkor hordott, amikor halálos lövés érte a forradalmat vérbefojtó sortűzkor...<<< mai Népszabadság.
Kiállítás-meghívó érkezett Csató Józseftől, nem ismertem. 27
éves. Artus Stúdió. Honlapjába belenéztem, igen figyelemre méltó.
http://www.csatojozsef.hu/galeria/index.php?gallery=csendeletek&image=mmlerszobja%2080x150cm2006-0.JPG
vagy, ha az elejéről:
www.csatojozsef.hu
● 2007. november 12. hétfő
Főiskolai szakdolgozatot kaptam mailben: A
zsidó gyászszokások, és temetkezés ábrázolása Váli
Dezső festészetében. Az egri Eszterházy Károly Főiskoláról
Fodor Nóra kisasszony jó érzékkel válogatta ki és elemezte a
fontosabb képeket. Ezen túlmenően körképet ad a zsidó temetkezési
szokásokról. Bölcs ötlete szerint a diákoknak ezekről is kellene
beszélni, kevesebb lenne a sírkőgyalázás.
A fürdőszobából >>segitség!<< hallatszik, beszaladok. Két kisunoka a kádban. Kérdem, mi van? Semmi, játszunk. Kata megkérte, hogy ezt ne, miért a segélykérő kiabálás? Piroska öt életéve egész nyugalmával feleli: Csak.
|
A Miatyánkot húsz éve
olyan kéztartással mondom,
mintha
madárkát várnék
két összetartott tenyerembe.
De most láttam szebbet.
A kezek leengedve,
de a két tenyér fölfelé néz.
Szüts szerint is kitárt karral a legszebb.
Csak hát azt még a hajnali misén se illik.
Igen, a kéztartás.
A
gyorsúszás stílusa egészen másként alakul,
ha középső
hüvelykujjpercemet
a tenyérélhez szorítom.
Miközben ezt fogalmazom,
a szomszéd sáv sarkában egy öregúr
félszegen a bukófordulót próbálgatja.
Nem éltem hiába.
Ajándékfotót kaptam
velemkorú barátnőmtől, Á-tól, mailben,
megjutalmazandó kiállításomat.
Olvasom; Mikikének hívják.
Az enyémnek valaha kék köntöse volt.
És sokkal szebb és kövérebb volt,
mint a húgomé.
És Illyés válaszol Márainak. Az ő naplójából. Nekem meggyőző.
Márai Naplója. Minden együvé van hordva ebbe, ami egy nagy író lelkületére jellemző – egy adótiszt képzelete szerint. A nagy író a hazáért aggódik, a nagy író érzi a felelősségét, a nagy író művén töpreng, a nagy író küzd a művel, a nagy író ingujjra vetkezik. Mindez megfelelő elosztásban és vegyítésben, a végzet és egy gondos szakács utasításai szerint. S ilyenféle mondatok: „Mikor apám meghalt, kimentem a folyosóra, s cigarettára gyújtottam. Mikor fiam meghalt, szintén rágyújtottam. Úgy látszik erős dohányos vagyok.”
A zseni egy adag tehetség és két adag szorgalom – Márai kedvenc Goethe-idézete. De ő hovatovább csak a szorgalomra nézett. S pláne, azt hitte, a szorgalom a teleírt lapokat jelenti… Nem Márai az egyetlen Goethe híres mondásának félreértésével, hogy a tehetség nem más, mint szorgalom. A szorgalom nem a félévenként kötelező új és új könyvet jelenti. Félévi szorgalmas figyelmet jelent, egy oldalnyi szövegért. Márai a tanácsot nyilván Goethe százötven kötetének szemlélése közben értette félre…Van valami lusta szemérmetlenség, férfiatlan hanyagság százszámra hagyni könyvet az utókorra…
Nem tisztelem Márai álláspontját; magatartását /a személyi részt/ annál inkább tisztelem. S ebben is legjobban a hűségét, ahogy megáll a Kassai polgároknak már csak az ő képzelete őrizte – s tán csak a képzelete alkotta – várfokán… Ki írta le, hogy a falukutató irodalom, helyesebben: magyar társadalomkutató irodalom első műve – az Egy polgár vallomásai? Én…
● 2007. november 13. kedd
|
A Normafán
tizenöt centis hó.
Barátom baráti intése, hagynám már a műtermeket,
és festenék például absztraktosat.
Én másképp csoportosítanám;
vannak jó képek,
és van a többi.
● 2007. november 14. szerda
Méjponton. Választhattam, mivel kínzom magam: fölmegyek
síelni, vagy elmosogatok. Aztán fölvarrtam egy inggombot, igaz, hogy
inadekvát zöld cérnával-, s most
visszafekszem aludni. Délelőtt tíz óra van.
Ami nem megy, azt [ne] erőltessük. De ha akkor se.
És egy jó hír, telefonon. Anyácskám haza készülődik. Ide a földi hazába, Pestre. Úgy gondolja, el tudja látni magát - magukat. Barátnője négy hónapja egyedül egy szobában, járókert és 92 év.
Úgy tűnik, nem mindenki veszi a lapot. Minden pofon mellé egy rendőrt állítani:
Méjponton. Uram! A méjpont elipszilonos ly, úgy, mint mélypont.
H.
Szerencsére van más is:
Kedves Deske! Méjpont-ból emelőnek akkor legyen itt egy
ide vágó vers. Jó szívvel...
L.
Kedves Váli Dezső, egy bályos barátnőm első hódítási kísérletű
levelemre többek közt ezt írta: "egyszerűen muszáj a muszályt pontos
jével írni" Beleszerettem ebbe a mondatába is, s ma már több mint
barátnő: a feleségem...
H.
Kedves Deske! Ajánlok szíves figyelmedbe - pontosabban: a verstáradba - egy új Bari Károly verset (a Holmi legutóbbi számában jelent meg):
ŐSZ
Hallod-e, amit mondok, Istenem?
én beszélek,
sok évig tartó vándorlás után ismét útra készülök,
búcsúznak tőlem
a lombjukat vesztett fák,
a záporok ezüst szúrásaitól kisebesedett rétek,
a színek,
már tudnak készülődésemről
az évszakkal harcoló, vadul ordító virágok,
az emberi fogalmakkal megérinthető
valóság elhagyása
nem kiszabadulás a létezésből,
suttogják a lehullott levelek,
a végesség minek a kapuja?
hová indulok?
Barátsággal
üdvözöl:
P.G.
●
2007. november 15. csütörtök
Szabad akarat. Úgy gondolom,
tán 4 %-nyi a valóban szabad választási lehetőségünk. Igaz, csak
ez a kis hányad kéretik majd számon odafönn. Összeszólalkozott
egy arra járó asszonnyal az utcán. Összekaptak, a végén
agyoncsapta. És ha már; közösült is a hullával. A bíróságon
avval védekezett, hogy: anyázott.
A Hármashatár-hegyen elvesztettem kabátom övét. Hiányzik. Rögtön
javasolták: fogd össze egy derékszíjjal. Most, két év után!,
tudtam csak rászánni magam, valami nagyerejű kulturális
taszítás, hogy ezt nem lehet; megmagyarázni se tudom. A reggeli
futás az uszoda felé sokkal egyszerűbb, ha oldaltáskám átvetve a
vállamon. Megintcsak ösztönös, elemi belső ellenállás, nyilván
valahonnan gyerekkorom mélyéről. Ennek se tudom értelmét,
gyökerét.
|
|
Keddi jegyzetem így módosul:
>>...és festenék például absztraktosat.
Én másképp csoportosítanám;
van jó kép, összejön évente három;
és aztán van a többi.<<
Épp a házunk előtti oszlopon.
A felvétel az első plakátról
a Körtéren készült,
1974-ben; 33 éve már.
Múlik a ZIDŐ.
Megnéztem a ma újra nyílt
Ludwig Múzeumot.
Ez már nem a mi világunk.
Vojnich kint van. Ő se való oda.
● 2007. november 16. péntek
Valahogy úgy adódott, szinte véletlen, eljutott hozzám Szüts rádióinterjúja. Szombaton fél tíz tájt beszélt a kiállításomról a Bartók Rádióban. Nyolc perc. hangszóró be De majd le is gépelem.
● 2007. november 17. szombat
|
Régóta gyanakszom,
nekem soha nem szólnak semmiről.
Kimegyek az előszobába, mit látok.
Itt közben ennyi unokám lett?!
Már a tipográfusnál van (szomszéd szoba) a fotóimról készülő könyv. Kértek egy életrajzot is hozzá, persze fotóice. Nem nagy feladat, véletlen az életrajzok között van egy olyan lajstrom is, hogy mi fontosabb történt évente. Csak a születési évszám kellett még elé: 1942; Kilenc hónap töprengés után ősszel előbújtam a sötétkamrából.
Hónap közepén szoktam gyónni. Múltkor I. atya
megijesztett, hogy teljes bánat és erős fogadás a bűnök további
elkövetése ügyében. Ami nekem nem megy, reménytelennek tűnik.
Kerestem és találtam egy kiváló papot, mondtam is neki utána,
profin gyóntatsz.
...Hogy bűnök nemigen, csak ilyen kis disznóságok, a család
kárára is a munka. Erre ő: a férfi olyan, kihúz egy fiókot, a
másikat becsukja. Egyszerre egy dologra figyel. Az asszony
kinyitja a kétajtós szekrényt, benne az összes-, téli-nyári
ruha, mindenre ügyel. Rád is. A művészfeleségek nehezebb sorsa. Ne érezze, hogy másodrendű az
életedben. Törekedj, ha nem is több időt, de a koncentráltabb
jelenlétet adni. Már az igyekezetet is észre fogja venni.
A teljes bánatra pedig az áll, Isten végtelen könyörületes, már
az erre-vágyat is elfogadja.
Gyónni érdemes: Istennel egy spárga két végénél vagytok. A
bűnnel ezt elszakítod. Majd a gyónással összekötöd, és (a csomó)
evvel egy kicsit mindig közelebb kerülsz hozzá.
És ne tévesszük, bűn, ha tudatosan ellentmondasz Istennek. A
többi gyengeség.
A végén:
- Mit adjak penitenciának; memorizálni tudsz?
- Rettenetesen nem.
- Akkor olvasd el két héten át Pál szeretethimnuszát. [1Kor.
13.]
Szóljak bár emberek vagy angyalok nyelvén,
ha szeretet nincs bennem,
csak zengő érc vagyok vagy pengő cimbalom.
Legyen bár prófétáló tehetségem,
ismerjem bár az összes titkokat és minden tudományt,
legyen akkora hitem, hogy hegyeket mozgassak... osszam el bár
egész vagyonomat a szegények között... vessem oda testemet...
mit sem használ nekem...
● 2007. november 18. vasárnap
|
Szombat éjjel tizenegytől
egyig egy újpesti nyomdában,
gépindítás,
temetős könyvem íveinek színbeállításai.
Szerencsére voltak ott
nálam szakabb emberek is.
A gép nyolc egysége:
négy színt nyom, két oldalra.
Gyönyörű szaga van.
Emlék.
Voltam nyomdai segédmunkás, 1960-ban.
|
És vasárnap délelőtt
szokás szerint
megint
a Hármashatár-hegyen.
Van is hó,
meg nincs is.
Nagyon jó
hegyről
lefelé nézni.
Érdekes,
Jézus
gyakran imádkozott hegyen.
Ő is szeretett ott lenni.
Deske, hegyről lenézni olyan, mint egy képet hátralépve
szemlélni, a részletek egymásba olvadnak, s kiderül a
lényeg. Az élet részletei sokfélék ugyan, de milyen
gyönyörű az egész!
F. (Svédország)
Az kis Bartók rádiós beszélgetés, ami pénteken
föltéve:
hangszóró be.
Az mára begépelve:
Szüts, a
kiállításomról. Jól összefoglalja a legfontosabb
megérteni valókat.
|
Lefotóztam a november elsejei
szelektálás óta átfestett képeket.
A/04/25
A/04/34
A/05/18
A/05/51
A/07/17
A/07/19
A/07/36
A/07/43
A/07/47
● 2007. november 19. hétfő
Anyácskám megpróbálja. Egy hétre tervezi, följön (fölhozzák) Pestre.
● 2007. november 20. kedd
Radikális alkatom (így is nevezhető) miatt
létravásárlásra szinte teljesen alkalmatlan vagyok. Ösztönösen
majdnem megvettem a négyméterest. Ami még a műteremben sem fér
el.
Ugyanez okból számoztam be pár éve Kossuth apánk Váli Bélához
írt levelének fotóját 1886-ra, holott a felvétel 2002-ben
készült.
Ezért ajándékozok szívesebben egymillió forintot, ha úgy hozza a
sors, mint kétezret.
