2024.08.
VALLOMÁS EGY
TÉRRŐL
Hol lakik a
haza szelleme/lelke ? - ez a kérdés
érkezett hozzám, amire egy újabb kérdéssel reagálnék: van-e a helyeknek
verbálisan megfogalmazható jelentése?
Bár a
felkérés szubjektív hangvételű írás megírására szólt, mégis szükséges
néhány fogalmat tisztázni. (Az értelmező szótár szerint)
haza: főnév-szófajváltozással
keletkezett a „ haza” határozószó főnevesítésének eredményeként
tér, hely :
egy térség valamivel körülhatárolt, üresen maradó része ,a térnek meghatározott
célra használt helye.
szellem: az
anyagtól függetlennek vélt létező valaminek a belső tartalma, lényege
lélek: az
emlékezés, képzelet, értelem folyamatainak összefüggő egésze, a belső
valósága.
Világos,
hogy még ezek az objektívnek tűnő kifejezések is mindenkinek mást
jelentenek. Műveltségtől, nemtől, hovatartozástól,
jellemtől, és még számtalan tényezőtől függően.
A teret és a
helyet egy kategóriába sorolva kétfelől vizsgálódjunk: egyik maga a hely/
tér, másik a befogadó.
Egy tér/hely mérhető geometriai értékekkel, fizikai
tulajdonságokkal meghatározható: van színe, van illata, van környezete, van
hangja, akusztikája, van felülete, van hőmérséklete….ezek egyenként mind
objektív részkategóriák.
A befogadói oldal szubjektív – nem mindegy, hogy ki milyen
céllal érkezett, hogy milyen hangulatban van, hogy milyen az előzetes
tudása a térről, hogy átmenő, vagy hosszantartó-e az itt tartózkodása,
hogy egyedül, vagy társasággal érkezett-e, hogy érzékeny, vagy érzéketlen, hogy
milyen a műveltsége…
És azután van még egy fontos szempont: nem mindegy, hogy
emberek által, bizonyos cél érdekében, alkotásszerűen született a hely,
vagy véletlenszerűen alakult ki és alkalmi, személyes észlelés teszi”
élménytérré”.
S ha ezek a mozaikok úgy rendeződnek
az agyban-lélekben, hogy a zenéhez hasonló konszonancia születik, akkor „szólal”
meg a tér: beszéddel ki nem fejezhető érzelmeket tud ébreszteni.
Gondolhatunk a Saint Chapellre, a Pantheonra, de akár a nyári csillagos
égboltra, vagy egy erdő fejünk felett összeboruló lombsátorára is; magyarázat
nélkül is érthető. De valóban „érthető”? S itt érkezünk el egy
labilis és kontúrtalan ponthoz: a tér jelentéséhez.
A tér- akár a zene, szavakkal
nem meghatározható. Még akkor sem, ha programzenéről, (Dvorak: Moldva,
Szimfonikus költemény), vagy „programtérről”
(Hősök tere) van szó. A tér
jelentése nem verbálisan hozzárendelt, elmesélhető tartalom, hanem
bonyolult üzenetsugárzás. És az üzenet nemcsak térbeli, hanem időbeli is. Azt
mondják, a hegedűben benne lakik az összes hang, amit valaha rajta
játszottak. A terekkel, épületekkel is hasonlóképp áll a helyzet. Vulgáris,
majdnem nevetséges a példa. Amióta tudom, mert egy vitrinben látható két
megkövült lábnyom, hogy erre járt egy asszony a gyerekével több tízezer évvel
ezelőtt, másképp látom, érzem a Corvin teret. Megpecsételődik a hely,
ahol fontos dolgok történtek: győztes harc, első csók, győztes harc, vagy akár csak egy nem várt találkozás.
Értelmileg, gondolatilag jó
értelemben „terheli” a teret, ha épített, tervezett helyről van szó. A
tervezés folyamata, a beépített gondolat
mennyiség a felépülés pillanatában felruházza a helyet
valamiféle jelentéssel, amit azután mindenki másképpen „olvas”.
Ezek után felmerül a kérdés: kinek-kinek
hol lakozik a haza
lelke/ szelleme?
Ha ilyen helyekre gondolunk, mint a Nemzeti
Múzeum lépcsője, a Mohácsi csatamező, az Egri Vár, Ópusztaszer, kommersznek,
elcsépeltnek, üresnek érezzük a választ.
Az előzőkben leírtak alapján, nyilvánvaló, hogy mélyen személyes kérdésről van szó, amit átszínez egy sikamlós, némi politikai felhanggal terhelt kifejezés is. haza, hazafiság.
A hely: a veszprémi Várhegy-Benedekhegy
függőleges sziklafalát körülfolyó Séd-patak partja. Itt egymásra másolódik
bennem a saját életem, a természet és a történelem. Gömbbé sűrűsödik
a létezés. Angyalok repítenek egy más világba, ahol az én hazám lelke lakik.
