1992.05. publikációim / html/mozgo5.htm C.02256/5
VD.
/ MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Morandi
1991
májusában itt volt a pápa a Hősök terén. A 20. századi művészet egyik pápája,
Giorgio Morandi (1890–1964) majdnem negyven csodaképével, a Szépművészeti
Múzeumban. Mikor a kiállítás megnyitása után öt nappal, véletlenül tudomást
szereztem a dologról, s lihegve felhívtam barátomat, M.-et, tréfának hitte: „És
mellesleg éppen nálad teázik...?!”
Aztán láttam néhány szürke plakátot is. A Morandi mellett kiállított édeskés
szobrásznak színes fotóval illusztrált plakát jutott. Mikor negyedszer néztem
meg a tárlatot,
éppen lehetett katalógust kapni.
Ugyanez a kiállítás a New York-i Metropolitanben világszenzáció lett volna.
Nagyon szeretem. Rendkívül furcsa a pályája. Diplomája után egy évvel, 1914-ben
Bolognában 13 képpel szerepel, ami között van néhány „üvegcsendélet”. Alig két
évre rá, 1916-ban megfest egy olajképet, ami üvegpalackokat és üveg
gyümölcstálat ábrázol; ez már főmű. És életművét ismerve, nyugodtan festhette
volna húsz, harminc, sőt negyven évvel később is. Tehát 14-ben – ha nem korábban
– festette első üvegpalackos csendéletét: majd éppen ötven évig ugyanazt a
témát!
Ha létezne ez a fogalom egyáltalán: semmitmondó téma, hát ez az. Ötven évig egy
asztallapon négy-öt üveg ide-oda tologatva. Kitérő a pályán, ha annak lehet
nevezni, ennyi: a tízes évek elején a kubizmus, a tízes évek vége felé pedig a
metafizikus festészetnek nevezett csacsiság szele megérinti őt is – illetve
palackjait. Időnként fest egy-egy – szerintem jelentéktelen – tájképet. Kortársai
közül sokan úgy ítélték monomániás témaválasztását, hogy evvel jelzi
visszavonulását az egyre inkább terjeszkedő fasizmus elől. Ezt egyébként nemrég
még a Magyar Képzőművészeti Főiskolán is így oktatták. Csakhogy 1950, 1960 – Morandi
nem változik semmit. Ennél nagyobb bátorságot...!, vagy éppen a megtalált
kincset félte lecserélni a bizonytalan más-ra?! Talál egy témát 24 évesen. 26
éves korától ez a megkezdett széria tele van remekművel. Tárgyait valamelyest
cserélgette. Beállított csendéletekről dolgozott. Tavaly láttam végre egy olyan
vele foglalkozó albumot, amelyben műteremfotók is voltak. A palackok és ládák
zsúfolva modelltárgyakkal. Nem változtatta viszont a képméreteit, szinte mindig
megmaradt a negyven centi körül. És maradt a kompozíció is: a tárgyak, egy
horizontvonal, ami igazából az asztal túlsó éle, mögötte falmező, legtöbbször
még csak árnyékkal sem bontva. Nézzük meg 1957-ben festett Csendélet
című képét! Falmező, kerek vagy talán ovális asztallap, öt összetolt tárgy
kettős sorba rendezve, családi csoportképként. Elsőként színeivel hat. Az a
halvány
okker és a világoslila folt együttese egy tengerparti napsütötte föveny
békéje. A csendélet darabjai is lágy pasztellszínek, egyensúlyozva egymást. Van
bátorsága a fehér palackot középre állítani. Kompozíciója már nem is lehetne
centrálisabb. Ahol elkezd a kép különössé válni: a tárgyak kontúrvonala igen
rafináltan szerveződik. A fehér üvegnyak vonala pontosan fed két mögöttes
kontúrt! Észrevétlenül furcsa. Az sem feltűnő az első nézésre, hogy a tárgyak
irracionálisan egymás terébe hatolnak. Annyira azt látjuk csak itt is, amit
tudunk! Pedig itt az öt üveg: egyetlen szobor! Még hangsúlyozza is: a cserép és
az üvegek tetejei
egyetlen vonallá rendeződnek. Méghozzá jó szobor! Mikor
Brassaï fotózás közben letörte Picasso Ember
báránnyal című szobrának egy darabkáját, a kinyúló báránylábat, Picasso
önkritikusan megjegyezte, hogy egy szobrot a hegyoldalon le kell gurítani, és
ami megmarad, az lesz az igazi. A Morandi-kép igazi „szobor”.