● 2007. november 21. szerda
Egy furcsa, fojtott hangú, érdekes verset küldött versrovatom főszerkesztője, Gábor. Avval, hogy még Lator László sem tudta kitalálni szerzőjét egy tévéműsorban. Csak segítő adat után, hogy a Nyugat 1908-as első számában ő írta a beköszöntőt.
A VÖLGYBEN
Előtted mék. Mögöttünk zúg a nád,
Bottal verem a szúnyogfelhőt széllyel -
Tudd meg, leány: szeretőm volt anyád
Sok téli délután, sok nyári éjjel.
Fojtó a lég. A völgy fülledt verem;
Tikkadtan vet az égre szürke pántot -
Mi lesz veled, lyány, és mi lesz velem?
Megcsapja nyakamat forró ziháltod.
Forgószél fog be. Tenyerem tüzel.
Villám vakít s harsan dörej nyomába -
Itt csaphatott le valahol közel -
Gyere mellém. Ugyis minden hiába.
Ignotus
Gábor mindent tud, vagy ha nem, megtalál a neten, kértem, mondjon már valamit a szerzőről; verselőnek én sose tudtam.
Deske! Íme a költő: Eredeti neve Veigelsberg Hugó /1869 -
1949/. Részletek életrajzából:
...Nem költőként foglalja el fontos helyét
irodalomtörténetünkben. Verses regénye után mindössze két
verseskönyve jelent meg, és mint költő hamarosan elhallgatott.
Az elsők közt volt, aki Adyban felfedezte a lángelmét, és
mellette jelentéktelennek ismerte fel mindazt, amit ő versben
mond vagy mondhat.
A versek mellett egy ideig még írt novellákat is...a
novellákból egy kis kötetre futotta... A századforduló után a
kritikában és az irodalomszervezésben találta meg a maga
történelmi hivatását.
Nagy utazásokat tett a világ különböző tájain: hol
Németországból, hol a Balkán államaiból, majd Törökországból
küldi érdekes tudósításait. Eljutott Amerikába is. Nagy
nyelvtudásával mindenütt hamar kiismeri magát. Igazi világlátott
ember
1908-ban a Nyugat indításakor megnyeri tervének Hatvany Lajost,
a nagy műveltségű és dúsgazdag bárófiút, aki
irodalomtörténésznek indul, és Gyulai Pál tanársegédje; Osvát
Ernőt, a kor legnagyobb szerkesztő egyéniségét; a jó
összeköttetésű és modern irodalom iránt kitűnő érzékkel
érdeklődő Fenyő Miksát. Ők teszik lehetővé a folyóirat
fenntartását és működését... Saját költő és író voltát dobja
áldozatul a nála nagyobbakért. És éles kritikai karddal áll ki
mellettük és a maradiság ellen. Így lesz belőle a magyar
kritikatörténelem egyik legnagyobb alakja...
G1.
|
Hogy szóba került Lator.
Ma ünneplik négykor
az Irodalmi Múzeumban, nyolcvan éves.
(Igen jó erőben, erősen sportol.)
Isten éltesse!
Az Európa Könyvkiadó
kötetet jelentetett meg az ünnepre.
Kértek hozzá tőlem a címlapra egy képet.
(Sötét hónapok (Hölderlin)
- A/82/50,
130x110 cm, 1982,
már a negyedik tulajdonosa falán.
Most megnéztem, az első
Földényi F. László volt, csak
mikor lakást cserélt, kisebbet kért cserébe.
Még egy aukciót is megjárt a kép, sikertelenül.)
Egy borító-vázlatot annó még én is csináltam.
A dolog fordulatot vett,
mikor a grafikus a képemet
a hátoldalra is föltette,
de tükörszimmetrikusan megfordítva.
Jogsértésre hivatkoztam,
mert ezt minden hivatalban meghallják.
Hogy munkáimra ugyan nincsen COPYRIGHT, csak
Creative Commons, vagyis
Kreatív Közvagyon, az új, nemzetközi norma szerint. Tehát
korlátozás nélkül felhasználható, ingyen, de három feltétel:
-- szerzőt feltüntetni
-- nem árusítható
-- nem módosítható.
A képet visszafordították. És még honort is kaptam (húszezer),
noha letölthették volna a honlapomról is.
A mai újságban Rózsa Gyula kiállításkritikája. A Lukács
uszoda környékén föllendül a Népszabadság-ipar, mert jeleztem,
hogy cikket holnap kikérdezem.
Persze, azóta
már.
