VÁLINEWS; LEVELEK LE MEUX‒be / 357
2024. december 1., vasárnap
22:06
Istvánnál a Mátrában, aki eddig 15 könyvemet adta ki (a szám tőle). Megkaptam az emeleti leányszobát a leány íróasztallal. Amit fotóztam, hogy hazamenet visszaállíthassam. Néha fölébredtem, akkor asztalnál.
22:39
Egy ritka ajándék, csak nekem szóló. A
Körtér ez állapota, amikor alattunk a 9-es villamos fordult, s Nagytétényből a zöld HÉV-ek, már csak nekem emlék. 1962, kezdem a Főiskolát.
2024. december 2., hétfő
14:19
Furcsálltam a manzárdszoba effajta dekorációját, akkor is ha lányszoba. Sok száz fotó egymásról. Észbe kaptam, a 19 ezer múltbeli képem randomban, ahogy följön képernyővédőnek. Vagyis ugyanaz, a múltam, csak digitalizáltban.
14:33
Itthon fájdalmas meglepetés. A fiú nem akceptálta a hátsó ablakba kitett táblám. Arról a helyről menjek el, most világosan értésemre adta. Továbbdolgozta az autóm, míg én a Mátrában.
NÉGY KERÉKKEL ÁLLHATOK A JÁRDÁN, MINT MOZGÁSSÉRÜLT.
ÉS MOST A HELYEMET ÁTADTAM EGY NÁLUNK ROZZANTABBNAK.
VALI@DESKE.HU
A KARCOLÁSOKÉRT NEM TESZEK FELJELENTÉST.
Ezért sem teszek feljelentést. Nincs értelme.
15:34
Ma talán tényleg megoldódik ez a három éve húzódó. Egy új, amerikai klíma, 5 kW.
2024. december 3., kedd
08:51
-- Kedves Deske! Rendben. Nem teszel feljelentést. De ha van kamera, a tettes személye kitudódhat. Hátha megállítható. üdv m.
-- Igaz. 3x24h kamerafelvétel, itt van is a vendéglőnek. Ki fogja végignézni. Netán megvan. Ki fogja beazonosítani. Bármi, tőlem azonnal nagyszámú munkaórát rabolna el. Rendőrség. Előtte ügyvédhez. Megírni. Postára, stb. Nem tudok ennyire önzetlen lenni. d.
09:04
Tegnap, hazaérve, 7 másodpercet festettem is. Pirossal.
Vörös műterem - A/2024/37
12:51
Illyés tanulmánykötet az útra. Pesterzsébeten kiderül, most nincs rákos sejt a hátamban. A Svábhegy oldalában az autót kezdik javítani. Kezd fájni a fejem. Nyilván most van erre idő.
17:55
Megint egy csoda. Amikor egy jelentéktelennek látszó rajz bűzlik a tehetségtől. Ady25 Galéria aukcióján árulják. Czóbel: Szekér, 36x46 cm. Egy gyűjteményből került elő, érthetett hozzá, hogy észrevette. Gyönyörű.
2024. december 5., csütörtök
10:49
Országosféle képzőműv. kiállítás a Műcsarnokban, nem kettő, hanem csak öt évenként. Kell közben a hely az építészeknek és a népművészeknek is (akiknek van saját múzeumuk) (Műcsarnok!). 2025. május-szeptember. A katalógushoz most kérnek mindent. Országos FÉLE, mert lusták nyílt beadásúvá szervezni, ahol egy háromtagú zsűri válogat. Valóban nagy munka. Újabb lustaság: kurátorra bízni, ő kit hív meg. Aki természetesen az ország legeldugottabb műtermeit is ismeri, naprakészen. És osztályoz. Műcsarnok ötlete? vagy MMA ostobaság. Ezért léptem be hozzájuk a közszolgálati alcsoportba (a díjazottakat kötelező fölvenni), de eddigi minden próbám hiába. Az elnök háromszor nem válaszolt. A tagság egyöntetű igen-szavazatára föl kellett volna küldeni beadványomat a vezetőség számára, akkor a hátul ülő titkárnő beszólt, nem lehet, nincs jelen elégséges tagság ehhez. Passz.
Tehát beküldtem, igen rövidre fogva:
Életrajz:
Váli Dezső festő
1942. okt. szül.
