1992.08. publikációim / html/mozgo8.htm C.02256/8
VD.
/ MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
... legalábbis így mutatkoztam be
70-ben, Bernben, a Klee-múzeumban, s a dolog bejött, mert a titkárnő azonnal
telefonált, és intézkedett. Az igazgató már értette a félig-tréfát. Három napig
ültem engedélyével a múzeum raktárában, főleg magammal elfoglalva, hogy én most
itt ülök, és a kezemben tartom...
Aztán 82-ben néhány gyenge kép az oslói képtárban. 84-ben egy nagy Klee-kiállításért
egy napra Katával Drezdába, 51 kép, sok rajz. 1988: Metropolitan Museum, ahol
épp egy szerény ajándék kiállítva: 94 olajkép egyetlen gyűjtőtől, főművek is!
Klee-kötetemet utolsóként ajándékoztam el. Néha elém kerül egy-egy repró, és
fura dolog, az utóbbi években egyre fanyarabb arccal néztem őket: nagyon
esztétikus, nagyon technikás, nagyon játékos – tömörebb mondatokat szeretnék
hallani. Aztán a múlt héten nekiláttam néhány képét lefotózni, ide. És megcsapott a régi ólmeleg. Itt, és
csak itt vagyok otthon igazán, ezekben a képekben. Uramisten, micsoda zseni !
Tizenhárom éves lehettem, Dobszay; egyik szellemi vezetőm mutatott egy képet: a Seefahrer (Tengerész, vagy inkább
Tengerjáró). A kép teljes címe egyébként: Harci
jelenet a Szindbád című komikus-fantasztikus operából.
13 éves koromban még semmit nem tudtam erről a szakmáról. A magányról és a
melankóliáról valamit. A képet megértettem. Ma se jobban. Liturgikus
szertartásra emlékeztet. A tenger: végtelen tér. Csakugyan végtelen, nincsen
horizont, nincsen égbolt sem, fölülnézet ugyanis. A felszín: kockákra szabva,
nem mértani pontossággal, micsoda őrült ötlet a végenincs
kifejezésére. Nem érdekelnek az életrajzi dátumok (másokéi), de most meg
kellett néznem: Klee 1920-tól 33-ig tanított Weimarban,
a Bauhausban. Pedagogizálása sosem vonzott, valamit
hallottam, hogy színoktatásában szerepet kaptak ezek a kockákra osztott mezők.
Architektúra – meg egyéb hasonló – címmel sok ilyen képe van. Olykor csak
esztétikus, nem több, itt azonban zseniális. Igen, persze, a hullámverésre is
céloz. Számomra azonban sokkal inkább a matematika (geometria) nyelvén
elmélkedik a végtelenről. A finoman derengő színátmenetek: a majdnem-unalmas
csend zenéje. Én úgy szoktam meg a képet, hogy a fölső és az alsó térfél színe
is mélykék – ez a repró mást mutat. Hogy mi az igazság, alighanem soha nem fog
kiderülni; mikor a Klee-múzeumban a bázeli gyűjtő címét kértem, hogy
meglátogatnám – hivatali titokként kezelték. A hetvenes évekbeli műcsarnoki
kiállításra meg persze ilyen főmű nem került el. (Aki látta vagy tudja a kép
színét, jelentkezzen.)
Beszéltem erről egyébként a No. 1-es magyar festményfotográfussal.
Azt mondja, színhűség nem létezik. Lézeres színolvasás ide, komputertechnika
oda. A világcégeknél is egy repró hol kék, hol barna.
Visszatérve. A fő téma a kép közepén: magányos figura egy csónakban, dárdája a
szörnyre irányul, de felénk fordul, felénk néz. Illetve nincs is szeme:
arctalan. Inkább védekezik, mint támad. És ugyanakkor rituálisan passzív,
gesztustalan. Mint a Kereszten Függő mozdulatlansága.
Hanem a szörny feje rémálom, az nem tréfadolog. Hogy támadásban van, vagy
ellenkezőleg: sebesülten vonaglik menekültében, arra kétszer megtört vonalú
teste utal. Megint egy kétértelműség. A középső inkább csak szörnyecske. Kifelé
bámul a képből, nem sok minden lehet abban a nagy fejében neki; dekoncentrált. A harmadik veszélyesebb, de egy rozmár
nehézkességével. És a feje pici, nagyon pici. A hasán lévő színosztás is inkább
játékos, ironikus. (A vérző kollégáé még pikkelypáncélra emlékeztet.)
Kissé ijesztő a tétel, miszerint a halak, a csónak és az ember mintázata
igencsak hasonló. Megint egy fanyar felgondolás. Kinek is állunk a pártján? A
tengerésznek, a faji rokonság és a magányossága okán is, valamint ott a ruháján
az a narancsszín is...
A pantomimjáték, a küzdelem folyik, mozdulatlanul, immár örökre. A művészeteken
kívül mikor szembesülünk evvel, úgy értem, a magánéletünkben? Sír szélén,
kezünkben egy csokor virággal, templomban olykor, már aki erre használja,
álmatlan, mozdulatlan éjszakákon. Kálmán barátom szerint van, akinek életében a
legmagasabb lételméleti absztrakció egy káromkodás a hatodik korsó sör után. De
mindenki szembekerül vele.
Még valami e kép kapcsán, ami – nekem – fontos és feltűnő is. 1955 óta a kép
lenyomata bennem semmit nem változott. Ma tudok róla beszélni, akkor még nem,
ma el tudom helyezni az oeuvre-ben, az európai kultúrában, de ütése ugyanaz,
hogy van ez? Ezek a legfontosabb dolgaink hibernálódnak?
Örök-időtlen képe az Arabisches Lied (Arab ének) is. 32-ben festette. Túl volt tunéziai
turistaútján (1914) és Egyiptomon is (1929). Portré? Ez az arc reánk néz, mi
viszont a szemén túl semmit nem látunk belőle. Etnográfiai reminiszcenciák. És
amit e kultúrák világnézetéről tudunk, vagy inkább érzünk – képbe fogalmazva.
Milyen komoly itt Klee, és milyen eszköztelen ! Nagyon
egyszerű kép, néhány folt. A felület osztása a derékszögű rendet követi. De a
színhatárok nem mértani, hanem (saját szóhasználattal) biológiai egyenesek – csak
amennyire egy fa törzse vagy egy kézujj kontúrja „egyenes”. Ettől humanizált. (Mondrian tanulmányozhatta volna kicsit. Ámbátor volt neki
egy korai periódusa, amikor a fa ágrendszerét geometrizálta.
Mindegy, az építészeknek nagy jót tett.)
Mitől ilyen monumentális ez a foltrendszer? (Egyébként Kleenél
szokatlanul nagynak számító méret: a kép 90 centis.) Azt hiszem, ez a
kiegyensúlyozott arányokon múlik. Hasonló foltméretek, „sakktábla”-felület. Egyetlen, ami jelentősen nagyobb területű, a
rózsaszín, középen. Azonban ezt is bontja, méghozzá pengeéles vonalakkal. S
ezekre a felületekre két kicsi sorminta felel. Szerepük pontosan megfelel a
ruha hímzésének: odavonzza a szemet, az apró minták labirintusába. Ettől
monumentálisak itt a foltok. A kép szíve egy meghatározhatatlan biológiai forma
a közepén – hogy lehet ilyet emberésszel kitalálni? Kétségkívül kell valami
ellenpont, e két szem önmagában túl didaktikus volna. De formája nekem kissé
bizonytalan. Megpróbáltam kitakarni, mégis ettől kép a kép. Ő tudja jobban.
A másik folt levél alakú. A kettő szintén anyagtalan vonallal összekötve. Mi
járhatott a fejében? Elbizonytalanít, nyugtalanságomat felkelti. Talán ezt
akarta.
Színei. A homokszíntől öt fokozatban eljut a liláig, a kép centrumába. Ellenpontként
szintén pasztellszín, vagyis fehérrel tört kékesszürke. Intenzív csak két
színfolt: a
váratlanul, keményen geometrikus – mondjuk
– homlokpánt s a fent
említett piros folt. Csodálatos tapintattal a szemek – óhatatlanul
a legszuggesztívebb látvány – halványak, visszafogottak. Evvel (is) visszalép a
natúra-hatástól. Egy másik eszköze erre: a háttérfoltoknak
nincsen térbeli helyzetük, anyagtalan, puszta színek. Baloldalról a kékes folt
alulra is átfolyik, így a fej lebeg. Nincs nyoma a horizontnak és a
nehézkedési
törvénynek. Lefelé haladva nem nehezül el a kép. Mint a turini
lepel bekeretezett arcszelete. Színeibe talán csak én érzem bele a forró
homoksivatagokat. És a melankóliát.
Számomra e kép örök párja a negyed századdal korábban festett Marokkói
tanító. Csontváry ekkor már túl van a Panaszfalon
(1904), a Taorminán (1905) és a Magányos cédruson is (1907). Kozmikus
látomásai és prófétai ítéletei. És akkor ez a csendes, látszólagos földközeli,
eszköztelen képe. Nem is annyira Keletet ismerte, mint inkább önmagát.
Pillanatkép, mégis végtelenség, időtlenség. Mivel érte ezt el? A reprodukciót
egy rajzlapra tettem, s alárajzoltam a figura testét. Csodálkoztam, hogy e
művelet nélkül, azonnal nem tűnt föl a táj és az alak abszurd viszonya. Mintha
hegytetőn állna, azonban ahhoz a horizontvonal túl magasan van. A Mona Lisa trükkje. Egészen más
szférában, de ezt a hatást kelti az olvasásra emelt könyv s a szemek kapcsolata
is. S két szem kétfelé néz, Illyés Gyula elmélkedik egyszer erről, talán a
Petőfi-könyvében Szendrey Júlia kapcsán, a bandzsaság
varázslatosságáról. Béres Ilona is mesélte egyszer a rádióban, hogy egy
filmforgatásnál miként használta ezt eszközként, megközelíthetetlen, titokzatos
kisasszonykát alakítandó.
Más. Kibillenti a nézőt bizonyosságából a bal váll, a felkar és az alkar fura
helyzete, mérete. A végtelen távol, a táj rajza is...
másképp érzi magát az ember messzire nézve. Bár családomnak olykor teher, ezért
cipelem őket, ha lehet, vasárnaponként hegytetőkre. Égközel,
ünnep, megpihen a szem, a lélek. Talán Jézus is ezért járt hegyre imádkozni.
Hogy összekerültek ebben az írásban ezek a többféle közel-keletiek... Mi lett volna Európából nélkülük?!
És mi lenne velem Klee nélkül?!
De hát ez már nem tartozik ide...
Színes
melléklet még: Csendélet (utolsó befejezett képe), 1940