● 2007. november 22. csütörtök
|
04:40. Meghívtak, hamarosan indulok Debrecenbe,
este orvostanhallgatóknak előadást tartani
Váli Dezsőről. Illusztrációk pendrive-on.
A vonatra káoszelmélet és zsolozsma.
Mobiltöltő is: öregúr;
ha netán valami baj érne, és ott ragadnék.
Első osztályon utazom, remélem, fizetik.
Holnap jövök.
Ezt a kép hátára.
Az Igen, szerelem - A/82/21-et
beadtam a Legelső Magyar Kortárs Aukcióra,
a Virág Judit Galériába.
Igazából nem tudom, miért.
Az utolsó, amit magamnak tartottam.
Élettürelmetlenség.
Lejött a Medical Tribun-ben Szüts cikke, erre meg őt kérték fel. Lényeget fogalmaz; hiába, szakmabeli.
A RENDES FESTŐ
Váli Dezső szereti a rendet. Pontosítsunk: kicsi gyerek korától mániákusan vonzódik a rendhez. Kisfiúként keménytáblás füzetekben rendszerezte a kőzeteket. Tizenkét évesen térképeket gyűjtött, amikor tizenegy darab volt belőle: azonnal katalógust is szerkesztett hozzájuk. Egyszer, tizenegy évesen kapott valakitől egy csomó régi példányt az Élet és Tudomány című újságból, azt is rögtön kemény munkával, cikkenként katalogizálta...
|
Váli életét is rendben
éli: minden nap ugyanabban a – gondosan, precízen kiszámított – percben
vekkerre ébred, plusz-mínusz két perc rátartással ugyanakkor, és gondolom
ugyanazt reggelizik, imádkozik, pontosan érkezik a hajnali misére, onnan
ugyancsak percre pontosan a [...]
Hogy rend-mániájára visszatérjünk, Váli valószínűleg azért nem
tágít a műterem újabb és újabb, sokszázadik megfestésétől, mert igazán sohasem
sikerül rendet raknia...
a teljes cikk
●
2007. november 23. péntek
Az Artchivum kiadó meghívója:
|
KÖNYVBEMUTATÓ
Váli
Dezső: Zsidó temetők,
Artchivum® 2007
Az Artchivum® művészeti adatbázis és kutatóközpont a magyar művészeti élet szereplőit bemutató könyvsorozat kiadásába kezdett Hungarticum címmel. A sorozat első darabja Váli Dezső Zsidó temetők című kötete, amely a művész 1984-87 közötti ciklusát mutatja be. Az Artchivum® gondozásában megjelent kiadvány szelektál a művész zsidó temetők periódusát elindító fotókból, tartalmazza Váli összes e témában készült olajfestményét, valamint válogatást a motívumot felhasználó valamennyi grafikai sorozatából.
A kötethez Radnóti Sándor esztéta írt előszót. Az olvasó számára a zsidó temetők szimbolikájában való eligazodást Raj Tamás főrabbi tanulmánya segíti.
A 156 oldalas művészkönyv szerkesztője Uhl Gabriella művészettörténész, tervezőgrafikusa Bárd Johanna.
A kiadvány Váli Dezső már lezárult, művészi szempontból fontos és kiemelkedő periódusát mutatja be, amelynek darabjai féltett kincsei a múzeumoknak és magángyűjteményeknek. Erről tanúskodik az a magyar aukciós rekord is amit Váli Dezső egy, a zsidó temetők korszakába tartozó képe ért el az egyik legismertebb Aukciósház és Galéria árverésén.
A könyvbemutatóra
Váli Dezső
65 című kiállításának záróeseményeként 2007. december 6-án 18
órakor kerül sor az Aulich Art Galériában (Budapest V. ker. Aulich
u. 5.).
A kötetet
Jancsó Miklós
filmrendező és
Mezei Gábor
belsőépítész ismerteti és ajánlja az érdeklődőknek.
.... mi
valamennyien ott leszünk, reméljük Te (Ön) is
….
|
Váli Dezső: Zsidó temetők című kötete
megrendelhető
közvetlenül az Artchivum-tól 7900 forintért.
Az ár tartalmazza a csomagolás
és a postaköltséget.
Információ:
art@artchivum.com
Lengyel László 06 20 962 5616
Szia, Deske, néhány kép
a szombati Csóványos-túráról:
üdv, Balázs
|
|
|
Visszatérve a debreceni útra.
