pilinszky05
VÁLINEWS
140. levél J.-nek, Le Meux-be /
2006.
november
● 2006 november 1., szerda
Ami
Sztálingrád
(mármint az
oroszoknak) az
kutyafasza, ami
győzelem itt,
ma, a kompjuter
mellett. A
feladatot könnyű
leírni. Adott az
ÍRÁSokat kezelő
táblázatom.
Egymás mellett
két kockában ez
áll: KATA és
PULT. Ezeket
kell összevonni:
KATAPULT.
(Vagyis
élesben:
http://deske.hu/iras/html/
...és...
pilinszky05.mp3)
Tamás
azt mondta, ez
neki öt perc. De
elutazhatott,
három napja nem
válaszol. Egy
másik profi
barátom
sajnálkozik,
ehhez nem ismeri
eléggé az excell
programját.
Reggel a kabinos
(mecénásom)
rámutat egy
bőgatyás
öregúrra: Őt
kérdezze! Az
meg: Keresse
a társításnál,
jobb klikk! A infó téves, de
adott egy
ötletet. Az meg
egy másikat,
satöbbi. És
tényleg megvan
(meg lenne, ha
most kezdeném)
öt perc alatt.
Mind a 3265
sorban.
Mondhatni
szakmai bravúr.
Egy amatőrnek.
(Nem mesélem el,
mert úgyse
érted, csak az
egyik tévút
elejét -, mert
nem bírom ki. Ez
azonnal 95-,
tehát 0%-os
eredményt adott.
A kérdéses két
oszlopot
kivágtam,
áttettem
FrontPage
programba. A
legfölső két
kockát átírtam:
aaa és bbb. Aztán
megnéztem a
forráskódban, mi
minden van a két
betű között, s
azt a jelsort a
teljes forrásból
töröltem a
keress-cserélj
programmal.
Majdnem jó
volt...)
http://deske.hu/iras/html/zszs-11-tartalom.htm
Három mega.
Kata két
évente
próbálkozik, nem szeretek
színházba járni.
Ha jó, pláne
nem.
III.Richárd, a
Nemzetiben,
egyiket se
láttam még.
Nehezen találtam
parkolóhelyet.
Zsöllye 5. sor.
Az első pillanat
akkora ütés
volt,
beleszédültem.
És ezt a szintet
tartotta, végig.
Nem tudtam,
van ilyen
színvonal
Magyarországon, a sok
zűr,
rendszerváltás,
minden közepette. És
nemcsak a
színészi munka.
De a teljes
látvány-; a
süllyesztőmozgások,
a zene, a
háttérvetítés
bonyolult és
iszonyú precíz
összhangja -,
hatása;
minden
csodálatom.
Átvették
stadionokból: Kulka fekszik a
színpadon,
árván-egyedül,
és deklamál. S
iszonyú vicsorai
öt méteresben,
fölötte, a
vetítővásznon. A
többi
háttérvetítés is nagyerejű: angol
-, hitleri -,
kínai -,
Rákosi-korszaki
katonai parádék,
integető
államférfiakkal. S közé
pillanatokra az
itteni
színészarcok
belevágva.
Díszlet nincs, a
süllyesztők-emelők
sokféle helyzete
mindent
kifejezett. A
színvilág
is hibátlan; minden
mattfekete, a
férfiak egyforma
sötét öltönyben.
Ez módosult,
amikor kellett.
Csak akkor.
Valló Péter
rendezte. Egy
ember találmánya
lenne ez a
teljes
kompozíció?
Remekmű.
Kata szerint
kissé
túltechnicizált,
elvonja a
figyelmet a
szövegről. Én
másként látom.
Kata úgy emlékszik, nem voltunk színházban, amit végigültem-, ott ne hagytam volna, amint lehetett. Persze ezt is, ha lehetett volna; mindent megkaptam az első húsz percben. Csak hát autó, hideg, messze, Kata.
Kötelező megnézni. Kultúra.
Persze tudom, nem csak ez a fajta kultúra létezik mifelénk, ahol élünk. Ahol élünk.
●
2006
november 2.,
csütörtök
Lukács
uszoda, az ajtó
előtt mentő.
Évike lett
rosszul, viszik.
Tegnapelőtt
akartam újra
megdicsérni
gyönyörű
kékes-ősz
frizuráját. A
folyosón a
csoportvezető,
Oszi ácsorog.
Mondom a
kulcsmondatot:
Már nem a
régi... Rákap.
- Tudja, amikor én
kezdtem, 68-ban
egészen más volt
itt. A
kabinsoron végig
a fontos
emberek, micsoda
társaság...
festők, írók,
színészek.
Persze nem
egyformák. Ortutay megjött,
és valaki még a
kabinjában,
bekiabált, mi
az, a faszodat
vered itten,
tűnjél már el...
Nem állt vele
senki szóba.
Aztán a
zuhanyozó. Laci
elmeséli, hogyan
nevel egy
krisztustövis-bokrot,
nehezen szerezett
egy hajtást. (Egy
fotót már
átküldött róla.) Öt és
tíz fok között
kell tartani,
szereti a fényt.
Most a
lépcsőházban.
Szerzetesek
termesztették,
termése ehető. Gyógyíthattak is
vele. Októberben
virágzik. - Máskor
is? - Lehet, még
nem derült ki.
Géza küldött egy Library
Journal-cikkfordítást,
valami blogger
téma, talán este
lesz időm
belenézni. A
kabinos adta át,
borítékban.
Én meg két CD-t
neki, adja át a
doktor úrnak, az
Irodalmi Múzeum
hangarchívumából Déry, Koestler,
Babits hangja;
neki másoltam.
Attilát kérdem,
mit talált a
levéltárban. Egy
osztrák hősnő
visszaemlékezés-iratát
olvasta, most
fedezték föl,
németül már meg
is jelent. Az
asszony férje a
péterváradi
nagyfontosságú
katonai erőd
(ma múzeum) parancsnoka.
1848, a magyarok
kezére kerül, ő
a főtisztek
közül az
egyetlen, aki
nem áll át.
Valahova
elviszik. Fiatal
felesége ott
marad két
kisgyerekkel. A
magyar
várparancsnokság
egy bohócból,
egy
szabómesterből,
és egy
fodrászból
tevődik össze.
Iddogálnak,
éjszakánként
kijárnak a
környékre,
fosztogatni. Az
asszonyka párnát
köt a szoknyája
alá, nem is
bántják, amint
átvisz az
osztrákoknak
fontos
térképeket.
Hőstettéért -
(hadi?)kitüntetést
adni nőknek nem
lehet - valami
érdemkereszt, és
a császári
kitüntetés:
meghívja egy
teára.
István.
Bemelegítésképpen
egy kicsit
közösen szidtuk
az
excel-táblázat
dátumozóját.
Aztán
elmagyarázta,
hogy ha az A1-es
kockába a
képlethez
bizonyos módon
egy dollár jelet
ragasztok, a
mennyiség lefelé
haladva nem
multiplikálódik.
Ki kell
próbálni.
Gáborral csak
összemosolyogtunk.
- Mi újság?
- Semmi... Tegnap
megint talált egy
passzust
Kazinczyról,
ezúttal a
Honvédelmi
Minisztérium
honlapján. Ezen
is lehet
mosolyogni.
A vízben csak
négyen.
Ezerkétszáz
méter,
keservesen,
nagyon untam.
Hazafelé
Negro-cukor
Katának, fáj a
torka.
Itthon a nagy hír, hát meglett:
Örömmel
értesítek
mindenkit, hogy
Váli Dezső
honlapja / Deske.hu
frissítése
sikeresen
megoldódott,
mostantól
automatikusan
frissülnek az NDA-ban elérhető
metaadatok.
Üdvözlettel:
Somogyi Tamás
informatikus.
Nemzeti
Digitális
Adattár
|
Ez a történet
két éve fut.
Főoldalamon SZAVAK..
KERESÉSE...
mától minden
fájlra és
fájltöredékre
lehet.
Beütöd Pilinszky,
följön egy
lista, onnét a
részletek,
általában a
teljes szöveg
el is olvasható;
ill. kép,
fotó nézhető.
Az értelme ennek
inkább a távolabbi
jövőben, amikor
a Nemzeti
Digitális
Adattárban
nemcsak 30
intézmény és
múzeum szerepel;
mint egy éve,
amikor
engem közéjük féligkészen
föltettek.
Építem
halhatatlanságomat.
Rögtön rá is
kerestem az
A/05/25-re, és
az rögtön nem is
jött fel. A
gépezet nem
tudja. (Holnapra
megcsinálják.)
De a történet
lendületében megérett bennem
egy húsz éve
vajúdó ügy.
Képeim címébe
egy kötőjel
után
végleg betettem
az opuszszámot.
"Kicsi ronda
műterem -
A/52/36".
Érdeklődők
a műtermembe már
úgyis kizárólag
opuszszám-listákkal
érkeznek. Erre
jó a net. Meg a
szám.
És eljött a dél.
Telefon,
megérkezett az
orosz határ
mellől
megrendelt 25
kiló házi
szilvalekvár,
rögtön hoznák.
Évek óta egy
nagykanálnyi a
reggeli-müzlire. OTP-be pénzért,
huszonöt ezer
forint.
Praktikusan egy
menettel
ételhordó; a két
adag ebéd is.
Mire ennék, hús
és sütemény
nincs a
lábosokban. Csak
leves meg tök.
Fiam a szívére
hallgatott.
Közben megint befejeztem a Monogám műterem - A/03/39-et, (2003-2006) de itt már csak a fotózás-előtt-három-perccel állapotát mutatom. A fehér lapon rács rajza, megvilágítva, élességállításra. Zsinórja végén ellensúly, hogy ne kelljen vele sokat vacakolni. A kereszt a kép közepén az objektív irányzéka. Ha látom a csíkokat, nem vagyok középen.
● 2006 november 3., péntek
Cs. Szabó László beszélget Londonban, egy riporterrel, Arany Jánosról, hallgatom. Hogy nem kötelező szeretni, de jól jár, aki őt olvassa. Végül szépen-lassan, deklamálva, felolvassa a Vándor cipót a Kapcsos-könyvből.
Kinek
nyúlfarknyi a
reménye
S többé se kér se vár sokat:
A multban él, ez
ócska lom közt
Tesz-vesz, keresgél, rakogat.
Emlékeimmel
olykor én is,
- Mint rongya közt egy vén szipó -
Elbíbelődöm:
ilyen emlék
Ama fentírt vándor cipó,
...
Istenem, micsoda
csönd.
Már ki is tettem a
könyvet az
ágyam mellé.
|
Ha kettőt-,
végre mehetek
le ebédért.
De egyet
pittyent a gép,
akkor levél.
Meghívó jött,
az Esztergomi
Fotográfiai
Biennálé
anyagát
bemutatja a
kecskeméti
Fotográfiai
Múzeum:
Természetes
képek.
A kiállítás
nyílik
november 8., öt
órakor.
A plakáton
Nagy Zoltán
fotója,
egy patkány
térdizülete.
● 2006 november 4., szombat
A Lukácsos Éva (néni) - egy sávban úszunk -, akit két napja vittek el a mentők, túl az infarktusveszélyen, még kórházban, infúzión. Barátnője naponta kétszer érdeklődik a férjnél. Általa üzentem: Úgyis tudom, az egészet PR.-ból csinálta; fölösleges volt, anélkül is szeretem.
Délutáni levelem:
Kedves T., nagyon megszerettem a programját, nagyszerű, okos és jó. Egyetlen hibája van – erről többször szóltam, bátortalanul, mert úgy tűnt, nem megoldható. Nem lehet benne csoportos műveletet végezni; pld. szavakat cserélni, mint az excelben lehetett. Most, a végső munka közben derült ki, hogy ez bizony nagyon keserves következményekkel jár.
Egy példa: sajna csak most vettem észre, hogy pld. az IRÁSok-nál, ha időrendben nézem, elszórva jelentkezik ez a tartalom-megjelölés: hogy „j-136”-(140 szám, elszórtan). Ez így érthetetlen. Most a 140- „j-„ -t kicseréltem „LEVÉL LE MEUX-BE” –re. Viszont ugyanezeknél a „címzett” oszlopban szerepel a „Le Meux”, onnét csoportosan kivettem. (Ugyebár egy-egy mozdulattal.)
|
Vagy: most fölhasználtam a "pótoszlop2"-öt, "megjegyzés" rovat lett, néhány sorban beírással. Az összes többi mezőbe most beírtam, hogy: "nincs" ez emlékeztet majd, ha valami többletadat előjönne, oda célszerű tenni.
Nem állítom, hogy életem végéig ezt a rendszert akarnám bizgerálni. (Most éjjel-nappal ezen dolgozom, sürget az idő.) De maga is tudja – felfedezés, vagyis ihlet kérdése, hogy az ember észrevegyen egy-egy javítási lehetőséget. És ez továbbra is előfordulhat. Amiket a napokban cseréltem, jelentős minőségjavulást hozott.
Megoldásként a
következőt
képzelem el. Az
adatbázisban
pld. a „MINDEN
ÍRÁST MUTAT”
táblázatot
átforgatom
excelbe. Abban
javítok. Azt
kéne az
adatbázis
számára
visszatölteni.
Nem tudná ezt a
lehetőséget
valami módon a
kezembe adni,
megtanítani rá,
egy leírással?
köszönöm: d
Végre.
Teljesen
egyetértek a
kormányprogrammal,
rendezik ezt a
kérdést. Is.
Mától nem szabad
ide hozzánk, a
Bakfark Bálint
(azelőtt Ipari
tanuló, előtte
Tanonc) utcába
traktorral
behajtani.
Elfelejtettem,
hogy ezt te Le
Meux-ben nem
értheted. Így
akadályoztak meg
egy
nagyszabásúra
tervezett
traktoros
paraszttüntetést.
(Egyébként
szellemesen.)
Körülnéztem az ablakból, ahonnét valaha harminc évig naponta. De mit csinálnak vagy hat méterrel a felszín alatt. Kéregvasúti megálló?
|
korter-epit-1.jpg
korter-epit-2.jpg
korter-epit-3.jpg
● 2006 november 5., vasárnap
Kirándulás
helyett kettesben
Jánossal
a Néprajzi
Múzeum.
50 év MTI
fotóiból
kiállítás.
Nyitva november
16-ig.
Nem sok az
igazán jó fotó,
sok
protokollfelvétel,
a "musz(áj)anyag",
idősebbeknek
emlékezni
alkalmas.
Ezt a fotót
viszont
szerettük.
A szerzőt
elfelejtettem
megnézni.
János falazott,
amíg lekaptam.
És még egy régi
ismerős,
egy nekem nagyon
kedves fotó,
Reismann
Jánostól
(1905-1976),
Vietnam.
Repróját a
C. naplóba
1975 decemberben
tettem be,
egy fotóújságból
vághattam ki.
Összetartozás és
mintha
egy kis
szomorúság.
Az új
programozó fiú
fölmérte, és
150 ezret kért
az
adatbázis-program
honlapommal
összekapcsolásáért
("szkinelés" -
ráhúzni a
bőrét). Azt
mondtam neki,
háromszázat
adok, ha
december 15.,
éjfélig üzembe
helyezhetem.
Az eredeti, a
remélt befejezés
április lett
volna.
● 2006 november 6., hétfő
92 éves papunk, Imre atya tegnap tartotta vasmiséjét, vagyis 65-éve szolgál. Az ünnepre ideutazott ferences rendtársa, a kárpátaljai püspök is. A hétfő hajnali mise Imre atyáé, ma is ő mondta. Nem a neki/vele koncelebráló püspök. Meghatódtam.
|
Barátom több
száz ábrát
gyűjtött a neten
(hetven fölött),
ilyenformán
egyetlenként
tanszékén, nála
a legkorszerűbb
gépeket is
megismerik a
hallgatók.
Mára pedig már a
rajzolóprogramot
is megtanulta:
Deske! Legalább
felismerted az
eredetit? Most
úgy vagyok
veled, mint a
géptan
ábráimmal. Így
jobban
érzékelhető a
lényeg. Azt
választottam,
ami világos és
kevés tárgy van
benne. G1.
Gábor! Én akkor
abba is hagyom.
Vagy legalábbis
törekedni fogok
erre a
lényeglátásra!
ölel: d.
Munkaközi ügyek-gondok:
Kedves
István! Most
hogy
áttérünk az
adatbázis
rendszerre,
párhuzamosan
a honlap
karaktere is
módosul.
Hogy a
háttéranyagból
ne csak a
kuriózumok-,
hanem igyekszem
teljesebb
áttekintést
adni. Ennek
kapcsán
most netre
alkalmassá
tesszük húsz
év főbb
tv-interjúit,
filmjeit is.
Úgyhogy
megkérném
magát, a C3
szerveren a
határt tegye
át nálam
egyről
másfél
gigára.
Köszönöm!
Szívélyes
üdvözlettel:
d.
Nem
lelkesedem a
művészi
ars
poeticákért,
fellengzőek
és hazudnak,
önmaguknak
is. Az a
pontos, amit
Tornyai
mondott, festek,
ahogy az
egér rág.
Muszáj neki,
mert folyton
nől a foga.
Úgyhogy
egyszer én
is megírtam
Szütsnek a
magamét.
Ja, meg egyszer volt ez: Az életem a csendéletem.
Gál
Józsefnek
nyílik
kiállítása
nyolcadikán
a Hamilton
cég Aulich
Art
Galériájában.
Kaptam a
meghívót,
benne Jocó
művészi
hitvallása.
Rögtön az
első mondat
olyan jó,
hogy nekem
elég is: Már nem
hiszünk a
szellemekben,
de ha
átöleljük a
fák törzsét,
valami ősi
testvériséget
érzünk. Micsoda
ötlet.
Ijjjen is van, esküszöm, költő:
Deske, Sz.,
és V.: most
találtam:
http://aaaaaaaaaa.freeblog.hu/
...ha
tudtok
valakit, aki
ennél is
optimistább
hozzáállású
arc, akkor
könyörgöm,
ne tartsátok
vissza
magatokat...
Ádám
És egy kommentárja: Úgy gondolom, hogy ez az egyik legjobb blog amit valaha olvastam. Valaha. Nem viccelek. Végig. Az elejétől. Onnan. Sny.
● 2006 november 8., szerda.
01:25,
fölébredtem,
hát leírom.
Higgyem
el neki? Ez
költészet.
Ez A
költészet.
Nem hiszem
el, ilyen
nincs. Vagy
van? Ennyire
nem tud
ember
szeretni.
Ilyen
boldogság
nincsen
itten.
Olvasom az
újságban,
hogy
megjelent,
hát két
csomag
DVD-vel
együtt, csak
három
emelettel
följebb, itt
szemben, a
Mammut2-ben
megvettem
Szabó T.
Anna új
kötetét.
Mókás volt,
mert se neve
első tagja,
se a
kötetcím nem
jutott
eszembe,
csak annyi,
hogy T.
Anna, s így
a bolti
kompjuter se
találta.
Aztán az
eladófiúval
végignéztük
a
választékot.
Tehát: Elhagy,
Magvető
Kiadó, 2006.
Ez a kötet,
egyáltalán,
ez a nő
nagyon jó.
Leírja, hogy
ő szeret, és
hogy milyen
boldog. A
férjével,
akivel
tizenhét éve
él együtt.
Csiklandós,
csóválom a
fejem.
Egyszer
kidolgoztam
egy
hasonlatot a
világítótoronnyal.
Hogy az
mutatja,
merre kell
menni. Nem
azt, hogy
oda kell
menni. Oda
nem is
tudsz. (Ott
zátonyra
futsz.)
Jegygyűrű
legyek a
foglalat
legyél a
lámpa
legyek a
gyertya
legyél a
lángja
legyek az
alvó legyél
az álom
legyek a láb
és legyél a
lábnyom
legyél a
foglalat
legyek a
lámpa
legyél a
gyertya
legyek a
lángja
legyél az
alvó legyek
az álom
legyél a láb
és legyek a
lábnyom
Ez bizony nagyszerű. Petri nagy halálversének pergése jut eszembe: Belebotlom halálomba.
A nézés tárgya
Egy alvó
férfi talpa.
Ennyi
látszik
a sárga
lámpafényben,
meg egy
fotelkarfa
az ágyhoz
közel.
Feszes, sima
barna
mind a
kettő, de az
egyik él.
A léte
létebb lét a
többinél
...
Csak nézlek
most: Tart
és betölt a
nézés.
mit
mondhatnék a
talpadról a
látás
szavaival?
...
Kétoldalas vers. A költőt, úgy emlékszem, Gábor (G1) tanította meg nekem, az élelmiszeripari gépek szakmérnöke. Mire jó a Lukács. Átküldte - hadd becézzem - Annácska hímporos és hatalmas látomását: A mai nap. Azóta jegyzem. Mondjam, Rakovszky-színvonal?! Ezek a nők, itt sorra. Festőben is. Vojnich, El Kazovszkij, Krajcsovics Éva. Nahát.
Fél négy.
Talán még
vissza
tudnék
aludni.
Megpróbálom.
Szépek azok
a versek a
hajnali
news-ban.
Meg
irigylésre
méltóak azok
a férfiak
is, akiket
így
szeretnek.
Persze én
akkor is
Burns John
Anderson-ját
szeretem a
legjobban
ebben a
témában. Jó,
igaz,
romantikus
és régi! De
szívszorongatóan
tömör
- amúgy ott
is egy nő
vall a
férjéről,
nem
fordítva-
ettől még
szebb,
döbbenetesebb. N.M.
● 2006 november 9., csütörtök
Deske! Akkor legyen itt ez is: G1.
John Anderson,
szívem, John
John
Anderson,
szívem,
John,
kezdetben
valaha
hajad
koromsötét
volt
s a homlokod
sima.
Ráncos ma
homlokod,
John,
hajad leng
deresen,
de áldás ősz
fejedre
John
Anderson,
szívem.
John
Anderson,
szívem,
John,
együtt
vágtunk a
hegynek,
volt víg
napunk elég,
John,
szép emlék
két öregnek.
Lefelé
ballagunk
már
kéz-kézben
csöndesen,
s lent
együtt
pihenünk
majd,
John
Anderson,
szívem.
Szabó Lőrinc
fordítása
Megírtam,
holnap postára is
adom:
dátum: 2006.11.9. fájl: html-2006/mng-kepcimek C. 8771
Kedves
Magyar
Nemzeti
Galéria
Jelenkori
Gyűjtemény!
Sajnálattal
jelentem,
hogy
hétfőre
virradóra
összes
munkám
címe
megváltozott.
Sajnálattal,
mert nem
szeretek
munkát
okozni,
de hát
ez
vonatkozik
a
nálatok
lévőkre
is.
Kötelességemnek
éreztem
a
belső
sugallatot
követni.
Szerencsére
erre
(legalábbis
az) excel-program
szívélyesen
fogadóképes.
Honlapom
-
www.deske.hu
-,
opuszjegyzékén
már
minden
cím így.
Még a
fotóknál
is.
Egy
szelete
a
gondoknak:
főleg
rajzaimnál
előfordult
címismétlődés.
Mostantól
címtartozék
lett
(szünet,
gondolatjel,
szünet
után) az
opuszszámom.
Amit
minden
munkámra
fölírtam
eddig
is,
hátulra.
Megkérlek,
kedves
Galéria,
szíveskedjél
a
fentieket
figyelembe
venni.
Siena-Párizs, és ami közte volt - A/71/11 |
olaj, farost |
100x140 |
Avignoni szerelmesek - A/71/12 |
olaj, farost |
4 tábla, 140x100 |
Nyugtalan ifjúkor - A/73/18 |
olaj, farost |
90x136 |
Sorsunk, tehát- - A/76/14 |
olaj, farost |
84x192 |
Éjjeli utazás - A/80/02 |
olaj, farost |
60x150 |
Emlékszel? - A/80/06 |
olaj, farost |
60x136 |
A régi zsidó temető - A/82/31 |
olaj, farost |
35x30 |
Régi zsidó temető (évszázadok) - A/85/02 |
olaj, farost |
120x120 |
Régi zsidó temető - virágzó mandulafával - A/86/20 |
olaj, farost |
60x60 |
Régi zsidó temető (Ferenczy Károly emlékére) - A/86/21 |
olaj, farost |
120x120 |
Vuillard műterme - A/91/22 |
olaj, farost |
40x40 |
Műterem szürke falakkal - A/91/48 |
olaj, farost |
40x40 |
Műterem, anyanyelv - A/92/22 |
olaj, farost |
50x50 |
Fekete műtermek III. - A/93/10 |
olaj, farost |
60x60 |
Műterem fehér asztallal - A/93/13 |
olaj, farost |
60x60 |
Fekete műtermek IV. - A/93/14 |
olaj, farost |
60x60 |
Fekete műtermek V. - A/93/25 |
olaj, farost |
60x60 |
Fekete műtermek VIII. - A/93/28 |
olaj, farost |
60x60 |
Szürke műterem szőnyeggel - A/93/31 |
olaj, farost |
60x60 |
Táj bokrokkal, fákkal - B/68/23 |
gvas |
19,6x28,6 |
Telkibánya - temetőkápolna - B/68/24 |
gvas |
19,9x28,5 |
Liget - B/68/40 |
gvas |
19,7x29 |
Gyár - Németországban - B/75/01 |
tus |
30x35 |
Út Avignonból - B/80/05 |
kollázs |
16,3x12,6 |
Egyszer és mindenkor - B/80/47 |
kollázs |
17,4x19,8 |
Régi zsidó temető - B/84/30 |
ceruza |
30x35 |
Régi zsidó temető - B/84/42 |
ceruza |
35x30 |
Régi zsidó temető - B/84/52 |
ceruza |
30x35 |
Régi zsidó temető - félelem - B/86/16/4 |
hidegtű, monotypia |
20x20 |
Régi zsidó temető - ünnep - B/86/20/17 |
hidegtű, monotypia |
20x20 |
Régi zsidó temető - idegen vidék - B/86/26/5 |
monotypia, hidegtű |
20x20 |
Üres műterem - B/88/05 |
olajlavírozás, ceruza |
60x60 |
Koldus keresztút - B/89/44/1-14 |
montázs, tus |
14 db./13x13 |
Baráti üdvözlettel: Váli Dezső
(Csak hogy félreértés ne essék, néhány munka kivételével ezek legtöbbjét ajándékként adtam a cégnek. Jó helyre kerültek. A nemzet trezorja.)
● 2006 november 10., péntek
E-mail, tegnap este:
Kedves
Szabó
T.
Anna, hadd
köszöntsem,
így,
ismeretlenül
is.
Egy
körlevélből
szedtem
le
ma
délután
mail-címét,
összecsattant
a
dolog,
éppen
tegnap
örültem
magának
nyilvánosan
a
honlapomon.
Nekem
nagyon
jó,
hogy
maga
ír.
Amit
én,
magáról:
www.deske.hu
/
válinews,
(ami
egy
naplóféle)
a
tegnapi
dátummal.
|
A
fogasállvány
a
bolt
elé
volt
kigurítva.
Igen
jutányosan
sikerült
egy
húzott,
40-es
méretű
pamut?
damaszt? szoknyát
beszereznem.
Úgyhogy
végre
megfelelő
színű
a
kispárnahuzatom.
Több
éve
próbálkozom.
Tubusszín:
nápolyi
sárga
vöröses.
|
Más.
Olvasom
a
tegnapi
újságban,
a
budapesti
rendőrkapitány
fölmond,
mert
elege
lett.
Érdekes
egybeesés.
Éppen
nekem
is.
Belőle.
|
Ezt
a
képet
kalapáltam
ma,
megint.
A/06/31.
A
keret
színe
sem
hagy
békén.
Próbálkozom,
avval
a
bíztatással,
hogy
vannak
remekművek
is,
amiket
a
keret
fejez
be.
Pld. Rippl-nél.
● 2006 november 11., szombat
Deske! Az A/06/31-es gyönyörű, keretestől vagy anélkül. A poénod a rendőrkapitánnyal viszont gyenge. János
Szia
János!
Tudod,
genetikailag
nem
szeretem
a
kardlapozást.
d.
Hát
igen...
de
az
autóborogatástól-gyújtogatástól,
baseballütőzéstől se
önt
el a
boldogság.
Sz.
Az
arányok,
az
arányok.
Az
arányok
és
az
irányok...
bizonygatnom
kell?!
d.
● 2006
november 12., vasárnap
Tegnap sikerült a mail-kapcsolatot fölvenni Szabó T. Annával.
Köszönöm a levelét! Egy szigorúan üzleti ajánlat:
minden kötetükből egy példány (lehet félrededikált
és gyűrött), cserébe egy kép.
Persze megértem, ha kellemetlenül zavarba hozom
magukat ajánlatommal. Az aránytalanság nyilvánvaló.
Két teljes életművet kérek életművem 1/844-ed
részéért. d.
15:01 újabb mail.
Kedves Anna, helyénvaló nem csak úgy, a levegőbe beszélni, hanem pontosítani az alternatívákat.
Az eszmei sor/értékrend nálam; tehát egy üveg:
1./ baracklekvár
2./ baracklekvár
3./ szilvalekvár
4./ lekvár
itt a képlet kissé elmosódik; tájékozatlanságom
5./ dzsem an sich
6./ cseresznyekompót
7./ őszibarackbefőtt, bár ez inkább a hármas helyén
8./ szilvakompót
Most Kata figyelmeztetett, hogy én a meggybefőttet
szeretem, nem a cseresznyét. Emlékezzek csak vissza
a gyümölcsösrízs-dologra.
Tényleg.
d.
● 2006 november 13., hétfő
|
Kompjutert is vittem időtöltésnek,
mert a megnyitót
valami búvárfelszerelés
vagy borászati bemutatóval
kívánták összekötni.
Budai szálloda a János-hegy
aljában,
egy-estés kiállítás.
Opuszjegyzékemet rendezgettem
egy félreeső asztalnál.
Aztán
meg lehetett nézni
Füzes Gergely
Laár Balázs és
Nádor Tibor képeit.
Egy
gyűjtő a fülemhez hajolt,
érdemes lenne
ezt a Nádort gyűjteni?
Visszasúgtam, ő már biztos befutó. És visszajött a második hullámvölgyből is,
nálam ez a mérce.
Némelyik üvegen át fotózva, tessék örülni még ennek a minőségnek is:
nador-008 nador-009 nador-010 nador-011
A művészt meg lecsesztem, ott rágózott nekem, egy kinyúlt garbóban. Igaz, fölötte zakó. Hogy jövőre negyven, mindjárt a szakma nagy öregje, ez kötelez. Meg hogy tessék már szíves lenni egy rendes kiállítást csinálni, az Ernst Múzeumban.
● 2006
november 15., szerda
Opuszjegyzék-táblázat átalakítás izgalma, ki kellett mennem. Hosszabban
üldögéltem, meglehetős eredménnyel. Utána is megmértem magam, testsúlyom semmit
nem változott. Különös.
Úgy kell ezt értelmeznem, hogy már megint hiába piszkáltam a táblázatot; nem történt semmi?!
08:54-kor a vasárnap megnézett Nádor Tibor emailben kijelenti, csak a pontosság kedvéért,
hogy a
megnyitón nem kinyúlt garbóban, hanem V-nyakú piros pólóban volt.
Köztünk szólva, kedves Tibor, a LÉNYEGÉT TEKINTVE, az nem egy kinyúlt garbó
volt?!
Valamint munkáiról nincsenek az enyémtől rendesebb fotói?
www.deske.hu
Voltak.
Örülj, kedves J., ott, Le Meux-ben, ezúttal egy egész gyönyörűséges kis
kamaratárlat, számodra is. Ingyen.
|
Gyümölcsös
Aratnak Pogony mellett
Akácos
Pogony, forró nyár
Akácok Vasadon
Szőlőskert a hegyoldalban
Létra és csacsiasztal
Nyerges
Akácok Monet-nak
Ez pedig,
amit itt mutatok:
Akácliget.
Ennél koncentráltabban
nehéz lenne
megmutatni, mit is mondjak, mondjuk, Magyarországot.
Fenntartom, hogy rajzainak Nagy István, Mednyánszky és Farkas István rajzai mellett a helye. A piros pólóval együtt és ellenére. Harminckilenc éves.
● 2006
november 16., csütörtök
Kedves S. Csaba! Kérte, véleményezzem munkáját, megteszem. Nem tudom,
helyesen teszem-e. Maga tisztességes, mély érzésű ember és kulturált is.
Elég régóta ismerem. Festői tehetsége vékony. Ha megengedheti magának azt a
fényűzést, és családja sem hal közben éhen, hogy csak evvel
foglalkozik, tegye. Én ugyan nem, de szívből megértem, ha valaki szeret
festeni.
d.
● 2006 november 17., péntek
Szotyori László kiállítása nyílt tegnap a Szinyei Szalonban, (Szinyei u. 2., a Kodály köröndnél) Nem voltam ott; Nagy Miklós barátom nyitotta:
...Az alkony különleges. Kihunyásakor minden zöld dolog felületén
ötszörösére sűrűsödik a zöld fény. Mintha a víznél áttetszőbb zöld hullám
özönlené el a földet, és hűvös sötét smaragd harmatcseppekben csapódna le.
Az esőtől terhes látóhatárt aztán tisztára, fényesre fújja a szél. Az
éjszaka is különleges… Hányan lehetnek, akiknek a lelke diadalmas
sóhajtással emelkedik elő ilyenkor? Ismerős, rejtelmes pezsgés szivárog fel
rejtett rétegekből. Úgy emelkedik fel, fel, mint feneketlen mély vizekből
egy holdfényszínű hal, mint egy tárt szárnyú égi madár az áthatolhatatlan
mocsárból! Az új világ levegője tele van moha-hidegséggel és tenyésző
páfránylevelek ágazásaival...
a teljes szöveg
E-mail:
Miklós, szép. Amit ír, költészet. Szotyori nem áll különösebben közel
hozzám, ebből az írásból megértettem, másoknak mit mutat meg a világból.
d.
● 2006 november 18., szombat
Deske! Köszönöm dicséretét [fenti] írásomért, de megint ugyanaz a
tünet: pár nappal később jövök rá az agyonzsúfolt, cirkalmas
mondataim borzalmasságára. Hiába az egyenként szép mondatrészek,
hasonlatok. Nem megy az egybefűzésük, a sűrűségük mértéke, stb.
Szüts tapintatosan mosolyogva cseszett le, (jogosan), egy szóval
fogalmazva meg kínjaim okát, hogy amatőr vagyok. Magam azt mondanám,
amit a múltkori news-ban olvastam egy festőnek adresszálva: vékony a
tehetségem. Ez van, azért igyekszem javulni, és megpróbálok szikáran
- szárazon csak tényeket leírni, azt is minél kevesebbet.
Nagy Miklós
Kedves Miklós! A kín nem az amatőrség következménye. A minőségért
mindnyájunknak meg kell küzdeni. Nem tudok okosat - okosabbat
mondani, mint hogy vállalja föl az amatőrségét, ne mint egy
bosszantóan becsúszott véletlent kezelje, hanem olyan nyugodt
mozdulattal, ahogy egy teáscsészét.
Nem biztos, hogy az az út, hogy igyekszik megtagadni önmagát.
[Miklós, ha gondolja, ezt a levelezésünket azonnal leveszem a netről.]
d.
A levelezésünkben hálisten nem akarok tetszeni senkinek. Ezért nem
is igyekszem "kifinomultabb" lenni. Tényleg! Talán ez a baj velem!
Mi a fenének akarok jobbnak mutatkozni, mint ami?
Miklós
Ez nagyon jó! Lehet, hogy ez a lényeg.
d.
Bocs, közben a mai naplómat csináltam meg. Fiam állítja, hogy a Dob
utca környékén több utcát le fognak törölni a térképről. Gyorsan
nekiálltam fotózni, hihetetlen élmény volt a sok rejtett részlet.
Nézzen rá:
http://www.nagymiklos.hu/irasok,35/
M.
Köszönöm! most nem megy, 6:44; már 4 perc késés; uszoda. A zuhany
alatt be fogom hozni. (Nem a meleg alatt.)
8:56
Nagyon szép fotók! Az a már szinte eltűnt kovácsoltvas ornamentika.
d.
Kászálódnék a vízből, ma nem fog menni az 1200, mikor Saci int,
a lépcső teteje felé mutat. Ott áll és áll, fenn, a drága púpos
Terike (kb. 60) kontraposztban, kislányosan félrebillent fejjel,
mintha elpirulva. Vadonat, jókedvű fehér dressz, kék virágokkal;
hozzá kék-fehér fürdősapka. A napokban dorgáltam meg idomtalan és
fekete fürdőruhájáért.
Megünnepeltem.
Avval is, hogy jeleztem, akkor én most mégis itt, tovább, az ő
tiszteletére. Egészen a beláthatatlan 1200-ig.
Uszoda / 2. F. bácsi int: Láttam tegnap a nevét a
Fehér László-féle aukcióról szóló cikkben, a Népszabadságban! A legjobb öt festő között emlegették.
- Nem öt, hét. Olvastam. Négyszer.
Uszoda / 3. Hír: "Éva még az intenzív osztályon, de a gépeket
már lekapcsolták róla. Mosolygott, élénk. És olyan gyönyörű, nem
csoda, két hete alszik; a szeme, mint egy 16 éves kislányé!"
Uszoda / 4. Küldemény:
Deske! Mit találtam megint Szabó T. Annától! Félelmetes, ahogy a
technika kiszorít sok mindent az életből. <<mechanikusan épül a
végzet. Csalóka eleinte>> : Nem a szokásos forgalmi dugót, hanem az
építkezést vette célba, mérnöki pontossággal. Ö már tudja, hogy
elfogy a kőolaj, a levegő, a víz. "...eltorlaszolják az eget
egészen..." A cím is nagyon jó. Amiről ír, azt műszaki fejlesztésnek
szokás nevezni. G1.
Leépülés
Iroda épül így a régi parkra,
ahogy a testben készül a halál:
fegyelmezetten, tragédia nélkül,
a napsütéses nyári ég alatt
előrerajzolt terv szerint a részek
nyugodtan teszik rendelt dolgukat.
Betonnal öntött teknő: a csírák
útja lezárva, mechanikusan
épül a végzet. Csalóka eleinte:
élők nyüzsögnek félig kész falak közt,
még lezáratlan, összevissza minden...
a teljes vers
Kösz, Gábor, ez öröm! Ebben az is benne lehet, hogy az orra előtt -
nyilván évek óta - valami nagy micsodát építenek. Fotózza, láttam a
honlapján. Nem túl jó fényképek, de
informatív. Róla is vannak fotók. Megjegyzem, ha én magyar
költőnő lennék, csak egy fotómat tenném föl, amin nem mosolygok és
amin jó ronda vagyok. Úgy dukál.
d.
Kapom emailen a havi programot, muszáj néha kimozdulni, meg minden. Katát is invitálom. Hát indultunk ki Zuglóba, tegnap este hatkor, filmklub, a negyven év előtt látott Egy csepp méz. Milyen lehet ma. Aztán a metróban egyeztettük, tulajdonképpen mindketten szívesebben vissza az asztalunkhoz, dolgoznánk inkább. A Battyányi-térnél átszálltunk a visszafelé-metróra.
● 2006 november 19., vasárnap
Öltöző, kérdem Attilát, mi az az őrgróf? A misén a kezdődő
Szent Erzsébet-év kapcsán fölolvasták életét is, ez férje titulusa.
- Egy rangfajta, a peremvidékeken gyakori, leginkább német és olasz.
Magyarországon a Palavicsiek (fonetikusan) ilyenek, ők is olasz
származás. A forma Nagy Károly idejéből származik, az első évezred
eleje.
Akkor már a lexikonból is, őrgrófság. A frankok által a
meghódított végvidékeken létrehozott... a határok védelmét szolgáló
territoriális szervezet, amelynek élen az uralkodó által kinevezett
őrgróf állt.... ő gyakorolt mindenfajta hatalmat...
Szintén az öltöző. Jeney nagyszabású Halotti szertartás
- zenéjéről mesélek Marci (bácsi)nak. Bár ő a zuhany alatt
Mozartot fütyül, buzdítom, hallgasson bele, elhozom. Hárít, kitér,
hogy ő még a fekete korongnál tart. Egy futóvendég viszont odaszól,
elhozná nekem? Persze, holnapra, MP3-ban jó lesz?
Három órás koncert, egy lemezre ráfér, három perc volt CD-re tenni.
Hihetetlenül megváltoztak zene-körülményeink. Tavaly ősszel, mikor kompjuterre tettem, igen hamarosan 104 órányi
Bach, gregorián, ABBA.
|
●
2006 november 20., hétfő
1./ Előzmények nálam: anyácskámmal a hétvégi séta, karonfogva
még lehet, nem fenyegeti megszédülés. Fölvittem a Normafához,
beszélgettünk, üldögéltünk,
gyerekkoromról mesélt, napsütés. Sok-sok kisgyerek, már a síszezonra
készülnek. Hazavittem. Aztán a Bem rakparton - már majdnem otthon -,
megállt a huszonegy éves Volkswagen, de nagyon. Már nem izgalom, de
az ember ilyenkor elkedvetlenedik. Hogy most várakozás, aztán húszezerért autómentő
Budakeszire, satöbbi. Megnéztem, mi lehet a baj, ahogy ilyenkor szokásos, majd
segítséggel föltoltam a járdára. Fél óra után mégiscsak sikerült
beindítani, haza.
2./ Előzmények / Kata: két hetes betegségből lábadozóban. És olyan - egyébként komplikált - ebédet készített, amit forrón kellene tálalni. És én nem érkezem.
Hazaérve azonnal összekaptunk, persze egy lényegtelen
részletkérdésen. Mindkettőnk igaza biztos tudatában. Nem szidtuk egymás kurva anyját,
ennél rosszabb; elhangzott a két tiltott kifejezés
egyike, amit veszekedésnél soha nem szabadna: mert te mindig
és mert te soha. A konkrétból bűnösen absztrahálni.
Ebéd külön-külön.
Délutáni alvásból ébredve ezt a képet találtam az üzenőhelyen, az
ajtóm előtt. Mellette kézírással:
INKÁBB ŐTET VÁLASZTOTTAM, MERT BIZTOS JOBB A KONFLIKTUSKEZELÉSE - MEG OLYAN SZÉP. IS.
Ő győzött.
Dékán barátom meséli a kávéházból gyanútlanul hazatérő négy
német diák megveretését az üres Kecskeméti utcában, október
huszonharmadikán. Lecsikorgott mellettük egy rendőrautó...
A követség
följelentést tett. Fájdalmas / vérlázító.
Most kéne, amit 30 éve az amerikai hippik:
kakaóuzsonna a
rendőrgyereknek.
Egyébként számomra csakugyan nyilvánvaló,
hogy teljesen vétlenek.
Nem bolondok, még ha csak egyszerű, verekedőskedvű legények is, hogy
kitegyék magukat hadbíróság, állásvesztés; amit nem utasításra,
netán parancs ellenében.
|
● 2006 november 21., kedd
Angliából küldték nekem
ezt a fotót.
Varga-Wallner.
Jó egy ilyen hely, nem?!
Istvánnak erről eszébe jutott
a Nagyítás c. valahai,
fontos angol film.
|
Délelőtt a megjavított fotógépért,
és ha már
úgyis elmegy a délelőtt,
onnét egyenesen át
az Ernst Múzeumba;
az öt nagy fotókiállítása,
akik külföldön:
Moholy-Nagy,
Kertész, Brassai,
Capa és Munkácsy Márton.
Nagyszabású tárlat.
Sok is a látogató.
Mutatom: Chagall családjával, 1933, André Kertésztől.
Az ember még ilyen módon is
szeret egy kicsit a nagyok
fényében sütkérezni,
hogy megnézi széktámlára
terített zakójukat.
És néhány kép, kedvcsinálónak. Nagyon utálok bújócskázni, ezúttal kértem és kaptam engedélyt fotózásra, avval, hogy a írok róla:
Kertész: Aba-Novák műtermében 1923. Mért lóg be a kályha az ajtó elé. Nem használhatták. Tehát albérlet? Szögön kabátok. Szegénységféle, nem? És otthonosság. Saját képeivel tele a fal.
Kertész fotó Washingtonból, 1970, ismert képe. Kicsit művészkedős, szeretem a csendjét. Ezt csak emlékeztetőnek, bemozdult. Nem nála.
Capa: A varsói gettó romjai. 1948. Hátborzongató. Apám is a háború romjai alatt.
Munkácsy Márton: Lányok
táncolnak 1923. - mármint a gyerekek, a verklizenére. Ezt a
bérkaszárnya proliudvar-atmoszférát az én generációm még nagyon
ismeri. 75 körül fotóztunk mi is ilyet kettesben Sugár Jancsival,
itt a Vizivárosban. Akkor is kicsődült mindenki a gangra. János
csoportképet csinált róluk. Én szemérmesen csak a pinceablakot,
avarral.
● 2006 november 23., csütörtök
Hát igen, az IRÁS név tarthatatlanná vált a főoldalon, miután
szervezési megfontolásokból az önálló kiállítások és a filmek
is oda
kerültek. Így lett belőle ARCHÍVUM. Hogy súlya legyen, egy öreg
dátumot utána. Napok óta négytől teljes időben a gép mellett, megint.
Ja, a filmek; a hatból most
tizenhét lett, Ettől
lettem mára egy gigabájt. Andris dolgozott vele napokig. Köztük az a
másfél! órás éjfél utáni tv-beszélgetés Fodor Jánossal még 2001-ből,
amire megkértem Szütsöt, menne el helyettem; mindent tud, amit én,
arcomat meg úgysem ismeri senki. De nem vállalta, szörnyű
álmos is voltam, minden riporterek réme, tőmondatokban válaszoltam.
A tv-interjúkon túl a filmek egy része, a legkedvesebbek, bizony magánügy.
Miki kicsomagolja a élete
első professzionális notebookját, vele izgulok és örülök.
Paparazzo barátnőnk amatőrfelvétele.
A másik; évek óta, ha Arany János bácsi padján a könyvből fölpillantok,
ezt látom a Margit-szigeten.
A víztorony is épp látszik, a horizonton. Biciklim ilyenkor a padhoz támasztva.
Karatésok gyakorolnak rendszeresen, szép fehér fiatalok, gyönyörű
ívvel rúgják egymást hasba.
Ezt is eltettem, hülyéskednek, vagy tényleg nem hiszik, hogy
ember járt a Holdon. A netről
szedték le ezt a kis mókát.
● 2006 november 24., péntek
Egyik vízióm-reményem a túlvilágról - merthogy csípőből ez a
végtelen-idő elborzaszt - hogy minden kincset megismerünk, amit itt
az elmúlt 200 ezer év alatt megtermeltünk. Altamira művésze röviden elmagyarázza
szándékát, (de belebonyolódik), aztán megmutatja elpusztult rajzait.
Nem egészen evilági, hogy reggel Krisztus után első században írt
levelet olvasok. Ezt a mondatot I. Kelemen pápa és vértanú írta le:
...a bölcs ne szóval, hanem jótetteivel mutassa meg bölcsességét.
kedves deske, ez igazán érdekes, nekem is régi vágyam newtonnal, einsteinnel, pascallal, vagy eötvössel beszélgetni a túlvilágon. csupán egy félelmem van: lehet, hogy nagy csalódás lesz ez nekünk. K.
Vagy nekik.
Bocs. d.
Tegnap valamit megint megértettem a hajléktalanság rettenetéből. Templomunk melletti kis park mélyén padok, mindig aludtak rajta néhányan, rongyok és hullámpapír között. Most kicserélték vasfotelekre, abban elfeküdni nem lehet. Hét óra, látom, egy bebagyulált alak, öreg ember lehet. Csomagja a földön, mankói mellette, a karfához támasztva. Ül. Óra múltán uszodából hazafelé, ugyanott, ül. Merthogy mit csináljon. Az élelme úgy ahogy összejön naponta, mert az muszáj. Egyebekben mit csináljon. Mit csináljon egész nap. Még nincs nagyon hideg. Ül.
És a leépülésnek milyen foka, ha ez már természetes.
|
Előállt a következő,
a megfestett kilencszázadik
(létező 580.)
műtermes festmény témája.
Honlapom betűin igazítva,
váratlanul a kép szín-inverze jelent meg.
Meg kéne csinálni.
Ámbátor inkább irtani kellene.
följött egy műgyűjtő ismerősöm,
elbeszélgettünk az időjárásról,
előkerült utóbbi négy évem
két legjobb munkája,
A/02/29,
A/03/06,
megnéztük, aztán elbúcsúzott.
Azóta itt áll, és én nézem ezt a két képet.
Minden nevetséges mellettük.
Irtani kell. Irtani, a fene egye meg.
El is kezdem a körülnézést.
Egy óra múltán: átnéztem az itthoni képeket. Hatot
visszaminősítettem sárgából fehér rajzszögesre; elkészültből
továbbfestendőre. Kidobni nem tudtam (bírtam) egyet se. Ennyire
jó festő lettem. Kezem aranyat ér.
Vagy inkább csak ennyire öregszem.
|
● 2006 november
25., szombat
Szegény,
ámbár tékozló
ország vagyunk,
ha egy ilyen kép
fiatal magyar fotósa
most éppen Angliában,
ládacsomagolásból él, nem?!
beleértve immár
ezeket a fotókat is:
varga-wallner-csilla-03
varga-wallner-csilla-04
varga-wallner-csilla-05
varga-wallner-csilla-06
És ezt még egyszer, mert nagyban bizony egészen más: varga-wallner-csilla-02, Ugyanis ha a kép itt ettől nagyobb, az öreg, 800 x 600-as fölbontású monitorokon a szöveg becsúszik a fotó alá, többen panaszkodtak.
|
● 2006 november 26. vasárnap
Séta ugyanott,
ahol tegnap anyácskámmal.
Robiék három unokával,
nekik játszótér,
úgyhogy a Hajógyári szigetre.
Szép napos délelőtt.
Robi a babakocsdit tolva
Várady Szabolcs
akadémiai székfoglalóját
meséli.
Remélhetőleg meg is fog jelenni.
Délután a Móra Kiadó Történetek Leninről - kötetét
olvasgattam. Uljanov város egyik csöndes utcácskájában áll egy
nagy faház. Látszatra semmiben sem különbözik az utca többi
házától...
Vlagyimír Iljics egy erdőben eltévedt pityergő kislányt
hazavezet szüleihez. Három diót is belevarázsol kosárkájába.
Vlagyimír Iljics vendégségben a háziak Vaszka nevű cicáját
megtanítja karikán átugrani. Utána azt mondja a boldog
kislánynak: Lolja, adj csak egy kis tejet neki! Alaposan
rászolgált a jó reggelire!
A könyvet tegnap reggel vettem a hajléktalanpiacon. Penészszagú.
Sajnos egy ív hiányzik belőle.
● 2006 november 27. hétfő
Olvasom a kislányos, kiscicás, tejecskés sztorikat. Eszembe jutott egy könyv, Rutherford: Ruszka. Másfélezer év orosz történelme regény formájában, néhány család sorsát végigkövetve. Sok mindent megért az ember az oroszokról, a cári (és szovjet) birodalomról, szláv mentalitásról. Ebben is olvastam, Lenin minden volt, csak orosz nem. Anyja svéd származék, apja tatár. Ennek is köze lehet ahhoz a rideg kegyetlenséghez, ahogy az emberekhez viszonyult. Semmi tejecske, kiscica, kislányka. Golyócska, akasztófácska... N.M.
|
Ezt a könyvet szívesen megnézném. Még gyerekkoromtól valami logikátlan nosztalgia: Ural, az ametiszt-lelőhelyeivel, tajga, tundra, nyírfaligetek, az ikonok, Volga-anyácska. (Mondanám Dosztojvszkijt is, de hát azt sajnos untam.) Megünnepeltem, mikor ha csak tízezer magasból is, egyszer láttam a Bajkál tavat. Mindig érdekeltek az oroszok, az a metszet, amit számomra legpontosabban Levitan (1860-1900) mutatott meg. 1. kép, 2. kép. Romantika, persze. De ez fontosabb belőlük nekem, mint hogy hírszerző tisztjüket megmérgezték Londonban. Barátom 46-ban látott egy dokumentumfilmet, második világháború, orosz roham egy mély tankcsapda-árkon keresztül, szemből golyószórózzák őket. Mikor az árok megtelik, a szovjet páncélosok áthaladnak rajta. Ma se tudom, higgyem-e.
A Vlagyimír Iljics egy erdőben eltévedt pityergő kislányt hazavezet szüleihez. Három diót is belevarázsol kosárkájába... Tudod a régi viccet: pedig közéjük is lövethetett volna! Szüts
Erről a Gandhi-film jut eszembe, ahogy a tüntetők közé lövet a helyőrség parancsnoka. Öreg barátom legyintett; angol jómód, angol elegancia?! A gyarmatok vére árán...
● 2006 november 28. kedd
|
Azt mondtam deskének:
legyen a gondolkodásod is fegyelmezett.
Ugyebár értesülünk róla,
mit vacsorázott tegnap
valami
Torgyán János.
A rosseb egye meg.
Hollán Sándor
olyan
képeket csinál,
most, 2006-ban,
amit ötszáz év múltán,
ha még lesz élet a földön,
és lesznek képnéző emberek
satöbbi.
És ki tudja ezt.
Ki tudja ezt itthon. December 9. nyílik Párizsban a Vieille
Temple utca 23 alatt a kiállítás, ahol megmutatja.
● 2006
november 30. csütörtök
|
Így lesz kerek a világ (én),
ha az embernek világlátott
és szíves barátai vannak.
E-mail jött:
Hollán kapcsolatban állt
Morandi örököseivel,
tőlük kapta az a baloldali kancsót is,
ami a fenti gyönyörű képen.
(Morandi csendéletein is szerepel.)
Kohán Feri járt Hollánnál,
s most átküldte néhány felvételét.
Ez a fotója kulcsinformáció.
Ezúton is köszönöm,
a közösség nevében is.
hollan-csend1
hollan-csend2
hollan-csend4
(Persze, ilyen tárgyakkal nem kunszt szép képeket...)
Feri most rákérdezett telefonon: a csendélet-beállításon másfél
éve szerepelt egy (meglehetősen elfáradt) alma is, hogy avval mi
lett. Hollán: hát nem látja, ott van a képen. (A középső kék
folt alatti halvány vöröses elszíneződés...)
És még egy infó, Hollántól: Morandi szobája 18m² volt, benne ágy, és ott is festett. A konyha közös, nővéreivel.
Szüts ehhez most hozzáteszi, Morandi
szobáját rekonstruálták bolognai múzeumában, itt festőkabátja is
megtekinthető. Úgy tűnik, egyáltalán nem használt
rongyot, kabátjába törölte ecseteit; a kabát gyönyörű.
nov: 65796 = 3071/hó = 102,4/nap, átléptük a százat