Műterem lebbenő függönnyel VIII. – B/89/35/10
hidegtű, vegyes technika, papír, 29,7x24,6 cm, Mátraalmás, 1989
a Fővárosi Képtár (Kiscelli Múzeum) tulajdona
19989 nyara, Mátraalmás, a salgótarjáni múzeum meghívásos művésztelepe. Három év után ismét itt, bekéredzkedtem. Berendezett grafika műhely, szaksegítség. A fiamat is vittem; hét éves, saját munkaasztala volt. A művészvendégeknek kétszemélyes faházak a hatalmas kertben. Hidegtű technikához életemben kétszer itt jutottam, nem állítom, hogy szakszerűen kezeltem. Egy-egy lemezről most is több levonat, így felelőtlen próbálgatáslehetőség ugyanazt többféle színbe öltöztetni. A kezelt rézlemezt nem tudtam (lusta voltam) szakszerűen tisztára törölgetni, mielőtt átforgatom a présben, úgyhogy a nyomatok kedves-harmatos alapszínt kaptak. Azokra már csak egy-egy színfolt kellett; olajpasztell krétával, színes ceruzával.
Húzódoztam a feladattól, hogy ismét én nyissam meg a zárókiállítást, sok munka. Végül megegyeztünk, megnyitom, a Múzeum pedig beleltározza Mikica rézmetszetét. Vakarták a fejüket, végül a drága Domonkos igazgatóhelyettes fölnevetett, lehet hogy ötven év múlva azt mondják, már az apja is festett... Most, húsz év után kértem, s meg is kaptam a repróját, e-mailben, 4 megabájt. Ránézve Miki tűnődve megjegyezte, ma se igen akarok mást.
Váli Miklós: Ház-felhő |
89. 7. 18. fájl: html/salgotar.htm C.02010
Salgótarján, Mátraalmási Művésztelep zárókiállítás, megnyitóbeszédemből:
...A művészet az sok mindenre való. Az emberiségnek egy olyan ősi és csodálatos találmánya, mint például a házasság intézménye. Van, kikezdhető és elpusztíthatatlan. Ilyen a művészet dolga is. Az utolsó kérdé mindig az, hogy miért élek. A közbenső kérdések olyanok, hogy mire való a szenvedés, a másik ember, mit kezdjek a halállal. A művészet ezekre a kérdésekre is tud továbbgondolkodást segítő feleletet. [...]
Van még egy kedvenc
hasonlatom a művészlétről. Mi a háborúban az előörsnek a szerepe? Az, hogy a hadsereg számára megkeresik a lehetséges
utakat. Nem lehet megnyerni egy háborút úgy, hogy egy veszélyes helyre a hadsereggel
nekiindulni. Ezért előreküldenek néhány képzett, önkéntes
vállalkozót, aki előremászik, és kukucskál: erre lehet-, arra viszont nem lehet menni. Ha aknára lép, a hadseregnek így is szolgál, mert megtudják,
hogy arra ne. A művész is valahogy ilyen. Előremegy,
körülnéz. Általában nem közösségi érzületű ember, mégis
a közösségért dolgozik. És akkor szolgál igazán, ha távol van a többiektől...
[F/89/11]