Ecsetkezelése bámulatos. Egy tisztességes céhbeli mit tenne egy ilyen pici – negyvencentis
– kép hátterével? Elindulna fölül a kép szélénél egy hidegebb sárgával,
mondjuk. Lefelé haladva kis narancsszínt bele, majd az ellentét fokozása
érdekében a lila találkozásánál hidegebb – okkeresebb – sárgává válna. A kép
sarkainál a sárga elsötétedne egy kicsit – ezt Rembrandt óta mindenki így
csinálja –, hogy a néző a látványt ne önkényes kivágásnak érezze, kimetszve a
világból, hanem zárt egységnek. (Nézzük meg ilyen szempontból az elmúlt
századok portréit! Még a fotósok is használják!) Ezenkívül: változna a háttér
sárgája a tárgyak közelében is, idomulva vagy éppen ellenkezve. Csábít egy
ilyen felület spachtlival (festőkéssel) való megmunkálásra is: a domináns,
kikevert alapszín után az ember még belekotor a paletta egyéb színkeverményei
közé is egy kissé... nem nagy gyakorlattal is gyönyörűség, a véletlen szerint
is szerveződő-szövődő gazdag felület képződhet. S mit tesz ezzel szemben
Morandi? Itt, és igen gyakran egyebütt is, a következőket: kikever egy igen
egyszerűnek nevezhető világossárgát – fehér, fekete, sárga és okker tubusokból,
ha jól látom. És –
akár egy sámlit mázolna le – végigszalad a felületen. Még
reprodukciókon is kivehető az egyenetlen vastagságban, megmunkálatlanul
fölhordott festék. És az ecsetjárása? Mit lehet egy bontatlan
síkfelülettel kezdeni? Végigmenni rajta függőleges vagy vízszintes
ecsetvonásokkal, szép rendben. Van
Gogh talán örvényekből festette volna végig.
Seurat pontokból állította volna össze a felületet. S itt: semmi párhuzamosság,
rend, hanem elképesztő összevisszaság. Egyenes húzásokból félkörökre vált,
mintha unná a mozdulatsort, legalábbis a látvány oldaláról nézve a dolog
semmilyen formában nem indokolt. És külön illetlenség: a háttér ecsetrajza a
tárgyak közelében azok körvonalát kezdi követni. Ez a darabosság sokszor a
tárgyak színfoltjainak megmunkálására is jellemző. Jól lehetett ezt most a
múzeumban látni, az eredeti képeken. És azóta nem tudom megfejteni, miért nem
zavaró ez. Egyvalamit találtam erre vonatkozóan, a színharmónián kívül: a
színhatárokkal különös gonddal bánik. (Kontúrvonalat akartam mondani, de hát
azt nem használ.) Itt, határhelyzetben, ecsetjárása szinte rebbenő félénkké
válik, mintha óriási feladat lenne azt a korsót pontosan megrajzolni. Mintha
nem tudna rajzolni (ördögien tud). Az egyenesek is: kis kisiklások, félkörök,
öblök vannak elbizonytalanítva. A tárgy ettől lebegőbb, nem konkrét. És:
messzibbre kerül tőlem. (Húzzuk meg gondolatban ezeket a vonalakat egy lendületes,
fekete ecsetvonással. Van ilyen a világon elég. Fernand Léger. Akármit fest,
arasznyira van tőlem.)
S mindezt általában à la prima technikával, vagyis az egyszer
lekent foltra többször már nem tér vissza. A Szépművészetiben megnézve most
(Európa képtáraiban egyébként szinte nem látni tőle munkát, Olaszországban
vannak, és rengeteg magánkézben), a festés előtti fölvázoló ceruzarajzok sok
helyütt kilátszanak, s a vászon fehérje is ki-kivillan. Mindebből pedig az
következik, hogy még a nagy festők között is hihetetlen színérzéke volt.
Csontváryról mondják, hogy óriás vásznait elkezdte festeni a bal alsó sarokban,
és befejezte a jobb felsőnél. Meg kéne nézni, én nem hiszem. Ember ilyet nem
tud megtenni, hogy több száz színfolt azonnal „üljön”. Még Morandi egyszerű
szerkezeteinél is emberfeletti teljesítmény. S milyen eszköztelen!
Gondoljunk
csak bele, semmi rendkívüli, feltűnő ötlet; csöndes és természetes, mint egy
csokor virág.
Vagy nézzük a 31-ben festett képét: Kagylók és gyümölcsöstál. A kép
ilyetén szervezése ritkább nála,
tárgyak csatárláncban, kartávolságra. Három és fél darab. (Hogy valamit félbe
lehet vágni, alighanem Bonnard-tól tanulta. Utrillónál is előfordulnak belógó
faágak, ez-az, de nála más a helyzet. Ő sokszor fotóról, sőt kommersz
képeslapról festett.)
Különös tárgyak ezek! Szerencse, hogy a címben megnevezi, én ki nem találnám
azokat a mágikus értelmezhetetlen amorfokat! Megint csak nem megmunkált,
megformált felületek, nem érezzük anyagukat, domborulataikat. Határozatlan
alakú színfoltok. De ilyet nem lehet kitalálni! (Tessék végignézni a Knaur-féle
Absztrakt lexikont!) Sugallja, hogy
ez „valami”, akkor is, ha nem értem. Minden műalkotás befogadásának első
fázisa: „ez valami más” – elbizonytalanít. Miben? Biztonságomban, hogy értem,
tudom a világot. Magamat. Csak ebből az elbizonytalanodás-pozícióból lehet
valakit továbbvezetni. Kézen fog, gyere, ez valami más. VAN MÁS IS. A
láthatónál, érthetőnél messzibb rendre utal.
Pilinszky azt mondja, hogy a szakrális művészet tautológia, szóismétlés. Minden
művészet az, ugyanis.
Ez is.