1992.09. publikációim / html/mozgo9.htm C.02256/9
VD.
/ MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Vaszkó Erzsébet, aki zseni
volt
Vannak ilyen
emberek. Schaár Erzsébet egyszer éjjel baráti társaságban odafordult
ismerőséhez, aki kászálódott, kocsijával indulni készült Bécsbe: ne utazzon
most, menjen inkább haza, jobb lenne. (Te figyelnél egy ilyen mondatra?) A
férfi elbúcsúzott. A szobrásznő ettől kezdve órákon át hallgatott. Majd éjfél
után megszólalt: „Késve érkeztek a mentők.”
Vaszkó Erzsébet fiatalon a Kárpátokban festett, mikor fölriadt: „Nem tudok így
dolgozni. Valaki Pesten az íróasztalomban keresgél.”
Boszorkányok pedig nincsenek. Rendkívüli képességek vannak. Milyen titkos
életük lehetett ilyen tudásokkal?! Beszélgetéseink alkalmával iszonyú élességgel a probléma morális gyökerére
kérdezett rá. Persze ettől lehetett volna pocsék festő.
De hát csoda, amit létrehozott. 83-as szentendrei életmű-kiállítására (teljes
csendben zajlott le) Miklós barátom levitte műpártoló barátunkat, Kanada akkori
nagykövetét. Pár nap múlva csillogó szemmel dicsekedett, sikerült
megakadályoznia, hogy a diplomata képet vásároljon. „Nem volt könnyű. Nagyon
akart. De hát nemzeti kincs! Mi lenne, ha még ez a néhány kép is eltűnne?!”
Képei alig-alig, néhányuk múzeumban, a többi gyűjtőknél, ki tudja. Főiskolás
korától kezdődően mindig megsemmisítette a gyengébbeket. Az a kevés viszont,
ami már kultúránk vérkeringésébe bekerült kiállítás vagy reprodukció által, az
súlyos, mint egy bírói ítélet, mint egy távoli égzengés, és nyugodt, mint a
hegycsúcsok hajnalban.
Azt mondta egyszer: mindig a témából indul ki. El kell hinnem neki. A Gyűjtő
esetében tehát egy bácsit kell elképzelnünk, amint képek között turkál, és
vélhetően igyekszik a hangulatot az olcsóbb vásárlás lehetősége felé
kormányozni. Ismerjük. De hát ez a daumier-i szint.
És Vaszkó? Mit láthatott abban az emberben? Egy figyelő, de egyszerre befelé és
kifelé is figyelő statikus komoly
arc. És mintegy függetlenedve az arc
intellektusától, s háta mögött egy várakozó, nyitott tenyér. Ez mindeddig csak
egy geg, bár annak kiváló. (Plakáttervező
grafikusnövendékeknek adnék ilyen feladatot: piktogramtervezés.)
De hatoljunk kissé beljebb. A kép háttere absztrakt. Az eredetire nem
emlékszem, ha láttam is valaha, itt: sötétlila, faktúrával alig bontott
felület. Láthatóan csak arra szorítkozott, hogy a felhordott festék színné
váljék, talán kissé térré, részletmotívumok nélkül. Ehhez a minimális eszköz,
mint annyiszor a 20. században: egy-egy színvillanás a semlegesen lemázolt
felületen. Mindez valóságra utalásnak túl kevés. Baloldalt alul, a kerethez
tapadva egy világosabb színcsík, a háttérből alig elváló lila, bár a nyomaték
kedvéért egy szakaszon világosba vált. Úgy szoktuk mondani, hogy a biológiánk
és vizuális tradíciónk folytán bármely absztrakt képen húzódó vízszintes vonal
mindig a horizontra, tehát a térre utal, azt sugallja – itt pedig ez elegendő a
falsík, az enteriőr megidézésére. Nyugodtan meg lehetne kérdezni bármely
kisgyereket: a bácsi mezőn vagy szobában van-e? Igaz, erre utal a jobb fölső
sarok félköríve is, ami egy hirtelen naturális idézet is, akárha dongaboltozat
súroló fényben, derengőn.
(A kép eredetivel összevetett viszonylag hiteles kópiája. 2001. okt.
csináltam.)
A kép jobb szélén végigfutó markánsabb lila csík egészen más regiszterben szól.
Nem tapad a kerethez, lebeg; faktúrája (felületmegmunkálása)
szinte nincs. Anyagtalan. De a dongaboltozat függőlegesbe hajló végét mégiscsak
szilárddá támasztja. És e sötétségben, a vélhető falakon túl ez az egyetlen
bútor. A szellemi szférában. Történés, s a figurán túl, ebben a síri térben:
humanizál.
