2022.09.29. 05.interjúk html-2022/mandiner-2022.htm C.21
Joó István: Váli
interjú / Mandíner
Kerek
húsz éve készítettem önnel ugyanitt, tágas műtermében egy interjút. Mintha
semmi sem változott volna, a tubusok a polcon, vagy éppen a szerszámok a falon
ugyanolyan rendezetten sorakoznak, itt a műteremképeiről
ismerős, már akkor öreg festőállvány, a hatalmas műteremablak,
amit lesmirglizett, hogy az elmélyült alkotás érdekében ne lásson ki az önnek
egyébként kedves Margit-körútra…
Igen, húsz évet öregedtem, öregedett a festőállvány is, a 110 éves műteremablak. Amire most négy réteg pukkanófólia, a pilisi szél idejutva elcsöndesedik. Télen hideg van. És a fűtés most, ugyebár... Gázkonvektorok.
Ennyivel
készül műteremlakásában az energiaválság kihívására?
Ennyivel is. A táblázat szerint a havi 40 ezres gázszámlánk helyett havi 193 ezer várt volna ránk. Most intézem éjjel-nappal; klímafűtés; 2,7-szer gazdaságosabb. És az áramnak sokkal kevésbé emelkedett az ára.
Számos
„szent kényszeressége” közül az egyik, hogy nincs könyvtára, a könyveit
elajándékozza, és csak egyetlen rekesznyit hagy meg. A rekesz most is ott az
ágya mellett, de nem látom a 20-30 könyv között az Illyést. Már nem szereti
rajongva, amint húsz éve nyilatkozta?
Nem láthatja, esti sétánkra a tarisznyába van bekészítve, félúton fölolvasok Katának egyet belőle.
Akkor
Illyést változatlanul szereti? Azért is kérdezem, mert Zelk Zoltán bár korábban
nem volt a könyvek között, most több kötetét is itt látom. Ráadásul honlapján,
a VÁLINEWS-ban
róla áradozik az utóbbi időkben.
Illyést is használom. Intellektuálisabb Zelknél, aki
a tiszta szívmeleg. Ahogy ő szenved. Ahogy
bűneit emlegeti, az valamiféle hitre utal. Megírja a sorsából adódó
szenvedéseket; sors pedig aztán jutott neki. Kommunista röplapok,
rendőrségi megveretés, Romániába toloncolás, háromszori munkaszolgálat,
aknamező, leégett falvak. Ő csakugyan felszabadult. Akkor aztán a Sztálin-himnusz,
majd a szoc. rendszerből való lassú kijózanodás
keserűsége, az elhallgatás. Magára találás 55-56-ban, utána második
börtöne, majdnem két év. Imádott felesége meghal szabadulása előtt egy
héttel… A hatalmas siratóköltemény, a Sirály… lóversenyezés.
Második házassága egy prostituálttal, mert olyan
szép szeme volt… édesen szomorkodó versében meséli el… Harmadik házassága,
ez Erzsébet asszonnyal, aki irodalomtörténész-, ő aztán tudta, kit
szolgál. Évekig ápolta, minden cetlijét gyűjtötte, hosszú kórházidők…
Petri
György egy versében azt kérdezi: „Miért az éjszaka szabadítja fel a
költészetet?” De mikor jó verset olvasni, mikor olvas Váli Dezső?
Este ágyban néhány perc, akkor már hullafáradt. Negyed tizenegykor oltok. Ma már szinte csak versek. Sokkal több időm nincs is erre. Azaz hogy naponta a Lukács-uszodától hazáig. Ha úszótárs szál föl velem a 17-esre, jelzem neki, bocs, most Zelkkel beszélgetek. Ma találtam a három megálló ideje alatt tőle négy gyönyörű sort. Föltettem a blogomba, mert olyan szavak egymás mellett... cseng-bong az egész. Figyelmeztető és tanulságos, hogy egy ilyen műveletlen, kereskedőtanoncnak is ügyetlen kis zsidó fiúnak, mint ő, milyen hihetetlen bonyolult az érzelemvilága. Hatalmas tehetségbatyut kapott a hátára…
Az
asztalán egyebek mellett a frissen megjelent Szabó T. Anna összegyűjtött
versek. Letépett vécépapírszelvényekkel megjelölve az oldalak, ahol valami
fontosat talált. Őt miért szereti?
Annácska néhány verse nagyon megtetszett talán
tizenöt évvel ezelőtt. Tüneményes tisztasággal, újszerűen szólalt meg;
egy fiatalasszony szerelmes a férjébe. Boldogságai, gyerekszülések.
Felkerestem, jóba lettünk, sütött nekem rétest. Aztán lassan vele is elmaradt a
kapcsolattartás, elcsöndesedett az életem. Amúgy is töményebb, ha
valakitől olvasok, mint ha két órát beszélgetek vele. Ezt Pilinszky is
megírta.
Kétszer is említette a költészettel
kapcsolatban mások házasságát. A honlapján a VÁLINEWS-ban meg arról
értesülhettünk, hogy az ön felesége nagyon beteg. De az ezzel kapcsolatban
született bejegyzések nem panaszkodóak, sőt.
Halálközelben, először életemben. Anyácskám messze volt; halála rendben volt, nem érintett. Katát másfél éve diagnosztizálták, nem gyógyuló beteg. Az agy utasításait az idegek nem közvetítik az izmoknak, így azok nem használva elsorvadnak. Nála először a száj izmai. Beszédje már alig-alig érthető, kezdünk papírt-tollat használni. Nyelni nem tud, köldöktájon kivezetett csövön át táplálom két óránként, vízzel és tápszerrel. Csütörtökön kötözés. Fekvő beteg, de esténként egy óra a Tóth Árpád sétányon, napi dolgaimról, gondolataimról mesélek neki. A gyerekek rég elrepültek, zárt életet éltünk… Mint mikor udvaroltam neki, úgy szerettem meg most újra. Egymásnak örülünk.
Hogy fogadja?
Mondom, egymásnak örülünk… Persze hálás, hogy kiszolgálom, kedvvel. Szívből kedvvel.
Az a csak töredékes figyelem, amire a
legtöbb férfi képes, az ön esetében, nyolcvan évesen most növekedett?
54 együtt-évünk végig konfliktusos volt. Nem voltunk boldog házasság. Szokták mondani, egy művész nem férjtípus. (Mentség?, a semmiből világot csinálni nem emberszabású feladat.) Katolikus hitünk végig segített. Most a konfliktushelyzetek javarésze megszűnt, élünk egymásra utalva; egymásra találtunk.
Felismertétek, hogy Isten céllal engedte
ezt meg?
Megköszönjük Kata betegségét. Isten ezt a találta számunkra a legpontosabb ajándéknak.
Belül sem sóhajtozik, hogy ez szakadt
önre, hogy netán akadályozza önt az útjában?
Előzőleg már volt egy ilyen helyzetem. Tíz
éve többhónapos tárgyalás után fiammal szerződést kötöttünk; ő
abbahagyja a dohányzást, én pedig ezentúl KRESZ
szerint vezetek. Kilencvennel jártam a városban. Ő vetette föl, féltett,
és én ezen megrendültem. Tudtam, most két ellentétes hozzáállás közül az egyik
lesz a jövőm. És nem én választok. Halálomig fogcsikorgatva ötvennel, vagy ahogy egy kapcsoló átvált, ezentúl csípőből a
KRESZ. Szerencsére ez utóbbi, nagy
ajándék.
És most is így történt. Éve automatikusan anyuka lettem. Konyhám hatalmasan
megszervezve, ehhez értek :)). Fecskendők,
flakonok, havonta 45 flakon holland tápszer érkezik, sterilen csomagolt csövek,
segédeszközök. Rendet tartok. Szeretem csinálni. Uszodában csodálnak, micsoda
hősiesség; mosolygok, hősies az anyuka, aki húsz évig minden nap
ebédet főz kölyköcskéinek? Utamban akadályoz? Most ez az utam. Amúgy
festek is. Néha jót. Néhább nagyon jót.
Mindez nagy változás, miközben mintha
nagyon szeretné a változatlanságot is. Ha jól számolom, mintegy három és fél
évtizede fest olyan képeket, amelyeknek a sajt műterme a kiindulópontja.
