Hittanóra a keresztútról – B/90/23/A
fotómontázs, nyomat, papír, 14 db, 22,4x16,2 cm, 1989/1999.
a győri Városi Művészeti Múzeum tulajdona
Ugyan éppen ez a mutatott címoldal már nem szerepel a győri múzeum anyagában. A munka története a következő. Meglátta a Koldus keresztút – B/89/44 grafikámat P. Szűcs Juli, a Mozgó Világ főszerkesztője, és kérte publikálni. És mekkora méretben? Oldalanként egy képet gondol. Ejha. Hazamenve, elővettem a lapot. Mivel újkori borítótervét én csináltam (igaz, azt egy évvel később), volt otthon példány. Hanem ez álló formátum. Nagy fehér zokni alul, netán fönt. Ötlet. '85 nyarán Füreden háromnapos lelkigyakorlatot vezettem a megbocsátás témakörében, ahhoz előtte föl kellett térképeztem, hol, merre, meddig kell ezt az időnként keserves munkát mindnyájunknak elvégezni. Aztán, hogy befogadhatóbb legyen összeállított listám, lefordítottam köznapira; macskatartás, Hitler, fülbevaló. Ezt a szöveget osztottam szét akkor; s bár logikája nem volt, ezt gondoltam a kimaradó fehér mezőkbe írni. Montázs ez is, véletlen találkozások, össze nem tartozó témák interferenciája. Végül még egy hátraszaltó: Miki fiam egy tábla mogyorós csokoládéért vállalta a szövegek megírását. Ettől minden szónak újra megváltozott az akusztikája.
A változat új címet kapott:
Hittanlecke
felnőtteknek
–
B/90/23.
Később nyomat is készült, hogy ne csak az újságban létezzen ez a munka:
Hittanóra a keresztútról
– B/90/23/A.
2003-ban még egyszer elővettem, immár a kompjuter adta lehetőségeim birtokában. Igénybe véve
fiam ez irányú, enyémnél jóval tágabb ismereteit is:
Hittanlecke a keresztútról
– B/03/08.
Elhagytam a széles fekete margót, megnőttek a képek. A lapokra kis kereszt
került, ez által hivatalosan keresztútnak is használhatóvá vált, ha arra lenne
szükség.
A mű utóéletei. Egyik fiatal
ferences barátnál volt tartósan, keretezve, üveg alatt.
Mesélte, nagyon szeret gyóntatni; a táblákat kirakja egy terembe, és gyónás
előtt odakormányozza a gyerekeket.
A pannonhalmi diákok meditációs termébe adtam egy szériát.
Ilyenformán mégiscsak látható; az első sorozat húsz éve a Nemzeti Galéria
valamely setét raktárában.
Ámbár jó hely az is.
Mostanában kételyeim vannak, nincs-e ez a változat aránytalanul túlterhelve a sok rákerült gondolattal.
Ahogy változott:
És a munka: