dátum: 1982.04. fájl: c1090.htm C.1090/a-1107
A felkérő levél
Tömegkommunikációs Kutatóközpont
1054 Bp. Akadémia u. 17.
... szeretnénk segítségét kérni, a TK. értékkutatásunk megtervezéséhez... szeretnénk feltárni a tv. képzőművészeti műsorainak értékstruktúráját, és ennek ...megjelenési formáit. Szeretnénk felkérni, hogy gondolatait a tv. képzőműv. műsorairól 1982 július végéig elemző tanulmányban rögzítse.
Az első szakértői megbeszélés időpontja: 82. febr. 25.
1982. február 1.
D. Hoffmnn Mária dr. S. Nagy Katalin
|
VD.: A "TV. Galéria" és a "Műteremben"
c. műsorok elemzési szempontjai.
SUMMA
Vizsgálható egy műsor nyolcféle közreműködője, valamint egymáshoz viszonyulásuk
is. Ez még 28 történet. Az operatőr összehangoltsága a rendezővel, stb.
A tanulmány második része 31 vizsgálati szempontot sorol. Ezek ütköztethetőek a
8+28 tétellel.
- művész
- egyéb résztvevők, meghívottak
- téma, tágabban: témakör
- riporter
- operatőr + a látvány
- rendező, mögötte a stáb
- író
- néző
részt vesz még a TV hivatal, felettes hatóság.
E vázlat alapján aztán a következő tanulmányokat készítettem tv. művészeti műsorokról:
Kátay Mihály, a zománcképek mestere / Műteremben,
TV.I. / 1982 április 16.
Mialkovszky Erzsébet jelmeztervező / Műteremben,
TV.I. / 1982. június 13.
Polgár Ildikó keramikusművész / TV Galériája / 1982 július 7. /
napló: 1129 p.
Boldizsár István festőművész / Műteremben /
1982 augusztus 29.
kivonatosan a tanulmány:
A./ Művész, Riporter
ő maga milyen?
vonzó-e? ruha, kora neme - mit csinál? - áll, ül - mozog - mutat - alkot?
milyen pozícióból beszél? - milyen szinten? - a többi meghívottal hogyan beszél,
másképp?
C1./ Téma
maga, ami be van mutatva néhány tárgy
felsorolni
kapcsolatuk, arányai
C2./ Témakör:
szándékolt - jelezett - megvalósult - meg nem valósult -
mit ölel át: 1 mű - 1 sorozat- új művek egy csoportja - egy kiállítás anyaga
- pályázat - életmű - stíluscsoport stb.
A nyolc közreműködőre és kapcsolataikra vonatkozó elemzési
szempontok
3. Beszédmód
figyelmes, alkalmazkodó, érzékeny a másikra, és ilyen módon hajlékony -
negédes, aláfekszik - anekdotázó - hideg / meleg - tudományos / kodó - "Élet
és Tudomány" / népszerűsítő, közművelődés
jó - nem
riporteri - köznapi - családias - száraz - érdekesre megy
4. Idegen, bejátszott elemek
kép - hang - kép+hang - film - mű eredeti helyszínen
helyszíni pillanatkép eseményről - vélemények helyszínen
6. A műalkotás elemzése
téma - tartalom - forma - szín - technika - mérete - műfaj - stílus -
elhelyezése a környezetben - az oeuvre-ben - a kortársak között - a
stílusban - az országban - a világban - kapcsolata a múlttal -
kapcsolata a jelennel - jövővel - országgal
7. Mire van a műsor kiexponálva
alkotó centrikus - egy mű - a tárgyalt művek - a témakör - az oeuvre -
egy stílus, gondolkodásmód - maga a művészet
a szellem - a szellem diadala a sár fölött
8. Utóhatás: mire fogok emlékezni később
csúcspontok - trendek, ívek, híd amely partokat köt össze - egy
gondolat - egy gag - az egésznek az íze, szaga
9. Utóhatás: mit tanultam belőle, milyen információkat adott:
szakmai: elméletei - gyakorlati - technika
egyéb: elméleti stb.
egyedi - általános
művészről - köz - magándolgairól
etikai normák - viselkedési normák - viselkedéstechnika - értékrendek - téma
megközelítési módok - téma kezelésmódok
10A. Utóhatás:
mit szuggerál:
tisztességesen - nem tisztességesen (manipulál)
ez jó dolog - ez fontos - szép - nekem kívánatos - hasznos - ez kötelező -
ez kötelező, ha embernek a tartom magam - ez emberi dolog
11. Mit képvisel: ...
12. Mit feltételez a partneréről: ...
13. Milyen szintre jutnak el:
13. Milyen a szaga a műsornak:
oktatás- továbbképzés - szellemi kaland - titok /bekukucskálunk - az idő
múlatása, szórakozás
13B. Mi a fontos a műsorban:
az ügy - a művész - a/néhány mű - a művészet - a szellem tartománya
13C. Ki a fontos:
eredendően - prekoncepcionáltan
milyen arányban
mellé-alárendeltségi viszonyok
ki-mennyire válik fontossá az adás során
miből adódik: társadalmi - státusrang - egyéb
13.E A műsoridő belső arányai
ki mennyit szerepel
hang: monológ - dialóg- csoportbeszélgetés - zene - csönd - milyen arányban
kép: arc - figura - ketten - többen - enteriőrt mutat - műtárgyrészletet -
művet - műcsoportot - helység művekkel
15. Hogyan beszél
magának - másiknak - jelenlévőknek - nézőknek: monológ
kamerába is néz, képzelt dialóg/ a nézőt is bevonja
15A. Az információátadás fajtái
nyitott: félbehagyja, félbehagyja, de segít továbbgondolni
zárt: kész gondolatot, tényt közöl
információforrás - csak továbbít, átad kapott dolgokat
vagy információhordozó
esetleg információ fölvevő
16. Hány szereplős műsor
jó-e a forma
monológ - kérdés-felelet - beszélgetés kettesben
kerekasztal
17. Hogyan beszél:
kérdez - felkiált - kijelent - óhajt - tagad
18. Kapcsolata a nézővel
státuskapcsolata: hiteles / hiteltelen
spontán megteremtett: hiteles / hiteltelen
megteremtődődött kapcsolata: hiteles / hiteltelen
néző fölötti: kioktat, szónokol, kinyilatkoztat, agresszív, szakzsargon,
fölényes
néző szintjén: közérthető, de szakszerű - figyelmes - elfelejtkezik a
nézőről - szolgálatnak fogja föl
néző alatt: (a kívánt szint alatt)
gügyög - bohóc - övön alul gesztus - kikacsint
20. Jól beszél - rosszul fogalmaz
csak nehézkesen
hozzáállása: lelkes - örül - jókedvű - vidám - szimpatizáns - ihletett, stb.
konok - kimért
dühös - elutasító
21. Kapcsolata a tárgyalt témához
objektív - kívülről közvetít - csak leltár
szubjektív, véleményez: jót - rosszat - mindent - közepeset!
22. Miről beszél és milyen arányban
magáról - tetteiről - gondolatairól - szakmai/ nem szakmai életéről; múlt /
jelen / jövő - tervek
másikról - másokról
tárgyról: a műről - a témakörről/ a mű környékéről
a mű csoportjáról
gyakorlati / elméleti fejtegetés
25. Kapcsolata a partnerével - milyen pozícióból beszél
régi ismerős - új / alkalmi - ismeretlen lényegében - kollega, mintha
munkatárs - nem derül ki - arctalan, csak közvetít
szimpatizáns - kívülálló - érdeklődő, kíváncsiskodó - akár ő is csak egy
néző - egy művelt ember - a szakember
Bamba Pacák (angol tv-kellék, krikett-oktatáshoz) - Bamba Pacák, de szeretné
tudni
mit nem kell tudni a riporternek: a másik szakmáját - a választ előre
mit kell tudni: kérdezni - érdeklődést kelteni - tempót diktálni - fontosat
kiemelni - beszélgetést irányítani, ha kell - alázatot, nem ő a téma
26. Töménysége
előkészítettnek - spontánnak hat
rövid - jó - hosszú - kereknek hat - hiányos - unalmas - önismétlő
26A. A műsor ruhája
cím, műsorindító szignó- zene
fölvezetés - előzetes tájékoztatás a köv. percekről
levezetés - befejezés
27. Ritmusa
pergő / nem - szaggatott, vonatott / téma szerint változó - kapkod
28. Mi teszi vonzóvá / miért érdemes nézni
gyönyörű - szép - áhitatos - grandiózus téma - fontos dolog - elérzékenyítő
/ szívhez szóló - megvilágosító / értelemhez szóló - izgalmas - érdekes -
titok - új - meglepő
29. A műsor koncepciója
kapott - várt - elvárt - vállalt - megvalósult - lehetséges - lehetséges
volt, de nem valósult meg
30. Színvonala
31C. Fölkészült-e
annak hat?
(4500 forint)