2000. Balassi könyvesbolt galériája, Bp., Margit utca,

önálló kiállítás,

és a CD-ROM bemutatója

A/99/13                                     A/99/36                                     A/00/18                                       A/00/35

      

A/00/39                                       A/00/48

 

műtárgyjegyzék:

A/99/13

Műterem függönnyel 

A/99/36

Műterem a pokolban

+A/00/09

Műterem, emlék

A/00/18

Fehér műtermek II.

A/00/35

Műterem, színek

A/00/39

Műhely-műterem

A/00/48

Karcolt műterem

nyitotta: Esterházy Péter:

 Bevezetek. E pillanatban nem egészen tudom, hogy mit, de úgy döntöttem, ez nem fog zavarni.

Ez a CD tartalmaz egy Váli Dezsőt. Ez a tartalma. Mondhatnánk, véges miként tartalmazhat végtelent, rendben, javítsunk, a CD tartalmaz VD-ből egy jó nagy darabot. Tartalmazza VD egy nézetét. (Ki néz?) Egy változatát. Egy fölfogását. Úgy azonban, hogy mégiscsak az egészet felöleli. Mindent.

Mindent, amit VD összevillázott magáról, elsősorban tehát a műveit. Minden látható. Azok is, amelyek nem láthatók, mert mondjuk egy távoli, setét közraktárban telelnek, vagy szanaszét, ki tudja, hol. (VD tudja, és mondja.) Mintha titokzatos, idegen helyekre pillanthatnánk be, valaki fogja a kezünket, gyere, mutatok valamit.

És nemcsak valamit mutat, vagyis a képeket, hanem mindent, ami a kezeügyébe akad, tőle, róla, írva, mondva, nézve, hallgatva.

Érdekes volna ezt az egészet műalkotásnak tekinteni, melynek tárgya, műfaja, médiuma: Váli. Egy Válit látunk hát, egy Váli teremtette Válit.

Az, akit az Úristen teremtett, szigorú, komoly művész. Itt, ebben a gesamtkunstwerkben azonban látunk egy komolytalant is, egy naprakészet, mozgékonyt, egy interneccest, hiút és hülyülőt, narcisztikust és így önirónikust. Ahogy a költő mondja: egy ürgét.

Régi és új ritkán van így egyben.

kritika: plakát az uszodának, megint:

INDEX / web lap

FESTŐ, KÉSZÜLJ A HALHATATLANSÁGRA!

A Váli-oeuvre CD-n és weben

Digitális nárcizmus? Exhibicionizmus online? Vagy talán nárcisztikus, exhibicionista, őrült és ironikus játék - a halállal? A héten Esterházy Péter mutatta be a nyilvánosságnak a Váli Dezső festőművész teljes életművét felölelő, most megjelent CD-ROM-ot.

Pestiesen szólva, már az se' semmi, hogy egy föstőművész, mint valami pedáns könyvelő, a kezdetektől (1959-től) és megszakítás nélkül lefotózza és kockás füzetekbe lajstromozza minden munkáját: festményeket, rajzokat, grafikát sorszámoz, mérettel, technika- és dátummegjelöléssel lát el minden tételt, és azt is részletesen dokumentálja, hogy melyik darabnak mi lett a sorsa. Váli Dezső, te connaisseur-ök és műtörténészek örök eszménye, köszönet s hála érte.

De Váli a maga amúgy lírai-szürrealisztikus alkatát, hagyományos festéstechnikáját és finoman konzervatív érzelmességét nemcsak a bürokrata fölöttébb hasznos, de mégiscsak poroszosan ijesztő pedantériájával tudta összhangba hozni, - ha így volna, legfeljebb valami (még néhány napig legalább múltszázadinak nevezhető) németes csudabogárnak tetszhetne.

De nem így van: az amúgy konzervatív Váli Dezső (mellesleg Munkácsy-díjas, kiállításait a Műcsarnokban és az Ernst-múzeumban rendezi) valósággal lubickol az ezredvég digitális kultúrfürdőjében. Bizonysága itt fekszik előttünk. Hatalmas oeuvre-kataszterét képestől, adatostul adatbázisba vitte, könyveivel, egész levelezésével, terjedelmes naplóival, kedvenc szövegeivel és egy videóinterjúval egyetemben CD-ROM-ot szerkesztett belőle, majd az egész monumentális (kb. 530 megányi, 3079 fájl-t számláló és részben angolul is elérhető) cuccot a c3 jóvoltából feltette az internetre is, ide (deske.hu)  Annyira rákattant erre a digitális dologra, hogy naplórészletességű magánlevelezését Franciaországban élő barátjával online is követhetővé tette: így szerzünk tudomást a festő szemoperációval kapcsolatos dilemmáiról, szóba kerülnek a Lukács uszodához fűződő sokrétű kapcsolatok, a házilag barkácsolt konyhai szemétvödrök mechanikus rejtelmei, „hazafelé két yoghurt Katának”. De vannak itt szürreális rémálmok is, kultúrpolitika, festőtársakkal való fiktív rivalizálás, egyebek. Mindez korlátozás nélkül másolható, használható, terjeszthető.

Mi ez? Digitális nárcizmus? Exhibicionizmus online? Vagy talán nárcisztikus, exhibicionista, őrült és ironikus játék - a halállal? 

A végét idemásolom, tanulságos:

„Akkor összegezzünk:

két gyereket fölneveltem (Bár inkább Kata.)

Tavasszal 26:58:08-ra úsztam az 1200 métert.

Elrugaszkodás + három és egynegyed tempóval átúsztam a Lukácsot (28,55 cm, lemértem), ez már nem lesz jobb.

Minden képem, a leggyengébb is, CD-ROM-on és weben. Most még gyűjtőim címét is rátettem a lemezre (címlista.xls) kötelezően titkosítva, a jelszót fiamnak megadtam és majd a múzeumoknak is megsúgom. Gyűjteményes emlékkiállításnak nem lesz akadálya. Tehát most

VÉGRENDELET:

Én, alulírott Váli Dezső, ép elmével, világos tudattal és szabad elhatározásomból úgy rendelkezem, hogy halálom esetén nem kell csinálni semmit. Az oeuvre-lemez elkerült néhány helyre. Képeim szétszórva. Minden jó helyen van ott, ahol van.”

Halál-ügyben azért vessünk majd egy-egy megilletődött pillantást a képekre is. Váli Dezső mégiscsak festő, és hál'istennek, még él.

doktor (Rényi András)

    plakát: a CD-ROM borítója: