VÁLINEWS
139. levél J.-nek, Le Meux
/
2006.
október
●
2006 október 1.
vasárnap
Reggel a
Margit utca sarkán
reggel végre sikerült
elcsípnem az
újságkihordót. Különös
figura. Tán 55, szálfa,
markáns
arcú férfi, télen-nyáron
széles karimájú zöldvászon rangers-kalapban.
Illetve kalapokban.
Egyszer kérdeztem, hét
van neki, bár van közte
kék, farmer anyagú is. Ujjatlan sokzsebes
vadászmellény, a
kezeslábas is
terepmintázatú.
Néhány éve postásgurulót
húz maga után. Régebben
fólia alatt kinyitott
pornólapok borították a
mellét, a pirosban
várakozó kocsik között
sétált. De, mint mondja,
mára az az üzlet
befuccsolt. Láttam már
őt kapualj alól kukát
kigörgetni, a környéknek
amolyan mindese lehet.
Tudja a szakmámat,
egyszer rákérdezett,
ismertem-e a
rajztanárát, s véletlen
csakugyan, minisztériumi
ember lett belőle.
Tehát ma megkérdeztem
újságos barátunkat,
mi van a ragyásarcú
köszönő-cigányunkkal,
nem látom mostanában.
Ugyanitt, a sarkon
szolgált, gondolom végső
soron koldult, bár én
kérni soha nem láttam. Ő
is főként a várakozó
kocsik között, mindig
széles mosollyal,
mindenkinek, sokszor
kalap emelve. Nekem is.
Körülbelül ötven éves.
Ami különössé tette, a
sötétkék öltöny,
hibátlan fehér ing és
sötét nyakkendő.
Annyiban hasonlítottak,
hogy ő is mindig
kalapban. Széles baráti
társasága, a Közért
előtt reggeli féldeci
pálinkázás. Néha
hetekig egy-egy
szerencsétlen küllemű
korcs kutya mellette,
spárgával hozzákötve,
erre zavaros
magyarázatok. Elveszett,
megtalálták,
kölcsönkapta. A
mindig-derűje lenyűgöző
volt. Egyszer szavaiból
úgy értelmeztem, hogy
hajléktalan, merthogy
ellopták a ruháját, de
ez valahogy nem jött
össze a mindig-fehér
ingével. Nem tudom.
Traccsolt, elmentem
mellette, némán felé
nyújtva kiflimet. Szó
nélkül letörte a végét,
és társalgott tovább.
Utóbbi évben kezdett az
arca tönkremenni, és
amennyire így futtában
meg lehet ítélni,
kezdett sokat inni. Mi
van vele, nem látom.
- Ó, még decemberben
meghalt.
Ezt aztán a
közértpénztáros
kisasszony is
megerősítette.
- Itt lett rosszul, az
utcán. Bevitték.
- És tényleg
hajléktalan?
- Igen.
- De a fehér ing.
- Valaki mosott rá.
Az uszodai halottaim
közé számítom. Sokan
vannak. A négy öregúrból
már csak egy jár. Az
autóklub elnöke, a
sebészprof, a vezető
banktisztviselő, és aki
megmaradt, a pilóta.
Hogy ne fázzanak, kört
alkotva nyakig guggoltak
a vízben - az én
sávomban -, és eszmét
cseréltek, évekig.
Kamasz Lukácsosként még
zavartak, később
már szívesen kerülgettem és
nagyon megszerettem
őket.
Meghalt a
fanyarhumorú orvos is,
aki olyan hosszan
mesélte a zuhany alatt
szilveszteri
leves-receptjét.
Meghalt az a hétrét
görnyedt aranyos
öregasszony, mindenkinél
tájékozottabb,
meglepő módon a vasas
szakmában dolgozott
valaha. Egyszer járt a
műtermemben is.
Tizenhat év. Gyula
bácsi. Feri, aki
térképeket gyűjtött, a
gyógyszergyáros Orbán.
Nem jár az ügyvéd, aki
nekem pert csinált,
elmaradt az evezős. Asszonyok, férfiak,
bácsik, nénik.
●
2006 október 2.,
hétfő
Itt műtéti
beavatkozásra volt
szükség. Az ezredes úr
hónapja elmaradt az
uszodából. A zuhany
alatt rákérdeztem
konditermes
szomszédjától, a
szállodás Sanyi
bácsitól.
- Unokájával focizott,
ráesett a vállára, nem
tudják rendbehozni,
kezelésre jár. De nem ez
a baj. Nyugdíjazták,
lelkileg nincs rendben,
elhagyta magát...
Vagyis nem
hosszabbították meg a
szerződését a
Minisztériumban,
merthogy amúgy tíz éve
nyugdíjas. Nekem évről
évre januárban elmondta,
hogy abbahagyja, eleget
dolgozott. - És mit
fogsz csinálni? - Ó,
avval nem lesz gond.
Ezek az előzmények.
Tegnap találkoztunk.
- Hallom, össze vagy
omolva lelkileg, hogy
elküldtek, hogy nem
találod a helyed.
Szeme villant, csak
később kezdett el
mosolyogni.
- Mindig kikönyörögték,
hogy még egy évet húzzak
ki. Üzenem a
rágalmazóimnak, hogy
teljesen rendben vagyok,
és ha az a gazember
Sanyi azt is terjeszti
rólam, hogy buzi vagyok,
akkor mondd meg neki
[...]
A beavatkozás megtörtént. Aztán majd meglátjuk.
|
●
2006 október 3.,
kedd
A napokban többet;
ezt is befejeztem,
ennek most örülök.
A/06/34
Műterem, egyensúlyok
50x50 centis,
merthogy
levágtam belőle.
●
2006 október 5.,
csütörtök
Deske! Böngészem a
törvénytárat, nincs-e
valami újabb
munkavédelemből. Ezt
találtam:
90. § (1) A munkáltató
nem szüntetheti meg
rendes felmondással a
munkaviszonyt az
alábbiakban
meghatározott időtartam
alatt:
d) a külön törvény
szerinti e m b e r i
r e p r o d u k c i ó
s e l j á r á ssal
összefüggő kezelés, a
terhesség, a szülést
követő három hónap,
illetve a szülési
szabadság...
Tehát a jogászprof
szerelméhez: szeretnék
veled emberi
reprodukciós eljárást
folytatni!
G1
Deske, az emberi reprodukciós eljárás orvosi szakkifejezés: a lombikbébiprogram (előkezelések, injekciós kúrák, ultrahangcontrollok) vonatkozó terminus technicus. Hogy egy lombikbébit meddő házaspárnak sikeresen "legyártsanak", hosszú hónapok idő-, pénzrabló beavatkozásaira van szükség. Üdv.: N. M.
Deske! Hazai
vizekre! Illyés úgy
érezte magát a
falusi tárgyak
között, mint én
Orosziban vagy te a
számítógép és a
festőállvány
mellett. G1.
NYUGODT VAGYOK...
Nyugodt vagyok.
Rozsdás ekék, törött
kerekek, szekerek,
szerszámok között,
bedőlt ólak közt
ténferegve már
úgy járok, mint ki
sírból visszajár.
Régholt apáknak
békességtelen
fejcsóválásait
szellőztetem,
tenniszcipőben
taposva a vad,
a júliusi őrjöngő
talajt,
mely füstöl, mint
készülő robbanás,
mely éget, mint
tűzpróbán a parázs.
Rétek fölött
hullámzó levegő,
remeg, lebeg a
reszkető jövő.
Reszket, remeg a
nyír; váratlanul
ezüstfehérből
sötétbe borul.
Ezt a mezőt szeretem tán a legjobban Illyéstől. Vidító, engem erősítő, ahogyan az életet megmarkolja. Én meg itten továbbra is beteg. Röntgen, arcüreg, antibiotikum. Hazafelé az orvostól visszatelefonáltam, bocs, uszoda lehet-e? Nem. Már a lépcsőházból: És orrcsipesszel? Úgy sem.
|
Emailt kaptam, a
Polgár Galéria
október 10-i aukciójára
beadták egy képemet.
Harminc éve nem láttam.
Megnéztem a honlapjukat,
a mezőny legmagasabb
árai között,
mert amúgy szokatlan
ez a 160 ezer forint.
Egyszer volt -
A/75/49,
40 x 90 cm, 1975
Kocsis Zoltán szeptemberben a rózsadombi Emlékházban Bartók zongoráján adott hangversenyt. Utána meséli:
Ha valaki azt gondolná, hogy Bartókot játszani olyan, mint autót vezetni, azaz egyszer megtanulom, gyakorlom minden nap, és már tudom is, az alaposan téved. Bartók Béla muzsikájának több rétege van. Titkos, kódolt elemek vannak elrejtve a zenéjében, és most nem elsősorban a folklorisztikus motívumokra gondolok. Olyan kompozíciós, és mögöttes jelentéssel bíró, a legbelső emberi értékeket felmutató elemeket lehet felfedezni, amelyek nem kifejezetten a nyilvánosság elé valók. Egy élet kevés ahhoz, hogy -
● 2006 október 7., szombat
|
1984 nyarán elmentem a Déli pályaudvar alatti utazási irodába, hogy befizessek egy igen olcsó spanyol útra, S. Nagy barátnőm is érdekelt volt. A bejárati ajtón egy tenyérnyi cédula, kicsit srégen, cellux-szal fölragasztva: Észak-Korea 3 hét, 23 ezer forint. Ez a pénz a fél repülőjegyet se fedezte volna, amúgy. Nyitni szerettek volna a nyugati turisták felé, a rendszert rajtunk kellett-lehetett kipróbálni, bejáratni. Szóval oda mentünk.
Két napja ennek a naplóját gépelem be, teljes időmben. Baromi munka, mivel 87 táján az akkor kétezer oldalnyi naplót kidobtam, majd másfél év múlva ezt megbánva, a véletlen megmaradt (egy barátom őrizte) mikrofilmről visszanagyítottam, arról fénymásolat, satöbbi, alig olvasható. Tizenhat gépoldal. A szöveg bizonnyal teljesen érdektelen kívülállónak. De hát itt vagyok én. A fele már megvan.
Délelőtt a szombati séta anyácskámmal. A Normafánál mindenki fényképezett mindenkit. Én meg őket. Aztán elkértem az emaijüket.
● 2006 október 8., vasárnap
Félő, hogy igaza van.
A Neue Zürcher Zeitung
elemzi a magyar
politikai helyzetet:
"Úgy tűnik, a magyar
nyelv a monológot
ismeri, a dialógust
nem."
Otthon kell elkezdeni, a
konyhában.
Három éve megrendeltem
egy interjút a Rádióból
(1-2 ezer forintért
mindent megküldi a
Közönségszolgálatuk),
egyetlen mondatért. Egy
német-magyar pszihológus
vitatkozott a
riporterrel: Én ezt
másképp látom.
Ezt a csodálatos
mondatot azóta
intenzíven tanulom,
lecserélendő, hogy te
marha.
Mi a büdös francnak
árulnak háromféle
háztartási kekszet?!
Kell ez?! - dühöngök
magamban.
Én ezt másképp látom.
Deske! Nagyon izgalmas a koreai útinapló, főleg a moszkvai része. Majdnem ugyanakkor én is láttam ezt: <<Tőlünk szokatlan hússzeletelés, keresztbe az egész állat>> Ebben az a poén, volt aki a sertés orrát, volt aki a combját kapta. Emlékszem a szép nagy vásárcsarnokra, ahol ez látható volt. G1.
Kedves
Deske, a
koreai
keresztbe
szeletelős
disznót
tudnám überelni.
Gimnáziumi
padtársam,
Emilke,
amikor
tanultuk a
földigiliszta
regenerációs
képességeit,
eredeti
módon
oldotta meg
a gyakorlati
feladatot!
Mindannnyian
keresztbe
vágtuk a
kukacot,
majd vártuk,
hogy pár nap
múlva
kinőjön a
vége. Emilke
hosszában
vágta
el nagy
nehézségek,
és a kukac
méltatlankodó
tekergése
közepette a
nyomorult
puhatestűt...
a giliszta
persze lege
artis
megdöglött.
Üdv.: Nagy
M.
● 2006 október 9., hétfő
Deske! Ne feledkezzünk
meg az egyiptomi
szisztémáról sem, ahol a
kecske vidáman áll a
hentesbolt előtt egy
madzagra kötve, és a
vevők rárajzolják, hogy
melyik részét óhajtanák
megvenni. Ha betelt
a kecske (mely így -
hűtés nélkül - abszolút
higiénikusan
tároltatik) levágják, és
a bejelölt térkép
szerint a vevőknek
elosztják...
Szüts
Kedves J.!
Kérded, mi a fene
történik most
Magyarországon, ezt te
ott, Le Meux-ben nem
érted. Jót kérdezel. Azt
hiszem, semmi nem
történik. Egy bejelentés
nyilvánosságra kerülése
kapcsán felszínre került
a mostani
elszegényedés-hullám
gondja, ami így is, úgy
is..., pártoldaltól
függetlenül, alighanem.
A felszíne mindennek,
hogy sok emberek inkább
másokat néznek, mint
magukba, valamint
szeretik a
felkiáltójeles
mondatokat. Meg a
monológot, dialógus
helyett. Számomra már az
is nevetséges, hogy
baloldal, jobboldal. A
legtöbb embernek két
oldala van. d.
●
2006 október
10., kedd
Folytatódik régi
leveleim rendbetétele.
Egy elfekvő
folderben még 500 levél.
Téboly, mondaná lányom,
Szüts csak legyintene.
Megy a netre, persze.
Csak Esterházy
hozzám-levelei nem,
magánírások, azokat nem
engedte, annó. Meg
néhány másokat
dehonesztáló opusz.
Ezeknek külön dosszié.
2003.12.
C.7517
Magyar Iparművészeti
Egyetem
Rektori Hivatal
1967-ben
diplomáztam, itt. Én
soha nem irigyeltem
a cambridgei vagy
oxfordi diákokat,
olyan oktatást (és
nevelést is) kaptam.
Ötödévesen egy
szerelmes levelemet
először Szrogh tanár
úrnak mutattam meg,
ebédidőben, a Remíz
melletti vendéglő
teraszán.
Megkorrigálta, azt
is.
Az Egyetemnek ajándékozom egy festményemet abban a reményben, hogy falon lesz, használják:„Műteremsarok (A/93/43) - olaj, faroston, 60 x 60 cm, 1993.
●
2006 október
11., szerda
Ma hatkor nyílik ez a végre-valahára újra Országos Képzőművészeti? Festészeti? Kiállítás a Műcsarnokban, tán hat éve volt utoljára. Elég szerencsétlenül kinevezték 56-os emlékműnek, eddig még csak cikóriakávét nem neveztek el róla. Kíváncsi vagyok, hány képemet teszik ki. A nyári zsűri elfogadta CD-n bemutatott két nagy képemet, de hát azóta sok víz lefolyt; most három kicsit vittem be, elég pofátlanul, helyettük. Megfenyegettek barátaim, hiába jó, ha sötét, ha unalmas, és halk a kép; a várható franciasalátában senki nem fogja észrevenni. Ezek aztán most fehérek meg pirosak, satöbbi. Hajlok, mint a nádszál.
|
Délre épp kész
lettem, mentem az
ebédért. A fényképen a
szakácsnő unokája.
Néhány napos intenzív
munka vége, átnéztem egy
mappát a gépben, amit
lehetett, föltettem.
Elém került egy régi
szöveg, mutatom, bár az
is lehet, hogy nem
először.
Naplómból, Mike majdnem
3 évesen kiállításon,
velem.
85. 5. C.1577
Nemzeti Galéria, Mai
spanyol festészet.
Tojtoj a jegyszedő
nénivel diskurál:
Éva ment a kórházba,
mert fájt neki a
húsa. Nekem is van
húsom, itt (mutat a
lábfejére). Nekem
kivették a csontot.
És hogyha világít a
lámpa otthon, ami
erősen világít
otthon a konyhában,
azt elhozzuk
legközelebb neked.
De nem fér ebbe a
zsebembe, mert túl
nagy. Majd
beletesszük egy
dobozba. De
legközelebb idehozom
a zsebembe, idehozom
a konnektorát.
Nincsen neki
konnektora, mert azt
hitte a bácsi, hogy
bekapcsolják és úgy
ég. Neked hozom a
lámpát. Ez olyan
panírozott kép
(vastagon kent
spaklival - talán
azért). Délelőtt is:
-mért panírozod a
lábad?- (fásliztam).
Majd legközelebb
elhozom a jó
zseblámpát.
Most vakarom a fenekemet, mert nagyon odament a ruha. Most nézem a nénit, akivel az előbb beszélgettem. Mért ne fogjam meg a falat? (nénihez) Most megint visszajöttem. Éjjel én játékozok. És járok óvodába! (Nem jár.)
Este.
Gondolatban
bocsánatot kérek a
szervezőktől,
mert amiket
elképzeltem
előre...,
nagyon-nagyon gondos
a műcsarnoki
kiállítás. Minden
szokásos rendezői
elvet fölrúgtak,
szerencsére; nem-,
vagy mondjuk így,
mérsékelten lóg ki a
bele az 56-nak; sok élő,
de mára már
érdektelen művésztől
- ami az én
generációmra
meglehetősen
jellemző -, korábbi, jó
műveket szedtek
össze, múzeumokból,
gyűjtőktől. Nagy
munka lehet benne.
Egy-egy terem
markáns karaktere, az
egész levegős,
arisztokratikus,
nagyon tisztességes.
Az anyag váratlanul
jó. Tényleg nem
gondoltam volna.
Műterem Agnetha
Fältskognak - A/06/25
Műterem, kezdődik a nap
- A/06/41
Műterem egyetlen árva
képpel - A/06/22
- mint a
számukból is látszik,
idei képek, 60
x 60 centisek.
[Agnetha /Ánnétá/, 1982, a
svéd ABBA
együttes szőke angyala.
És még a hangja is. Meg
a mosolya. Öregszem.]
● 2006 október 12., csütörtök
Egy kérdés, és benne a válaszom. Ez a része a dolognak speciel csacsiság, úgynevezett vörös farok*:
Deske! Gratulálok. Melyik csoportban vagy? Tűnődöm, hogy meg kéne nézni: G1
"A kiállítás négy
gondolat-párra fűződik
fel:
I. ÖRÖM - REMÉNY
II. GYÁSZ - ELFOJTÁS
III . TÚLÉLÉS -
MENEKÜLÉS
IV. VÁLTOZÁS - AZ ÚT"
[*J., ezt talán nem tudod: újságírószleng, annó egy semleges cikk végére tett kötelező kommunizmusdícséret.]
Idézet egy az egyben Szüts honlapjáról [szm.hu], milyen praktikus. Csak a kalapos ô betűit cseréltem le...
A megoldás / Bodor Ádám mesélte tegnap este:
Egy barátom utazott
Romániában a
nemzetközi KÉK NYÍL
(SAGEATA ALBASTRA)
expressz-vonaton. A
vonat fantasztikus,
egy az egyben a
francia TGV: kék
áramvonalas csoda.
Egy apró - egyre
gyakoribb! -
problémával: az
egész szerelvényen
szigorúan tilos a
dohányzás; mint a
repülőgépeken, még a
klotyó is
felszerelve
füstjelző
készülékekkel...
Rettenetes.
Egyszer csak a nyílt
terepen a vonat
fékez és megáll. A
hangosbemondó
értesíti az
utasokat, hogy öt
perc
cigarettaszünet, az
összes dohányos - a
vonatvezetőt is
beleértve - leszáll,
és vidáman elfüstöl
egy cigarettát, majd
a vonat dudál,
utasok
visszaszállnak és
suhannak tova.
Van még remény.
● 2006 október 13., péntek
Kedves N., a
PR-felelősöm is
én vagyok. Ha
valamit
megcsináltam, ne
csináljak úgy,
mintha nem
akarnám
megmutatni.
1. /Csak a nevét
tudom
intézménynek,
alig-alig tudok
róla.
2./ Nem akarok
sehova
bepofátlankodni,
ahova nem vagyok
való.
3. / Még
egyszer: nem
akarok sehova
bepofátlankodni,
ahova nem vagyok
való.
4./ Tehát
feltételes mód:
fölajánlom a
Digitális
Irodalmi
Akadémiának a
"C. Napló 1958-
1992" könyvemet
(természetesen
ingyen). Ezt a
könyvet honlapom
indulásakor
átdolgoztam
netre
alkalmasnak,
többszáz képet
tettem bele, és
hat fejezetre
vágva.
A honlapomon
szerepel, hogy
minden szerzői
jogdíjról eleve
lemondok, minden
munkám
korlátozás
nélkül
fölhasználható,
részleteiben is,
stb.
A honlap az Orsz.
Széchényi
Könyvtár
tulajdona, de
ilyen
vonatkozásokban
én rendelkezem.
Tehát átvehető,
- vagy akár csak
evvel a linkkel
beköthető:
http://deske.hu/konyvek/html/cn1.htm
szívélyes
üdvözlettel: d.
Deském! Ott a
dolog nem így
történik.
Bocsánat, hogy
most csak ilyen
röviden, de
sűrűn vagyok.
Jelentkezem majd
bővebben
elmondva. Addig
megnézhető:
www.irodalmiakademia.hu
most még ilyen,
de mégis
látható. N.
● 2006 október 15., vasárnap
|
Tegnap 04-22.15h
tervezetírás
a programozó keze alá.
Meg két
magyarázórajz.
Közben egy kis csendes,
ballagós, meg-megállós séta
anyácskámmal, a
Normafánál. Két mákos
rétest belém diktált. A
harmadikat már magamtól
is.
Aztán most éjjel fél
kettő, de miért? Az
ember egy darabig
forgolódik, majd
villanyt gyújt. Új
Művészet, 2006 október,
essünk túl rajta.
Mennyire nem érdekel az
új művészet. (Igaz, már
70-ben se mentem el
Velencei Biennáléra,
pedig arra jártam.)
Aztán egy cikk a
szocreálról. Repró, Bán
Béla hírhedett festménye
Kónyi elvtársról. Ami
annak idején, először
látva furcsán csiklandós
volt. Mígnem rájöttem.
Én ugyan sose láttam, de
ez a látvány az én
műtermemből volt
megnézhető 1967 előtt,
aztán már az új
minisztériumépület
eltakarta. És! A
Lukácsban mesélik,
hamarosan kezdenek
kiköltözni belőle,
eladták, lebontják. Míg
az új Mammutot
fölhúzzák, egy év - két
év, látni fogom a
Rózsadombot, az itt is
kivehető Ganz
épületeket, a Budai
hegyeket. Lehet, hogy az
egyik ablakmezőbe
átlátszó üveget?! Nem
valószínű. Már a
gondolattól is
viszolygok.
Időm van reggelig, rákerestem a festőre. Bán Béla, meghalt 1972, de ami érdekes: 1949-ből két képe is a Széna téri látványról. Harminc éve még beszéltem egy a harmadikon lakó öreg rokonával, ha jól emlékszem, úgy mesélte, a művész a házban lakást cserélt. Ebből a lakásból átköltözött a Széna téri frontra(?).
|
Kerüljön ide ez a
"Kilátás a Mártírok úti
lakásból" is,
40x30 cm., pasztell,
papír.
Ugyanis ez a kép jó.
Autóbusz pályaudvar,
parkosítás,
villanyrendőr
nagy forgalom
előtti állapot.
Négy évvel vagyunk a
háború után.
A kép alján a Régi
Lövölde épület,
ami a hajdani Ipari
tanuló - ma Bakfark
Bálint utcai
leánykollégium
tulajdona.
A hetvenes évek elején,
itteni életünk első
évtizedében
ebédlőjükből hordtam
az ebédet, a
bernáthegyimnek is.
Most bérbe adták,
gyönyörűen vidám
és mozgalmas kerti
diáksöröző lett
az udvarán. Télen pedig
hasonlóan
jókedvű műjégpálya.
Télen?
Egy sátor alatt már most
működik.
A harmadik, amit
megtaláltam e
témakörben:
"Széna
tér a műteremablakból"
195 x 147 mm, akvarell,
tus, papír - zavarba
ejtő,
mert ha csakugyan
"műteremablak" (és nem
lakásablak, - ha netán
pontos a címadás), akkor
mégsem ebben a lakásban
élt. Legalábbis
1949-ben. A rajz jobb
sarkában a régi börtön
főépülete, erre még
emlékszem is. Azt
hiszem, robbantották.
Báj dö véj, egy kérés.
Ha valaki véletlen tudna
egy jobb reprót, Kónyi
elvtársról,
megköszönném! Mégis, az
én életem. Is.
Pista, nem nálatok van?
12:24
Mise után ránéztem
a padsorok mögötti
kisasztalra, újságok. Új
Ember, október 15. A
címsor fölött kiemelt
előzetesek:
ORSZÁGUNK EGY ELMEBETEG
DIKTÁTOR TERRORJA ALATT
ÁLL. Cikk az x. oldalon.
Egy Kossuth téri
beszédből kiemelt
idézet.
Aki katolikus
hetilapban ilyen
mondatot idéz, leír,
valamint a szerkesztő,
aki ilyet átenged,
kiemel, nem alkalmas a
feladatára.
19:30
Baráti küldemények, aranyosak.
Kisegítenek, kapom a Bán
képeket. Az ember
ilyenkor ösztönösen
oldalfegyveréhez kap,
hirtelenjében mit lehet
ezen javítani; a Photoshop
általam (kevéssé) ismert
eszköztárával. A színek,
a túl nagy kontrasztok.
|
Egyebek mellett, az a
kék ing - figyelem -
nagyon meg van csinálva.
Persze az irigységem is,
mennyire tudott
rajzolni.
Kaptam győri barátomtól
is reprókat, ami
megerősített, nem volt
tehetségtelen ember.
Halkan mondom, de úgy a
harmadik-negyedik
képnek elmenne egy
kiállításon az övé, Nagy
Balogh
csoda-enteriőrje
mellett. Csak míg az ő
kályhája szörnyeteg,
Nagy Baloghé anyaöl.
Beszélgettünk fiammal
arról, mi lesz
utánunk. Szolgálati
lakás, szerencsére nem
is lehetett volna
megvenni, s ő, mint
művész, jogosult, nem
tehetik ki innét.
Katának viszont volt egy
nagyon fontos
ellenszempontja: Ne
maradj itt, a szobák
szőlőfürtként a hosszú
előszobából leágazva,
nincs közösen
használható tér,
elfojtja a családi
életet. Mike megoldotta:
A grafikához nincs
szükségem ekkora térre,
ha itt maradok, a
műteremből csinálok
nappalit.
Meghökkentem, hibátlan.
Előszedtem a mai séta képeit is. Az Egri-vár-02, Pilisborosjenő fölött. Még Várkonyi építtette, a filmjéhez. A sétán szakszerű mondatok két barátom közös élményéről, egy tegnapelőtti komarnoi színházi bemutatóról, aztán egyéb dolgainkról. Én a fél kettes ébredésem következtében az első órában el-elakadva-, erősen dadogtam. Édes koraőszi idő.
|
● 2006 október 16., hétfő
|
Reggel hazaérve, nézem a listámat az asztalomon, érdekes, ma csupa F betűs elintézendő. A fregoli két kötele leszakadt. Vagy harminc éve barkácsoltam, csoda hogy működik. Igaz, közben az alu csigákat hegymászó-minőségre kellett cserélnem, a kötelek is onnét. A dolog bonyolult egy kissé, mert hogy ne kelljen vasalni, a kötelekre annak idején Bergmann-csöveket (barna, műanyag, 10 mm átmérő) húztam, nincs a ruhán törésvonal. Mosás után Kata kihúzgája őket, és a kád szélére teszi, lapjával. A többi az én dolgom. Honnét most csövet? A kuka mellől két partvisnyél. Műanyag, tehát üreges.
Néhány új fotó, betenni a gépbe. (Közben már ezt be is tettem. Megszerettem ezt a húsz éve hajnali utat. Belelátni, a Bem utca, teljes hosszában. Bár nem látom, de tudom, a végén ott a Duna.)
Semmi sürgős programátalakítás ügyben, tehát helyénvaló lenne festeni.
Aztán itt ez a
fúgázás. Két hete
kicseréltem a fürdőszoba
közepén a lefolyórácsot,
beszakadt. Vettem újat.
De az olaszok ezt a
szabványt 2 mm-el
nagyobbnak gondolják.
Órát kínlódtam a
mettlachi óvatos
körbevésésével, mivel
rideg anyag, kagylósan
törik. Aztán rájöttem, s
csiszológéppel. Itt-ott
csorba lett, s néhol
szélesebb a cementfúga.
Kata kérése, festeném
ezeket be. Még
visszakérdeztem, milyen
színűre? Elmosolyodott.
10:10
Deske! <<hogy ne kelljen
vasalni, a kötelekre
Bergmann-csöveket
húztam, nincs a ruhán
törésvonal. >> Ez igaz.
De a ruha hullámos
marad, mivel mosáskor,
centrifugáláskor a
szövetben belső
feszültségek ébrednek.
Ez okoz alakváltozást. A
szövet csak hő vagy
nyomás hatására lesz
ismét sima. Az előbbi a
vasalás, az utóbbi a
mángorlás. A mángorlás
csak ágyneműre vagy
abroszra alkalmas, mert
pl. az ing-gallért
összenyomja a mángorló
henger. Szerintem a
királyi családok oldják
meg a kérdést
racionálisan: használat
után a ruhát kidobják.
Nem kell vasalni és a
mosószer sem szennyezi a
környezetet. Üdv: G1
A tegnapi
kiránduláson
segítséget kértem
barátaimtól, hetek óta
(megint) kínlódom, és
nem tudom megoldani.
Kínlódom, amikor a
potenciális vevő
műterem-látogatáskor
árról kérdez. Picasso
ilyenkor kiment a
szobából, rábízta
Sebartesre. Van a
képeimnek egy saccolt
értéke, ami összejön az
aukciós áraim alsó és
felső határából (300
ezer és kétmillió), a
korcsoportom
árfekvéséből (700
ezer-től fölfelé),
szakmai rangomból, meg a
kenyér árából (160 ft.).
Ahogy mondani szokták,
az élő festő a drága,
halott festőnek nincs
villanyszámlája. De ezt
az én árszintemet,
mindegyik egyformán 650
ezer, a szegényebbeknek
még megmondani se merem,
holott tudom, nem vagyok
drága. Szerényen, de
megélünk harminc éve
képeimből. De most már
szívesen eladnám magamat
egy szerény
életjáradékért.
Valamint intelligenciám
ott bicsaklik, hogy az
alkudozást nem viselem.
Volt, aki be is
vallotta, hogy csak
rutinból. És akkor most
mi legyen. Utóbb már azt
mondtam, értéke ennyi,
fizess, amennyit tudsz.
Barátaim szerint ez
baromság, ráadásul a
vendégnek is
kellemetlen. Mint mikor
a kérdésre, mennyivel
tartozunk, doktor
úr, a gazember azt
felelte, amennyit
maguknak ez a gyógyított
gyerek megér...
Tehát térjek vissza a
differenciált árazáshoz,
legyen jóval olcsóbb kép
is. Alkut megelőzendő
mondani nekik egy
méltányossági tól-ig
határt. Úgyis szeretek
táblázatot csinálni,
nyomtassak egy
képlistát, árakkal, azt
adjam rögtön kézbe.
Hát azt talán nem, de a
gondolat jó. Megyek is
át a Mammutba piros -
kék, és sárgafejű
rajzszögért, a keret
szélére, ahogy pár éve
is volt. A piros lesz a
nemzetközi élvonal.
14:09
Megvettem a
rajzszögeket,
útközben a Széna téri
hajléktalanok.
Fregoli,
festés,
fürdőszobai lefolyó
abszolválva. Mehetek
ágyba.
● 2006 október 17., kedd
Kedves Váli! Mivel
rögzítette a
lefolyórácsot? (Nálunk
nem eltörni szokott,
hanem lötyög, mozog,
elmászik.) B.
Kedves B.!
Csemperagasztóval, egy
boltot alakítanak
mellettünk, ott
kérdeztem meg, mivel
kell, és kunyoráltam is
rögtön. Maradt belőle,
jöjjön föl érte! d.
|
|
1984-es Észak-Koreai
útinaplóm a
napokban éledt föl. Most
került rá sor, hogy
kölcsönkérve S. Nagytól
a hozott albumokat,
néhány képet beemeljek
ide. Gyönyörűséges
kultúra. Lám, mennyire
csak egy vagyunk, mi,
Európa, a sok közül!
Egy királyszobor.
Ezek az egész teret
uraló
teknőcök
szakrális elemek
lehetnek,
istenfélék. Innét nézve
furcsa, hogy fétisként a
tetőzetet tartják,
oszloplábak. Netán a
világmindenséget
hordozzák.
Erre a finoman formált
földből furcsán kimeredő
szörnyfejre jól
emlékszem. Talán
folytatódik lefelé, mint
az az egyiptomi
fülesbagoly, a sivatag
szélén.
Végtelen türelemmel
és szorgalommal és
tehetséggel
cizellált eresz ,
egy a
sok közül, mert sokat
láttunk. Nem az én
világom ez a zsúfolt
formaképzés, nem ilyen
műtermeket rajzolok;
lenyűgöz. Hányan
csinálhatták,
festhették, mint Dürer
rajzain a falevelek.
A naplómból tudom, hogy
ezt a
kettős királysírt
megkönnyeztem.
Kőlámpások és szobrok a
lépcsősor két oldalán,
őrizőnek. Mennyire
beszédes ez-, hogy tud
beszélni az építészet.
És a főtéma nem
"építetett", hanem két
füvel borított domb.
Több szekér kincset
vittek el innét a
megszálló japánok.
Az egyik
őrt álló katona a
fenti sírépítmény
oldalán. Szent István is
lehetne. Tiszta és
egyszerű forma, és ebbe
nem belezavarva az
teljes más léptékű
finomrajzú ornamentika, a
ruhadíszek.
Ez is egy
szakrális hely,
gondolom, templom. Hogy
tudtak épületet tájba
illeszteni!
És végül egy kép, amin
akár el is lehet
mosolyodni; egy
albumból, a Beloved
Leader Comrade
Kim Ir Szenről
készült festményekkel,
hetvenedik szülnapja
alkalmából. A kép címe:
"Pedig sietős az útja".
Tiszteletteljes
távolságban az aggódó
adjutáns.
S. Naggyal hazajövet
eldöntöttük, hogy soha
senkinek nem fogunk
ironizálni e nagy nép
életének keserveiről és
a látott visszásságokon. Ezt az
innét nézve rettenetes
személyi kultuszt is
másként értékeli, aki
kint járt. Láttam Penjanban a történeti
festészetüket
(lenyűgöző). Gyakran
ábrázoltak főméltóságot,
mindig a kép közepén,
körötte a "nép", hangya
méretben.
Az album képei a nagy
forradalmárt, a
dolgozókkal, katonáival
fesztelenül csevegőt (ő
feszetlen, a többiek kb.
vigyázzban állnak,
valamint minden! képen
egy vagy két írnok a
vezér mögött, nyitott
jegyzetfüzettel) a
harcban elsőt, az
országépítőt ábrázolják.
Egy képet ketten-hárman
festettek. Jól kivehető
a figura-, és
növényzet-, virágfestő
specialista
közreműködése.
Kár, hogy ez került a
végére. Könnyen ez marad
meg.
Akkor ide még egyet, a legszebbet, ami elképesztő; be is tettem a MAGÁNMÚZEUM-ba. Negyedik század Krisztus után, egy feltárt sírkamra freskórészlete: gémeskút rajza. Ez a tiszta formálás,és az egyetlen piros színfolt Bonnard asztali csendéletét juttatja eszembe. Bár lehet, hogy - Móricka -, nekem mindenről csak az-
|
●
2006 október
18., szerda
Ajándékküldemény:
most kaptam e fotót,
egy Váli utcai fölvétel,
többféle értelmezésre
ad lehetőséget.
Még tűnődöm.
Kedves B.!
Köszönöm, remek a fotó,
már föl is tettem a
netre.
Sajna, nem tudtam
egy tehetséges
kísérőszöveget
kiagyalni hozzá... de
így is. d.
Figyelem, ma 6-kor a Várfok Galériában (Moszkva tér - Várfok utca eleje) Regős István kiáll. nyílik. Estére, remélem, lesz ettől jobb fotó is tőle. Ennél a kis csálé sikló-festménynél figyeltem föl rá.
|
Ma este, szinte
ugyanott
a Janákynak is nyílik
kiállítása az Octogonart
Galériában!!!
Szüts
Délidő, ételhordó.
Ma a rizibizis
rántott szelet
salátával,
előtte paradicsomleves -
mellé
kaptam ezt a látványt
is.
Boginak hívják.
Bocs, ez is a Bonnard képre emlékeztet.
● 2006 október 19., csütörtök
-1 |
Előző zsolozsmáskönyvemet 2005.4.-ig használtam, hanem az ember jobbra vágyik- mondja Várady Szabolcs Székek a Duna fölött - versében. És még egy ok, újabban nehezen tudtam tartalommal kitölteni imaidőmet. Tízezer forint lenne, kis ügyeskedés, a drága ferencesek tavaly nekem ajándékoztak egy négykötetes változatot. Ebben az olvasmányok is benne, igen-igen koncentrált sorok 1200-ból, 1700-ból, sőt már az első századokból. Prédikáció részletek, levelek, naplósorok, reggelente a legnagyobb szellemekkel társalgok, két évezred, elképesztő.
A 92-ben meghalt Flórián atyáról, akié a könyv volt - neve minden kötet elejére belepecsételve -, keveset tudok. Szüts még ismerte, szentendrei ferences gimnázium, 1959-63. Nem nagyon szerették a diákok, fiatal volt, mindig elpirult, tapasztalatlan volt és rémült. Szájrákban halt meg, sokat szenvedett előtte, nővére ápolta. Ezt a példányt élete utolsó évében kapta. Benne piros ceruzával megjelölt mondatok. Nekem (is) üzen. Életről, az örök életről; a halálra készült.
|
Nézzük, szentek ünnepei, a mai nap:
A nyolc francia származású jezsuita hithirdetőt kegyetlen kínzások között irokéz, mohak és huron indiánok ölték meg. De Brébeuf János (†1649. március 16.) Daniel Antal...
"Teljes két napon át
éreztem a vértanúság
nagy vágyát, és minden
kínzást szerettem volna
elviselni, amit a
vértanúk elszenvedtek.
Én Uram és Üdvözítőm,
Jézusom, mit adhatok
viszonzásul mindazért a
sok jótéteményedért... A
te szenvedéseid kelyhét
veszem kezedből... Ezért
arra kötelezem magam,
hogy a még hátralévő
egész életemben
megengedhetetlen és
tilos lesz számomra
elkerülni minden olyan
alkalmat, hogy érted
meghaljak, és érted
ontsam véremet... ha rám
is zúdulna mindaz a
súlyos, durva kínzatás,
amit a foglyoknak e
tájakon el kell
viselniük...
De Brébeuf Szent János
vértanú, áldozópap lelki
jegyzeteiből
13:26
Azt nem bírtam ki,
hogy Szüts holnap nyíló
kiállításába bele ne
nézzek-szóljak - vagy
harminc éve mindig
megteszem, bár egyre
kevésbé van szüksége rám -, fél óra a
Ráday utcában.
Átrendeztük, jó, sikerélmény.
Hazafelé a
Regős-kiállítás a Várfok
Galériában, aminek a
megnyitóját tegnap
délután egyszerűen
elfelejtettem.
Kofferekbe épít
babaházakat -
színpadokat, vagy minek
is nevezzem; lassan
önálló műfaj, ezekkel
nem nagyon tudok mit
kezdeni. Kazovszkij,
Újházy, többen
csinálják. Egy munkája
emlékeztet régi,
markánsan eredeti
hangjára, amivel
felfedeztem magamnak, ez
a
televíziótorony.
|
Átellenben az Oktogon
csoport Galériájában
Janáky építész-rajzai.
(Ha nem szól Szüts,
eszembe se jut
megnézni.)
Nem fárasztottam a
fejemet (ebédidőben),
hogy építész szemmel is
belegondoljak.
A rajzok színtiszta,
gyönyörű képzőművészet.
Háznak se csúnyák.
Öröm.
A fotóimon az árnyékomtól
el kell vonatkoztatni
(absztrahálás).
Janáky-1 rajz
Janáky-2 rajz
Janáky-4 rajz
Este a Francia
Intézetben Vancsó
fotókiállítás. Édes
Istenem, micsoda
tehetség.
Ez ma összejött.
● 2006 október 22., vasárnap
|
Nem írok, nem
olvasok:
nincs
net-kapcsolat,
csak
percekre.
Ügyeskedni kell.
A szerelő kedd -
szerdán
ér rá legközelebb.
Megnézhető addig is
pár most befejezett
idei kép.
Meg néhány új
fotó a
CSALÁD, ISMERŐS-nél.
Monogám műterem -
A/03/39
- egy 2003-as kép,
most megint
átfestettem,
szerdán megy
a Kogart-kiállításra,
ami vásár is egyben.
Állítólag tavaly
vagy ötvenet
eladtak.
Figyelem, megnézendő
Szüts kiállítása, Ráday
47.
Úgyis mindenki tudja.
Pénteken nyílt,
netnémaságom elején.
● 2006 október 23., hétfő
Kedves Barátom, a
mérgelődéséről,
elvben:
Szüts is szeret
ostorozni a blogján.
Fehér Klára a
hetvenes években
rovatában
rendszeresen
megírta, hogy
kilyukad a zacskós
tej. Bizonyára erre
is szükség van.
Munkamegosztás
kérdése.
Úgy gondolom, morgás
van itt megfelelő
mennyiségben. Én
inkább a fény felé
fordulok,
"életszemléletemben"
is, naplómban is. d.
Egy barátom meg szörnyülködik, bohócot csinálnak az 56-ból, lehet korhű jelmezben tankot rohamozni, és az akciót filmre venni. Aztán otthon megnézni, és úgy érezni, mintha... Hogy ez az ország képtelen nem elrontani egy ünnepet...
Nagyon jó kis
ország ez. Bár
kicsi, de igen
finom zsömléket
csinálnak nekünk
a pékek. Az
esztergályosok,
a
mozdonyvezetők...
Köszönet érte.
Eszembe jut
valami.
Házmesternénk -
gondnok - úgy
végzi a
munkáját, hogy
mindenki mosoly
rá, aki itt
lakik.
Kiverekedte,
hogy a házat
tatarozzák, az ő
ötlete volt,
hogy legyen
tükör a liftben,
az öregeknek
bevásárol,
karonfogva
vezetgeti őket,
elbeszélget
velük, satöbbi.
Már megkérdeztem
a Fővárost,
van-e valami
Budapest-kitüntetés,
amire civil is
ajánlhat.
Úgy gondolom, ez
a filmesdi
egyszerűen
játék. Játszani
jó. Senki nem
érez otthon
olyasmit, hogy
mintha... Ne
feledjük, a
fiatalabbaknak
ez valami régi
micsoda, mint a
48, meg Mohács.
És még egy. Van,
aki úgy tud
ünnepelni, odáig
lát el, hogy
szerencsés
esetben
fölmászik a
Hármashatár-hegyre,
és ott megiszik
egy korsó sört.
A másik
változat, ha ezt
a sarkon teszi.
És ez is rendben
van.
Deske. Te (na jó: gyakran) nem a fény felé fordulsz, hanem magad felé. Egy régi sláger szép szavával: "Te vagy a fény az éjszakában!?" Szüts.
Egy alanyi
költő.
Belátom, e begfogalmazás
botor. A gondolat
jó.
Tényleg, hogy
lehetne ezt
jobban
megformálni.
He?!
|
21:46
Október
huszonharmadika
ünnep délelőttjét
Katával a
János-hegyen
töltöttük.
(fotó: Mátyás
király út)
Este:
két órája a tévét
nézzük,
rendőrök
és tüntetők a
Belvárosban,
könnygázgránát,
gumilövedék,
fémkordonok,
meggyújtott
kukák,
repülő
utcakövek.
Nem jó, nem jó.
● 2006 október 24., kedd
Barátom Zürichben interjút készített a nagytekintélyű Angela Rosengarttal, aki apja nyomdokaiba lépve a klasszikus modernek, Picasso, Chagall, Klee, Derain elsőszámú műkereskedője és jeles gyűjtője. Anyaga mára múzeum, tavaly láttuk is Mikivel. Idősödve, a Nagyasszony visszavonulóban az üzleti élettől, inkább múzeumával és alapítványával törődik. Nem, ő a maiakkal nem foglalkozik... és itt jön egy mondat, aminél tömörebbet, és világosabbat erről a problémáról még nem hallottam:
"...úgy érzem sok mai festőnek inkább írnia kellene,
...tagadhatatlanul vannak friss gondolataik, ám az a minőség, ahogyan ezeket képi formákba öntik, nem meggyőző."
A teljes interjú: Műértő, 2006 október "Az egész ember lát, nem csak a szem. Beszélgetés Angela Rosengarttal" / Emőd Péter
|
Hetek után ma kezdtem: Lukács uszoda, negyed táv, lassú készülődéssel. Kabinosunktól 2003-ból egy Somogyi Győző katalógus, kölcsön. Földényi F. szerint munkássága csak művészetként "nem működik", viszont jó lelkiismerettel mégsem lehet a művészet birodalmából kiiktatni. Helyesen írja azt is, hogy a szakma gyanakodna figyeli, és ingerülten reagál rá, míg a középszerű vagy gyenge festőkre egyszerűen csak legyintenek. Hogy felhasználja a giccset, a naivitást, a vasárnapi festő gondolkodást, mégsem válik azzá. Hogy látomásos festő, aki egy Trabantot is sikeresen be tud emelni a magasabb szférába.
Számomra is
különös figura,
eddig csak korai
grafikáit
tartottam
valamire
(sokra).
Hat éve e lap
hasábjain,
2000. augusztus
2,
elironizálgattam,
(még reprót is
mutattam) hogy
egyszer sok
sárga festéket
kaphatott
ajándékba. Most
nézem ezeket a
hihetetlenül
színes tájait,
nézem a
Keresztútját, a
Magyar Hősök
Arcképcsarnokát,
elbűvöl. Lehet
szeretni,
utálni, ez egy
nagyszabású
pasi.
Irigylem
nagyvonalú
színességét,
hogy nagyon tud
rajzolni,
kopogós jó
ritmusait,
témalátása -
horizontja
gazdagságát, meg
az aranyos
csacsiját is,
ott, Salföldön.
Évtizedek óta
elhagyta a
várost, birkákat
is tart. Tőlünk
a szomszéd falu
a
Káli-medencében,
Révfülöp fölött.
Néha elporoszkál
előttünk,
lóháton.
Az itt látható
képe: Utca
Jászapátiban,
1978. Bocsánat,
nem Csontváry
szuverenitása?!
A fácska
kontúrja az
égen. A bicikli
fölverte pimasz
porfelhő. Az a
sárga szoknya.
Szentgyörgy-hegy
II, 1985
Korábban ezeket
a képeit úgy
szemléltem,
kiszínezett
rajzok. Nem. És
nagyon tud a
színekkel bánni.