A kézfej. Stilizált, szép, áttekinthető forma. A Gyűjtő hüvelykujja kissé
begörbül, markolásra kész. Mondjuk szebben: befogadásra. A színe gyönyörű
színkörnyezetében: rózsaszínes szürke. Vaszkó szerette ezt a kezet; a dongaíven
kívül az egyetlen lágy folt. Kontúrja foszforeszkál. Először egy világosabb sárgásszürkével festette meg ezt a foltot, majd túl
hangsúlyosnak találván átkente sötétebbre, pasztellel. Ügyelt, hogy ne töltse
ki a teljes mezőt, így kivillan az eredeti szín a kontúrok mentén. Hányszor és
hányszor használt eszköz, illetve következmény, mindnyájunknál! Sok igen
szófukar és szikár nonfiguratív képnél szinte ez egyetlen történés, és milyen
gazdaggá tudja tenni a felületet! Sokszor a festő színkeresgélésének egyetlen
árulkodó lenyomata. (Vagy csak az értő látja meg benne a rengeteg munkát, és
mosolyog, amikor imitált a kínlódás?!) Nézzük meg a
három függőleges folt és a két negatív terület arányát. Jó. Pedig a (látszat
ellenére) nem egyszerű a feladat. Főiskolás koromban egyszer léckerítést
kellett terveznem, de szépet. Onnét tudom.
A fej. Geometrizált foltrendszer, absztrakt
festékfoltok. Használtak effélét szántóföldek, de éjszakai utcaképek, tűzfalak
megjelenítésére is a franciák, itthon pedig főleg a szentendreiek. Itt
láthatóan alkalmas ez szellemi szerkezetek ábrázolására is. Fejet, foltokból,
így leginkább Klee festett (Senecio, az a bázeli piros hátteres palacsintafej, amit egy
körformából munkál ki. De ott a fő feladat a geometriából humánná áttűnés,
játékosan). Mi utal itt a témára: az arc stilizált profilvonala, egy fekete
kocka épp a szem helyén, s a tömb arányai, a nyak. Ennyi. S ezen belül és ezen
túl, lilák és fehérek. Hideg (kékbe hajló) és meleg (vörösbe hajló) barnák.
Megint csak a foltok áttekinthető, mellérendelt, de rafinált arányai. A valahai
legszebb Mondrian-felületosztás. Mágikus színek,
fegyelmezett líra. Leheletfinom játék a tériséggel: a foltok egymásmellettisége
hiteles a maga absztrakt közegében. Elhisszük neki,
hogy ezek a foltok egymás mellé rendeltettek. Mellé? A foltok formájából
kivehetően néhányuk fedésben van a szomszédos folt által! Absztrakt tériség,
mint bábszínházban a paravánfalak egymás mögött. A tér különös megnyilvánulása.
A nagy fekete folt bal oldalán még egyszer kivillan egy súroló fény, rímelve,
tehát összekötve a főtémát a háttérrel. A barna foltok némelyike sokszorosan
át- meg átdolgozott, a közép-felső láthatóan igen keservesen. Ettől (is) olyan
emberi az egész. Illetve evvel is ellensúlyozza a szem dogmatikus geometriáját,
szenvtelen magabiztosságát. És az áll – natúrára is emlékeztető – szikár
keménységét. Ezt a durván festett lila háromszöget, ezt a lila háromszög-állú
embert első látásra nem szeretjük meg, de végül is elfogadjuk. Úgy tűnik, ez
feladat volt a festő számára is. Megbirkózott vele.
Megemlítendő még a fejből „hátul” kinyúló két forma, ami egyébként a
legmarkánsabban lép ki a derékszögű rendszerből. Talán a haj oldottabb tömegére
utal. Túl didaktikus lenne a fejforma nélküle. Az alsó forma elmosódott,
meglepően az. Milyen következményekkel? A nehezebben kivehető, olvasható
látvány a természetben mindig a távoli. Így ez tériséget sugall. Mint
fogaskerék két foga, markol bele környezetébe, egyetlen szerkezetté alakítva
témát és hátteret. A fej mögötti holtteret élettel tölti meg. A két forma a két
sarokra irányul, a szem spontán meghosszabbítja vonalukat, s evvel kipányvázza
a középpontban lebegő fejet.
Utolsó éveiben, úgy tudom, már egyáltalán nem festett. A fiatalság agresszív.
(Déry is biztatta Szárszón a beteg József Attilát: Írj!) Fáradt volt ellenkezni
velem, festőlemez hiányára hivatkozott. Vittem neki, ami talán átmelegíthette
egy percre – a gesztus –, amikor megtalálta az ajtaja előtt egy reggel. Csendes
öniróniával élte meg szelleme öregkori megroggyanásának jeleit is.
Kormánykitüntetést kapott, szólították a Parlamentben az elnöki asztalhoz.
Elindulva rácsodálkozott a pár sorral előtte ülő beteg Bálint Endrére, aztán „... elkezdtem vele diskurálni. Mindenről megfeledkezve. Ez
hiba volt. Aztán a miniszter odajött hozzám, s átadta a díjat, kedvesen...”
1985-ös kiállításomra még eljött. 86-ban halt meg. Pilinszky egyszer azt mondta
a pannonhalmi diákoknak: „Nem tudom, ki volt a miniszter, amikor Van Gogh a
cipőjét lefestette.”