1992.10. publikációim / html/mozgo10.htm C.02256/10
VD.
/ MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Bonnard
A vénségére
bölccsé szelídült drága Déry Tibor írta valahogy így: „...l’art
pour l’art (vagy ahogy
57-ben a Képzőművészeti Gimnázium igazgatója mondotta volt: pour l’art pour) pedig nincs. Az csak egy henye gondolatsor henye
összefoglalása...” Hát ez az.
De ha lenne, B. mester vezető helyen (olimpia!:
dobogón) állna. Hogy is van ez? Úgy tűnik, nála problémamentesebb,
derűsebb (már ez is gyanús), esztétizálóbb festőt nem találni, még a franciák
között se. Étkezőasztalok díszterítékkel, öblös, gazdagtapétás polgárszobák,
verandák, dús lombú lugasok, kertzugok, díszparkok, és persze csajok, csajok
kádban, kádból ki, kádba be. Semmi osztályharc, nem történt világháború,
itt mindig süt a nap. Édes álom, mozdulatlan boldogság. Minden együtt, amitől
irtózom. Akkor inkább a plakátmagányban ázó éjjelek vagy akár az utolsó
kézigránátját elhajító vörös nyakkendős Vologya. És
mégis, mégis. Emlékszem, nyolcvanas évek eleje, az a csodálatos bukaresti
múzeum. Amit a bojár
magángyűjteményekből hordtak össze egy épületbe, a nagy
földrengés ürügyén. Már a porcelán- és papírgyűjtemények is, aztán az
elefántcsont faragványok és perzsaszőnyegek. Egy teljes török szoba,
vízipipával. A román Munkácsyk kiváló tájképeikkel. Aztán a modern franciák,
Matisse, meg minden. És akkor egy Bonnard, ott
megrendült a föld. (Csak nekem.) Forgolódtam és hebegtem, próbáltam hirtelen
valaki partnert keresni ebben a csodában, majd elkezdtem lerajzolni, magamévá
tenni, valahogyan. Csoda, csoda, persze. Jaj, megvan-e még ez után a sok világégés
után?! Azt mondják, a gyönyörű Nemzeti Múzeumuk, ami
az elnöki palota egyik szárnya volt – leégett! Holbein meg az a tengeri táj az
emeleti teremben!
Az a Bonnard ott: főmű, főbb már nem is lehetne.
Megnyalhatta utána mind a tíz ujját. Reprót nem lehetett róla kapni. Így,
emlékezetből, a Reggelizőszoba (Museum of
Modern Art, New York) egyik változata lehetett. (Később láttam azt is.) Most az
fekszik előttem.
A kép: az előtérben ellenfényben úszó dús teríték,
porcelánok, üvegek, csésze, gyümölcstál. Az ablakon túl az erkélyre látni,
mögötte-fölötte pedig fényben szétolvadó lombozat és egy kerti ösvény. No nézzük. Az előtér kontrasztos, elkülönül. Kemény fényben
keményen kirajzolódó tárgyak. Ha nem bontaná föl a kontúrokat
elbizonytalanított vonalakkal. Pokolian magabiztos álrendetlenség. Azonban a
kép középtengelyét pontosan kijelöli három tárgy. Hogy mindez ne legyen túl
didaktikus, további két edénnyel egy kecses jobbkanyar. Az átkötést két közeli,
váratlanul sötétre váltó forma biztosítja, milyen egyszerű. A bal oldalon is formaparádé, mindkét zsebe boldogsággal van
teli.
És itt egy bekezdés erejéig hadd kerüljön ide egyik szerelmetes festőm, Nagy
Balogh János. A legtehetségtelenebb zseni, aki valaha...
Mit összeügyetlenkedett, kínlódott a képein, egész életében! Nehézkezűsége
minden ecsetvonásán érzik. És összehozott hat képet, hat tökéletes képet. Kell
ennél több?! A többit csak kegyeletből szeretem. Itt
van ez a Bonnard-témájú képe, kispesti változatban,
egy rokkantnyugdíjas agglegény modorában. Hasonlatos a gyengédség, hasonló a
boldogság is. (Még nyilatkozta is, Füst Milánnak, villanyosra várva!) Nem
annyira fölényes. Nála minden tárgy érték, megbecsült. A csöndjük viszont
megint csak közös. Ez zártabb világ. Inkább formál, és jobban kötődik a látványhoz,
minden vonatkozásban. Áhítatos. De vissza Bonnard-hoz.
A következő mező az erkélyajtó síkja. Ilyenféle bontatlan felülettel egy mezei
festő nemigen tudna mit kezdeni. Mit csinál ő? Nem tudom, az ő találmánya-é, mindenesetre számomra a nevéhez fűződik.
Tessék végigkövetni a fafelület színeváltozásait. A narancson a barnákon át a
kékeszöldig. Túlcsorduló színesség, itt is. És teljességgel következetlen,
következetesen. Ha a valóság felől nézzük. A kép színhullámzásában: hibátlan.
Evvel a színkezelési
ötletével általában minden foltot fölbont, elapróz. Így minden mellérendeltté
válik. Az ablaktok mellett a fal, a tapétamintával. Mintha a kerti világot
emelné át a szobába, azonos méretű mintázattal. A bal felső sarok három világos
színű, amorf formája szándékkal rímel a közelében, de már a kertben lévő
ugyancsak két világos foltra. És a tapétába belesimulva egy nőalak, félbevágva,
hosszában. Ennyire mindegy neki?! Ennyire azért nem, e
félbevágás eredendően nem volt szándékos! Ide kívánkozik Bonnard
komponálási módszerének fölfedése. Témaelrendezéseitől gyakran hanyatt esik az
ember. Van egy gyönyörű képe, talán Londonban: kádban fürdő női akt, s mindez a
kép fölső széléhez szorulva. Az óriás képmezőt pedig a fürdőszobapadló
mintázata tölti ki, ép ember ilyet nem tud kitalálni. A budapesti Szépművészeti
Múzeumban is kettévág egy nagymamát, s egy testetlen, csészét tartó kéz balról
benyúlik a képmezőbe... Végül egyik mesterem
magyarázta el a dolgot. Bonnard műterme falára óriás
vásznakat szegezett, telefestette (Vuillard barátja
egy képén mindez megörökítve), majd összehívta barátait, s a nagy képből több
kicsit kanyarítottak ki, ollóval. Evvel a zseniális ötlettel a komponálás
fázisát kiemelte a többi közül, s a már megdolgozott részletek birtokában döntött,
utólag. Néhány éve egy múzeumban ellenőriztem. Bekukucskáltam a keret mögé: a
vászon oldalán csakugyan folytatódott a kép! S mikor végre egyszer kezem ügyébe
került egy oeuvre-katalógus: sehol egy kerek képméret, és mindegyik más! A hír
tehát igaz. Ha nem lenne olyan keserves munka folyvást egyedi méretű kereteket
csinálni, az ötletet sokkal többször elloptam volna.
Tehát vegyük így: a hölgytől nyilván még bocsánatot is kért, gondolatban, de
nem tehetett mást. Valószínűleg megbomlott volna a két ablakszárny által
nyomatékosított szimmetria, ami pedig még éppen elhordozza ezt a szédületes
gazdag témát. Persze ez is csalás. Ezt a látványt emberi szem soha nem
láthatja, nem képes befogadni. Amúgy is csak egy pontban látunk élesen, s ha a
tőlünk méterre lévő kávéscsészét
nézzük, az ablakon túli világ már csak egy
összemosódó fényfolt, aki fotózik, már csak a fénykontraszt okából is tudja.
(Azon az asztalon ezer lux van, a kertben pedig negyvenezer. Operatőrnövendékek
vizsgafeladata egy rövid jelenetet leforgatni, a színész a szobából közben
kimegy a szabadba. Jancsó–Kende tudják ezt nagyon.)
Tehát a kert. Tisztességes festő a veranda kőkerítését egyszerűen elhagyta
volna, ha van esze, mert ez a burjánzó téma nehezen tűri a geometriát. Ő pedig
könnyed sormintát csinál belőle (szerencsére nem olyan felületeset, mint Dufy), így ez szinte beleolvad a kertbe. Tessék
belegondolni! Ha szemből süt a nap, amint azt az étkészlet árnyékaiból jól
látni, milyen sötétnek kellene a korlát árnyékos oldalának látszania! A baluszterbabák közeiben pedig a vakító ég tükröződik,
holott az kissé föntebb van. De szüksége volt egy kék centrumra,
összekapcsolandó a teríték vibrálását a lombok ugyancsak kékbe váltó színeivel.
Ez is egy nagy trükk. A nap felé fotózva a színek fénnyé égnek. (Bonnard gyönyörűen fotózott; aktok a kertben a század
elején.) Festésmódja ilyenformán itt valóban sugallja a fény erejét. S hogy
kékbe olvad: mikor kék a lomb? Ha messze van. A reggelizőasztal
mellől a világ végére látunk. A végtelenség érzete, de fennkölt ünnepélyesség
nélkül, ugyanis a lombozat jól láthatóan megrajzolva, így olvasható, meghitt.
Távoli, mégis intim.
Belefáradtam. Azt reméltem, a képet végigböngészve majd csak rátalálok, mit
szeretek annyira ezen a tőlem oly távoli gondolkodású barokk pompán. A MÁS-t?! vagy
öntudatlanul mégis erre vágynék, te jó ég?! Nem tudom. Nagyon szép.
Koncentráltabbnak tűnő és súlyosabb veretű képe a Pompidou Központban látható
Csendélete. (Pad nincs előtte, de a földre le szabad
ülni.) Ahogy néztem, ez kivételesen nem utólagos képkivágás, három oldalról
biztosan nem. Múltkoriban valaki rám nevetett: persze hogy ezt szereted a legjobban,
ezt te is szeretted volna megfesteni. Valószínű. A legelvontabb képei közé
tartozik, a natúra minden elemének
megtartásával. Még
az a pimaszul hanyatt esős szék is! Vagy az csak egy árnyék lenne? Mintha egy nagylátószögű objektív torzítása. Hanem ezek a kőkorszaki
idolok, a gyümölcstálak! A középsőt szenvtelenül még végig is ornamentikázza, a
szőlőszemeket kirajzolva. És mégis. Évekig – amíg csak reprodukcióról ismertem
– nem tudtam kivenni, értelmezni a részletformákat. Nem zavart. E formák eszmei
súlyát különös vonalú kontúrjuk adja. Teljesen megtévesztő: a középső szőlőstál
egy szoborrá olvad a mögöttes fonott kosárral. Moranditól
ismert ötlet. S a meglehetős önkényesen sárgává torzított árnyékok is
hozzátapadnak a foltokhoz. Mindez fehér háttér előtt. Ellenpontként pedig az
elrajzolt, így ferdén fölfelé billenő piros csík, az asztal széle. Ki tudna
ennél szebbet elgondolni?! A terítő és a padló
végigpöttyözött mintázata rímel a gyümölcsökre, szövetté szövi a látványt. Amit
látunk: hangsúlyozottan esetlegesnek tűnő részlet, mégis feszes kompozíció,
zárt. Bal felől a szék sarka, fönt a kosár feszül a keretnek. Jobb szélen ugyan
– hagyományosan – félbevág egy formát, de ennek íve önkényesen és halkan egy
szakaszon függőlegesbe csap át, s bekattan a fölötte lévő árnyékba, zár ez is.
Fegyelmezett pompa.
Ha belegondolok, Mies van der Rohe
ezekben az években építi meg egyetemi kápolnáját, ahol eljut a csupasz fehér
kockatérig, egyetlen látvány hátul a radiátorsor az üvegfal előtt... a Bauhaus-iskola gondolkodása, ahol a logika próbált
végső soron a szeretet fölébe kerekedni... micsoda ügyetlenség...!
Bonnard bölcsebb. Szent Ferenc megkérte a mandulafát,
mesélne neki Istenről. A fa egyszerre virágba borult.
Ez a helyes válasz.