Ezen már nem változtat, vagy még bármikor megváltozhatnak képei
„játékszabályai”?
Van, aki ezt egyszerűbben kérdezi: hogyhogy nem unom ezt a témát…
Én nem ezt akarom kérdezni, mert nem
unhatja, ha ezt csinálja, ráadásul a sorozat mindegyike nagyon más.
Persze. Barátom meséli, kisfiúként elképzelte házasságát; két szoba hall, ebédlőasztal, család, két gyerek… Én érettségiig semmi nem akartam lenni, jövőképem soha nem volt, most sincs. Hogy majd ha nagy leszek. Majd ha nyár, akkor én. Életem a mai nap. Tervem nincs. Rajzolom a műtermeket, lehetne kiscica is. Festőállvány, ablak, képkeret, padlóvonal. Nincs információtartalma. Egy lefestett virágcsokron el lehet mélázni. Morandi és Király Gyuri néhány csuprot letesz maga elé az asztalra, évtizedekig tologatja, kicsit így, kicsit úgy. És művek, életművek, remekművek. Persze a téma a kép befogadásához csak a küszöb. Aki ott megáll, és nem megy tovább… Ami a lényeg, amiért az egész megszületik, attól öt emelettel arrébb. Én, aki csinálom, mindebből semmit nem tudok, azt a néző látja.
A fotósunk kedvéért az imént elkezdett
egy képet. Lerajzolt egy kompozíciót ceruzával, mégis azt mondja, nem fogalmi
gondolkodással alkot.
A fotós kérte, a fény felé, oldalvást üljek bele abba a fotelbe, ehhez nem éreztem ihletet. Képet kezdeni egyszerűbb volt. Ami fölkerült az elején, egy vonalrács. Majd a közeit kell kiszínezni. De nincs előzetes vízióm egy képről. Nem „valamit meg akarok festeni”. Festő barátom mondta, tudod, én lusta ember vagyok, de mikor már a kép minden részlete a fejemben, szétfeszít, akkor már muszáj megcsinálni. Sokáig irigyeltem… Ihlet egy évben négyszer, a többi tisztességes hivatalnokfeladat, adott időben kezdem délelőtt a munkát. Fogalmam sincs, mi lesz belőle öt perc múlva.
Akkor mi vezeti?
Sokszor már félkész képeimet is megmutatom a NEWS-ban. Ott egyszer
pályázatot írtam ki, hiszen ismernek, hogyan írható le, ahogy festek. Jött
minden, mátrix, egyebek. Maradtam az enyémnél: kiskutya rohan a réten teljes
erőből. Aztán letottyan a rét közepén, forgatja a fejét, majd egy
másik irányba kezd el rohanni. Szeret rohanni, az a dolga, de fogalma sincs,
hogy hová… Nálam is pillanatról pillanatra változik a helyzet. Ez a 20-21
század gondolkodásmódja. Egy mozdulattal remekmű, netán tönkretétel.
Vagy geometrikusan elképzelve, adott a képnek egy állapota, egy pont; tovább
tudnék indulni öt irányba. Döntenem kell, ki kell választanom az egyik utat,
lépek, újabb egyensúlyi pont, de még nem az igazi. Innét ismét öt felé lehetne
továbbmenni, egyet kiválasztok. A matematikus Esterházy mondja zseniális
egyszerűséggel, a műalkotás nagyon szigorú szabályok mentén jön
létre, csakhogy ezek a szabályok munka közben állandóan változnak.
Amiről beszélni lehet: ezeknek a
tárgyaknak, illetve foltoknak az egymáshoz való viszonya, egyensúlya,
egyensúly-felbillenése, vagy nem?
A képcsinálás: foltok, ritmusok, arányok… Meg a színek. Az én képeim semmit nem mondanak szín nélkül. Ami jó tőlem, az a színek által. A magyar festők nagy része nem tud színezni, nem is érzi, mire való a szín. Picasso se tudott… Színei jelentéstelenek. Nála az utalások, formák, ritmusok.
Az ön esetében a mondanivaló…?
Nem akarok semmit mondani, üzenni. Festek, mert ez az életem, és ezt szoktam meg. Nyugdíjasként sakkozzak a szemközti parkban egy másik öregúrral?
A képein gyakran uralkodó monokróm hatás
és félhomály szomjassá teszi a lelket, elcsöndesít, nagyon sűrű, gondolatilag
termékeny állapotba kerül az ember, ahogy belemélyed a képbe. A
műterem-témájú képek előtt három-négy éven át zsidótemetőket
festett. Ha nincs az a korszak, befutott volna ennyire?
Befutottam? Ennek örülök :)). Ki kell igazítanom. Kettő, ami viszonylag ismertebbé tett; úgy értem, a minőségen túl. Az egyik, hogy 42 évesen, 1984-ben rájöttem, kár megvárnom a halálomat, hogy képeim elkezdjenek működni. S akkor egy év munkájával szétajándékoztam az itthon lévő 360 képemet, budapesti értelmiségi ismerőseim között. A másik tényező az e valóban ritkán látott téma, a zsidótemető. Egy vidéki csoportos kiállításról hazafelé a buszon kissé beborozott kollega megbökött, a zsidótemető meghozta neked a Munkácsy-díjat. Ellenszenv, másoktól rokonszenv. Nem csak zsidóktól, bár gyűjtőim java része az. Művelt kultúrafogyasztók. Idősebb testvéreink, mondta János Pál.
Világos, hogy mint testvéri gesztust is
értékelte a zsidóság. Azt viszont nem tudom elképzelni, hogy számításból vágott
volna bele…
Ha számítás, nyilván letagadnám, nem? Félretéve a tréfát, valójában akaratlanul kerültem bele. Kenyérkereset gyanánt évekig egy egész Magyarországra kiterjedő szociókutatás részese voltam. Munkavezetőm érdeklődése, a falvak szélén megállítva a kocsit, a zsidó temetőket is megnéztünk. Én a fotós, ami szép az orrom előtt, mindent magamnak is lefotóztam. 2400 temetőfelvétel, a Néprajzi Múzeumé. Könyveim, kiállításaim is lettek belőle.
Ezek
a dülöngélő sírkövek ugyanolyan jelentéstelen eszközök, mint a
műtermes ciklusban az állvány, a szék, az ablak?
Itt természetesen fontos a téma is… én a szakrális
csendet fotóztam.
A festményeknél kicsit más a helyzet, de a témának ott is szerepe van.
Óhatatlanul a tudatban a zsidó múlt, a történelem, kultúra, Mózes, a zsoltárok,
a szakralitás.
Mit
ért közelebbről a szakralitáson?
Beszélgetést Istennel. Reggel nálam 05:40-től a
papi zsolozsma. Aminek hetven százaléka zsidó szöveg, ószövetségi. A mindent
tudó zsoltárok. A próféták; Izaiás, Zakariás.
De nálam abba, hogy a téma foglalkoztatott, a szakralitáson túl
belsőépítész-tanultságom, hajlamom is belejátszott, a temetők mikroenteriőrjei. Ahogy a sírkövek kis tereket alkotnak
a halott emberek fölött. Ellentétben a mi ronda hivalkodó temetőinkkel, az
ő egymást figyelembevevő hasonlóságuk magaskultúra.
Bár ez már náluk is inkább csak a múlté.
Végül azért hagytam abba ezt a sorozatot, mert kezdtek gyengülni a képek. E képek felét fölfűrészeltem, nyolcvanat.
Említette imént, hogy eredetileg
belsőépítész. Miért az Iparművészeti Főiskolára ment és nem a
képzőművészetire?
Egy szombat délelőtti látogatáson múlott az életem, mentem a mesteremhez látogatóba, kezdő festőként. Meséltem, megyek a Képzőművészeti Főiskolára felvételizni; azt mondta, ne menj oda. Ott még a szocreál maradékai, amúgy se vennének föl, nem tudsz rajzolni. Viszont az iparművészetin színtan, anyagtan, tér, kortárs művészettörténet; egy korszerű képzés. Fogtam egy taxit, elmentem a képzőművészetire, visszakértem a lapomat, s ugyanazzal a taxival átvittem az iparművészetire.
Nem bánta meg?