A város egy hatalmas, bakonyaljai
dolomit fennsíkból, évmilliókon keresztül kimaródott” völgybe” települt. Messziről
érkezvén, síkságnak tűnik, csak a „síkságra” épült épületek adják a város
látképét. A völgy közepén a fennsík egy darabja megmaradt, Ez a Vár és a
Benedekhegy, A Séd-patak a Bakony felől ,több kis értől hizlalva, a
völgybe érkezvén, körülfonja a sziklatömböt és délkeleti irányban elhagyja a
várost. A fennsík jellegzetes szikár, törpefenyős, szalmavirágos,ökörfark
kórós világába mélyen belevágódott Séd-völgy valóságos zöld oázis, ami az
ősidőktől fogva menedéket, táplálékot, munkát adott az itt megtelepülőknek
(kő-bronz-vaskori ember, rómaiak, avarok, frankok, szlávok, morvák).Dús
kertek szegélyezik ősidőktől fogva a patak partját,
gyümölcsösökkel és a víz sodrását kihasználó malmok sorával. Belátogat a
városba, kékfestő és takács műhelyeknek szolgáltat a vizet. A fennsík
peremét koszorúzza a Bakony hosszan elhúzódó, lágyvonalú kontúrja, a völgy
koszorú nem záródó vonulatát hidalja át a Viadukt.
A jelen valóság egyetlen percre sem
vonatkoztatható el a természet évmilliók alatt végzett munkájától, az évezredek
történéseitől. Ugyanannak a pataknak a hangját hallod, ami kivájta a
hatalmas kőzetrétegekből a völgyet, és aminek a neve az itt táborozó
szláv népek nyelvében a patakot jelenti. Még most is a bőrödön érzed a
természet folyamatos munkálkodását
Az őskor és a népvándorláskor
egymásra rétegződött világán vetette meg a lábát az itt élő rómaiak
közvetítésével, még Szt. István előtt jóval, a kereszténység A 8-9.
században a Balaton környékén a salzburgi érsekség és Szt. Metód több mint húsz
templomot szentel.
A Karoling-korban épül Veszprém
első keresztény temploma a Szt. Mihály templom. Szt. Imre herceg a Várban
épült, a legenda szerint, „ódon és nagyon régi” Szt. György templomban tesz
fogadalmat.
A város neve a történészek szerint
egyértelműen Pribina szláv fejedelem Beszprim nevű csapat vezérétől
származik, aki 850 körül a veszprémi várat erődítette. A Vár falai alatt
aratta győzelmét István király Koppány felett. Ez tette Veszprémet a
magyar keresztény királyság szülőhelyévé.
És a Séd-völgye? Két csoda áll még ma is itt: egyik romként, a másik többszörösen átépítve létezik és üzen.
Az egyik. Kálmán király által alapított
Veszprém-völgyi görög apácák zárdája és nőnevelő intézete,
világhírű műhimző műhelye, ahol a koronázó palást is
készült.
A másik Bertalan veszprémi püspök által
1240-ben alapított Szt. Katalin kolostor és egyház.
Itt nevelkedett 3-10 éves koráig a
később szentté avatott Árpádházi Szt. Margit. A szülők -IV. Béla és
Mária királyné, mivel a tatárok elől a dalmát tengerpartra való menekülés
közben elvesztették két gyermeküket, fogadalmat tettek, hogy saját és országuk
szabadulása esetén születendő gyermeküket, ha leány lesz, Istennek
szentelik. Így került Margit a Séd-völgyi kolostorba, ahol sok kislány társával
európai szintű nevelést kapott.
Ha a rom mellett megállsz a barátságos
kis téren, tovább sétálva felnézel a függőleges sziklafalra, aminek
oldalára tapadva húzódnak meg kis lakóházak, a szikla tetőn pedig a
kőbe épült történelem: a Székesegyház, a Püspöki Palota, a kanonoki házak
a függőkertekkel, a Piarista gimnázium és az utca végén Gizella és István
király; a torkodat szorítja valami. Ezt a képet zárja le észak felé a
Benedek-hegy, ami egy ottmaradt darabja az érintetlen természetnek a város
közepén. S ahogy sétálsz, minduntalan meg-meghallod a patakcsobogást vagy
meglátod a kicsiny víztükröt. Ebben a mély völgyben később kel fel a nap
és korábban nyugszik. Ez a mélység azonban nem a sötétet, hanem a védettséget,
otthonosságot jelenti.
A Jóisten tenyere. Innen nem látni azt
az építve pusztítást, ami ezzel a várossal történt.
Mert akik tették, nem tudták hol élnek.
Itt nőttem fel,ide jártam a Várba gimnáziumba. Miénk volt a Vár, Benedek-hegy, a patak és a völgy számtalan zeg-zugos sarka. Na, meg a Balaton és a Bakony. Ezt már akkor is tudtam és a tengernyi nyomorúság,igaztalanság ellenére, nap, mint nap örömmel töltött el hogy itt élhetek. A várost, a helyet azóta is magamban hordozom
csomay zsófia
építész
..
.
-