A ritmusai.
Fonyódi kikötő
viharban, 1998.
Tényleg
látomásos tájak.
Elől a madarak,
mintha az álnaív
Czimra. De ezt
oldja a hullámok
bonyolult és
finom
rajzossága.
Mikonoszi
szélmalmok, 1985
Itt meg így
rajzol
hullámokat,
fehér csíkok. Ez
talán elhajlik a
meseillusztrációba.
Az árbócok
körüli
vonalritmusok.
Béke királynője
1979.
Interjújában
elmeséli, hogyan
jutott arra
gondolatra, hogy
a bibliai
jeleneteket
magyar népi
formák közé kell
ültetnie. Van
itt minden,
pelikán,
munkásfiú, égi
tünemény, piros,
kék, sok sárga.
És mégis.
Számomra
hiteles.
Emlékeztetőnek
még két korai
rajza, amikkel
föltűnt.
1848 Lovasság,
1976.
1848 A szolnoki
vasút, 1976
●
2006 október
26., csütörtök
Zaklatott
napok, illetve
nem ők, hanem
én. Ők
gyönyörűek,
tegnap is az az
édes őszi
napsütés az
Andrássy úton.
Hanem a netkapcsolatom
hol működik, hol
nem. Nehezen
viselem a
nyitott
helyzeteket,
akár rombolok,
menekülésképp.
Tehetségtelenség,
neveletlenség
vagy
fegyelmezetlenség.
Ez a három
lehet.
a./ hozott,
b./ kapott,
c./ öncsinálta
rossz. Ezek
kombinációja.
Az Andrássy út
gyönyörű volt.
Leadtam a két
képet a
decemberi
kiállításra a
Fiatal Művészek
Klubjából
kialakult
KOGART-ba, két
60 centiset.
Műterem,
holdfény -
A/06/21 és
Műterem,
csendes derű -
A/06/30.
A címadáshoz is
ihlet kellett
(volna). Ezüst
keret, be is
üvegeztem,
ezeknek jót
tesz. Az
átvevő
kisasszony
- tapasztaltan -
rögtön mondta a
bruttó árat is,
hogy ahhoz
alakítsam amit
én kérek. Így
aztán 510,5 ezer
nekem, árulják
645 ezert+áfa
= 774 ezerért. Nem
mondhatnám, hogy
méltánytalanok,
25% az (igen
esetleges)
hasznuk rajtam.
Levelükben
vevőbarát
árazást kértek.
Hát lefaragtam
belőle, értem
én. Nincs
másodlagos
jövedelemforrásom.
Az volt a
szerencsém, hogy
villamossal
mentem. A
délelőtt már
úgyis gallyra,
akkor egy kis lazulás.
Városliget. Az
az óriási
homokóra
nem tudom most
mit mutat (az
évezred fordulón
túl vagyunk),
mindenesetre ronda.
Az új 56-os
emlékmű. Értem
én, értem a
Gondolatot, az
van neki.
Hátulról nem is
rossz,
elölről sovány, érdektelen.
|
Aztán a Műcsarnokba. Jó ez a kiállítás, az vesse rám az első követ, aki. Képeim közelebb vannak egymáshoz (mutatom), mint emlékeztem, de így is jó. Le az alagsorba, pisilni. Ott a büfé is, kisebb vívódás után 200-ért egy fagyott isler, ha már ünnep. És még mindig a pince ajándéka, váratlanul egy 56-os fotókiállítás, le is kaptam a Móricz Zsigmond körtéri barikád képet, éppen ezeket a köveket hordtuk a járdára húgommal, mikor október végén néhány napig úgy tűnt, nem kell már, merthogy győztünk.
Hazafelé földalatti, Oktogon. Múlt héten kieshetett a zsebemből a Kormos-összes. Anorákomban hordom, ilyenformán ősszel és tavasszal működik, villamoson. Hiánya ingerelt. Írók boltja, bejárattal szemben az egész fal versek, szoros ábc-ben. És semmi Kormos. Rezignáció. Mondom az eladónak: diákkönyvtári kiadás. Akkor van! Még elfilóztunk egy kicsit - mindketten kedveltük a témát -, összes-é, vagy nem összes ez a Kormos. 760 forint, megint egy életmű, ami ingyen. Csak kár, hogy olyan gyűretlen, makulátlan.
Ahhoz már
lelkierő
kellett, hogy
még az Ernst
múzeumi 66-67-es
Stúdió-kiállítását
is átfussam.
Rossz kritikát
kapott, hogy
következetlen a
válogatás,
dezinformáló.
Mulatságos volt
látni, hogy akik
akkor
tehetségtelenek
voltak, azok
most-, meg
fordítva, meg
összevissza. És
a sok mindenféle
közepette, na mi
volt egy
kedves-nyugodt
sziget? Berki
Viola.
Zsebemben
villamosbérlet
és Kormos,
bennem a
várakozás, hogy
délután újra
szerelő, talán
most már minden jó lesz.
Délután egy kedves figyelmesség emailben, tegnap örültem Somogyi Győzőnek, s a küldeményben tőle egy nagyon emberi szöveg, gondolom, nekrológ. Kovács Tamás grafikus néhány éve halt meg, róla. Őt meg épp most júliusban fedeztem föl magamnak néhány fergeteges rajza kapcsán.
Mint barát és
kolléga, én csak
elfogultan
írhatok róla.
Elsirathatom,
hogy már elment,
és ujjonghatok,
hogy köztünk
volt. Négy évig
ültem mögötte a
Képző- és
Iparművészeti
Gimnázium utolsó
padjában. Csak a
Jó Isten tudná
megszámolni,
hány füzetet és
könyvet rajzolt
tele az órák
alatt, és hány
pofont kevert le
nekem a
szünetben. Jó
volt vele
verekedni...
a teljes szöveg
● 2006 október 28., szombat
Ma hajnali fél
kettőig az
ÖNÁLLÓ KIÁLLÍTÁS
fejezet
átalakítása,
hogy a Nemzeti
Digitális
Adattár
is tudja
fogadni.
Mindenféle
találmányok,
bonyolultságok
és izgalmak.
|
Aztán
délután megérkeztek
a Hálás Utókor.
Próbáltam bennük
érdeklődést
kelteni az
adatbázis
program
elképesztő
lehetőségei
iránt, de
hamarosan át
kellett térnem a játékbabakocsikerék
javítására.
Cserébe kértem,
Piroska
rajzoljon nekem
szilvalekvárt.
Nem gondoltam
volna,
megoldotta.
Hogyaszongya,
egy üveggel adok
neked.
● 2006 október 31., kedd
Az új szerkezetre áttérés utolsó előkészítő munkái. Tegnap 04-től 22.10h ig. Nincs figyelmem, fegyelmem ide is írni.
látogató 2006.okt. 62725 = 2954/hó = 95/nap