Apácák illegalitásban
„Szomorú rakomány.
Hivatásuktól megfosztott, néma szerzetesek,
négy könnyező apáca. Két szuronyos őr a
kocsi farában. Elöl szintén. Tizenkettőt
ütött, mikor a rendőrség előtt megálltunk.
Utána út a messzeségbe. Internáltak vagyunk” –
írta később egyikük a visszaemlékezéseiben.
A szétszóratás évei, sőt
évtizedei kezdődtek el számukra azon a
napon. Az egyház vezetői igyekeztek a
szerzetesek számára menekülési útvonalakat
biztosítani, javaslatot is tettek arra, hogy
a kormány tegye lehetővé, hogy ezek az
„osztályidegen elemek” a rendek feloszlatása
nélkül szabadon külföldre távozhassanak.
Rákosi viszont úgy döntött, hogy a
szerzetesek közül „a
kormány lehetőleg egyet sem gondol
kiengedni.”
Az apácák a közösségi életük
megtartására a rendet helyettesítő
életformákat választottak. Olyan
életterekben vállaltak feladatot, amely
hasonlított a zárdai élethez, és az együtt
maradást, összefogást tartották túlélési
stratégiájuk legfőbb eszközének. Sokan
közülük titokban követték a régi szerzetesi
életük napi beosztását, a rendi szokások
szerint imádkoztak, és továbbra is
betartották szerzetesi fogadalmukat. A hűség
a fogadalomhoz veszélyes és kockázatos is
volt, besúgók figyelték a lépéseiket, mégis
előfordult, hogy új tag csatlakozott a
régiekhez, vagy teljesen új közösség kezdte
el működését.
Ez a panellakásokban és
albérletekben működő titkos szövetség
azonban kívülről, egy fiatal lány
számára láthatatlan és teljesen
elérhetetlen volt.
Erzsébet disszidál
Váli Erzsébet –
vagy ahogy a családja és későbbi rendtársai
hívták: Tücsök –
1971-ben egy 27 éves, csöndes,
farmernadrágos fiatal tanítónő volt.
Édesapja orosz hadifogságban halt meg
1946-ban, amikor ő még a második életévét
sem töltötte be. Édesanyja tanítónőként
dolgozott, 25 éves korára kétgyermekes
özvegy lett. Erzsébet az ostrom heteit lenn
a pincében, csecsemőként alig élte túl,
később pedig az óvodában tetűveszély miatt
meg kellett kopasztani a „vörös
hajú angyalkát”. Kisgyermekként cserfes
volt, órákon át énekelt akár a villamoson
is.
Naplójegyzetekből tudjuk,
hogy bátyjával, Váli
Dezsővel életük egy pontján szobát
cseréltek, az általa nagyon kedvelt apró
udvari cselédszoba helyett megkapta a térre
nézőt – hátha jönnek majd hozzá az udvarlók,
vélte édesanyjuk –, majd később
visszacserélték a szobákat.
Erzsébet és bátyja, Dezső –
Fotó: id. Váli Dezsőné
Kertészeti technikumot
végzett, és egy illegális bencés
cserkészmozgalom tagja lett, amelynek
pap-vezetője a „klerikális tevékenysége”
miatt később két évre börtönbe került.
Amikor tanítóképzőbe kezdett járni, két évig
nem járt templomba, a marxista oktatás
hatására megingott a hite, ezalatt édesanyja
vasárnaponként titokban még egy misét
hallgatott helyette. Tanító lett, zárkózott,
komoly nő. Egy németországi útja alkalmával
kolostorban lakott néhány hétig, és miután
elhívást kapott, új utakat keresett magában.
Megtérése csendes és minden
feltűnéstől mentes volt, néhány hétig
mintegy láthatatlan habitust, szerzetesi
ruhát viselt, és otthon érezte magát benne.
Kevesen váltottak akkoriban hazát olyan
lelki háttérrel, mint ő. Itthon senki nem
tudta, mi zajlik a lelkében, mire készül, és
mindenki számára váratlanul milyen döntést
hoz meg az 1971-es évben.
Egy este vacsorakor
egyszerű szavakkal elmondta, hogy másnap
elmegy, disszidál Ausztriába, apáca
lesz. Bátyja leszaladt a boltba egy üveg
pezsgőért, hogy döntését megünnepeljék,
bár soha nem ittak addig semmilyen
alkoholt.
19 év az Alpokban
Erzsébet turistaútlevéllel
lépett ki az országból egy augusztus eleji
napon. Szándékait a hazai hatóság előtt
titkolnia kellett. Egy ausztriai, határmenti
kolostort szeretett volna választani,
ahonnan „átlátni
Magyarországra”, de végül a salzburgi
Nonnberg bencés apácakolostorba lépett be. A
szemlélődő szerzetesi létforma vonzotta.
A disszidálást a helyi
hatóságok mindig igyekeztek megtorolni az
itthon maradt családtagokon, ha mással nem,
hát a kérelmek és járandóságok
megtagadásával. Három év múlva Erzsébet
bátyja, a festőművész Váli Dezső itthon
azért nem kapott útlevelet, mert húga
disszidált, ám ő nem adta fel, fellebbezett
a döntés ellen, és megígérte, hogy ő nem
hagyja el az országot:
„Most lett Buda egyik
legszebb műterme az enyém, bolond lennék
itt hagyni. Meg amúgy is nagyon jó kis
ország ez. Írásba adom” –
írta naplójába, és végül megkapta az
útlevelet.
Erzsébet Nonnbergben a
kertészetben és a gazdaságban dolgozott,
majd idős apácákat ápolt. Hét évvel később
tette le az örökfogadalmat. Apátnője a saját
rendi nevét, az Ancillát adta neki, és nagy
reményeket fűzött hozzá. (Ancilla azt
jelenti, szolgálólány – arra emlékeztet,
hogy Szűz Mária az Úr szolgálólányának
nevezte magát az angyali üdvözletkor.)
Cellájában néha magyar népdalokat
furulyázott imaként az Úrnak, és úgy tűnt,
hogy Ancilla az Alpok lábainál éli majd le
az életét.
Váli Erzsébet már Ancilla
nővérként Ausztriában – Fotó:
id. Váli Dezsőné
A rendek újraindításának
lehetőségétől a magyar kormány 1989-ig
következetesen elzárkózott, ám augusztus
30-án erős kényszer hatására visszavonták a
korábbi korlátozásokat. A szerzetesrendek
újjászervezése akkor már javában zajlott, a
szétszóratásban és külföldi emigrációban élő
magyar apácák is hittel várták az
újrakezdést. A döntés az lett, hogy minden
olyan szerzetesrend újraindulhat, amely
legalább három tagot számlál. Ancilla ebben
az évben Pannonhalmán járt, német–magyar
tolmácsként hívták meg egy újoncmesteri
konferenciára. A magyar szerzetesrendek új
lehetőségeit látva nagy vágy ébredt benne
arra, hogy magyar földön közösséget
alapítson, újraindítsa a bencés nővérek
magyarországi ágát.
Hazatérés küldetéssel
Egy belső rendi megállapodás
keretében 1990-ben, 19 külföldön töltött év
után hazajöhetett
A rendi megállapodás
lényege az volt, hogy bár apácaként a
helyben maradás kötelezettsége
vonatkozott rá, de ha Magyarországon
visszaállítják a női bencés rendet,
Ancilla Magyarországra költözhet. Ezt a
speciális, belső áthelyezést még a
Vatikán is jóváhagyta.
Ancilla tehát hazajött az
édesanyjához, és tovább tervezett csöndesen
és alázattal. Saját magának tett fogadalmat,
hogy ha a körülmények lehetővé teszik, ha
szabad lesz az ország, akkor újra
meghonosítja a nagy történelmi
hagyományokkal rendelkező bencés női rendet,
amelynek Szent
István felesége, Boldog
Gizella királyné Esztergomban zárdát
alapított, s tagja volt az a Caritas nővér
is, akinek tanácsára Szent
László kegyelmet adott a trónkövetelő Salamonnak.
A török hódoltság és a reformáció idején
azonban a rend megszűnt az egykori Magyar
Királyság területén.
Erzsébet, azaz Ancilla nővér
egyszer csak megkérte a bátyját, hogy vegye
ki a bankból az ő négymillió forintját, amit
németországi és belga támogatóitól kapott a
rend újraindítására, és vigye át a
ferencesekhez. Váli Dezső barna tarisznyája
dugig volt angol fonttal, és később úgy
emlékezett vissza erre az epizódra, hogy
szerette volna valakinek megmutatni,
megosztani ezt az élményt, mert nem látott
még annyi pénzt egyben soha, tarisznyában
meg végképp nem. Ancilla viszont másképp
gondolkozott a pénzről, mint a civilek: ő
Isten eszközének tekintette azt az ember
kezében, és így is járt el vele. Jól
sáfárkodott a talentumokkal. Nem aggódott
előre azon, hogy tervéhez, a kolostorépület
kivitelezéséhez honnan szerez majd
szaktudással rendelkező mestereket, hanem
elkezdte a feladatot az elejétől, és haladt
tovább előre. 72 helyet nézett meg az
országban, amikor az új rendház helyét
kereste.
Ancilla először
Bélapátfalvára költözött, ott próbált
kolostort építtetni, ehhez megkapta volna az
egri érsektől a helyi templomot, de a
szomszédos hegyen egy hangos kőtörő üzem
működött, ami keresztülhúzta a terveket.
Végül
Kaposszentbenedeken, a Szent
Benedekről elnevezett településen
állapodott meg. Megrendelt Finnországból
egy kolostort…
A Békesség Kapuja
Az előre gyártott elemeket
két kamion hozta, a kolostor lappföldi
festetlen fenyőből épült, és belső kertes
kerengővel ellátott, 20 személyes,
kétszintes épület lett. Kívülről lefestették
a fából készült falakat, de belül az
eredeti, natúr állapotban hagyták – ez mára
sajátos eleganciát kölcsönöz a belső térnek,
hiszen a fa az évek folyamán természetes
folyamatok révén megérett, csakúgy, mint az
épületet létrehívó gondolat. Az épület a
Porta Pacis (Békesség Kapuja) nevet kapta.
Két novícia élt mellette egy
ideig, de rendtársak végül nem csatlakoztak
hozzá. Osztrák és német ismerősei továbbra
is segélyezték, ő pedig fuvolát, hittant és
németet tanított a gyerekeknek. A falu lakói
elfogadták őt, szellemi-lelki vezetőjükké
vált, és a környék élete a hatására lassan
megváltozott: idősödő élettársak házasságot
kötöttek, a gyerekeket síelni, nyaralni
vitték, esküvők és keresztelők váltották
egymást. Ancilla nővér biciklis, később
piros kocsis alakja rendre feltűnt a
városban is: hol apácaruhában, hol
szoknyában és kardigánban, de a fején mindig
fityulát viselt. Ügyeket intézett, vásárolt
– ahogy a szükség hozta.
Néhány évvel az alapítás után
Alzheimer-kór tünetei mutatkoztak rajta,
amelynek következtében 2011 nyarán, 67
évesen Pannonhalmára került az egyházi
szeretetotthonba. 2022. február 27-én,
életének 78., szerzetességének 50. évében
halt meg.
Utolsó kérése az volt,
hogy a ház nevét tartsák meg, és az
egyszerű, de melegséget sugárzó épület
maradjon egyházi működésben.
A Békesség Kapuja ma is
lelkigyakorlatos házként működik. Kaput nyit
azoknak, akiknek csendre, elmélyülésre,
újrakezdésre van szükségük. Az elmúlt
években új épületrészekkel bővült, óvják,
csinosítják.
„Húgom a láthatatlan látható
jele” – írta
korábban Ancilláról testvére, Váli Dezső. „Harminc
éve ugyanazt csinálja. Azt mondja, nem volt
még két egyforma napja. Az önkéntes korlát
az igazi szabadság”.
Felhasznált irodalom: