dátum: 1982.05. fájl: c1108.htm C. 1108-1118
VD.: műsorelemzés a Tömegkommunikációs Kutatóközpont számára
belső használatra!
MŰTEREMBEN - sorozat:
Kátay Mihály, a zománcképek mestere
1982 ápr. 16. péntek, 22.15 -22-55 TV. I. progr.
szerkesztő-riporter: D. Fehér Zsuzsa
opertőr: Bánhegyi István
rendező: Soós Árpád
gyártásvez.: Kígyós László
|
A műsorelemzés előtanulmányomra (c1090.htm) épül:
Vizsgálható egy műsor nyolcféle közreműködője, valamint egymáshoz viszonyulásuk
is. Ez még 28 történet. Az operatőr összehangoltsága a rendezővel, stb. (E
vonatkozásokat jelzem.)
A tanulmány második része 31 vizsgálati szempontot sorol. Ezek ütköztethetőek a
8+28 tétellel.
E vázlat alapján még a következő
tanulmányokat készítettem tv. művészeti műsorokról:
Mialkovszky Erzsébet jelmeztervező / Műteremben,
TV.I. / 1982. június 13.
Polgár Ildikó keramikusművész / TV Galériája / 1982 július 7. /
napló: 1129 p.
Boldizsár István festőművész / Műteremben /
1982 augusztus 29.
RTV. műsorkalauz kísérőszövege szerint Kátay Mihály, a zománcképek
mestere... vagyis nem általában képzőművész, aki kiváló, vagy kiválón űzi ezt a
műfajt,
hanem egy iparművészeti (?) műfaj reprezentánsa (?), mester szó is iparra
asszociál. Az előzetes megismétli: "...egyike... kik mesteri fokon bánnak
az anyagukkal..."
(Az anyag elsődlegességét asszociálja. Egy szép szatyorról sem tudom, ki műve.)
A MŰVÉSZ
művész-néző Környezete: műhelynek
volt megnevezve. A sorozat alcíme: Műteremben. helységet nem
lehetett fölmérni, átlátni, értelmezni
rendező-téma , beszélgetők mögött falrészletet láttunk,
opertőr-téma amin rendezett
állapotban, sorban, kész műtárgyak voltak kiállítási (installált) állapotban. A
néző számára azt sugallta pld:
- műtárgyról
csak ilyen, múzeumi viszonyok között szabad (illik) szólni
- mert a
műtárgy ilyen ritka dolog
- vagy mert a
műtárgy félig készen szégyen
- vagy
alkalmatlan bemutatásra
- vagy én
vagyok fölkészületlen, alkalmatlan, vagy méltatlan megtekintésére
- vagy hiszen
ez hazugság, egy műhely hétköznap nem így néz ki
- vagy a
művész így megbecsüli; ő tényleg így kezeli a műtárgyait
- vagy: ez
árubemutató tér lehet hétköznap, a művésznek ez a forgalmazási stílusa
- vagy:
amikor ilyenfélékről beszélgetünk, a rendetlenségnek nincs helye. Az ünnepinek
ható öltözék is ezt sugallta.
A művész derűs, ünnepien öltözött, 45 év körüli, magyaros bajusz, határozott;
beszédhez - magyarázáshoz szokott nyelvezettel. Környezetében magabiztosan
mozog, a kamera nem zavarja.
Egyértemüen a sokat tudó ember pozíciójából beszél, elméleti szaktudásának
érezhetően csak törmelékét adva. De érzethető az is, hogy nem kívánná a többit
eltitkolni, szívesen beszélne róla többet.
Beszédmódja: művész-néző bizalmat
kelt, magyaráz. Ő körön belül van. Zárt, kész tényeket közöl. Nincs módja egy
gondolatot végig kifejteni. Pld. érdeklődést kelt az ősmagyar mitológia iránt.
(Nem kapunk viszont további instrukciókat,
riporter-néző hol lehetne ennek
jobban utánanézni.) Kultúraközvetítő szerepében mozog, szorosan a tárgyáról
beszél, illetve csak a legszükségesebbeket. A témát tolja előtérbe.
rendező-művész A riport alatt
végig ül, nem mutat be személyesen se munkafogást, se helyszínt. Nem hat
tétovázó, vagy olykor tévedő embernek, mintegy egy személyben a műfajt
képviselte, riporter-téma mintegy
azt sugallva, hogy hazánkban ezt a műfajt ő képviseli egyedül.
művész-riporter A művész
szükségesnek tartja a kapott keretet kibővíteni,a mitológiai hátét felé tolja el
a hangsúlyt, ez a műsor egyik jól érzékelhető feszültséggóca.
művész-néző Itt valami nagyon
izgalmas dolog lehet a háttérben, amiből töredéket kaptunk.
riporter-téma A cenzúra -
öncenzúra következményének tekintsük, hogy a néző a mitológiai vonatkozásokra
semmi segítő magyarázatot, és értékelést nem kapott? Kényes kérdés?
művész-riporter Kapcsolatuk
tiszteletteljes, baráti, inkább kollegiális, régi ismeretségnek hat, és
felhőtlen.
művész-rendező A művész a
mitológia-ügy kivételével láthatóan elfogadja a kapott kereteket, körülményeket.
művész-operatőr - nem működik
munkájában aktívan közre
művész-néző Mikor beszél is, a
riporterre néz, figyel -, nem a kamerába. A néző láthatatlan hallgató marad.
Vele a művész szavaival, mozgásával nem veszi föl a kapcsolatot, csak (de) tud
róla.
művész-néző ősmagyar mitológiáról
beszél, a nézőtől közepes értelmiségi vagy annál több tájékozottságot
feltételezve
riporter-néző
- életfa
- Kökénydombi Vénusz (mi az?)
- ornamens
- hun áldozati üst
- klasszikus bizánci rekeszzománc
A RIPORTER
Korát, nemét ismerjük, ruháját most alig. Szívélyes, nyájas, bátorító. A téma
fölkészült ismerőjének hat. Gyakran vált témát a partner befejezetlen gondolatai
esetében is. Ő is művelt nézőt feltételez.
Zárszóként egy, az egész műsor helyét, értékét eldöntő és értelmező alapvető
kérdést tesz fel, de nem kiegészítendő kérdés, hanem eldöntendő kérdés formában.
A válasz - bár megkapjuk - így: töredékes és nyugtalanítóan nyitott marad.
Konkrétan a kérdés: a művész munkájának ez a szellemi háttere
magánmítosz-e, a művészi fantázia terméke-e, vagy tudományosan alátámasztott -,
s tud-e rokongondolkodású szakemberekről? A válasz: igen.
Itt mindenképpen szükséges lett volna egy továbblépés, ha a riporter nem tud,
vagy nem kíván állást foglalni, akkor is. Vagy akkor legalább ezt
közölni.
A riporter nem szakmabeli, hanem művészettörténész. (Lehet, hogy elfogultan, de
hátrányosnak találom.) Fogalomköri, gondolkodási stílusa a
riporter-téma közvetett értékek
művészettörténeti kategóriákká tisztázása. Ha szakmabelivel történne a
beszélgetés, a súlypontok várhatóan eltolódnának, várhatón a mű művészi oldala
felé. (Érdemes lenne megpróbálni!)
A riporter, ahol nem ítél, vagyis kívülálló marad,
riporter-néző ott eldöntetlen,
hogy az objektivitás szándékából teszi, (vagyis, hogy a néző szabadon
dönthessen) (bár erre nem mindig elegendő a kapott információ), vagy mert
esetleg nem ért vele egyet, de:
- tiszteletből hallgat
- időhiányból hallgat
- vagy mert ez nem tartozik ide
- vagy mert ezt nem illik
riporter-művész A dialógust nem
vezeti olyan határozottan, hogy egy téma jól körülhatárolhatóan
- fölvezetődjék
- megtárgyaltassék
- és befejeződjék.
"Élvezettel hallgatom" - mondja a végén a riporter: kétértelmű ítélet, nem
tudni, hogy a stílust, vagy a tartalmat (esetleg mindkettőt) fogadja így. A néző
nem tudja meg, riporter-téma mi a
tv. véleménye az ősmagyar stb. mítoszról (elnézést, hogy a itt megint
visszatérek erre.)
- a XX. században ez hogy van?
- a mítoszok ilyen módon való alkalmazása?
- ebben a műfajban alkalmazása?
- időszerűsége?
- fontossági helye a magyar kultúr-gondolkodásban
- esetleges tévessége, túlzásai, provincialitása
- esetleg magánügy: hogy mennyire csak médium - hordozóanyag a művész
mondanivalója számára (maga a mondanivaló egyébként lehet részben
verbalizálhatatlan!)
riporter-művész-néző A riporter
egyértelműen csak a művésszel beszélget, dialógus. Visszakérdezéseinél érződik,
hogy szeretné a tájékozatlanabb nézővel is megértetni a gondolatsort. Igyekszik
a művésszel elmagyaráztatni, amit a néző lát. Technikai vonatkozásokra többször
rákérdez. Ambicionálja, hogy ha töredékesen - szaggatottan is, de a néző zománc
szakmatörténetet is kapjon. Sikerrel.
A RENDEZŐ
rendező-riporter Mindig utálom,
bármilyen műsorban, élőbeszédben is, ha nem lehet tudni, merre tartunk, az út
mekkora szakaszát tettük meg, mik a fontosabb pontok, állomások, stb.
rendező-téma Nem volt határozott
döntés észlelhető a mű értékelését illetően, hogy ez az oeuvre hol helyezkedik
el:
- a magyar piktúrában
- a képzőművészetben egyáltalán, vagy félig-meddig ez iparművészet? (Vagy nem
lehet dönteni?) (Lehet.)
A helyszínt nem annyira műhelynek, mint múzeumnak, vagy szentélynek állította
be.
A beúsztatott zene alatt a szöveg kevésbé volt érthető. Zavaró és fölösleges. 30
év fölött romlik a hallás. Általában a zenével csínján kellene bánni. Azt
sugallja: mi most itten esztétizálunk -, nem baj, ha nem érted pontosan amit
mondunk, de az egész, ami itt van, nagyon szépséges és kultúrált dolog...
Fontos, hogy egy rohadt pillanatra se legyen csend.
rendező-művész Bizonyos fokig
különös figuraként kezelte a művészt.
rendező-riporter A riporter
oldalt-háttal ül a kamerának, mintegy hangsúlyozottan kiiktatva a képből, nem
kívánva testi jelenlétét. Ennek ellentmond a műsor dialóg jellege, így a
riporter bizonyos fokig érthetetlenül rejtettnek hat.
rendező-téma A feldolgozott anyag
talán nem volt sok, de koncepciótlanul proporcionáltnak, zaklatottnak, spontán
sorrendűnek hatott.
A téma megközelítése, kezelése mindenképpen "ünnepi" volt, semmiképp az "életből
ellesve" -, bekopogtattunk, vagy hogy "na, beszélgessünk erről egy kicsit,
milyen érdekes", stb.
AZ ÍRÓ
(Vagyis talán ez ebben az esetben egybeesett a riporterrel?!)
író-téma A művész
stílusváltásaira, szakmai fejlődésére kaptunk, de nem eléggé áttekinthető
információt.
író-egyéb résztvevő Véleményezőt,
ismerőst, szakértőt, stb. nem alkalmazott.
író-téma A zománctörténeti részt
talán a műfaj ismert emlékeivel kellett volna bejátszott állóképekkel
illusztrálni. Esetleg a munka stádiumait be lehetett volna mutatni, talán
negyed-félkész munkákkal, bejátszott filmmel. Az égetés, stb. folyamatot, csak
egy pillanatra legalább. Ezt indokolta volna az a tény, hogy a fölvezetés
(előzetes), valamint a cím szerint sugalltan a zománc éppoly főszereplőnek
számított, mint a művész. Ebből bizonyos fura kettősség adódott.
író-téma Fura mód ez szenvedett
leginkább csorbát, elsősorban a bemutatásra szánt alkotások. Valami tisztázatlan
légkör vette körül, valahogy nem lehetett valódi jelentőségüket, sokszor valódi
méretüket sem érzékelni.
A műsoridő megfelelőnek tűnt erre célra. Legalábbis ebben a lazán
szerkesztett formában ebből több: monotonná válhatott volna.
Kortársi utalás elmaradt. Ez súlyos félreinformálásnak is fölfogható.
A bemutatott tárgyak válogatási szempontja nem volt világos, túl azon, hogy egy
technika szülte őket:
- időbeli sorrend
- témahasonlóság?
- ezek a fontosabb művek
- ezt szereti a művész, a riporter esetleg
- éppen ezek vannak itthon
- ezek készültek mostanában
(Ami nem minden műtárgy bemutatására vonatkozott, hanem karakterében az egész
anyagra.)
AZ OPERATŐR
oparatőr-művész Sokat
fotografálta a művész szép magyar fejét.
operatőr-téma Gyors
kameramozgásokkal sok (túl sok) részletet mutatott, mintegy erőszakolva a nézőt,
hogy így, ebben a sorrendben pásztázza és dolgozza föl a műtárgyat.
Stílusával hangsúlyozta a részletek szerepét, ill. fontosságát a műtárgy
megítélésében, azonban fokig az egész rovására.
operatőr-téma Nem volt mindig
szinkronban a beszélgetés tárgyával. Ezek a pillanatok azonnal az elhangzott szó
hitelét rontják.
operatőr-néző Nem lehet
elmondani, hogy egy néző szemével fotografált, vagyis nézett. Tempója lényegesen
gyorsabb, mint amit egy műalkotás tisztességes megnézése igényelne. Tempója
ugyanakkor felületességre is sarkall, a tárgy értékéből fakadó méltóságát
rontja. A filmhíradó szemlélete -
A NÉZŐ
néző-téma: mire fog később
emlékezni:
- csillogó (becsillogó) dolgok
- figurális, modern, esztétikus
- számomra megfejthetetlen, de igen sokrétű jelrendszer
- az egész oeuvre mögött egy speciális kultúr-, kultusztörténeti stúdium áll
- az egész nagyon magyar, vagy az akar lenni
- épül nálunk egy Nemzeti Park az Alföldön
- a művész a végén azt mondta magáról, hogy neki küzdelmes élete van. Ez a
legutolsó elhangzott mondat volt, fontosságán kívül ezért is fokozottan
rögződik.
- "én itten a fotelban ülök és nézem; és az egész nekem valahogy teljesen
megközelíthetetlen. Eszembe se jut, hogy én valahogy egy ilyet
megszerezhetnék, vagy hogy egyáltalán valahogy a közelébe jussak." (Holott Kátay
keményen forgalmaz az Iparművészeti Vállalat boltjaiban !!)
Összességében, bár nem összefoglalva: a műsor érdekes volt (nekem, szakembernek)
informatív. Nem unalmas. Kissé kuszált. Látványos.
82.5.
Szükségesnek tartom megjegyezni, hogy magnófelvételem és helyszíni jegyzetelésem ellenére e jegyzetbe csúszhatott tárgyi tévedés. A munka két fázisa között ugyanis idő és egy agyrázkódás is eltelt.
(kb. 1000 forint)