Váli Dezső: Váli                                                                                                               Vaszkó Erzsébet és Nagy Gábor nálam 1976

Új Mandátum Könyvkiadó 1997

156+32 oldal

felelős szerkesztő Nádori Attila

ISBN 963 7476 74 1

részlet a könyvből:

 

 

CIKKEK,

INTERJÚK,

LEVELEK

 

 

 

 

 

1977, válasz egy kérdőívre (MTA)

 

…Mesteremnek tekinthetem Kleet, mindenekelőtt. Majd megismerkedtem Bálint Endrével kb. 1969-ben, ő akkoriban erősen hatott képeimre, valamint láttam 1970-ben Velencében egy Rothko-kiállítást, olykor képeimben is előjön.

4. Annyira nem tudtam, mi legyek, hogy pályaválasztási tanácsadáson többszöri vizsgálat után magam is elfogadtam a javaslatot, hogy legyek építész, miután gondolkodási szintem megfelelő, valamint esztétikai és műszaki érzékem egyformán jó. Ilyenformán először építészmérnöknek jelentkeztem, hál'Isten a felvételim (fizika) nem sikerült.

Egy év múlva már az Iparművészetire jelentkeztem, de egészen más okból. Akkor már biztosan és egyértelműen festő akartam lenni. De akkori festőbarátom (Sugár Gyula) tanácsára célszerűnek láttam megkerülni a Képzőművészeti Főiskolát (festészeti gondolkodásom egészen más volt, meg aztán valószínűen nem is vettek volna föl, gyengén rajzoltam). Az Iparművészeti Főiskola pedig a lehető legsokoldalúbb és igen magas színvonalú művészképzést adta, máig hálás vagyok neki.

 

Festeni 1959 áprilisában kezdtem, 17 évesen. Azonnal fölismertem, hogy megtaláltam, amit keresek.

Pontosabban nem is festeni kezdtem, hanem fekete fotóalbumba színes újságpapírból díszítést csinálni fotóim, egyéb emlékeim köré. Aztán az egyik lap önálló kollázzsá sikeredett. Attól kezdve csak ezt csináltam, nagy tempóban. Olajfestéket egy év múlva, érettségim hónapjában vettem először.

Még egy adatra emlékszem: 1961–62. körül egy borongós estén 105 olajképemet (kb. 40-centisek, papír alapon) téptem el. Azokban az években nagyon fontos szerepet kapott életemben a megfontolt pusztítás és az üres zsebbel továbbindulás. Egy életre megtanultam.

 

Hogyan találkoztam evvel a szakmával? Amennyire vissza tudok emlékezni, hirtelen: 10–11 éves koromban, s aztán később is rendszeresen eljártam (egyedül) plakát- és fotókiállításokra (Nemzeti Szalon stb.)

15 éves koromban egy hónapig nézegettem nyaralás alatt a Knaur Absztrakt Lexikont, teljesen lenyűgözve. Akkor annak a könyvnek a kedvéért meg akartam tanulni németül. Ma elszomorodva nézem át ugyanezt a könyvet, ha kezembe kerül: pár igazán jó képet ha találok benne.

 

 

 

1980, Gruber-múzeum

majdnem sikerül. Gruber Béla (1936–63) zseni volt. Nővére, Ágota, pesti lakásában megmutatja a gondosan őrzött hagyatékot. Megpróbálok múzeumot szervezni neki. Telefonok, levelek. Vác fogadná, a zsinagóga múzeummá alakítási terve is elkészül. Egy kért levél:        

 

Igen tisztelt Tanácselnök Elvtárs!

Kérem, engedje meg, hogy volt tanítványom, a 27 éves korában elhunyt Gruber Béla festőművész szellemi hagyatékát szíves figyelmébe és támogató jóindulatába ajánljam.

Gruber Béla munkássága olyan nemzeti kincs, amelynek védelme és nem utolsósorban propagálása mindannyiunk közös érdeke. Ez az oeuvre európai rangú, a magyar művészetnek pedig kiemelkedő értéke. Az alkotót tragikus halála megakadályozta abban, hogy harcoljon az elismertetésért, hogy kivívja rangját a magyar művészeti hierarchiában.

Nem hiszem, hogy ebbe az érdemtelen állapotba bele kellene nyugodni; e munkásság megmentése, a nemcsak a gyorsan bezáró kiállítások, hanem egy állandó – és így egy ország tudatába is beépülő – bemutatási lehetőség mindazoknak érdeke kellene hogy legyen, akik szívükön viselik a magyar kultúra ügyét.

Gruber Béla művészi hagyatékát Tanácselnök Elvtárs megtisztelő figyelmébe ajánlom.

Bernáth Aurél festőművész

 

Végül valahol a Pest megyei pártbizottságnál leállítják az ügyet.

 

 

 

1981, A nagymarosi alkotóház ügyében

 

Művelődési Minisztérium                                                                           

Miniszterhelyettes

Tisztelt Tóth Dezső elvtárs!

 

Figyelmét és segítségét kérjük:

Az ötvenes évek elején nem számítottunk kifejezetten gazdag országnak. Mégis, az akkor induló Képzőművészeti Alap 14 alkotóházzal rendelkezett. E szám közben – bár azóta az író- és zenészházak is ide csapódtak – 8-ra csökkent. És ebből is kettő csak nyáron működik. S most az Alap bezárta a nagymarosi házat is. Nem vagyunk meggyőzve és meggyőződve, hogy elkerülhetetlen lépés volt. S most, hogy magyar részről a vízlépcső-építkezések leálltak – a kapott ok is megszűnt.

A Ház adottságai miatt pótolhatatlan:

– a szó eredeti értelmében festői környezet,

szobákból kilátás a Dunára; a part,

– 55 perc vonattal…

Kérjük felülvizsgálni, nincs-e mód a Nagymarosi Alkotóház újbóli megnyitására.

Ha ez csakugyan lehetetlen (miért?), úgy örülnénk a híreknek, hogy az Alap milyen lépéseket tesz pótlására.

                                                                                                                           Tisztelettel:   (160 festőművész)

 

A 160 aláírás úgy jött össze, hogy a Nemzeti Galéria második emeletén egy reggel odaálltam az ajtóba előre megírt levelemmel. Kiállításra hozta be aznap műveit a szakma. Egy festő nem írta alá, elvből.

 

 

1986., a Tavaszi Tárlat ügyében.  

 

Hírlevél 1986. ősz;

 

Kedves Kollégák!

Egy borongós délutánon összeültek festő-nagyapáink, s fejcsóválva megállapították, nincs egy hely e hazában, ahol az új képeket egyszerre, együtt meg tudnák mutatni a publikumnak. Összeadták pénzüket, megindult az építkezés. Így született a Műcsarnok. Azóta sok minden történt, sok minden változott. Most hol lehet megnézni, mit festett Barcsay mester tavaly?!…

Javaslom: rendezzük meg évenként a Tavaszi Tárlatot a Műcsarnokban. Tudom, nem egyformán gondolkodunk. Szerencse. Nem egyformán szeretünk minden képet. De mi, kollégák, nem vagyunk egymás ellenségei. (Erre nem is alkalmas az időpont.) Bocsánat a pátoszért: együtt vagyunk az élő magyar kultúra. Erről ennyit…

 

másolatot kapják:

Műv. Minisztérium., Vajda György min. helyettes és

Horváth György osztályvezető

Műcsarnok: Néray Katalin igazgató

ELTE: Németh Lajos prof.

 

1988-ra sikerült, létrejött a Tavaszi Tárlat. (Ma a fölvetés mintha újra aktuális lenne.)     

 

 

1988, levél a szakmához. a „HÍRLEVÉL” -ben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1988. Javaslat a Műcsarnoknak

-kiállítás szervezésre. Egy ötlet kapcsán megbeszélést szerveztem: Néray Katalin, a Műcsarnok igazgatója, György Péter és Pataki Gábor meg én. Az emlékeztetőm szövege:

 

„A MÁSIK ÖTVENES ÉVEK”

 

Minapában Kecskeméti Kálmán barátommal sétálgatva észbevettük kultúránk egy vakfoltját. Pár éve látni lehetett a szoc. reál. kiállítást Székesfehérváron. Tévesen az ország köztudatában e korról ennyi és csak ennyi maradt meg, hogy „akkor nem volt művészet”. Ezt a kort feltétlen rehabilitálni kell! Létezett egy korszerű, igaz, értékes művészet, volt absztrakt, nonfiguratív is. Kiállítani nem tudtak, műtermekbe zarándokoltunk a jó képekért.

Jó lenne e korról egy nagy kiállítás a Műcsarnokban, mondjuk 1990-ben, Zavart az értékrend: néhányan túlbecsülve, ugyanakkor pl. Bene Géza – talán mert éppen 1960-ban halt meg – teljesen és méltánytalanul ismeretlen. Ismeretlen Vaszkó Erzsébet is!

Valamelyik művészeti könyvkiadó készíthetne egy földolgozást erről a korszakról.

Korniss Dezső, Czimra Gyula, Bálint Endre, Magyarász Imre, Gadányi Jenő, Kassák Lajos, Vaszkó Erzsébet, Anna Margit, Modok Mária, Gyarmathy Tihamér, Jakovits József és Bartha Lajos szobrászok, Vajda Júlia, Martyn Ferenc, Veszelszky Béla, Gedő Ilka, Papp Oszkár, Ország Lili, Bene Géza, Tóth Menyhért, a sor folytatható.

A kiállítás címe: „A másik ötvenes évek” vagy „Tiltott művek, 1950” lehetne.

 

Kérésemre Vajda György miniszerhelyettes vállalta az ügyet informálisan, György Péter és Pataki Gábor földolgozná, Németh Lajos ígérte, hogy segít, és hogy 1991-ben megcsinálják a kiállítást. Aztán ebben a formában elaludt az ügy. Később Kecskeméti Kálmán az Ozirisz Alapítványa keretében elkezdte e tárgyú fontos kiállítássorozatát az Árkád Galériában; a volt Fényes Adolf teremben.

 

 

 

1989.2. Mozgó Világ-est,

- interjú a Radnóti Szinházban. Kérdez: Baló György.

 

– Hogyan döntöd el, hogy egy kép milyen színvonalú?

– Marilivel, Bernáth Aurél lányával vitatkoztam egyszer erről, mert kétségbeesve mesélte, hogy édesapja eltépte egy régi akvarelljét. „Micsoda emberek vagytok ti, festők, hogyha egyszer már megvan… ehhez nincs jogotok… ez már a nemzeti kultúra része, ez az országé. Hagyjátok a kultúrtörténészekre ezt a döntést!”

Akkor találtam erre egy szellemes választ, ami nem teljesen igaz ugyan, de jó, hogy „képzelje el, hogy amikor én ráteszem a ceruzát a fehér papírra, és csak úgy húzhatnék egy vonalat, hogy az a kultúrára marad, visszavonhatatlanul. Hát nem merném meghúzni a vonalat, nyilvánvaló. Ennyi szabadságot hagyjanak meg nekünk….”

 

 

 

1990, az antiszemita hullám ügye.

Levél Várszegi Asztrik püspöknek

 

Kedves Asztrik Atya!

Az idő rövidsége miatt úgy beszélek, mintha 30 éve ismernénk egymást, elnézést.

Lehet, hogy ötletem csak emberi okosság, akkor megfontolandó, de ha a Szentlélek üzeni, több annál. Imádkoztunk ez ügyben. Nem játszom a szavakkal. Dönts!

Azt javaslom, hogy a most szombati zarándoklat nyitóbeszédében keményen ítéld el a hirtelen szétömlött antiszemitizmust. Április 29., Népszabadság. Határozott antiszemita cikk, lényegében a numerus clausus követelésével.

Erre a karizmatikus közösségek nevében a szombati számban röviden válaszoltam, de ez nem elég. Ha a magyar egyház most nem nyilatkozik, történelmi pillanatot mulaszt el.

 

Két nap múlva visszajelezte, hogy beleveszi a beszédébe. A tévéhíradó stábjának a helyszínen szóltam, hogy mire figyeljenek. Az antiszemitizmus elleni mondatot vették föl, s ez aznap este háromszor is elhangzott a tévében. A beszédet magnóra vettem, délben leadtam Mester Ákosnak; délután betette a 168 óra műsorába.

A szalagot rögtön bevittem a Szabad Európa Rádió budapesti stúdiójába is. A 16 órás hírek:

 

Várszegi Asztrik esztergomi segédpüspök a máriaremetei zarándoklat résztvevői előtt kijelentette, hogy a magyar katolikus egyház minden ízében megtagadja a két világháború közötti politikával összefonódott katolikus kurzust. A főpap a magyar nép és Európa rákos betegségének nevezte az antiszemitizmust, amely ellen a legjobb fegyver a szeretet.

 (fogalmazta: V. D. és Vince András, SZER)

 

 

 

1993, válaszcikk György Péternek

-az Új Művészet-ben (1993. 1. szám)

                                       

„Későszocializmus után…”

Drága Péter, üzenem, hogy a művészeten belül NEM TÖRTÉNT SEMMI; hacsak nem vesszük egy kalap alá mindenféle ál- és pszeudojelenséggel …hogy ezek a nagy, hirtelen változások, és hogy a dolgok most válságban, meg minden. Tehát mi változott, és mi nem?

Nézzük először:

a/ a csinálók oldaláról.

1. Voltak és vannak hiteles festők. Úgy festenek, ahogy az egér rág. „Muszáj nekik, mert mindig nől a foguk.” Ha tehetségesek voltak, s ráadásul jó órájuk volt, jó képeket csináltak. Egy rendszerváltás alig törheti ketté a pályájukat. Sőt egy válás, házépítés, tanári munka se, pedig ezek veszélyesebb ügyek. Ezek a mesterek vannak, élnek, „föl lehet őket lökni”, illetve egyáltalán nem lehet őket föllökni, mert nincs honnan, és nincs hová.

2. És voltak, vannak festőszerű egyének. Akik művészeteken kívüli okokból alkotnak; azok igazodnak. A hatalom árnyékában voltak vagy ellenállásban, mindegy. Nem befelé néznek, hanem egymásra, gurura, Nyugatra. Most majd átrendeződnek megint, újabb lépesmézek felé.

Nézzük másodszor:

b/ a befogadók oldaláról.

1. Úgymint az egyén. A magasművészet úgy működik, hogy némely emberek fölizgulnak jó képek láttán. Ez nem változik. Őket a design stb. a jövőben sem fogja kielégíteni, mert azokat egészen másra használják.

2. És a társadalom. Ami valóban radikálisan változik, az a művészetet imitáló ipar. De a művészetben nincsenek kétéves divatok, nincsen „mai pálya, Pesten”, csak a szórakoztatóiparban… Hogy most az állami pénz kevesebb?! A mecénálás épp annyira lehet káros, mint segítő. Lásd Hódmezővásárhely. Hogy a változásokra választ adni… a művészet sosem a napi történésekre ad választ.

Hogy „a piac megszűnt” …melyik? Miért, eddig volt?

                                                                                                                  ölel: (Váli) Dezső

 

 

1993, „Egy képrombolás ürügyén”

Népszabadság (1993. III. 20.)

 

Kilencedik éve vezetek egy ferences szellemiségű imaközösséget. Nem az egyházat támadom. Hanem egyházam némely csacsiságát. Ami különbség.

Először a történet. 1989. februárban meglátogattam a pasaréti ferences rendházat azzal, hogy szeretném egy most készült keresztút-grafikasorozatomat nekik adni. Megköszönték. Az ajándékot fogadó atya a kispapok folyosóját tartotta alkalmas helynek az elhelyezésre. Most januárban arra jártam, a tizennégy keret a helyén, munkámra azonban egy jámbor piktorral egy minden bizonnyal sokkal könnyebben befogadható képsorozatot festettek. Nem tévedés, rá az én képeimre, egy táblát leemeltem, elöl az új kép, hátul az én opuszszámom. Ennyi a történet.

Gondoltam, megkeresem az atyát, de letettem róla. Egy több százezer forint értékű  műben hatvan forint értékű falemez-alapanyagot látott, mit kérdezzek tőle?! Hogy mitől ez az elvakult pusztítókedv? Hogy miért nem tette föl a padlásra egy dobozban, ha az ő hitéletét zavarta a látvány?! Tartott azóta vajon lelkiismeret-vizsgálatot? Évtizede tűnődöm az evangéliumi példabeszéden, a balga szüzek történetén, akik a vendégre várva nem gondoskodtak olajról a lámpásukba. Miért ítéli el Krisztus őket, hát bűn lenne a butaság? Ma ezt így értelmezem: igen, némely formája bűn. Amikor az ember egyetlen fonalat követve (harag, lustaság stb.) minden mást számításon kívül hagy. Nem gondol se Istennel, se emberrel, sőt önmagával is csak fogyatékosan.

    Ezt hívják szeretetlenségnek. Gondoltam, pert indítok ajándék méltatlan kezelése és szerzői jog megsértése miatt. De kinek mi haszna lenne belőle? Felejtsük el az egészet. De mégsem, nem tehetem, éspedig nemcsak az esetleges többi művész, de az egyház miatt sem. Nézzük az egyház felelősségét, túl az elkövető személyén. Egy másik kolostorban két éve egy hanglemezgyűjtemény több tízezer leírókartonját dobta valaki a szemétre a gyűjteményt létrehozó atya távoztával. A kérdés itt is az, hogy egy szerzetes egyedül hogyan kerülhet ilyen döntéshelyzetbe? Hol van ilyenkor a közösség kollektív bölcsessége? Egy kolostornak természetesen lehet más értékrendje, esztétikai rendje, mint a külvilágnak. Illetve, csakugyan lehet-e?! Ha a környezetére, tágabb értelemben a társadalomra hatni kíván, ha téríteni akar, ha nem az elzárkózás útját választotta – nem kell-e figyelembe vennie az őt körülvevő város, az ország, és – bocsánat – Európa normáit?!

    Mégsem tudok valami halvány rokonszenvet megtagadni e képromboló atyától. A pusztító kedvétől. Ugyanis baj van az ajándékozások és általában a műtárgyak körül. Pannonhalmán odasúgják nekem: „ez a szobor itt marad, amíg a művésznő él. Nem tudtuk visszautasítani.” Több katolikus gimnáziumban láttam a minden szakmai önkontrollt nélkülöző Prokop páter festményeit, tömegével. Ajándék. Zavartan széttárják kezüket a befogadók, mit csináljanak vele. Az újonnan megnyílt gellérthegyi sziklakápolna: ilyen szerencsétlenül ízléstelen tárgy- és műtárgyegyüttes csak ajándék lehet. Gondolom, a pénzbedobós, elektronikus gyertyaautomatát nem a pálos rendi atyák fabrikálták. Vagy, visszatérve Pannonhalmára, mit lát a bencés gimnazista? Egyebek mellett egy félgiccs Mária-szobrot, hátul beépített villanykörtével. (A Keresztény Értelmiségiek Szövetsége művészei delegációjának ajándéka abból az alkalomból, hogy felajánlják szolgálataikat a millenniumára készülő kolostornak.) A diákkápolnájukba pedig egy túlformált, álnépi faragványegyüttes került, oltár, tabernákulum. Egy helyét fölmérni alkalmatlan fafaragó ajándéka. Sorolhatnám.

    Mit lehet itt tenni? Egy éve szóltunk Asztrik főapát úrnak mindezekről: Pannonhalma ezer év alatt fölgyűlt műkincsei között, ha minden huszadik műtárgy gyenge vagy giccs, azt a hozzá nem értő turisták és a diákok számára hitelesíti a mellette álló másik tizenkilenc. Javasoltuk akkor, és javaslom most is független szakértők meghívását, foglalkoztatását. A fölkérés szempontja ne az legyen, hogy bár „nem jó művész, nem igazán jó művészettörténész, de keresztény, hát ő a mi emberünk”. Szükség lenne egy negyedévenként összeülő bizottság vagy akár alkalmanként meghívott néhány szakértő bevonására. Zsűrire, amit egyetlen közösségi vagy templomi térbe szánt, vásárolt, megrendelt vagy ajándékba kapott műtárgy se kerülhetne meg. Egyetlen lágyszívű és hozzá nem értő atya sem. Sőt ez megkönnyítené az ajándék visszautasítását is: „Kedveském, ez gyönyörű, azonban én egyedül nem dönthetek…” A giccs ugyanis sajnos akkor is káromkodásként hat, ha a Keresztenfüggőt ábrázolja. Ha alkotója jó szándékú is. Megtévesztő, hogy a giccs is hordoz igazságot, sőt, szerintem, az igazságok halmaza. Az igazságok RENDJE helyett.

    Tudjuk, látjuk, egyházunk – és nemcsak a magyar – a múlt század óta reménytelenül lemaradt az értékes művészetek befogadása terén. De hívő ember ne használja a „reménytelen” szót. Kezdjük el, amit lehet. A Magyar Püspöki Kar. A tartományfőnökök. A plébánosok józan önkorlátozással. A katolikus oktatás. Lépésről lépésre.

 

El kell indulni.

                                                                                                                           1993. március

 

U.i.: Ezt a cikket eredetileg a katolikus Új Emberben szerettem volna leközölni. Nem rajtam múlott. Talán az örökölt szemlélet, hogy amiről nem beszélünk, az nincsen is. És: aki a pártot bírálja, az a nép ellensége?!

 

A cikkre érdekes módon Pannonhalma reagált érzékenyen. Kezdetben nehezteltek. Aztán az elmúlt években csaknem minden szemetet kipucoltak, majd kértek, segítsek. Tizenöt mai festő munkáit sikerült megszereznem részben letétbe, részben ajándékként a gimnázium épületébe.

     

 

1994–96, a Melocco-szobor ügye.

 

Egy megrendítő Halott Krisztus, gipsz, 160 cm-es, a győri Benedek-rend őrzi évtizede egy faládában, hogy ne sérüljön. Szüts ötlete volt, a végrehajtás leginkább az enyém: két év levelezéssel sikerült a szobrot kiöntetni, és egy példányt a Kiscelli Kastélyban lévő múzeumnak ajándékoztatni. S végül, ráadásként a pápának is adtunk egy példányt. (Magyar Bálint és Göncz Árpád hivatalos ajándékaként.)

 

Győr, Benedek-rendi monostor
Németh Lőrinc O.S.B. házfőnök

 

Kedves Atya!

…A szobor gyönyörű.

Nagyon örülök, hogy Győr lépni akar ez ügyben.

1. Láthatóvá tétele.

 Az Önök tulajdona, de egyben nemzeti kincs is. Utolsó 50 évünk egyik legfontosabb magyar szobra. Kultúránk vesztesége, hogy nem látható.

2. Állagvédelme.

A szobor végleges (nem sérülékeny) anyagban való kiöntésére annak idején nem volt pénz. Pusztulása már megindult, megállíthatatlan.

Megoldásként a következőt javasoljuk:

A Rend kérje a kulturális kormányzatot a szobor kiöntése költségének előteremtésére. Informálisan a kormányzat tud már a dologról, és Melocco beleegyezését is megszereztem.

         Ilyen esetben a befejező munkálatokat a művész végzi el, s így

az eredeti műnek számit.
Szívélyes üdvözlettel

 

És az utolsó, érkezett levél ez ügyben:

 

Vatikán 1996. december 10.

Őexcellenciájának

Magyar Bálint

Művelődési és Közoktatási

Miniszter Úrnak

 

Excellenciás, Mélyen Tisztelt Miniszter Úr!

Szeretném értesíteni, hogy megérkezett Melocco művész úr értékes alkotása, amelyet a Köztársasági Elnök úr ajándékozott II. János Pál pápának második magyarországi lelkipásztori látogatása alkalmából. Az Ön szíves közvetítésével történt továbbításért őszinte köszönetét tolmácsolom…

Egyúttal szabadjon tudatnom, hogy a műalkotás kiállítására, ill. elhelyezésére vonatkozólag csak későbbi időpontban tud az Államtitkárság megfelelő álláspontot kialakítani…

[A Szentatya] szeretettel adja Mindnyájukra apostoli áldását.        

Személyes és szívélyes jókívánságokkal

                                                        RE, G.B. érsek, Substitutus.

 

 

 

1995.3. 2000-est beszélgetés.

 Kérdez: Margócsy István

                          

– Ha elmész művésztelepre…

Évente egy hónapot töltök evvel. Ott nincs telefonálgatás, nincs mateklecke, javítandó konnektor, vendég, élet, hejehuja, semmi sincs, csak munka napi negyven órában. Szüts Miklós barátom a szomszéd műteremben. Ha karikás szemmel áttántorgok hozzá, hogy mégiscsak építésznek kellett volna mennem, nem tudom ezt a kurva képet megoldani, irgalmasan megvigasztal.

– Festményeid témaválasztása mitől függ?

– Evvel a feladattal nyolc éve kellett utoljára szembenéznem. Akkor egy fotómat rajzoltam le. Azóta fejből rajzolom a székeket, padlókat. Anyácskám nagyon türelmes velem, de már ő is mondja, hagyjam abba a műterem-ábrázolást, váltsak témát. A Lukács úszómestere is ezt mondja, alig merek a szeme elé kerülni.

– Hogy évekig kerülgeted ugyanazt a témát…. mi az oka?

– Belém vagyok gabalyodva; nem tudom. A lehetséges válaszok:

1. szellemi renyheségem (erre gyanakszom leginkább)

2. szűk horizontom

3. mert mindegy

4. mert így jó

5. irigylem Morandit.

– Öndokumentációd igénye és munkája, kényszere…

– Miklós szerint egyszerűen: munkakerülés. Ámbár inkább játék. Úgy gondolom, papírhajómat akkor engedhetem útjára bele a patakba, vagyis munkám akkor van befejezve, a kultúrába belefonva, ha a kép dokumentálva van. Ha a címe és opuszszáma által zökkenőmentesen kezelhető, fotója által felidézhető. Étteremben ülni unok, emberek közé alig megyek, tévét nem nézek, a tavaszra nem figyelek, színházba nem járok. Szeretem a szép hosszú táblázatokat, ez a szórakozásom…

– Naplóírásod… a verbalitásod viszonya a vizualitásodhoz…

– Bocsánat, nem vagyok vizuális típus. Még a szép és ráadásul szőke nőknek is harmadszor is bemutatkozom. Van is baj.

A verbalitásom. A négyezer oldal naplóm, gépelve… Nézd, melankolikusnak születtem. Már gyerekkoromban fölmerült a kérdés, miért élek. Leírtam, újra meg újra megfogalmaztam ugyanazt. Így próbáltam értelmezni világomat. Hozzáadva mindig egy kiló dicsekvést. (Mondd, egy 53 éves ember miért dicsekszik folyton?! Önigazolás? Kisebbségi érzés?)

A naplóm, tovább. A komputeremben a levelezésem dossziéja a legvastagabb. Szakmai munkám egy része postán bonyolódik. Egy festésnaphoz, tetszik vagy nem tetszik, négy nap háttérmunka tartozik. Nincs műteremszolgám, mint Mednyánszkynak… 

Magánlevelezésem pedig: egy Franciaországban élő barátnőmnek havonta leírom a világot. Három példányban, egyet ő, egyet a Tudományos Akadémia Kézirattára kap… Tán hét irattartó dobozom van már ott… a harmadik példány pedig otthon gyűlik… de minek. Hinni a fölöslegesben. A szent fölöslegben. Ami a kultúra.

Ha egy megyeházból elkallódott képed fölkutatása ügyében levelezel, az minek számít?

– Közügynek.

– Miért s hogyan a végtelenített (ismétlődő) kérdésfeltevések? Változik-e, mélyül-e?

– Egyetlen kérdés van, nyilvánvalóan. Hogy mi a fenének élek. Evvel birkózom nyolcéves korom óta. Akkor azt mondtam, egy élet kell majd hozzá, hogy megértsem. Isten utasítását ez ügyben (hogy Ő ezt jobban tudja, ezt csak hagyjam rá) elfogadom, de nem tudok mosolyogni. Még. Pedig az a legfontosabb dolog a világon. Pilinszky is túl volt az ötvenen, mikor még mindig csak ott tartott: „eljuthatunk a derűig”. Hogy a kérdésföltevés mélyül-e? Mitől mélyülne? Minden napom értelmét meg kell fabrikálni. Nem számolok vele, terveim nincsenek. Fegyelmezetlenség, valószínűleg.

– Ugyanez a kérdés a festészetedben: miért a sorozatfestés? A darabok együtt vagy külön élnek, erősítik-e egymást?

– Nem festek sorozatokat. (Egy képen belül kell elmondani az egész világot.) A témám azonos, évek óta. Testvérképek csakugyan értelmezhetik, segíthetik egymást.

– Nem ellentmondás-e a tárgyalkotás és a tárgyak meg-nem-őrzése?

– Dehogynem. Tudom. A tárgyakat imádom, a franciakulcsot és a színváltós, térképolvasós, morzegombos terepszínű katonai zseblámpát. Két éve találtunk egyet fiammal, kirándulás közben, a hóban. Építem, javítom és átalakítom tárgyaimat, de ami nem nélkülözhetetlen, kíméletlenül kiszórom az életemből, beleértve azt az elemlámpát is. Nem mentenek meg a haláltól. A könyvtáramat is mindig szétajándékozom. Most 380 ezer forintot adtak egy képemért: ebből magamnak vettem egy Arany összest, Babits összest, Oravecz majdnem összest, Rakovszky válogatottat, Ady összest. Most kezdek bele, beléjük, tán még nem késő. Hogy félretájékoztatás ne essék egyébként: műtermemből, követve a szokásokat, tehát féláron, 150 ezerért árulom közepes méretű képeimet.

– A darabokból újra összeállítható (feldarabolt) kép hajdani ötlete: mű volt-e vagy gesztus, kihívás?

– Nem kihívás, nincs kit ki-hívni, ugyanis ők nincsenek bent, én meg kint. Nem haragszom a világra. Arra nekem nincs időm. Meg nem is az én dolgom.

A kérdés első fele pedig félreértésen alapul, soha nem állítottam össze képet utólag, szétfűrészelt darabokból. Olajképkor nem vagyok játékos.

– Miért nem engeded ki az országból a képeidet? Köztudomású, hogy ez a tiltás minden képed hátára rá van bélyegezve...

– …közgyűjteményt kivéve. Hogy miért? Nézd, itt a Gellérthegy a város közepén. Itt a Váli utca a Körtérnél, ahol a 6-os fordul. Itt jár a 2-es villamos végig a Dunaparton, itt a legendás 18-as villamos, és a valahai 81-es, ami a Zugligetbe járt ki. Fölötte a Harangvölgy. Itt van Arany János sok-sok kézirata az Akadémián. Képeim itt érzik jól magukat. Hogy külföldön megmérettessék? Minek mérni, ez nem tojásbrikett. Használni kell.

– Hol, milyen körülmények között tárolnád legszívesebben a magad képeit?

– Nem feltételes mód, hanem kijelentő, múlt időben. Elintézve. Néhány száz pesti polgár vállalta, meg harminc múzeum. Egy kép négyféle módon szívódik föl a kultúrába: Lakásfalon, szűk közönség számára ugyan, de alaposan. Múzeumban, ott nem feltétlen látható, de a nemzet trezorja. Kiállításon, amikor pár hétre reflektorfénybe kerül, valami aktualitás kapcsán. És reprodukción, ahol mindig kézközeli állapotban van. Mind a négyre szükség van. Az arányok helyes beállításával törődöm, már ami rajtam múlik.

– A magánnyal hogy jönnek össze a csoportos kiállítások, amiket szerveztél?

– Füst Milán mondja: lehet, hogy az életnek nincsen értelme, de a mészárosszámlát ki kell fizetni. Ebédet, szerelmet, zoknit, fékpofát és osztályfőnöki figyelmeztetést másoktól kapok. Vannak barátok, kollégák. Vannak jó képek, nem csak az enyémek. Nem nekem jobb egy csoportos kiállítás, hanem a publikumnak. És a gondolatokat így, több oldalról körüljárva sokaknak könnyebb befogadni. Ezért szerveztem meg Győrben az állandó kiállításunkat is; tavaly ősszel. Kezdetkor Dávid Katával megkorrigáltattam az ötletemet, etikus-e a kultúra egy szegmensét így elkülöníteni. Azt mondta, kívánatos. Nincs értelme sok kis gyenge Magyar Nemzeti Galériát csinálni országszerte.

– Életszervezés: napirend, időbeosztás – mit miért?

5.23-kor lecsapom a vekkert, a budai ferences barátokkal együtt mondom a reggeli zsolozsmát. Onnét át a Lukácsba. Otthon Kata meleg reggelivel vár, asztalhoz ül velem. Aztán munka. Kettőtől négyig alszom, pizsamában. Ma már nemigen festek este, negyven év fölött az ihlet napszakhoz és keretmérethez igazodik. Háromnegyed tizenegykor oltok.

Vasárnap családi séta, nyáron nyaralunk, hogy lett hordozható szövegszerkesztőm, könnyebb feladat.

– Ima, egyedül és közösségben…?

– Imaidőm a reggel első munkaórája. Munkaórája, mert munka. Pár éve tanultam meg, hogy mindenért hálát lehet adni, hogy a vízcsap működik, hogy a családom éppen békén alszik, hogy tegnap pocsékul ment a festés. Napközbeni imáim leginkább rövid helyzetjelentő telefonálások, ahogy a rendőrök szólnak be akció közben a központba, jelentve és utasítást kérve. Esetleg erősítésért…

 

 

 

1995, levél Makovecz Imréhez

Népszabadság (1995. XII.9.)

 

Kedves Imre, és összes Imrék!

 

A határozott mondatokat szereted. Az igen legyen igen és a nem: nem. Most ezt fogom tenni. Te egy hete a Testnevelési Főiskolán ezer ember előtt azt mondtad: „Verőlegény gyerekével nem fogok kezet.” Imre! Ennek a mondatnak zsidó-keresztény kultúránkban nincs helye. Ennek a mondatnak Európában nincs helye. Ennek sehol sincs helye. Krisztus urunk kurvákkal és vámosokkal vacsorázott. S a vámosok nem bűnösök vagy megtévesztettek gyerekei voltak, hanem a gyűlölt Róma kiszolgálói… Nem valaha, hanem éppen akkor. Krisztus MINDIG a megbocsátást hirdette, egészen a keresztig. A kufárokat a templomból sem a maga igazáért kergette ki, hanem Atyja házának megbecstelenítése miatt.

Hogyan mersz indulatokat korbácsolni?!

Hetedíziglen kérnél számon bűnöket? Mi jogon? Megbocsátás nélkül egy házasság is fölborul, nemhogy az ország. […]

A békét nem az orosz vagy az amerikai katonák fogják elhozni nekünk, és gyerekeinknek. Azt sajnos magunknak kell megépíteni, napról napra, itt és most. 

                                                                  

                                                                                           Szeretettel üdvözöl:

                                                                                                                   Váli Dezső

 

 

1995, IGEN folyóirat,

kérdez B. Petőfi Ágnes. (1995. 14. szám)                                           

 

A HALÁL RÖVIDSZŐRŰ HÁZIÁLLAT

 

– Váli Dezső olyan festő, aki ír is. Az 1958-óta írt 3100 oldalnyi naplójából  Bognár Róbert 350 oldalas könyvet szerkesztett: „C. Napló ”, 92-ben jelent meg. Mennyi a műben a Váli Dezső és mennyi a Bognár Róbert?

– Váli Dezső olyan festő, aki sír is. A 3100 (azóta 4400) oldal természetesen élvezhetetlen, sok a nyafogás, ismétlés. Szerencsére Robi barátom úgy húzta meg a szöveget, ahogy mindig is elképzeltem, tömörített, de nem csinosított. Hogy ez hogyan hat? Nem tudom. Ugyanaz a helyzet, mint a képeimnél. Soha nem fogom megtudni, mi olvasható ki belőlük. Hiszen belefestem nagyanyámat, rózsabokrok között sétál, ezüstfejű botjára támaszkodva… A néző pedig üres szobasarkot lát, billenő székkel a sarokban. És egy régi estére emlékezik vissza, uborkát evett húgával a konyhában… Egy mű végtelen jelentésű. Thomas Mannt 14 évig tanultam, tudom.

Aki valaha is naplót vezetett, tudja, milyen nehéz őszintén írni. Még akkor is, ha biztos lehet benne, hogy senki más nem olvashatja. Mennyire őszinte egy olyan napló, amely még írója életében ezrek kezébe kerül?

– Nem írni nehéz őszintén, hanem gondolkodni. Első gondolatom mindig hazugság, önáltatás. Dzsungelkésem állandó használatban, hogy a fényre kiverekedjem magam.

Két szó hiányzik nekem ebből a könyvből: az „apa” és a „halál”…   

                                                                                                                                      

– Az utóbbi az érdekesebb… A halál rövidszőrű háziállat, gerinces, itt él a műtermemben, kipislog az ágyam alól. Naponta sétáltatom. Érdemes-é ma reggel fogat mosni, hiszen meghalok. A dolog ellentmondásossága legszebben a 90. zsoltárban van leírva, Károlyi gyönyörű fordításában. Mózes, Isten embere, így morog: „…A mi esztendeinknek napjai hetven esztendő, vagy ha feljebb, nyolcvan esztendő, és nagyobb részök nyomorúság és fáradság, amely gyorsan tovatűnik, mintha repülnénk…”

Vagyis nem elég, hogy az élet nehéz, de ráadásul még rövid is. Nomármost ha olyan nehéz, miért baj, hogy rövid?!…

– Egyszer Kékkúton kölcsönkértem Öntől a Naplót. Azt válaszolta, csak egy napra és egy éjszakára tudja odaadni, mert maga is olvassa. Mit keres benne?

– Elég ronda történet, az önzésem. Két év után nem emlékszem, miért kellett akkor annyira sürgősen. Csakugyan olvasom időnként, ellenőrizendő magamat, hol állok. Mindig a legfontosabb kérdéseim körül keringek, miért élek, hogyan csinálhatnám jobban.

– Számomra Ön redukáló művész: nyolcadik éve festi ugyanazt a témát – műterem, korábban évekig zsidó temetők –, és a legkevesebb eszközzel próbálja a legnagyobb hatást elérni. Nem kérdezte meg magától, kell-e egyáltalán festeni?

– Nem.

Hogyan kezdi el a képet? Tud-e fejben festeni? Egyáltalán lehet-e?

– Fejben festeni, vakon sakkozni, külön adottság. Nem rendelkezem vele. Semmit nem látok bele az üres vászonba, üres vászonnak látom. Hogyan kezdem a képet? Érdektelen. Gyufaskatulyányi apró vázlatrajz. Azt fölrajzolom egy lemezre, és (Szüts szavaival) mintha kifestőkönyv lenne: kiszínezem. Majd javítgatom, kapirgálom hónapszám.

– Mikor tartja jónak a festményét?

– Nagyon jónak?! Félek, hogy megbotránkoztatom. Amikor ránézve, viszket az orrnyergem.

– Köztudott, hogy az önmaga által rossznak ítélt képeit felfűrészeli. Leírta, általában két százalékuknál szívja utólag a fogát. Nem érdemes a miatt a kettő miatt megkegyelmezni a kilencvennyolcnak? És ha más ítészek szerint az nem lenne kidobandó?

– Nem érdemes megkegyelmezni. Szellemi gyermekkorát éli, aki csak épít, és nem szelektál. Gondolatot, szokásokat, embereket, tárgyakat. Nincs elég gyenge mű a világban? Szaporítsam? Hogy mások véleménye?! Egy kép elkészültéig kétezer döntést hozok, rettenetesen egyedül. Csókoltatom a közvéleményt, mert ebben a kétezer döntésben semmit nem tud segíteni… akkor talán az utolsó döntést is meghozhatom magam…

 

 

 

1996, Végh Attila interjúja

 a Népszava számára (nem jelent meg).:

 

… – Ezek szerint ihletre várni értelmetlen dolog, dolgozni kell, és az ihlet esetleg megjön magától ?

– Gimnazistaként, 59-ben egyszer vihettem Vadas Ernő fotótáskáját. Valami kérdésemre ezt válaszolta: „Tudod, fiam, ha az embernek van egyetlen jó fotója egy évben, az már egy jó év.” Kezdek egy évben vagy negyven képet, abból három igazán jó. Ihlet egyébként létezik, az pillanatnyi ötletesség és a szokásosnál sokszorosan gyorsabb gondolkodás. Tegnap szerencsésen így renováltam a fregolit a fürdőszobában. Évente négy-öt ilyen napom van…

– Önnek mint hívő katolikusnak szinte kötelességszerűen felteszik a vallás és a művészet viszonyát firtató kérdést.

– Vallásosan biciklizek és vallásosan mosok fogat. Nincs kétféle életem. A halálommal valóban foglalkozom, hol félek tőle, hol elfogadom, rendezem magamban. Mint a hagyatékomat is, rendszeresen, ne maradjon utánam rendetlen fiók. Halálközelben élek, de hogy erről mi módon beszélnek képeim, nem tudom.

– A régebbi korok emberei a halált nem feltétlenül tragédiának tekintették, hanem belépőnek az ősök közösségébe. Ha a művészet rokon a halállal, nem lehetséges-e, hogy az igazán nagy mű elkészülte után a festő úgy érzi, bekapcsolódott valami kollektív szellemi áramlásba ?

– Nem érzem. Nem másokért festek. Festek, mert festeni muszáj. Tornyai azt mondta: „kenyni jó.” A képnek nincs célja, a képnek haszna van. A művészet a világ legfontosabb kérdéseiről beszél. Mindnyájunk legégetőbb kérdéseiről. (Munka közben minderről semmit sem tudok.) Fotóztam nyomortanyán, mindenütt volt a falon valami, legalább egy újságból kivágott kép. Nem a vendég kedvéért.

– Van-e olyan, aki érvénnyel beleszólhat a munkájába? Egyáltalán eldönthető-e, hogy amikor valamilyen megoldás mellett dönt, teljesen saját döntést hoz-e?

 – Sokan nyüzsögnek a műtermemben: Nagy Balogh (†1919), Vajda (†1941), Paul Klee (†1940), Ambrogio Lorenzetti (†1348). Mikor aztán kérdem őket, na, most merre, összenéznek és hallgatnak. A nyavalyások. Hogy a fiam melyik gimnáziumba kerüljön, nem nehezebb kérdés, mint hogy melyik szín lenne a legjobb itt, a kép sarkában.

– Az, hogy hívő katolikus, családi hagyomány, vagy esetleg volt egy olyan erős élménye, ami erre az útra terelte ?

– Ingyen, ajándékba kaptam anyámtól, így nevelt. Ma 78 éves. Múltkor megbeszéltük, föntről majd alaposan megnézi New Yorkban, a Metropolitan Múzeumban a számomra oly kedves Lehman-gyűjteményt.

Igen, voltak nagy élményeim, de nem ettől maradtam hívő. Egyetlen kis fémkapocs füzetté tesz egy csomó papírlapot, ilyen a hit számomra. Rend, ami nélkül elzüllenék.

 

 

 

 

 

 

 

2000.6. Kernács Gabriella video-interjúja

 

(Ami a CD-ROM-on szerepel)

 

-Egyik legkorábbi képednek a címe: Homo contemplator, tűnődő ember. Tűnődő embernek tartod magad?

- Hát... amikor festek, nem gondolkodom. Tűnődő ember szeretnék lenni, az nekem nagyon tetszik. Az a póz, vagy pozitúra. Hát persze, gondolkodom. A tűnődés bizonytalanabb kategória. Erről sokkal okosabbat nem tudok mondani…

-Miért csinál egy tűnődő, meditatív típusú ember CD-ROM-ot? Játékból, mániából, őrületből?

-Hiúságból. Kezdettől annyira fontos embernek tartottam magam, hogy a legelső képtől kezdve fotóztam a dolgaimat. Ezek a fotók most 40 évesek, diapozitívek, kezdenek tönkremenni. Elvörösödtek, elfakultak. És munkám részének tartom a dokumentálást, úgy gondolom, akkor van a társadalomba beépítve, elindítva a kis hajóm, ha lehet róla beszélni, meg lehet nézni egy dokumentumfotón. Ezért elkezdtem őket lemezre írni –mert ez a jövő útja–, és aztán túl jóra sikerült a lemez, úgyhogy úgy gondoltam, meg lehet mutatni másoknak is, hogy ennyit csináltam. Egy Petri kötet –ott van mindig a polcomon–,  az összes műve, azonnal hozzáférhető számomra és mindenki számára. Rémisztőnek tartottam, hogy képeimnek kilencven százaléka múzeumi raktárakban van, meg magánszemélyeknél, ahol soha senki nem fogja látni, illetve száz ember. Ezért volt a CD-ROM ötlete.

-Nagy munka volt?

-Állati nagy munka volt, mert nem értettem hozzá. Közben kellett megtanulni a teljes vertikumot, megtanultam, rengeteget tanultam, nagyon jót játszottam vele. Nem mondom meg senkinek, egy évig tartott.

-Most, hogy elkészültél vele, mivel kezded a napodat?

-A napomat mindig ugyanúgy kezdem, 5.23-kor szól a vekker, akkor lemegyek a Ferencesekhez másodnaponként a közös zsolozsmára, aztán 7 óra 5 – 7 óra 7 perc között elkezdek a Lukácsban egy fél órás úszást. Aztán jön a munka. Az már kevésbé érdekes ebből a szempontból.

-Mit jelent számodra az úszás?
- Az úszás… Éppen tíz éve csinálom naponta. Nagyon szeretem. Én az élményeket nem nagyon szeretem halmozni. Ez egy ismétlődő, azonos, részben elég kemény munka, részben egy társaság, baráti kör, emberi kapcsolat. Aztán én már harminc éve a műtermemből nem is nagyon mozdulok ki.

-Az úszás közben az a lebegő érzés, az fontos neked? Mert ugyanazt a lebegő különös érzést némely képeden is fölfedezni. Van itt valami halvány kapcsolat?

-A kapcsolat tényleg fönnáll, csak távolabbi, nem tudom összekötni a gyökeréig…  egy fajta… Onnét tudom elkezdeni, hogy ami a legtöbb ember számára természetes…, én már a Belvárost se értem. Én már az egyszeregynek  a hetes szám felé tartó részeit se értem igazán; hülyéskedek is, meg nem is. Egy csomó dolgot nem értek a világból, és lebegek benne, ezeknek a földolgozása évtizedek óta foglalkoztat… Nem értem a nőket, nem értem a konyhát. Egy csomó dolgot nem értek a világból, aminek egy része biztos kijön a képekben. Hát ennyit az úszásról, és a lebegésről…

-Fantasztikus szépségű könyvedben némelyik példányban volt egy furcsa bélyegző. Mi volt ez?

-Amikor ez a könyv két éve megjelent az Ernst múzeumi kiállításom kapcsán,   belebélyegeztem, hogy aki netán megtanít a bukófordulóra, annak egy pasztellt adok ajándékba, mert én csak olyan ronda, féloldalasat tudok, amit magam is szégyellek.

-Mi az a bukóforduló?

-A bukóforduló a gyorsúszásnál a versenyzőknek egy megengedett fordulási forma, ahol a falat nem érintik, csak lábbal. Fordulnak egy nagyot, és egy még nagyobbat belerúgnak a falba, és mindez egy gyönyörűségesen szép mozdulat. Már síelésben is a mozdulat szépsége fogott meg gyerekkoromban –tényleg vonzott– és ezt a nagyon szép mozdulatot meg akartam tanulni. Aztán egy nemzetközi rangú triatlonos versenyző jelentkezett is, aki egyébként gyűjtőm. Megtanított, tizenegy leckét vettünk a Lukács uszodában, illetve a Császárban.

-Milyen a kapcsolatod a ferences renddel?

-A felnőtt kori megtérésemhez kapcsolódik, hogy egyszer egészen szokatlan módon, véletlen egy esti misére mentem vasárnap, amelyben egy prófétai erejű ferences pap prédikált, és azalatt a tíz perc alatt közelebb kerültem az Istenhez. És aztán ami ennek a technikai része, a gyónás, a közösség, az emberekkel való kapcsolat, abban aztán a ferencesek sokat segítettek, tanácsokban, beszélgetésekben.

-Van egy ferences indíttatású közösség, amelyben te részt veszel…

-Igen, tizenöt éve van itt nálunk egy imacsoport, velük egy héten egyszer egy estét átdolgozunk. Én munkának nevezem az imádkozást. Nagyon szerények a lehetőségeink, mi közbenjárunk államfőért, betegekért imádkozunk. Ez a munkánk.

-A munkádhoz ez a dolog adott valami indíttatást olyan értelemben, hogy például az első fantasztikus sorozatod, nagyobb lélegzetű sorozatod, a zsidó temetők… Volt itt valami kapcsolat az imaközösség–, és a zsidó temetők felé való fordulásban?

-Megint a gyökerekre kérdezel rá, amit én nem fejtettem meg, és talán nem is a dolgom. A szakralitáshoz természetszerűen mindig volt érzékem. Minden nap zsidó zsoltárokat olvasok reggel, tehát az ő kultúrájuk nemcsak szép számomra, hanem fontos is. Emellett érdekes módon a belsőépítész indíttatásom is bejön, mert a zsidótemetőknél az enteriőröket nagyon szerettem, a mikro-enteriőröket… Egyébként azok szobrok is, olyan fokú művészetet képviselnek például a bukovinai zsidó temetők,  ami ámulatos, rejtett és csodálatos. Aztán ezeket szinte véletlenszerűen fotóztam,


 


tíz évig itt feküdtek egy mappában a műtermemben, akkor valamilyen témahiányból kifolyólag elővettem, ebből lett ez a zsidótemető festmény sorozat. Evvel aztán három évig dolgoztam.

-Nem volt ez hosszú?

-Isten tudja… A képek elkezdtek egyre rosszabbak lenni, egyre fáradtabbak, három év után, akkor volt lelkierőm és tehetségem abbahagyni. És azóta nem érzem, hogy elő kéne venni, bár nagyon sokan szeretnék…

-Mi volt a következő nagy témád, ami még mindig tart…?

-Ez a bizonyos műterem sorozat, amit most már vagy tíz-valahány éve csinálok, és bizony folytonos lelkiismereti-, és szakmai probléma, hogy helyénvaló-e még mindig itt maradni… Nem tudok jobbat, és minden évben születik a hitem szerint –hogy ne hazudjak magamnak– három- öt nagyon jó kép. És többet nem is várok el a világtól, Istentől, magamtól. Tehát ez a téma tart, én még hiszek benne. Remélem, ha kiüresedik, abba merem hagyni. Aztán mi lesz… nem tudom.

-Mi az, ami egy szép motívumok nélküli térben mégis ennyire gazdag képsorozatot tud belőled kiváltani?

-Erről megint nem illik beszélni, én festés közben nem gondolkodom, és nem érzek. Nekem az okker mellé egy jó színt kell találnom. Ez nekem kizárólag technikai kérdés. Én ilyen fajta festő vagyok. Van aki tele van mondanivalóval, és szétfeszíti, –mesélik is– és akkor már muszáj elkezdeni festeni. Nekem a festés előtt semmiféle gondolatom nincsen a témáról, közben sem. Vedd úgy, ahogy az ember a palacsintasütéshez odakészíti a lisztet meg a tojást, meg a nem tudom micsodát, és aztán vagy sikerül, vagy nem. Ez a része nálam nem tudatos…

-Amikor elkészül egy kép, akkor barátaid tanácsát elfogadod?

-Közben is elfogadom, és sajnos, hogyha nem nagyon kérdezem őket, akkor is tudom, hogy mi minden módon és irányból szidják a képeimet. Nagyon sokat tanulok és mindent figyelembe veszek, nem mindent fogadok meg természetesen. Szüts Miklós akkor is itt van  a műtermemben, hogyha nincsen itt, és akkor is tudom, hogyan bírálja a képeimet…

-Adsz képet külföldre?

-Nem, ennyiben hazafi vagyok, hogy a te és az én unokáimnak szánom ezeket a képeket. Így látom értelmét…