dátum: 1982.7. fájl:c-fajlok/c1119.htm C.1119-1128
belső használatra!
VD.: műsorelemzés a Tömegkommunikációs Kutatóközpont számára
MŰTEREMBEN - sorozat:
Mialkovszky Erzsébet jelmeztervező
(adás: 82 júni. 13 vasárnap TV.I.)
szerkesztő-riporter. D. Fehér Zsuzsa
operatőr:
Bánhegyi István
rendező: Soós
Árpád
gyártásvez.:
Kígyós László
|
A műsorelemzés előtanulmányomra (c1090.htm) épül:
Vizsgálható egy műsor nyolcféle közreműködője, valamint egymáshoz viszonyulásuk
is. Ez még 28 történet. Az operatőr összehangoltsága a rendezővel, stb.
A tanulmány második része 31 vizsgálati szempontot sorol. Ezek ütköztethetőek a
8+28 tétellel.
E vázlat alapján még a következő
tanulmányokat készítettem tv. művészeti műsorokról:
Kátay Mihály, a zománcképek mestere / Műteremben,
TV.I. / 1982 április 16.
Polgár Ildikó keramikusművész / TV Galériája / 1982 július 7. /
napló: 1129 p.
Boldizsár István festőművész / Műteremben /
1982 augusztus 29.
RTV műsorkalauz kísérőszövege: Több, mint három évtizede tervez jelmezeket színháznak, filmnek, majd a Televíziónak. A Jászai Mari-díjas, érdemes művész szerelmese szakmájának. Fantáziája, ízlése, képzőművész tehetsége határozza meg sokoldalú munkásságát. Egyszerűen, derűsen, olykor szenvedélyesen beszél munkájáról, élményeiről, erről a művészi mesterségről, amelyről általában kevés szó esik.
- - - -
Helyszín:
Polgári lakás, régi, nehézveretű bútorozással. Kontinuitást, jómódot, ízlést
sugall. Odafigyelést. A munka és a hobbi (gyűjtőszenvedély) összefonódását. A
riporter egy alkalommal műtermet említ - ez értelmezhetetlen - hiszen
lakásnak hat, a (rajzi) munkára egy rajzokkal, könyvekkel telezsúfolt nagyméretű
asztal utal.
(Értelmezhetetlen: a rang kedvéért van a lakás műteremnek nevezve,
vagy
udvariasságból,
vagy netán az
a szoba, ahol a művészi tevékenység is folyik, az műterem?!)
Sugall kontinuitást, vagyis: a látható tárgyhalmaz jómódot jelez. Vagyis
művész nem szegény. És a bútorait nem cserélte le modernre.
vagyis
számára ez a szép
ez a szebb
esetleg nem
törődik vele
(de ennek alkata ellentmondani látszik, ez elég hamar kiderül.)
esetleg
mégsem jómódú, talán csak a tárgygyűjtésre (hobbi) áldoz.
Bútorzatát kiegészítő használati - és dísztárgyai ízlésbeli koncepciózitást
mutatnak. Részben a vállalt hagyomány továbbélése (örökölt tárgyak feltehetően)
részben
vagy: tudatos
gyűjtés
vagy: az élet
folyamán ilyen foglalkozású emberhez szükségszerűen hozzácsapódó tárgyak
koncepciózus szelektálása, illetve dísztárgy rangjára emelése (falra, polcra
rendezése szinte kiállításrendezői igénnyel, álspontaneitással.)
Összbenyomás: ha netán a néző ízlésével nem egyező a látvány, de rangos,
tiszteletet ébresztő környezet. Láthatóan figyelem és többletmunka van benne.
Mint egy foglalat az ékkövet - egészíti ki a művésznő bemutatott műveit -
értelmezi gondolkodásmódját.
Művész.
53 éves, (mint maga hangsúlyozta), molett, mosolygós, élénk, kedélyes,
öniróniával ("hát balett-táncos nem lettem")
Bírál:
- a rendezők
diktatórikus hajlamát
- hogy nem
veszik figyelembe a képzőművészt
- a
Színházművészeti Főiskola felvételi tévedéseit: "alacsony fiúk, magas lányok"
- a mai
ruhák, butikruhák kiviteli felületességét
- a műanyag
használatát általában a ruhaiparban
- (és
közvetve, halványan mindent, ami mai)
- a
Bruck-színház utáni bőrruha divatmajmolást a magyar színházakban (evvel közvetve
a rendezőket)
- saját,
időnként elrontott terveit (indirekt önigazolás)
- hogy nem
megy ma senki kalaposmesternek, színházi szabónak (evvel lényegében a
gazdaságpolitikát)
- hogy 32
éves koráig nem kapott útlevelet (evvel a félmúlt magyar politikát)
Dícséri:
- a régi idők ruházatát, amikor a perzsabunda bélésébe papagájt hímeztek - hogy
erre volt idő, figyelem (ez is a mára vonatkozik)
- régi
időket, amikor még nem volt belőle sorstragédia, ha valaki rossz tanuló volt (
mint ő)
- egy olasz
rendező alaposságát, akivel együtt dolgozott egyszer (mind közvetett bírálat).
Magabiztossága. Sugallja, hogy nagyon szereti a szakmáját, szinte betölti az
életét. Magánéletéről szinte semmi nem derül ki, se család, se semmi. Ami nőnél
szinte erőltetett, nem természetes forma.
Vagy: takargatnivaló van,
vagy: közvetve sugallni kívánja, hogy a szakmája annyira betölti ez életét,
vagy ez csakugyan így van.
Érezteti, hogy nagy szakmai tudással bír, s hogy komoly szakmai tudás nélküli
embert nem becsüli sokra. Elmondja, hogy munka közben tanult meg majdnem
mindent, s folyamatosan képezi magát,
- hogy minden
új munkamegbízatáshoz előtanulmányokat folytat (könyvtár stb.)
(Egy mellékmondatban lekicsinyli azokat, akik a mai rohanó tempóhoz
alkalmazkodva ezt az alaposságot (amit ő) nélkülözik. Élettel -, aktivitással
teli, anekdotázó.
Múltját nem az egyenkénti munkamegbízások sorának tekinti, hanem saját
munkamúltját tekinti egységes folyamatnak, amiben voltak kiemelkedő pontok is.
(Nem darabokra emlékezik vissza, csak a riporter rákérdezésére konkretizál,
egyébként jellegzetesen időperiódusokban gondolkodik. (Figyelemreméltó. Tehát a
mérce nem a munka tárgya, hanem ő.) Jövőképe nincs, nem beszél róla.
Érzékelteti: a művészek egy nagy család ("szegény jó Huszárik Zoli itt ült
három napot")
- hogy ők
kiválasztottak, a szó jó értelmében
- bár nem
belső ellentétek nélküli társaság (egy színésznő ruha-kifogásai, stb.)
Művész - riporter
"Kedves Zsuzsikám" - régi barátságot sugall és kölcsönös bennfentességet. Korrigálja is a riportert ( a fölvetett témák sorrendisége kérdésében) Csak hozzá beszél, míg aztán mindenről elfelejtkezve szabadon mesél.
Művész - néző
Bár nem beszél a nézőhöz, mégis belevonja a témába, s a bizalmába avatja.
Kameráról elfelejtkezik, vagy nem tartja partnernek, nem néz bele.
Meghívott egyéb résztvevő nem szerepelt, a műsor végig dialógus-formát tartott.
Riporter
(Szerkesző-riporter) Kamerának háttal ül, legtöbbször a feje sem látszik.
Barátságos, mosolygós hangvétel, igyekszik alkalmazkodni a művész stílusához.
Ugyanakkor igyekszik a meseözönt partok közé szorítani -, kevés szóval,
utalásokkal, tisztelettel.
Az általa érzékelhetően fölparcellázott témacsoportokat igyekszik végigvinni,
sugallja:
- hogy ért
ehhez,
- hogy ismeri
a szakmát, legalább a kérdezés - szintjén,
- ismeri a
művész fontosabb munkáit, annak idején látta őket,
- vagyis a
közelmúlt magyar színházat
Bár szakértő, de érezhetően a néző oldaláról is nézi a témát. A néző érdekét
védve irányítja a beszélgetést.
Téma - témakör
Az indulómondatok utalnak rá, hogy az átlagemberben tévhitek élnek erről a
szakmáról. Fölsorolás is történik, mifélék. A műsor ezt a tévképzetet
szerencsésen korrigálja. A témakör földolgozása kétlépcsős. Az elsőt a riporter
képviseli, aki munkafázisokat igyekszik végigvenni, bemutattatni. Ez önmagában
nem hatna érdekes témának. Mondanivaló-gazdaggá, élményszerűvé a második
szinttel válik, mikor a művésznő meséje által egy-egy munkafázis a napi
praktikus formájában vérrel telik meg (vagyishogy élővé válik). (Nehezen tudnám
ezt a témát tálalhatónak elképzelni ilyen szuggesztív, lelkes interpretátor
nélkül.)
Ugyanis a közölhető látványanyag (a művek) - igen szegényes volt,
szükségszerűen: ruhatervek (nekem fekete -fehérben), ami nem erre a célra
készült, nem kosztümfotók.
A tervezői munka bemutatása (ami a művésznő bemutatásán kívül
nyilvánvalóan a műsor másik főcélja volt) -elmesélés keretében történt.
Megintcsak a szuggesztivitás feledtette a vizuális bemutatás
elmaradását.(Jelmezraktár, szakkönyvek, színházi jelmez kivitel, ruhapróba,
stb.) (A szerkesztő lustasága, vagy koncepciója?) Így a hangsúly(nemcsak ezért)
bizonyos személyi kultusz felhanggal, talán túlzóan is a művészre tolódott.
Ebben a műsorban sem történt egyetlen utalás (egy pejoratív megjegyzésen kívül)
a kollegákra. (Hány van az országban, mennyi köztük a szintén kitüntetett
-, vagy egyéb mércével mérve rangos.)
Operatőr
Az adott keretek között, úgy tűnik, nem sok önálló lehetősége marad, szerencsére
a művésznő sokat gesztikulál, és mosolyog. A kamera 80%-ban csak őt mutatja.
Adottak még a kosztümtervek, olykor mellettük a színpadképek. Harmadik területe
önállóbb: ízzel, ízléssel, gusztussal pásztáz a lakás részletein, kiemelve
egy-egy részletet. Értékcentrikusan válogat. Elfogadja, és megismétli a
művésznő értékrendszerét. Annak ellenére, hogy a prezentált témával nincs
közvetlen összefüggésben, indirekt módon a művész szakmai hitelét erősíti.
Rendezői munka
(Lehet, hogy némileg keverem a szerkesztő feladatkörével.)
Egy művészre, egy oeuvre-re koncentrált műsor, óhatatlanul és önkénytelenül a
művészet egyszemélyes, ugyanakkor hierarchikus rendjére utal. S mivel egy
tv-adásba kerülés magától értődően minőségi kiválasztottságot (kiválóságot)
sugall, értelemszerűen a pillanatnyi látottaktól függetlenül a néző a művészt
magasra értékeltnek kapja -, hiszi.
No most a beszélgetés meglehetősen parttalan, és végülis túl hosszú (az utolsó
mondat is csak zene beúsztatásával lett elvágva a nyilván még utána
következőktől). Ez tény a prekoncepcionált értékrendet spontán
rombolhatná, azonban egy ellenkező irányú mechanizmus lép mégis életbe: olyan
fontos ember, hogy szabad sokat beszélnie, talán illik is, talán (mint az élet
más területén) ez is a szokás. Ha tehát unom, a hiba bennem keresendő.
Néző
Ilyen és ebben az értelemben némileg csüggesztő volt a program.
Egyéb irányban csakugyan testközelbe hozott egy meglehetősen ismeretlen témát
(szakmát) anélkül, hogy presztizsét kikezdte volna.
Közérthető volt, a jól megfogható ismerős részismeretek lépcsőin vezetve közölte
az új fontos információkat. Illetve azok kapcsolódása, hierarchiája, időbeli
rendje, ami a lényegi (új) információ volt. Valamint a munkafolyamat belső
arányai.
A felvállalt feladatot megvalósította.
Bemutatott egy
sikeres
érdekes
szimpatikus
önirónikus
életgazdag
művészt
és egyben egy műfajt.
A művész etikai normáit és világképét a néző felé részben mechanikusan, részben
tisztelettel -, időnként tehetséggel (kamera) közvetítette.
A vonzalom fölkeltése ebben az esetben (értelemszerűen) orientálhat
vásárlókedvre stb., de ha a megszületett szimpátia aktivitásban keresne utat,
akkor a színház, a színházba járás elé fordítja a figyelmet.
Közvetve a művészeket (ketten együtt, a beszélgetők) érdekes, vonzó, szeretni -,
dédelgetnivaló embernek mutatták be, akiknek érdemes az ismertségét keresni.
Érdekes lehet az életük. Sokat tudnának mesélni -
Ugyanakkor részben valószínűen a művész alkatából adódóan, részben nyilván
(talán) a műfaj adottságai következtében (iparművészet) - a művészet valódi
problémalátásának súlyából nem hordozott sokat, arra nem utalt.
Ilyen módon a sorozaton belül a könnyebb fajsúlyú oldalra húz.
(1500 forint)