Igazi elitképzés az ország legjobb
építészeitől, Szrogh György, Jánossy
György, Jurcsik Károly… Én nem irigyelek semmi
Cambridge-i diákot. Beleszerelmesedtem az építészetbe. Is.
Utána vissza a festéshez. Az örök csoda reménye és lehetősége. Kapok és
adok valamit. Egy mű befogadása egyébként egyszemélyes titok. Szerencsés
esetben ívfény villan a mű és a néző között. Ami végső soron
csöndesen Istenre utal.
A nem vallásos embernek ezzel mit mond?
Neki is ugyanaz, ő annyit érzékel, itt valami felemelő, vágyottan tiszta.
Akkor a művész ember mindig Isten
eszköze?
Mint az utcaseprő is.
Miért? Az utcaseprő az mivel viszi
közelebb Istenhez az embert?
Mi is, ő is segít élni; az utcaseprő megment minket, hogy ne legyen itt két hónap múlva pestisjárvány.
Nyolcvan évesen fásultan vagy lelkesen
nézi a mai képzőművészeti folyamatokat? Merre fordul éppen a világ
képzőművészetének hajója?
Úgy vagyok, ahogy öregembereknek mindig is kötelező. Már idegen, amit látok. Java nekem felszínes és üres. Kevés értéket látok, igaz, a világ rohanóvá vált, miközben ez nem az a szakma, ahol a rohanásnak helye lenne. Az igazi művészet nem Orbán Viktor mellett vagy ellen mond véleményt, hanem az élet legfontosabb dolgairól: létről, halálról, szerelemről, Istenről, szenvedésről. Van Kossuth-díjas festő kolléga, aki nem tagadja, hogy állandóan nézi a nyugati kortárs festészeti tárlatokat, keresi, mi az, ami most trendi. Ő olyat kíván csinálni. Ámulattal hallgatom szegényt. De erősen tudom, mindig vannak és lesznek tehetségek, akik mindenféle csacsi divatok közepette, vagy ellenében remekművet tudnak csinálni.
Mondana pár nevet a mai derékhadból,
akik műveire odafigyel?
Alig járok már tárlatra, és kiirtották az éves Tavaszi Tárlatokat a Műcsarnokból, ahol tájékozódni lehetne. Mert az munka, akkor bizony napokig zsűrizni kellene… A fiatalokat így már honnan ismerném. Hirtelenjében az ismerősök; Vojnich, Nádor Tibi, Fischer Balázs, Nagy Géza, Krajcsovics Éva, Király Gábor, Csathó Józsi jut eszembe… Pár hete fedeztem föl magamnak egy festőt, aki a szememben most lesöpör mindent. Tán kevesen ismerik, pedig 40 éves, Király György; Szolnokon él, csöndben. Levittem hozzá műgyűjtő barátomat, azonnal tíz képet vásárolt tőle. A honlapomon is bemutattam.
Mintha a blogja,
internetes naplója részben ugyancsak művészeti tevékenység volna.
Amellett, hogy sokak szerint „tanít látni”. Föltesz egy-egy festményt, fotót
mástól és önmagától, és amivel kommentálja, az félezer napi követőjének
revelációként hat… Miért ír?
Reggel 5:23-kor szól a vekker, hazajövök az uszodából, feleségemet megetetem, és utána fél tíz körül megírom, ha valami addig az eszemben járt. Sosem azért írok, hogy valamit írni kéne. Írok, ha valami érdekel. Aztán, ha problémám, - például az orosz-ukrán háborút nem értem eléggé -, leírom. Még átírom ötször-nyolcszor, az írás által tisztul ki egy gondolat.
Hadd idézzem végül egy jellegzetes és
számomra szép VÁLINEWS-bejegyzését
a közelmúltból. „Teherautónyi termőföldet hoztak a
készülő Széna tér-parknak. Nem terítették szét azonnal, azonnal kizöldült.” Miért
érintette meg ez a köztéri mozzanat?
Mert ez maga az élet, az
élet. Pár éve a Széll Kálmán téren megszólított egy középkorú asszony. Hogy
ő a blogom után már másként látja a Margit
körutat. Ahogy én egy aszfaltrésbe belenőtt kis virágot megünnepeltem.