1992.04. publikációim / html/mozgo4.htm C.02256/4
VD. 
/ MOZGÓ VILÁG 
 
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi  (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Tornyai kontra Czóbel
Nyomasztó
emlékem az a bizonyos Tornyai-kiállítás a Nemzeti Galériában. Újságszenzáció
volt valamikor a nyolcvanas évek közepén – a fölbontott műterempadló alatt több
száz képet találtak, szakszerűen csomagolva. Aztán fény derült az ügy
hátterére. Az özvegy valami örökösödési vitába keveredett. Ő volt birtokon
belül, féltette a képeit, és így oldotta meg a dolgot. (Egyszer megírhatná
valaki a festőözvegyek történetét. Állítólag az MSZMP KB tagjai, beleértve Aczél
Györgyöt is, minden földi halandó közül csak tőlük rettegtek.)
A Nemzeti Galéria jókedvűen – és hogy jelezze fürgeségét is –, az anyagot
szinte rendezetlenül, mintegy „in situ” mutatta be.
Szaladtam hát én is. Jó képek, egész jó képek. És aztán az a bizonyos nagy
széria. Lemezre festett, egyforma méretű, 40-50 centis olajképek tucatjával,
variációk. A téma, a kompozíció szinte azonos: ég, horizont, alatta a róna, 50,
100 darab?! Kidolgozott, befejezett munkák.
Befejezett? Majdnem. Ez a fájdalmas és az ijesztő is a történetben. A kompozíció
átgondolt, színek a helyükön. A képek az évszakot, az időjárási helyzetet is
hűen érzékeltetik: viharfelhők vagy békés alkonyat. Atmoszférájuk van. A kép
már kép. Vagy mégse? És itt álljunk meg egy pillanatra. Sok festő beszél erről
a percről. Amikor a festékből kép lesz. Bernáth Aurél ezt úgy fejezi ki, hogy
amikor megcsendül a kép. Megszületett.
És akkor kezdődik az aprómunka: a keresgélés újabb fázisai. Egy jelentéktelen
színfoltocskát ötvenedszer is átfesteni. Bírja-e a festő szusszal, fegyelemmel,
minden ezen múlik. Ha az ember végigsétál a Műcsarnokban egy Tavaszi Tárlaton,
a képek 70 százaléka ezen bukik el. Hogy végül is ki mennyit kínlódik egy kép
sarkával, ez legtöbbször titok marad.
 Az aprómunka, a keresgélés. Számomra erre a legcsodálatosabb példa alighanem
mindig is Czimra Gyula (1901–1966) marad. A Galéria
akkor még a volt Kúria épületében lakott. Döbbenetes emlékkiállítás. Emlékszem,
az ajtóban találkozva, csak dadogni tudtunk erről egymásnak Kokas Ignáccal: micsoda festő! Ő is akkor látta először. Mit tudott ez a
festő? Mindent. Nem mondhatni pedig, hogy témagazdag
volt. Szobabelső. Szobák, üres műtermek. Félig nyitott ajtó,
festőállvány, egy korsó a földön, semmi. Fölrajzolja a témát ceruzával, majd a
térközöket kifesti? Mint a gyerekek a kifestőkönyvet. Megnézi, úgy ítéli, nem
történt semmi. Nem jó. S akkor elkezdi a színeket keresgélni. Át- meg átfesti a
foltokat. Rétegek egymáson, szinte relief már a felület. A ceruzavonalak
eközben érintetlenül maradnak (a kompozícióban bízott), de egyre mélyebb árkot
képeznek. És aztán egyszer csak megvan, megtalálta. Azt a lehelet-egyensúlyt a
színek között, amit nem lehet soha előre kigondolni. Amikor megcsendül a kép.
Nem mindig sikerül, persze. Kirakták vázlatlapjait is. A tizedik... a huszadik... már majdnem jó...
és megvan. És akkor elölről kezdve az egész a nagy képeken...
Az aprómunka, a keresgélés. Számomra erre a legcsodálatosabb példa alighanem
mindig is Czimra Gyula (1901–1966) marad. A Galéria
akkor még a volt Kúria épületében lakott. Döbbenetes emlékkiállítás. Emlékszem,
az ajtóban találkozva, csak dadogni tudtunk erről egymásnak Kokas Ignáccal: micsoda festő! Ő is akkor látta először. Mit tudott ez a
festő? Mindent. Nem mondhatni pedig, hogy témagazdag
volt. Szobabelső. Szobák, üres műtermek. Félig nyitott ajtó,
festőállvány, egy korsó a földön, semmi. Fölrajzolja a témát ceruzával, majd a
térközöket kifesti? Mint a gyerekek a kifestőkönyvet. Megnézi, úgy ítéli, nem
történt semmi. Nem jó. S akkor elkezdi a színeket keresgélni. Át- meg átfesti a
foltokat. Rétegek egymáson, szinte relief már a felület. A ceruzavonalak
eközben érintetlenül maradnak (a kompozícióban bízott), de egyre mélyebb árkot
képeznek. És aztán egyszer csak megvan, megtalálta. Azt a lehelet-egyensúlyt a
színek között, amit nem lehet soha előre kigondolni. Amikor megcsendül a kép.
Nem mindig sikerül, persze. Kirakták vázlatlapjait is. A tizedik... a huszadik... már majdnem jó...
és megvan. És akkor elölről kezdve az egész a nagy képeken...
Paul Kleere is igen jellemző az
aprómunka. A hihetetlen gazdagon végigmunkált felületek. Igaz, ő inkább
játszott, technikázott. Gyakran használta a véletlent. Szeretett pepecselni
különböző, például egymást taszító nyersanyagokkal is. Sokat dörzsölt,
visszaitatta a hígan föltett festéket. Egyszer azt mondta: szeretne eljutni a
nagy képméretekig, gyakorolja is magát, de nemigen megy a dolog. Azt hittem,
affektál. Nem. A képfelület ilyen aprólékos, minuciózus megmunkálása
léptéktelen és talán értelmetlen is lenne méteres képen.
Még egy gyönyörű emlék a keresgélésről, egy megrendítő példa. Vagy 20 éve
láttam a Szentendrei Múzeum folyosóján. Tán 20 centis ceruzarajz Czóbeltől. Amennyire emlékszem, a rajz
egyetlen témája egy X lábú kerti pad, elölről – kissé oldalról nézve. A képen
egyetlen dolog történik, nevezetesen, hogy Czóbel nem tudja a pad lábát
megrajzolni. Próbálgatja – radírt nem használ – egy kicsit ide, kicsit oda,
padláb helyett vonalak tucatjai. Semmi szégyenkezés, a világegyetem az
ellenfelünk, a vonalak harsogók. És nem sikerül megtalálni a végső megoldást,
marad a „folyamat-ábra”, a kínlódó, dühös vonalhalmaz. És evvel győzött.
Földrengésszerű rajz.
Nem minden festő ilyen keresgélő alkat. De a kivételek ritkák. Vegyük Farkas Istvánt. Századunk egyik
zsenije.
 Hatvanas évek, Kiscelli Múzeum: Találkozás a temetőkertben. A kép
atmoszférája és halálszaga. És valami különös fanyarság. Hogy ez miből ered – egyebek
mellett a technikából –, azt jóval később, már a Kecskeméti Képtár állandó
kiállításán vettem észre. Vörös asztal körül. Sokszor üldögéltem a kép
előtt. Csoda, kinyilatkoztatás. És közelről: pimaszul hanyag mázolmány. A
lecsöppent festékfoltot otthagyja. (Az akkor még nem volt divat.) Ha túlszalad
egy lendületes vonal, nem bánja; ha mellényúl, úgy hagyja...
hihetetlen. A fatábla itt-ott kilátszik, és láthatóan
nem gondos mérlegelés következményeként. Viszont a színeinek borzalmas ereje
van – időnként tényleg borzalmas. Hihetetlen indulat.
Hatvanas évek, Kiscelli Múzeum: Találkozás a temetőkertben. A kép
atmoszférája és halálszaga. És valami különös fanyarság. Hogy ez miből ered – egyebek
mellett a technikából –, azt jóval később, már a Kecskeméti Képtár állandó
kiállításán vettem észre. Vörös asztal körül. Sokszor üldögéltem a kép
előtt. Csoda, kinyilatkoztatás. És közelről: pimaszul hanyag mázolmány. A
lecsöppent festékfoltot otthagyja. (Az akkor még nem volt divat.) Ha túlszalad
egy lendületes vonal, nem bánja; ha mellényúl, úgy hagyja...
hihetetlen. A fatábla itt-ott kilátszik, és láthatóan
nem gondos mérlegelés következményeként. Viszont a színeinek borzalmas ereje
van – időnként tényleg borzalmas. Hihetetlen indulat.
Térjünk vissza a Tornyai-sorozatra. A kép megvan, akár bekeretezhető. Valami,
valami apróság még hiányzik, egy leheletnyi módosítás, de elmegy. Nem baj,
vegyük elő a következő táblát, majd azon talán sikerül. Hányszor csaptam be
magamat így én is! Iszonyú nagy kísértés, ha – mint nála is nyilván – sok
egyforma méretű lemez van előkészítve. Elég egyetlen próbakeret, óhatatlanul
sorozat lesz belőle. Pontosabban: variációk. És az egész alig ér valamit. Egyik
sem megoldott. Hogy mi a különbség a Czimra-vázlatok
és Tornyai képei között? Czimránál az „addig innen el
nem megyek” feszítettsége, iszonyatos küzdelem a hibátlanért, a legjobbért.
Tornyai pedig ernyedten elővesz egy új lemezt.
Pedig lehet, hogy az egész gondolatmenetem tévedés. Esetleg elfogultságom
félrekormányozott? Hiszen százszor és még többször átéltem, mennyire nincs
semmiféle egyedül üdvözítő módszer a művészet világában. És ez alighanem az
asztalosságra is érvényes. Hogy Watson vagy ki, a DNS-molekula megtalálója
állítólag főként csak teniszezett. Bár Goethe erre azt válaszolja, hogy lusta
zseni nincs. Számomra Szinyei legjobb munkája az a kis gyönyörű hevenyészve
odavetett olajvázlat, a Hinta. Mi hát a különbség? Tornyai ernyedten
félbehagyja. Talán ez. Vagy mindez csak őreá vonatkozik?!
Hogy néki folytatnia kellett volna?! Lusta volt,
gyenge? Vagy egyszerűen: ez volt tehetsége határa?
 Miért nem vette később újra elő őket? Egy fél év múlva? Hiszen el nem adta,
hagyatékban maradtak. Vagy nem látta a minőség fokát? Esetleg többé feléjük sem
nézett, nem is akarta látni őket, elpusztítani pedig nem volt lelkiereje?
Miért nem vette később újra elő őket? Egy fél év múlva? Hiszen el nem adta,
hagyatékban maradtak. Vagy nem látta a minőség fokát? Esetleg többé feléjük sem
nézett, nem is akarta látni őket, elpusztítani pedig nem volt lelkiereje? 
Vagy csak halogatta a dolgot?
Nem tudom.
És végül is semmi tanulságot nem lehet a balesetből levonni?
Nem tudom.
Nekem figyelmeztetés marad.