Ami a bonusz lett volna számomra,
megnézni az Antal-gyűjteményt,
s hogy falon-e a három képem:
éppen leszedték az anyagot.
A Leonardo-kiállítás előtt
pedig hosszú sor,
erről könnyen lemondtam,
akkor már tudtam,
hogy összesen négy rajz,
a többi pedig elmeélének
írásos bizonyítéka.
Az új épület; a MODEM:
impozáns, lehet neki örülni,
hogy megcsinálták.
Hallom a hangversenyterem
akusztikája is kiváló,
szeretik a zenészek.
Ami viszont izgatott,
néhány éve megnéztem
a Munkácsy-termet,
a három óriásképpel,
amit minősítenem fölösleges,
csak a visszaforduló
arab lovas nyerge alatti takarót
akartam újra megnézni.
Annak idején már leírtam ezt.
Felületesnek tűnő
kusza ecsetvonások közelről,
hátralépve a gyűrődések,
a kopások és a szövés is jó kivehető,
tapintható bársonyfelület.
Elképesztően szép,
és persze szakmai bravúr.
Fotójegy négyszázért,
majd a teremőr néni
karosszékének kölcsönkérése,
amit ráfektettem a bársonyozott
ülőkére. Kevés volt a fény,
ez volt a fotóállvány.
Féltávolból is
le kellett volna fényképezni,
sajna
ez kimaradt.
Mutatom a nyersfotót,
ha már véletlen először
azt tettem fel,
majd a kompjuterrel följavítottat.
● 2007. november 24. szombat
|
Debrecen / 2. Ezek a fiúk nem cicóznak,
ha emberéletről van szó.
A MODEM ajtajára ez van gravírozva:
És talán igazuk is van.
Mennyi az esély tűz esetén,
hogy a tumultus ajtóhoz először érő embere
először jár a házban.
Mert ha nem először, már megtanulta a leckét.
Ha pedig először, még mindig halvány remény,
hogy kilincsrángatás közben
rátalál a szövegre is. Egy ilyen állású kilincs ötféle módon mozdulhat el. Maga felé.
Jobbra, jobbra le függőlegesbe, stb.
Talán nem akarták szokásosan elhelyezni. Vagy jól elkülönböztetni a
kétszárnyú ajtó itt nem látható főkilincsétől. A másik szárny van
ugyanis mezei használatra.
Bocsánat, voltam építész is.
|
Debrecen/ 3.
Hazafelé hajnalban egy tea mellett
a restiben a vonatra vártam.
A törzsvendégek egy-egy rövidital
vagy sör mellett meg-megcsörgették
a játékgépeket.
Senki nem nyert.
Ilyen helyen imádkozni, vagy káoszelméletet
olvasni nem lehetetlen, de körülményes.
Bámészkodtam.
Egy Coca-Cola reklám a falon.
Láttam ennél már jobbat is.
De hibátlanul megjeleníti
azt a talán egyetlen nőtípust,
aki sose vonzott.
A kis gömbölyded-duzzogós.
Nem valószínű,
hogy építészmérnök.
És festő? Festőnő lehet, végül is.
Bernáth Aurél írja le ezt egy pontos kis szösszenetében, a címe
valami ilyesmi volt, hogy Durdilly... A rózsadombi iparmágnás
estélyt ad. A csevely egyik fő témája, hogy az ő kis festegető
feleségének mért ne szabadna ilyen modern dolgokat, mint egy vonat,
témául választani...
|
Tegnap a Virág Judit Galériában láttam
Radák Eszter pár vidám képét.
A teáskannás kép címe, itt:
"Már megint filteres teával nyomatsz.
Hol marad a koffein dózisom?"
A másik kép egy vasalót ábrázolt: "Simítok ezerrel".
Ő fölvállalta.
Ahogy egy kritikusa írta, a nőciséget.
Jut eszembe, ez is tegnap. Fiammal lapozgattunk,
láttam Vojnich egy megrendítő képét.
17:25
Szuttyongatnak több felől, melyik az a kép.
http://vojnich.hu/festmenyek/images/ARVIZ.JPG
De van még néhány.
● 2007. november 25. vasárnap
|
Tegnap Szegeden Képcsarnok-aukció. Megint előkerült egy
harminc éves képem, Vörös csendélet - A/75/51. Indul 45
ezer forinttal. Az ilyen árfekvésnek nem nagyon örül az ember.
Akkor megnéztem a honlapjukon, még mindig ez a legmagasabb,
nekik ez a stratégiájuk. Este barátom üzen, nagy licit, többen
telefonon, fölverték 900 ezerre. Abból én kapok 5%-ot, illetve
jogvédő irodának még ennek a 20%-a.
Kihez kerülhetett a kép, vajh.
Pedig nem jó kép. Úgy látszik, divatba jövök, mint a zöld retikül.
Anyácskám most egy hétig Pesten, aztán vissza húgom oltalmába, a kolostorba. Itthon körülnéz, rendezget, búcsúzik. Ízlelgeti a halált. Rakodjuk a ruháit: az tavaszi, arra már aligha lesz szükség... a Máriai köteteket érdemes megtartani... apád síinge, ezt nem volt szívem kidobni... a televízió fél évre ki van fizetve. Görnyedten, föltartott kezekkel botorkál a szobában, hogy ha szükséges, megkapaszkodhasson valami bútorba. Mivel tudnálak megkínálni? Nem kérsz egy kis csirkét? A felét se bírjuk megenni, annyit hoztak... Ezt a kis süteményt vidd el Kata névnapjára, majdnem elfelejtettem.
09:22 SMS egy barátnőnktől:
Anyacskank tegnap este elment az örök hazaba. Eva.
Jó utat neki! d.
14:12
Nem inkább boldog érkezést neki? Ne haragudjon, ez, úgy látszik,
érzékeny pontom.
B.
Tökéletes, gyönyörű, kár hogy nem ez jutott eszembe. d.
● 2007. november 26. hétfő
|
Gábor reggel odaadta
egy 1989-es fotóját,
digitalizálni.
Havanna,
a Hemingway ház előtt
a KGST tanácskozás
résztvevői.
Persze engem
a csapatból csak
a barátom érdekel.
Találós kérdés, melyik ő?
kedves dezső, csatolva küldöm a győri múzeumban novembertől kiállított műveiről készített listát. üdvözlettel: grászli bernadett művészettörténész
17.02-tól 18.32-ig kerékpározom.
●
2007. november 27. kedd
Hajnali levelezés, Tamás a
Széchényi Könyvtár szervere számára honlapom statikus
(lebutított) változatát írja, sok hónapja:
Tamás, arra kényszerít, hogy gondolkozzak. Vagyis kis
belső sugallataimat a szavak satujába. Nincsen
ellenemre, szavamra.
Az vezérel, hogy bármi felületes kereső számára is a lehető
legvilágosabb legyen az egész rendszer, s így önállóbban
kutakodhat másfelé is (bennem). Így hát az URL-oszlopot is
kérném fölvenni, nem baj, ha görgetni kell.
Este már, sajna, levelekor már beletántorodott voltam az
ágyba...
Reggel 1/2 5-kor viszont írtam még egy önéletrajzot a tréfa
és a próba kedvéért:
http://deske.hu/iras/html-2006/eletrajz-negy-sorban.htm,
hogy kipróbáljam, a rendszer él-e már.
Köszönöm: d.
Nagyon fáradt hetek. Az asszonyok mindent egyszerűbbnek
látnak, Kata azt mondja: ne fuss. (Mármint reggel, 1200-at.)
Kétség kívül, az utóbbi időben úgynevezett tántorgós-stílusban.
800-nál azt mondom, már úgyis mindegy, és tovább -
De fölmerül a kérdés, futás nélkül élni?!
Nem mintha szeretném -
Talán fizetni valakit, aki helyettem -?
Most már tán megengedhetném magamnak -
Hány millióért fogják este leütni a képecskémet a
Virág-aukción?!
Gazdag lenni sohase akartam.
Mindig is az voltam.
Csak sokáig nem tudtam róla.
● 2007. november 28. szerda
Megnéztem a Raiffmicsoda Bankban (az MTA lánchidi főépülete mögött) a Vaszkó kiállítást. Lélegzetelállító. Feltétlen meg kell nézni. (Számomra) váratlanul a Szépművészeti Picasso - Klee kiállítása is nagyon jó, néhány fontos kép és rajz. Kandinszkyról ne beszéljünk. Viszont volt a kedvelt öregúr; több Braque.
|
|
Megvolt a Virág Judit-aukció. Fanyar érzés, hogy Bálint
Endre - egyik mesterem - értékéhez képest olcsón ment el, míg én
-
Az Igen, szerelem - A/82/21 1,3 millióról indult,
leütve 2,4 (+ még 20% jutalék) millióért, ismerős műgyűjtő.