1967. Iparművészeti Főisk. dipl.
önálló kiállítás 71.,
1981., 2014. Műcsarnok
1987., 1990., 2002. Ernst Múz.
díjak: 36,
1986. Munkácsy-díj
2011. Prima Primissima
olajfestmény készült: 2673
ebből kidobva: 1120
Képek:
"Műterem - hétköznapok - A/2024/22"
2024., 60x60 cm, olaj, farost, érték 1,5 m. tulajdonos: Németh István ÚMK.
repró: Váli D.
"Műterem - honfoglalás - A/2024/38"
2024., 60x60 cm., olaj, farost érték: 1. mill. tulajdonos: Váli
repró: Váli D.
A felkérő levélből:
Nagy tisztelettel felkérjük a Nem helyettesíthető tárgy / III. Képzőművészeti Nemzeti Szalon 2025 című ...és 3 bekezdésben magyarázat, hogy ez a fantasztikus cím micsoda.
Aztán:
A meghívott művészek munkáit az A kétkedés csendje; Gesztus/Kiáltás; Érző lények háza; Jövőkép; Végtelen keresés; Elmosódó határok hívószavak mentén rendeződő tematikák szerint mutatjuk be. (!!!) A termek egyedi témái filozófiai vezérfonalként segítenek értelmezni a kiállítást, és rendszerben látni a hazai képzőművészet kiemelkedő alakjainak közös stílusokba vagy még inkább közös érzelmi/gondolati vonulatba tartozó műveit.
Az eszem megáll.
Jut eszembe egy 2006.05.18. Népszab. cikkem....
EGRY JÓZSEF TISZTELETTEL KÉRDEZI
...a Hivatalt, akadt egy érdekes témája, belekezdjen-e. Egy balatoni öbölre gondolt, fölülnézetben. Napsütés, a sekély vízben három, esetleg négy tehén álldogálna. Merthogy szeretne az őszi Műcsarnoki kiállításon szerepelni. Csak nem tudja, megfelel-e a kiírásnak. A tárlat címe: AZ ÚT 1956 - 2006. A kapott szöveg szerint a tárlat négy gondolatra fűződik fel:
I. ÖRÖM - REMÉNY
II. GYÁSZ - ELFOJTÁS
III. TÚLÉLÉS - MENEKÜLÉS
IV. VÁLTOZÁS - AZ ÚT
No mármost a tehenkék melyikhez passzolnának leginkább?! Elfojtás?
tovább
Most gyanús lett, tényleg megjelent-e ez a cikk, hirtelenjében befizettem egy hónapot, 5000 HUF, az Arcanum Adatbázisba.
Megvan. Rögtön ki is iratkoztam.
2024. december 6., péntek
11:46
Szép egyszerűre, illőn csendesre és kultúráltra sikerült a 2025-ös Ferences zsebnaptár. Ma jelent meg. Belseje is okos, figyelmes. Milyen jó lenne, pl. ezt állandósítanák.
14:20
Följött Szüts 1998-as megnyitóbeszéde valamelyik kiállításomhoz. Általában ő nyitott. Mennyi szeretet van benne. Barátságunkból is kitelne egy könyv, lenne anyag.
Hölgyeim és Uraim!
Andrea és Maria Maccaferrinek 1890. július 20-án Bolognában fiúgyermeke
született. Utóbb három lány született még: Anna, Dina és Maria, kik anyjukkal
együtt a fiúnak egész életén keresztül társai maradtak. (gli saranno vicine per
tutta la vita...).
A fiú 13 éves korában festette első ismert (valljuk meg elég rossz kis)
virágcsendéletét. (Fiori, 1903).
Tizenhét éves korában beiratkozik a bolognai Művészeti Akadémia előkészítő
kurzusára, majd a következő évben már másodévesként folytatja tanulmányait. Az
egész életében "minden újra igen fogékony" mester ebben az időben Vittorio Pica:
Gli impressionisti francesci című könyve fekete-fehér illusztrációi révén
ismerkedik meg a francia impresszionisták és különösen Paul Cezanne műveivel.
Többízben még Firenzébe is elutazik, hogy a nagy elődök: Giotto, Masaccio és
Uccello munkáival eredetiben is megismerkedhessen.
Első külföldi utazására csak később (66 éves korában) kerül sor.
1913-ban megvédi diplomáját. Ettől az évtől kezdve egészen 1929-ig az Elemi
Iskolák tanára Bolognában. (hogy ez pontosan mit jelent, azt egyik életrajzából
sem sikerült megfejtenem; legvalószínűbb, hogy valamiféle beugró
rajztanár-tanfelügyelő Jolly Joker volt).
1913-ban még egy igen jelentős esemény történt: a család ebben az évben utazott
először Grizzanaba, egy Bolognához közel eső nyaralóhelyre, itt születtek az
első Tájképek, egyébként az elkövetkező félszáz évben az összes Paesaggio itt
született.
A diplomavédés utáni néhány év megmaradt termésének többségét a futurista
kísérletek teszik ki, melyek - mint a futurista művek nyomós többsége -
kapitális nagy baromságok.
1915-ben behívják katonának, de hamarosan rossz egészségi állapota miatt
leszerelik. 1915 és 1917 között a betegeskedésen kívül idejének javát azzal
tölti, hogy addig elkészült műveinek nagy többségét megsemmisíti. Mielőtt
elhamarkodott véleményt formálnánk, hadd idézzem itt Váli Dezsőt, aki egy
interjúban a saját, gyengének tartott képeinek elpusztítása miatt ért
szemrehányásra a következőt válaszolta: "Egy kép elkészültéig kétezer döntést
hozok, rettenetesen egyedül. Csókoltatom a közvéleményt, mert ebben a kétezer
döntésben semmit nem tud segíteni... akkor talán az utolsó döntést is
meghozhatom magam."
1918-19-ből (rézkarcain kívül) három csendélet maradt ránk, még ezek a
metafizikus-kubista csendéletek sem igazán jelzik, hogy a következő évben két
tökéletesen érett, mámorítóan gyönyörű csendélettel ajándékozza meg a világot.
(Natura morta, 1921, Düsseldorf, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Natura
morta, 1920, Bologna Galleria Communale d'Arte Moderna "Girgio Morandi").
Itt kell megjegyezzem, hogy Morandi képcímei a továbbiakban sem mutatnak sokkal
több változatosságot.
1920-tól Morandi életpályája a felületes szemlélő számára egyenesvonalúnak
tűnhet: tanári karrierje is szépen emelkedik, 1926-ban már a bolognai Művészeti
Gimnáziumban a figurális ábrázolás tanára, és még ebben az évben kinevezik a
Művészeti Akadémia új létesítésű Metszéstechnikai Tanszékére.
A már említett két 1920-as csendéletét követő általam ismert 161 olajfestmény,
23 akvarell, 40 ceruzarajz és 38 rézkarc nyomós többségében legfeljebb
kompozíciós rendjében, színhangjában különbözik, de művészi kvalitásában alig.
1940 után a kompozíció fokozatosan megváltozik: néhány banálisan szimmetrikusan
komponált virágcsendélet után a csendélet tárgyai kezdenek csoportba, zárt
tömbbe rendeződni, hogy a legközismertebb Morandi csendéletek előhírnökei
legyenek.
1942-ben még egy jelentős esemény történik: Budapesten megszületik
"zöldszínfélvak" társa és kollegája, Váli Dezső. Köztudomású, hogy Váli is nagy
teherrel indul útnak: édesapja a háborúból-hadifogságból soha nem tér haza, így
Váli is egész életét női hozzátartozók körében éli le, csak az utóbbi másfél
évtizedben kerül másik "férfi" a házba kis- illetve ma már kamaszfia
személyében.
Mindkét mester korai opuszainak többsége magángyűjteményekben van, így ritkán
láthatók. (Morandi egyik korai csendéletét Benito Mussolini vásárolta meg.) A
második világháború természetesen Morandi életművét is alapvetően befolyásolja:
a háború kitörését követően Grizzanaba költözik, ahol nélkülözvén a megszokott
csuprokat, (melyeket Bolognában, a Via Fondazzá-n felejtett!) főleg tájképeket
fest.
A következő jelentős év 1959: ekkor kezd el Váli festeni. Egyik mestere
tanácsára 62 és 67 között felfüggeszti a festést: építésznek képzik az
Iparművészeti Főiskolán.
Már a korai Váli és Morandi opuszok láttán is egyetérhetünk Umbro Appolonióval:
"In the overcrowded and often uncertain world of contemporary art Morandi and
Váli appear as fixed points".
Nem feledkezhetünk meg a látszólag konkrétabb ábrázoláshoz való visszatérésről:
mindnyájan ismerjük a Zsidó temető sorozat legszebb darabjait, majd az ezt
követő Műterem sorozat opuszait.
Így jutottunk el a demokrácia vértelen győzelmének időszakához, mely Váli
művészetében is nagy változást hozott: az addigi 40x40 cm-es méretről
halálugrásnak tűnő döntéssel áttért az 50x50 cm-re.
Nem tehetjük meg, hogy ne emlékezzünk meg Morandi 1943, és halála: 1963 között
keletkezett vízfestményeiről. Ezek a lapok tükrözik talán legszűkszavúbban
Morandi művészetének grandiózus egyszerűségét, és mélységét.
Lehámlik minden múlandó, elmállik minden hétköznapi: nincs villanyszámlás, de
nincs svájci bicska sem.
Torokszorítóan egyszerű képek.
Csend van és béke.
Talán a "Műterem a Margit körúton" hordja ugyanezt az áhitatot. Vagy a Műterem -
szürkületben, 94-ből...
Élet és halál mezsgyéjén a csöndet.
Mint ahogy szerzőink valamelyike mondotta egy interjúban: "a halál rövidszőrű
háziállat, gerinces, itt él műtermemben, kipislog az ágyam alól..."
Morandi elment hatvanháromban. De ittmaradt nekünk vígasztalásunkra az üres
műtermek megszállott ábrázolója, hogy őrizze tűzhelyünket.
Álmainkat, otthonos kis depresszióinkat.
Jeleket küld, mint a norvég szigetek csúcsán a fáklyás emberek.
A kiállítást megnyitom.
20:33
Van a medencében, akinél még gyorsabban úszom.
21:18
A karácsonyok nekem mindig csak teher. Többletmunka.
És ez pontosan rendben is van.
A szeretet nem édes érzés, hanem munka. Elvégzett munka.
2024. december 7., szombat
13:15
Másodjára most ébredtem, bódult. Katát megetettem.
Pongyolában.
Ujjhegyeim hidegek.
Nagyon el vagyok anyátlanodva. Szentlélek, most mi a teendő.
Várok.
Ötletre, sugallatra, simogatásra, utasításra várok.
Reggel följött egy régi fotó, lányom a fában.
A gép adott számot neki.
H/2020/03/42... 03, tehát március, Persze, alkotóház, Kecskemét.
13:58
Küldtek egy gyötrelmes, gyönyörűt Spirótól.
Többlet nekem, hogy őt is, és mindkét nőt is ismertem. Keservesen fiatalon haltak meg.
Itt van begépelve, szövegként is, printre.
19:06
A balatongyöröki önálló kortárs kiállításokból készül katalógus. Két képet kértek hozzá.
„Műterem – remény – A/2019/07” olaj, farost, 2019, 86x86 cm., Horn-Gyűjtemény
Ilyenkor olyan reprót, amit a nyomda nem tud nagyon elrontani.
2024. december 8., vasárnap
10:57
KORTÁRS MŰVÉSZET
Berend T. Iván blog.
Ünnepélyesen bejelentem, bár nincs rá hivatalos felhatalmazásom, hogy a kortárs művészet végetért, be van fejezve, története le van zárva. Ünnepélyesen kijelentem, hogy a művészet-sznobok ütődöttek, sőt még szeretik is ha hülyének tartják őket. Hogy mi ragadtatott ezekre a be- és kijelentésekre? Az a hír, hogy egy new yorki művészeti aukción egy mai műalkotás 6.2 millió dollárért kelt el. Hogy mi volt a műalkotás? Egy darab, ragasztószalaggal a falra erősített banán. Nem viccelek, egy darab banán, felragasztva a falra. És ez már nemcsak sok, hanem sokk is a normális ember számára. Megdöbbent, hogy egy darab banán – a konyhánkban mindig van egy tucatnyi – műalkotásnak számít. Megdöbbent, hogy több mint 6 milliót fizettek érte, amikor egy kiló banán Amerikában 0.99 – 1.98 dollár közötti áron kapható, de Bangladeshben 0.3 dollárért (igaz, Ausztráliában 4.38 dollár az ára). Ráadásul, mint közölték, a vásárló bitcoin (digitális pénz) milliomos meg is ette a banánt. Ennyi pénzért többszáz hajléktalan számára lehetne lakóhelyet, egészségügyi ellátást és élelmet biztosítani. Erkölcstelen. Megdöbbent, hogy a “művészt” a szakértők a “legbrilliánsabb provokatőrnek” tekintik. Hogyan jutottunk ideáig, hogyan vált a művészet provokációvá?
Kezdjük azzal, hogy mit is neveznek kortárs művészetnek? Természetesen minden kor művészete, beleértve az emberiség történetének legkorábbi, 4.500 évvel ezelőtti
a teljes cikk
Nem kell annyira izgulni, kedves Iván.
Nem érdemes a szélsőségekből következtetni a méjnsztrímre. Nagyon tehetséges üzletemberek nagyon sok pénzt tudnak a maguk számára csacsiságokból kitermelni. A tájékozatlan vagy buta embereket fejnek.
Ehhez például mit szólsz, ez 2019-ből.
Király György (1982-) Bartók csendje, olaj, vászon, 100x130 cm.
14:05
Nehezen vettem észre, fogadtam el, hogy hatalmas értékek képződnek messze az értelem rendjén, határain túl.
Mindenki másként találja meg. Nekem pl. Ottlik Minden megvan novellája, Zelk hasonlatai,
és Kata megrázó botorkáló mondatai, amit aztán súlyos versnek tekintettem.
Rómában vettem egy gyönyörű sálat.
Könnyű anyag, fekete-barna csíkos,
de soha nem tudtam hordani, mert mihez.
Fehérhez lehetett volna,
de az nyár, akkor meleg van.
Majd ha kidobod a sáljaimat, ezt vedd külön.
15:13
A búcsúzás fázisai. Uszodabérletem lejárt, 67-szer nem voltam, mutatja a rendszer.
Ennek alapján 24 év után ma búcsú az ÉVES BÉRLET-től, és 200 alkalmasat vettem.
Egy évig használható. Kollegák kiszámolták, ez a jó; 380e HUF.
2024. december 9., hétfő
10:50
Reggel van. Ma csak 10 jógalégzés, aztán Kata reggelijét + oxigént beadni, takarítónőnek kar. ajándék előszobába bekészíteni, 3 levélre röviden válaszolni, Miki csináljon fotót a hete leégetett rákgyanús szemölcsöm állapotáról, tegyen mellé centimétert is, fél hét, Roráte szentmise, kavicsjárás, 20 hossz vízben, uszodai diskurzus az ezredessel, kávéboltocska, jó hétvégéje volt, unokázás is, hazafelé a heti reggeli karajt KÖZÉRT-ből, de nincs, a többi húst nem ismerem, szemgyógyszer érdeklődni, ma ultrahang vizsg. meg kell találni, röntgent is, Katának orrcsepp, kitalálva, és megvan: UH vizsg. a mellettem úszó Klára, röntgen: Mammut II. egyszerűbb fizetősen, előjegyezve, onnét haza, Katának gyógyszer beadni, klímásnak emlékeztető mail, időpont előjegyzéseket naptárba, végül saját reggeli, és kezdődik a nap.
A nagy siker, sok (fölösleges) izgalom után: az UH vizsg. lerendezve.
Kezdek lemez csiszolni. Jó nagy, 136 centi :-))
13:51
Műterem este van - A/2024/39 90x136 cm.
Nem kértem, ilyesmi eszembe se jutott volna; nem is örültem neki, meg is mondtam. Ekkora ló lemez és keret is hozzá. Örülök, hogy élek... Imre ajándéka. Hálám.
Nosztalgia.
1973-1986 között a méretem, honnét tudott róla, hogy jutott ilyesmi eszébe. Az orosz farosttábla méretéből adódott.
87 ekkora kép.
Miki Kata megnézték, azt mondták, rendben van.
Megmelegítem az ebédemet.
ÖSSZES LEVÉL LEVELEK LE MEUX-BE ̶ VÁLINEWS 1990.05.17. ► neten 2000.06.11. ► |