dátum: 1972 cím: fájl: html/noklapja5.htm C.396F
2. B
3. FOTEL, ÜLŐKE, HAGYOMÁNY
4. SZÍNEK HARMÓNIÁJA
5. FALAK, SZÍNEK
6. FÉNYCSŐ, HANGULATLÁMPA
7. A MENNYEZETVILÁGÍTÁSRÓL
Legutóbb a színösszhang megteremtésének általános elveiről szóltunk. Fölsoroltuk az intenzíven színezett, valamint a semleges színhatású szoba előnyeit, hátrányait. Ezeket a szempontokat azonban ritkán van módunk összességükben érvényesíteni, a kérdés általában részleteibe, bútor, függönyanyag vásárlásakor jelentkezik. A lakásfestés is ilyen alkalom. Nézzük meg a kérdést így, az alkalmak szemszögéből.
Milyen legyen a fal színe? Fehér? Pasztell, vagy több színű? Vegyük sorjában a lehetőségeket. Múltkor szóltam a fehér fal máshoz nem hasonlítható szépségéről. Megvallom, ezen a téren elfogult is vagyok, hisz naponta észreveszem előnyeit, ismerőseimnél jártamban is. Ha üresen hagyjuk, akkor is szép. Kiemeli a bútorok formáját, színét. Háttérként pedig biztosan jó, ha festményekkel reprodukcióval díszítjük a lakást. Fehérrel a legvilágosabb a szoba.
Általánosan kedvelt megoldás a halvány pasztellszínek használata is. Tompa sárga a legelterjedtebb. Elég jellegtelen megoldás. Előnyének nevezhetjük, hogy melegebbé teszi a lakást. És a "melegebbé" majdnem szó szerint értendő. Pszichológus kísérletek szerint ilyen környezetben az ember alacsonyabb hőfoknál is kellemesen érzi magát.
A világoszöld fal, nyugtató hatása miatt, elsősorban kórházakba való. (Némely ügyfélküldözgető hivatalban is célszerű lenne…) Lakásban bágyasztóan hat. Hacsak… és ne felejtsük el, "hacsak" mindig akadhat, a lakáskultúra nem tudomány, ahol a kettő plusz három mindig öt, tehát… hacsak például a bútorszínek együttesét nem éppen ez a szín keretezi a legelőnyösebben. (Mondjuk egy csau és dohányszínű garnitúra esetén.)
Én azonban ilyen esetben is (látatlanban) egy barátomnál alkalmazott megoldást javasolnám. Bútorai mögé kellett a szín, így ablakkal szemközti, legvilágosabb falát élénk kékre festette. A többi fehér maradt. Nagyon elegánsan hatott. Ezt a szép megoldást kiállítások, sőt tervezett kirakatok díszítésénél is egyre gyakrabban használják. Fehér környezet, fekete szőnyeg, kis színes tárgyak, és egy-egy intenzív színfelület jól kiegyensúlyozzák és kiemelik egymást.
Vannak aztán túlzó megoldások is. "Ha már lúd, legyen kövér" -- mind a négy fal más színű. Még szerencse, hogy egy szobának csak négy fala van… Itt aztán színösszhangot aligha találunk. Hiszen a lakásbelsőt -- járkálva -- mindig más nézőpontból látjuk, s ha szép a fotel a sárga fal előtt, nem biztos, hogy a kék előtt is az… Ennek a túlzó divatáramlatnak egy haszna volt: rájöttünk, hogy nem csak "döglött-sárga" fal van a világon. És még egy: elkezdte kiszorítani a hengerelt falfestést is, ami ismétlődő apró motívumaival minden képet megöl. A szobafestők szeretik, mert minden festési hibát eltüntet… Van, ahol a minta a mennyezeten is folytatódva "tükrös plafont" alkot, ezt a hagyományt alighanem a barokk kastélyokban látott mennyezetfreskók láttán vették át, s folytatták arra egyáltalán nem alkalmas környezetben elődeink…
Szerencse azonban a legtöbb lakásban a mennyezet fehér. Így ez fényvisszaverő felületté válik, világosítja a szobát, csökkenti az erős különbséget, ami a szobaalakhoz közel és távol eső területek megvilágítottsága között van. Emellett ebbe a színbe nem tud "belekapaszkodni" a szem, s így magasabbnak, levegősebbnek hat a szoba.
Előfordulhat persze, hogy épp ellenkező hatásra van szükségünk. Sok régi belvárosi lakás 3,5-4 méter magas. Itt a kisebbnek épült, vagy lakásleválasztás következtében arányaikban megváltozott szobák bizony elég diszharmonikusak. Ezen segíthet valamilyen sötét színű, például sötétvörös-barnásvörös mennyezet. Ha a csillár fölfelé is ad fényt, a szobában ülők arca vörös reflexet kap, s ez úgy hat, mintha épp a Balatonról jöttek volna strandszezonban.
Még nem szóltunk részletesen a lakástextíliák megválasztásáról. Nem is nagyon lehet. Hogy melyik bútorhoz milyen illik, s milyen függöny, azt a konkrét helyzet szabja meg. Mégis, azok a szempontok, amiket eddig elmondtunk, erre is érvényeke. Nevezetesen:
-- fontoljuk meg: semleges környezet szebb-e a szobánkban, vagy a harsányabb,
-- ha az utóbbi, melyik szín, vagy melyik két-három szín alkalmas,
-- következő szabály: egy színcsalád együttes alkalmazása kölcsönösen kiemeli egymást,
-- a sok szín csak tarkaságot okoz,
-- a sokféle minta is (függönyminta, a szőnyeg is díszes, a fal hengerelt, rajtunk pedig egy szép kockás blúz van, de ebben a környezetben ki veszi ezt észre? ?!)
Százegyedszer is érdemes elmondani: a kevesebb -- több!
Váli Dezső