KIÁLLÍTÁSDOKUMENTUMOKBÓL
1974, Fényes Adolf terem,
önálló kiállítás. Németh Lajos nyitotta meg, főfalon a Nagy keresztút.
Főleg a 136x90 cm-es képeim szerepeltek. Megengedték, hogy áttervezzem a
típusplakátot. A katalógusszövegből:
…az Iparművészetin belsőépítész
szak, mert jó nemcsak a szellemi, de az anyagi szerkezeteket is érteni (a
gótika áhítata és a gótika statikája).
Könyvek: Seneca, Déry, Strindberg,
Thomas Mann újra meg újra.
Tanítottak: egy leány, Szrogh Gy.,
P. D. Francesca, Vermeer, Messina, Klee.
Gyűjtök: még könyvet sem, az a
20–30 is cserélődik, bútoraimat fenyőlécből eszkábáltam, remélem, soha nem
fogok többet kívánni.
Nem elfelejteni: nagyanyám halálos
betegen is mosolygott (ritkán látogattam)…
1978, Fiatal Művészek Stúdiója, MNG. jubileumi kiállítás.
171. sz. körlevél
Kedves Kolléga!
A Nemzeti Galériában a Stúdió
húszéves fennállása alkalmából ősszel jubileumi kiállítás nyílik… Váli Dezső, a
kiállítás megbízott szervezője a következő javaslattal élt: kapnál egy
paravánokkal határolt 3x1,5 m-es boxot, vagy egy 2x2 m-es szabad területet a
padlón. Ezt műveiddel saját elgondolásod szerint rendezhetnéd be. /Lenne
lehetőséged sorozatok bemutatására, hagyományos kamara-kiállításra, erre az
alkalomra és méretre készült mű bemutatására.
E kiállítás nekem is alkalom játékra. Boxomban egy fotel, egy asztal,
rajta halom… Állt műtermemben régóta vagy 900 darab 15x15 cm-es farostlemez,
felfűrészelt képeim maradványai, sajnáltam kidobni. Most rátettem egy asztalra,
fölötte súlyos faragott keretben szöveg:
E tréfától hírbe jöttem. A kritikusok úgy értelmezték a látványt, hogy
a világot, vagyis őket bírálom. Holott képeimet (kritikusi) segítség nélkül,
önerőből szoktam létre alkalmatlannak ítélni. Nem miattuk fűrészelek.
A kritika új útnak ítélte a kiállítást. Holott csak a feladat volt más.
1978, a siófoki „Művészet a
művészetben” kiállítás katalógusa számára (naplómból)
...festeni: maszturbáció
a kép nem kell
fölösleges vagyok,
napi munka átlépni
másnap:
mért, a cigarettaipar hasznosabb?
és
”Babilóniában különösen nagy
becsben állt
a dísznövénykertészet”
harmadnap:
mégis, tudom, emlékszem.
egy-egy fölizzó öröm Rothko vagy
Vermeer reprodukcióit
látva, már kisfiúkoromban is.
tanítanak és vezetnek.
megfogható valóság.
és nemcsak én.
1980, Kisduna Galéria – kiállítás.
A katalógus szövege:
Váli Dezső két citrompótlóval és
négy kanál cukorral issza (a világ legrosszabb) teáját
Váli Dezső életében a legnagyobb
fényűzés az aszkézis
Váli Dezső
imád autót vezetni, (sajnos) soha nem fél vezetés közben
Váli Dezső épített egy 24x24 cm-es
negatívméretű fényképezőgépet
Váli Dezső az elmúlt négy évben
mindennap tanult egy órát angolul
Váli Dezső fölnevelt egy
bernáthegyi kutyát
Váli Dezső naplóját mikrofilmen
őrzi, hogy tűz, árvíz vagy földrengés esetén megmenthető legyen
Váli Dezső csináltatott egy
fosztott pihével bélelt hálózsákot, amiben télen is lehet szabadban aludni
Váli Dezső reggel jógázik
Váli Dezső a múltkor azt írta:
lehet, hogy a házi koszt jobb, mint a konzerv, de nem marad utána doboz
Váli Dezső imádja az édességet és
a rock and rollt
Váli Dezső (állítólag) remekül
síel
Váli Dezső legjobb barátja Paul
Klee, a festő
Váli Dezső nem szeret festeni
Váli Dezső mindennap fest
Váli Dezső a barátom.
Szüts
Miklós
1981, műcsarnoki kiállítás.
Megint igazi plakát, napokig fotóztam hozzá a műtermet. Plakáttervezés,
keretezés, válogatás, végül a rendezés is, három terem; sok munka. A katalógust
Szüts tervezte, hozzá a szöveg ismét a naplómból. A megnyitóbeszédemből:
Kedves közönség! Ma reggel a
kádban állva, amikor a csempét mostam le szivaccsal – mert minden baráti
figyelmeztetés ellenére mindennap lefröcskölöm –, azon gondolkoztam, hogy van-e
valami sorsszerű abban, hogy Frank Jánosnak eltörött a karja (egy Remtor
gyártmányú írógép esett a karjára), és elgondolkoztam rajta, hogy velem
valahogy mindig minden így történik. A képkeretek tervezése, a képek fotózása a
katalógus számára, aztán plakátkészítés, Frank János betegsége miatt a
rendezést is én csináltam, és most ez a megnyitóbeszéd is… Valahogy ez mindig
így történik velem…
Hét lapban jelent meg kritika. Frank Jánosnak tetszett (szövegéből
részlet az Igen, csend van (A/74/1..) c. kép mellékleteként). P. Szűcs Julianna
így írt a Népszabadságban:
…Ritkán láttam hagyománytisztelőbb, rebelliótól mentesebb, jó
értelemben fogyasztásra alkalmasabb piktúrát… ezekkel kellemesebb lehet együtt
élni, mint egy jól gondozott akváriummal… pokolraszálló indulat helyett
merengés a kárhozat esélyei fölött… ha ez avantgarde, ugyancsak kivették a
méregfogát. Mert lehet, hogy akik Válit megigézték, forradalmárok voltak, még
ha polgári ruhát hordtak is. De amivé Váli művészete lett, az polgári alkatú.
Igaz, a forradalmárok öltönyét hordja.
Igaz, ezt is hozzáteszi:
…Kilépve a Műcsarnok kapuján, azon
kaptam magam, hogy a repedezett aszfalton, a málló vakolatú házak falán, a
rongált kocsik felszínén Váli Dezső-festményeket vizionálok. A világ egyszeriben
csupa harmóniává, izgalmas vonalstruktúrává, merő faktúrává változott.
Bármelyik részlete kihasítva gyönyörködtetésre, hazavitelre, birtoklásra
ingerelt…
1985, Balassagyarmati kiállítás,
katalógusszöveg:
Valamikor úgy gondoltam, egyszer
lesz egy nagy fehér műtermem,
és reggelente első pillantásom a
készülő képre esik majd.
Aztán felnőttem, és lett egy fehér
műtermem.
És ágyamból csakugyan a készülő
képre látok.
Ami – hiszen befejezetlen – szinte
mindig nyomasztóan rossz.
De azért felkelek.
1985, Csontváry-terem,
zsidótemető képek. Részlet Dávid Kata megnyitóbeszédéből:
...felidézem Kondor Béla sorait:
„A por, a víz és a szél munkája befedi utolsó épületeinket, utainkat,
alkotmányainkat. De tudom, lesznek művészek – és ebben van életem reménye –
akik fogyó életük növekvő lázában akár évmilliókra szóló nyomot hagynak
anyagban, jelrendszerben, tartósan és megcáfolhatatlanul az utánunk vagy a
máshonnan érkező értelmes lények számára. Jelet hagynak, hogy voltunk és
elbuktunk...” A jel-hagyás kötelessége. Tudom, vannak és lesznek művészek, akik
jelet hagynak. Ezek a sírkövek itt nem emlékek és nem elhagyott temetők. Ezek
eleven, sikoltó, élő valóság.
Váli Dezső művészetét mindenki
ismeri, aki érti, figyeli a magyar kultúra jelenét. Ez a kiállítás minden
előzőnél jobban bizonyítja, hogy korunkban egyike ő azoknak, akik vállalkoztak
a nagy jelentések megfogalmazására, mert erejük, képességük volt stílust,
szimbólumokat teremteni. A képek csak motívumokat kölcsönöztek a látott
világból, a művészi energia azonban jelképpé emeli a motívumokat.
1990, Ernst Múzeum
Frank János kritikája, Élet és Irodalom, 1990. VIII. 31.
Programja: üres képek
Most az évtizedfordulóra Váli
Dezső otthagyta az absztraktot, és hagyományos festészettel lepte meg az Ernst
Múzeum látogatóit. Kiállítása egyetlen téma monoton ismétlése: a műterem. A
monotóniát még azzal is hangsúlyozza, hogy kizárólag egyforma méterszer
méteres, mindig négyzet alakú képeket hozott.
Néhány éve eddigi életművét
szétajándékozta. Maradt a festő kiürült műterme, a képek hűlt helye. Ezeken a
műterembelsőkön hagyományos a technika is, az olajfestés. Valamennyin a
műteremszínpad három oldalát látjuk, a front a háttérfal, a hatalmas
műteremablak. Ellenfény van itt mindig, hol erős, hol meg halványabb. Ennek a
kamaraszínháznak szereplőgárdája mindössze a festőállvány, a dikó, az asztal.
És egyszer egy fal felé fordított kép, a hátán Váli precíz, házi leltári
számával: A/88/4. Szabályosan perspektivikus az ábrázolás, kivéve, amikor
szabálytalan; a festés lazúros, atmoszférikus, bár a levegő sűrűbb, vastagabb,
mint a valóságban. Szfumátót érzek, jobban mondva ködöt. A sok izmus után Váli
visszanyúlt az elfelejtett impresszionizmushoz – bár nem a szabadban fest,
mégis döntő nála a fény –, persze van ezekben a képekben expresszív, sőt
konceptuális elem is. Gyönyörűen fest ez a művész, érzékenyen, szívet
melengetően. Akkor is, ha ő maga inkább sokkolni szeretett volna a verizmusával,
szegényességig vitt kopárságával. Tulajdonképpen semmi újat nem talált ki
Váli, csakhogy néha a
szenvtelenség, az impassibilité éppen a sokatmondó.
Váli Dezső a pálfordulásakor –
régi-új közgazdasági műszóval – apportként hozta absztrakt képeinek színeit,
színvilágát, színhangulatait, színkezelését. És magával hozta az üres képek
programját is. Ez a műterem-ciklusa visszautal az egyik régi festményének
címére: Igen, csend van.
1992, a Kecskeméti
Alapítvány
Az alapító tagok: Kovács László, Kovács Péter, Molnár Péter, Schmal
Károly, Szüts Miklós, Tölg-Molnár Zoltán, Vojnich Erzsébet. Még csatlakozni
szándékozott: Klimó Károly, Krajcsovics Éva, M. Novák András, Kárpáti Tamás,
Fehér László, El Kazovszkij. Az Alapítvány 1993-ban a Budapesti Történeti
Múzeumban mutatkozott be egy kiállításon. A katalógusából:
A
KORTÁRS GYŰJTEMÉNY A KECSKEMÉTI CIFRA PALOTÁBAN…
…ALAPÍTVÁNY célja: A Cifra Palotában létesülő kortárs képzőművészeti
gyűjtemény anyagának előteremtése. Ennek induló műtárgyanyagát az Alapítók
műtárgyak ajándékozásával teremtik meg…
és az én reprodukcióm mellett:
KECSKEMÉT
nem véletlenül.
Otthonunk. (Noha Pesten
élünk.) Én először
1971-ben. Alkotóház, 10-es
szoba. (Előző lakója
Kondor Béla volt.)
1980. Hívom Szüts Miklóst.
Azóta
minden évben
minden március: két szomszédos
műteremben.
Utóbb Vojnich is.
Másodperceket henyélünk.
Képeim java 13 éve itt születik
innét az ötlet, hogy –
1992. márciusban – néhány
művemet a szeretett
Cifra Palotának ajándékoznám. „Kedvező
fogadtatás”, de másnapra módosítok:
„és, ha nem csak én, hanem néhányan, együtt..?!”
Kiderül, a Város épp egy kortárs gyűjtemény
létrehozását tervezi.
1992. májustól: kiválasztjuk,
fölkérjük, zsürizzük,
Alapítvány, Kuratórium, Cégbíróság.
(Telefonszámlám iszonyatos.)
Sikerült.
Aztán mégsem volt pénze rá a Városnak. A katalógus 1995-ben, Győrben új
borítót kapott, a fülszöveg:
Kecskeméten végül nem sikerült.