Ez volt az utolsó magamnak tartogatott képem, mint André Gide
novellájának beteg görög hőse, mikor remeteségében elvették tőle
-, illetve fölismerve a kelepcét, önként odaadta Odüsszeusznak
egyetlen vagyonát, csodaerejű íját. Akkor azt mondta, most
boldog vagyok. És madarak jöttek táplálni őt.
Ez a mese, már a címét se tudom, ötven éve olvastam, fontos
maradt nekem.
A Régi zsidó temető - ismét Avigonon - A/87/07-nek
pedig ez a története. Készült 87 februárban, rögtön márciusban
kiállítottam Móron, aztán (szereplésnapló) október 29-én
Vörösváry Ákost meghívtam magamhoz, adnék neki képet. Már komoly
gyűjteménye volt. Följött, térdén lyukas nadrággal, mutatta is,
hogy ő ilyen szegény. De hát vásárlásról szó sem volt, nem arra
hívtam, abban az évben ajándékoztam szét munkáimat.
Most beadta a képet aukcióra, ott találkoztunk. Megelőztem a
szabadkozásban, hogy ajándékozásaimnál - mindig mondom - nincsen
titkos záradék, szemem se rebben, ha másnap túlad rajta. Ő pedig
elmesélte, hogy a tapolcai Malom-múzeumához új szárnyat épít,
arra gyűjt.
Ez a kép 2,4 millióról indult, elvitték 3,8m +760e = négy és fél
millióért.
(Egy tégla leszek a tapolcai kultúra falában.)
Hogy miért Avigonon. Történt ott velem valami 1971-ben.
Előbányászom, át az IRÁSOK / NAPLÓ-ba. Ott rákeres: avign.
Megtaláltam. C.366-67 oldal, Egy este, Avignonban.
Azóta képcímeimben olykor visszatér.
Anyácskám ma visszatért a kolostorba, húgom oltalmába.
Mint mondja, jó lenne itthon, de itt muszáj lenne bizonyos
dolgokat csinálni, rendet tartani,főzni, amit ő már nem bír.
Elbúcsúztunk, homlokkereszttel. Ezek a búcsúzások lassan
beleolvadnak a hétköznapokba. Végülis minden búcsúzás utolsó.
Két fotó most itthagyott szobájáról.
íróasztal oldal
könyvespolc oldal
● 2007. november 29. csütörtök
...A zsidó gyökerű, nagy metaforákkal terhelt szentendrei festőművészet (élén Bálint Endrével), a nehéz szívű amerikai absztrakció (Mark Rothko) és a huszadik század tragédiáit feldolgozó katolikus misztika (Pilinszky János). Váli ezekből gyúrta össze azt a sa a teljes cikk
|
Ismét egy Képcsarnok-elfekvő-anyag-aukció. Itt, velünk
szemben, a Mammut második emeletén, úgyhogy lenéztem, majd
hazamentem dógozni, s már az S betűnél tartottak, mikorra
vissza. Minden kép 30 ezerről indult, az adminisztrátorok
állították, higgyem el, jó a taktika. 50-200 között mentek el a
képek, ahogy mondták. Aztán aukciós rekord, 850 ezerért kelt(em)
el; s ami a lényeg, összehoztak a gyűjtővel, úgyhogy megvan a név,
cím, kontaktus.
Utazás - A/76/17, olaj, farost, 30x80 cm, 1976 nyara.
Zebegényben készült, a Szőnyi Nyári Szabadiskolában tanítottunk
Szüts-csel, nekem a terem sarkában egy asztal volt a műtermem,
két ecsetvonás között korrigáltam a fiatalokat. Egyszer
volt kiállítva, valamilyen Magyar Kiállítás; Wilhelmshaven (NSzK);
1980. május 27-i bejegyzés. Aztán 81. január 18-án megvette
tőlem a Képcsarnok Vállalat, háromezer forintért. Nem tudták
eladni, azóta raktárban.
2007. nov.: 109033 = 5236/hó = 175/nap
________________________________________________________________________________________
a ZSIDÓ TEMETŐK könyv már megrendelhető részletek itt (is)
________________________________________________________________________________________