Győr viszont fogadta
ajándékként fölkínált képeinket.
Kilencvennégy decemberében
állandó kiállítás nyílt belőlük
a Magyar Ispota épületében.
V.D.
Annyira azért nem állandó, de úgy tűnik, 1997 végére az lesz.
1992. december, Balassi
Galéria és Könyvesbolt,
kamarakiállítás,
abból az alkalomból, hogy a C. Naplóm megjelenik. Gondolati napló.
Gyerekkoromtól írom anyám írógépén, 94-től komputeren. Ma, 1997. április 16-án
ötezerhárom oldal. Belekerült a levelezésem, a szakmai dokumentumok, cikkeim.
Margócsy István irodalomtörténész barátom belenézett néhány éve. Azt mondta,
közgyűjteményben a helye, ezért másodpéldányát odaadtam a Tudományos Akadémia
Kézirattárnak.
Könyvformában való kiadatása váratlan történet volt. Halálom utánra,
kiadásra előkészített kézirattá kezdtem rendezni. Azon a nyáron Bognár Róbert
is megnézte, és azt mondta hogy könyvet tudna ebből szerkeszteni, összeollózni.
Az Új Mandátum pedig fölajánlotta, hogy kiadja. Hogy gondolataimba, életembe
belelátni, nem zavar. Tudom, van, akinek segítek.
A könyvpemier és az ehhez kapcsolódó kiállítás megnyitóbeszédét
Esterházy Péter tartotta.
Az szerencse, ha egy 16 éves
fiú elkezd naplót írni, és azután, idővel, szép lassacskán kiderül, hogy ő Váli
Dezső, a festő.
Minden ember érdekes, de nem
minden ember naplója érdekes. Ezt a naplót természetesen a képek felől nézzük –
vissza. Van ebben a szemléletben minden, ami olcsó: nagy ember papucsban,
kulcslyuk, karriertörténet. Talán azon a képen az a sikált folt innét, most
fejtődik meg – bennfentesség és valódi tapasztalat.
Látjuk, ahogyan nől egy ember,
nem úgy értve, hogy egyre nagyobb lesz, egyre válibb (noha ez is igaz), hanem
ahogy egy fa. Lombosodik, elhagy ágakat, nehezül.
Egy fiatal ember tervez,
tervezi magát, s mi ellenőrizni tudjuk őt, részint belülről, a szövegből,
részint kívülről (egy másik belülről), a képekből.
Nemcsak művész-napló ez, hanem
akárki-napló is ez, egy jeder-mann följegyzései, egy értelmiségi itt, a 60-as,
70-es, 80-as években.
Persze állandóan érezni, hogy
aki ezt írja, festő. Szemes ember. Váli (hála Istennek) nem „jótollú”; nincs
igazán viszonyban a nyelvvel. Ha stílust és (göcsörtös) pontosságot mondunk, az
a fogalmazás mögött álló emberre vonatkozik. Valaki beszél, ezt halljuk. Ez az
aggálytalanság is előny, sok jó egyszerűség következik belőle.
Mondat-gyűjtemény: „Képeim
önkényesen alakítják magukat, sajnos. Örülök neki, ha jól.” „Színeket kellene
gyűjteni.” „A felkészülés munkáját (egy évtizedig tartott) befejeztem.” „Lázas
tempóban hajszoltam életemen át a nyugalmat.” „Segíts, Uram, hogy megtaláljam e
hármas közösségben (Kata, művészet meg én) a méltányos egyensúlyt.” „Nem jó
képeket kell festeni, újat kell mondani.” „Elég sok mindennek ő az oka, de nem
hibás semmiben.” „Egy marha középkorú férfi mindig akcióban, ill. reakcióban gondolkodik.
Hogy akkor majd én… Semmit nem lehet csinálni.” „Csak a munka, ijedten
kapaszkodom bele.” „Hogy a disznókarajt mivel klopfoltam ki, azt csak
négyszemközt vagyok hajlandó megmondani.” „Gyönyörű csaj reggel, tejboltba
menet az utca túlsó oldalán. Elrontotta az egész napomat.”
Jó és rossz napok, szikár
őszinteség, szigorú szeretet. Van levél, ajándékozó, kérő, felszólamló,
szerelmes, Grósz elvtársnak szóló és főpapnak szóló, van elmélkedés,
szakszöveg, ima, családtörténet, művésztörténet, kortörténet.
Lehet mondani, törmelékes anyag
— mégis mutat egy nagyobb, mélyebb dimenziót.
„18 éve hallgatok ebben a
szobában, amiben élek.” Egy lélek története is ez, harc a csönddel és a
csöndért.
Még soká lehetne szálazni ezt a
gazdag anyagot, de inkább megismétlem, szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy
kézbe vehetjük ezt a naplót, dokumentumát e sok mindennek, embernek, időnek. –
Uram, ma kivételesen fogadd el imának, amit itt most hajnalban – fél öt óta –
írok. Már mást kellene csinálnom és reggelizni is szeretnék. Köszönöm. Ámen.
1995, Európai Közép Galéria, Esztergom.
25 év után újra egy
rajzkiállításom.
Bemutatom a régiek mellett
újabban készült nyári pácrajzaimat, Mátraalmáson készült hidegtű-nyomataimat és
a Strindberg-illusztációkat. (15 évig próbáltam kiadatni Strindberg EGYEDÜL-kötetét,
remekmű, a kutya nem ismeri. Az Új Mandátumnak megtetszett, illusztráltatták
velem és ki is adták.
Bognár Róbert rögtönzött
megnyitóbeszéde.
Tisztelt hölgyeim és uraim,
nekem jutott az a megtisztelő feladat, hogy Váli Dezső huszonötödik önálló
kiállítását megnyithassam. Arról mondanék valamit, hogy a grafikák egy része
hogyan készült. Az úgy van, hogy néhány éve Deske barátommal együtt nyitjuk a
nyári idényt egy kis őrségi faluban lévő házamban. Két évvel ezelőtt, 93-ban
Váli Dezső nagyon fáradtan, ahogy ő mondja, kicsit depressziósan érkezett,
úgyhogy pihenni jött, nem is hozott magával semmi festőeszközt, semmi
rajzkészséget. Néhány napig csak aludt, és utána az ébrenlét bizonyos jeleit
mutatta, aminek az lett a következménye, hogy úgy a negyedik napon
ellátogattunk Palatkás József fafaragó és asztalos népi iparművészhez, akinél
vételeztünk egy kis diófapácot.
Rajzeszköznek a gyújtósnak
használt kis fadiribkák közül választott ki egyet. Papírnak remekül megtette…
ezek a gyönyörű sárga papírok itt mögöttem tulajdonképpen borítékok… és
boldogan és szinte önfeledten rajzoláshoz látott. A rajzok elkészültek egypár
röpke negyedóra alatt, sok rajz, ezek közül a többség azonnal az enyészeté
lett, mert ahogyan festményeinek nagy részét is kéjjel pusztítja el, amelyeket
nem tart eléggé jóknak, a rajzoknál ez sokkal
könnyebben megy. Amikor ez az
aktus is megvolt, akkor bizony néhány rajz kisebb lett, tömörítésen ment
keresztül, amennyiben körülnyírta. Amikor ez is megvolt, ami azért körülbelül
másfél napot igénybe vett, akkor megtörtént a legfontosabb, ami a legfontosabb
Váli Dezső életművében vagy életműködésében, hogy ezeket katalogizálta,
lajstromba vette, azt hiszem, rögtön csinált egy másodpéldányt a Nemzeti
Galéria számára is, és amikor mindez megvolt, akkor rettenetes tragédiára
derült fény, arra ugyanis, hogy tízzel elszámozta a rajzokat. Nohát ez némi
traumát okozott, de ezen is sikerült úrrá lenni, gyorsan, mondjuk, negyedóra
alatt további tíz rajzot készített, ezek közül hetet elpusztított, ezek már
bekerülhettek a lajstromba, mert az elpusztított képek mellé egy kereszt kerül,
és ezzel minden a Váli Dezső-féle katalogizálás szabályai szerint megtörtént.
Így keletkeztek tehát a 93-as évjáratú képek.
Tavaly más
volt a helyzet, mert Váli Dezső alaposan fölkészült rá, hogy rajzolni fog,
hozott magával papírt, hozott jó minőségű diófapácot, hozott tollakat, és ezek
után egyáltalán nem rajzolt. Aludni persze aludt, de legelsősorban új
szerelmének, a számítógépnek hódolt, azaz gyönyörű időben, csodálatos tájban,
beült az egyik szoba sarkába, legsötétebb sarkába, háttal minden természetes
fénynek, és nyomogatta a számítógépét. Ha jól emlékszem, az volt a legnagyobb
probléma, amit akkor néhány nap alatt meg kellett oldani, hogy a közületi
telefonszámok közül azokat, amelyeket a leggyakrabban kell használnia,
kurzívval vagy fettel szedje-e a kis laptopon. Nyilvánvalóan napokig abszolút
nem rendeltetésszerűen használta az imádott nagyrákosi házunkat és tájunkat, és
amikor ezt a szemére lobbantottam, ő magába szállt, és azt mondta, hogy: hát,
igen. Este pedig a konyhában odakészített némi papírt, azokat aztán eldobta,
elővette újból a borítékhátuljákat, és utána, ami nála a zavar legbiztosabb
jele, rettenetesen szuszogva, és a tarkóját dörzsölgetve nekilátott – este, nem
természetes fényben –, hogy valamit rajzoljon. Az első témát választotta ki,
ami a szeme ügyébe került: az asztalra kiterített újságok közt volt a
Népszabadságnak egy lapja, amelyen egy ciprusi táj látszott, a legprimitívebb
nyomdatechnikával persze, egy szürke massza… ami még a leginkább látszott, az
egy birkanyáj volt. Na, ennek a formáit rajzolta fel, de a birkákkal valahogy
sehogy se boldogult, azok nem bírtak jól megjelenni foltként, úgyhogy tíz perc
alatt az alkotói válság megannyi jelét sikerült produkálnia. Másnap meglátta a
natúrát, mármint a fákat, a dombokat, az erdőt, a házakat, egyebeket, de ettől
elfordult, és napvilágnál ugyan, de most a konyha legsötétebb zugában,
mégiscsak – és itt az érdemeim hervadhatatlanok –, mégiscsak sikerült valami
témát találnia, nagyon rossz amatőr fotóimat: őrségi házak, száraz fák, öreg
fák. Ezeknek aztán nekilátott, és nem olyan nagy kedvvel, mint egy évvel
korábban, de ugyanolyan nagyszerű képeket rajzolt a borítékok hátuljára.
Tisztelt
hölgyeim és uraim, az elmondottak fényében tekintsenek Deske barátomra, és
utána, amikor megnézik a képeket, az elmondottakat azonnal felejtsék el, mert a
képek értékéhez, természetesen, annak, hogy hogyan készültek, semmi közük
sincsen.
1997. Tihanyi Múzeum.
A katalógusszövegem:
mit jelent
élni
megyek az
úton, kövekbe botlom
olykor
hozzám is vágnak egyet-egyet
választhatok
–
fölhördülve visszadobom
– zsákomba
teszem
egy idő után lehet
a
teherre panaszkodni
– lábam
elé teszem, építendő utamat;
a
mögöttem jövők számára is
és ennyi
az egész.
1997. július, Műcsarnok:
„OLAJ/VÁSZON” kiállítás
katalógusszövegem egy interjúrészlet, válasz Somogyi Gábor kérdéseire:
-Melyek azok a témák, amelyek
leginkább foglalkoztatják, amelyek eddigi életpályájára rányomták a bélyegüket?
-Mik foglalkoztatnak leginkább.
Hogy fiamat -most kerül gimnáziumba- hogyan segítsem tovább, mert még nem
tudja, miért, mihez tanul. Foglalkoztat Illyés Gyula okossága és toleranciája.
Izgat egy hír, tegnap levelet kaptam Hollandiából, megkerült egy tíz éve ott
elárverezett képem. Foglalkoztat, hogy kéne venni egy tartalék úszószemüveget.
Foglalkoztat még, kitől lehetne szerezni egy táska-kompjutert a nyárra, egy könyvön
dolgoznék, úgy könnyebb lenne a Balatont elviselni.
Ez az életem. Ezekől építem képeimet is, mi másból, –
akár temetőt ábrázol –, akár egy műteremsarkot...
-Hogyan látja a képzőművészetek és
képviselőik helyzetét napjainkban?
-A török hódoltság idején keserves volt kadmium-sárga
olajfestékhez jutni. De túl a tréfán, nem hiszem, hogy vannak könnyebb és
nehezebb korok. Isten nem téved. Csak a terhek változnak...