1992.11. publikációim / html/mozgo11.htm C.02256/11
VD.
/ MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Menyus bácsi
Kétszer
láttam.
Egy festőszakosztály-ülésen ott volt, a Vigadó nagytermében, s fölszólalásra
jelentkezett. Hátul, ahol ültem, néhány öregúr összemosolygott, egyikük
legyintett, hogy ez bizony hosszú lesz, s elindultak a büfé felé.
Csakugyan soká
beszélt. Nem tudtam megfejteni, miről. Igaz, a költészet nagy hányadára süket
vagyok. Mostanában gyönyörű mondatokat olvasok. Tőle idézik.
Az 1976-os nagy műcsarnoki kiállításának megnyitására nem véletlenül vetődtem
el. Tudtam, kicsoda, és hallottam különös életéről. A vernisszázson
lefényképeztem, F/1976/02; apró veréb daliás felvezetők
között. A kiállítás kockázata igen
nagy volt, nem csak én vettem észre. A szomszédos teremben egyidejűleg a
festőóriás: Paul Klee. Klee, az apám. És be kellett látnom, hogy a félszemű-féllábú
miskei festő itt jobb volt.
Tóth Menyhért, 1904–1980.
Parasztgyerek, beteges. Szobafestőinas Kalocsán. Elvergődik a Képzőművészeti
Főiskolára, nem igazán neki való környezet, albérlet, és kecskét tart. Gümőkor,
operációk. Vergődések után hazatér falura, immár Miskére – 1936 –, s
fölfedezéséig már nem is igen mozdul onnan. Majorannát termeszt, szobafestést
vállal, és muzsikálást lakodalomban. A hetvenes évek elején megtalálják; Bács
megye legendás tanácselnöke, ha jól tudom, egy tételben megveszi az életművét
egy leendő múzeum számára. Tárolásra hely még nincs. A képek egyelőre maradnak,
Menyus bácsi sorra fehérre
festi őket. Kormánykitüntetés, de akkor már nagyon beteg. Ennyi.
Tisztességtelen dolog valakit anekdotákon keresztül bemutatni? Végül is ez is
művészet: az elhagyás művészete. Igaz is, meg kevés is. Befolyásol-e, amit
hallottam róla, képolvasásomkor? Igen. Bár például az Afrika képénél, ami remekmű, nem. A kecskeméti alkotóházban ebédnél
zokogva az asztalra borult, hogy Afrikában éheznek a gyerekek.
Micsoda terheket hord egy ilyen ember!
Földet művelt, és festett. Évtizedekig. A falu határán túl ezt nem tudta senki.
Uramisten. Most reménykedve mondjuk, biztosan boldog volt. Vagy ez már a
mítosz? Valahol Thomas Mann magyarázza nagyon szépen, hogy a művész igazi
fizetsége mindig maga a mű. A készülő mű, teszem hozzá én (vagy talán még ő),
mert a kész termékkel már sok baj van. Vagy lehet. De
az a pillanat, amikor a festékből kép lesz, egy majdani kép első ígérete...
Nézem a rajzait. Világos, nem véletlenszerűen találta meg képtémáit. Hatezer
rajzot hagyott maga után. Nagyon sok. Heroikus álmai voltak, mítoszokat
ábrázolt. Félúton elmaradozom mellőle, nem vagyok alkalmas követni. De a
keretezett, kész műnél újra találkozunk. És megemelem a kalapom. Szüts barátommal évtizede veszekszünk ezen: mi a téma szerepe a
szakmánkban. Tessék megnézni ezt a Műlovarnő képet. E témánál kettő a
fontos: a ló meg egy nő. A ló megvan, habár arrébb. És a nő?!
Mi ez? Az utolsó nagy cirkuszábrázolási periódus, amiről tudok, Európában, a
tízes évek Párizsa. Hogy a színházat unták Picassóék,
és hát a cirkusz mint a szabadság utolsó menhelye.
Álma. Nálunk valamivel később Vaszary és Aba-Novák nyúlt ehhez a témához, de az
ő evilágiságukkal nem tudok mit kezdeni. Vaszary egyébként a Főiskolán mestere
volt Tóth Menyusnak, szerette is, segítette is.
Ez a gondolatsor sem vezet sehová. Mit látott bele mesterünk ebbe a témába?
Erotika? Combja megrajzolva, széttárva, a szemérem helyén erősebb festékpamacsok.
Lehet, hogy az, én nem hallom ki belőle. Gombszemekkel, ilyen palacsintaarccal?
Ősanya-mítosz, ami annyit foglalkoztathatta, az ő Willendorfi
Vénusza? Nézzük a festés oldaláról. Az első, ami megfog, az édességes fehérrózsaszín
képmező. Ha erotika, akkor leginkább ez. A bal felső sarokban hideg színekből
indít: szürke – testszín – kékeslila. Nemcsak azért ezt nézzük meg először,
mert balról jobb felé olvasunk könyvet is, hanem a téma okán is; az arc a lélek
tükre. Kivéve itt. Innét a színek is és a sötét tónusok is kétfelé vezetnek. Az
egyik a nő lába közé, amiről egyszer egy magyar szexológus bájosan azt írta:
rejtély, miért szeretik a férfiak annyira nézni, mikor nincs is ott semmi. Itt krapplakk-vörös (bordó) kontúrvonal miatt tűnik föl. A
vonal két vége két mázsás tömbbe fut le: bordó az egyik, narancs a másik. Jobb
felé indulva pedig a fejtől: a kakasfejű ló, ó-lábakkal. Hozzá akarta volna
gömbölyíteni gazdájához? Nem tréfának szánom. Antropomorfizálta? Ez az állat engedelmeskedik
a gazdájának – idomul. S az ő piros színe a műlovarnő kicsattanó életereje,
nem: e ködből-párából gyúrt alak így kötődik sűrűbb világunkhoz.
És a témától elvonatkoztatva? Adott egy fehér-rózsaszín háttér előtt fölvillanó
piros, két sárga és több kisebb halványpirosféle folt, túlvilági édes
harmóniában. Absztrakt tér, semmi padló vagy horizont. A jobb alsó sarokban még
ábrázol valamit, számomra kivehetetlen, az is gömbölyded forma. A kisméretű
íveket mindenütt nyomatékosítja, ismétli. Nézzük csak az arc kontúrját. Kezdi
egy lila csíkkal, ezt két rózsaszín között egy halványabb szürkéslila
vonal követi, és végül egy habosan-vastagon festett kopogó-fehér. Ami a formát
már köti a lófejhez. A kontúrvonalak színeit egyébként is érdemes követni,
hogyan változnak. Nekem Bonnard-tól ismerős az ötlet,
ő a foltok felületét színezte így, a maga különös
módján. Még egy helyen látni ilyet: budapesti kiállítótermek, nyolcvanas évek
vége... néhányan eltanulták Menyus bácsitól ezt a tudományt. Nem baj.
Másik képe, aminek ereje szintén megfejthetetlennek tűnik, az Afrika.
Igen nagy méretű kép, 140 x 200 cm. A keretet, ahogy
mondani szokták, szinte szétfeszíti a mitologikus állat kontúrja, ami
érzékelteti, hogy ez az állat bizony mindennél nagyobb. Ha jól emlékszem,
láttam nagyanyáink korából térképet, amin Afrikában még voltak fehér foltok. Ha
ismeretlen, félelmetes is. De a mi magyar kultúránknak annyira nincsen
érintkezési pontja avval a világgal! Vagy az említett újsághír és társai,
Afrikáról, amire Tóth Menyhért Kecskeméten úgy reagált? Talán megint csak az
ős, az ősi keresése, a „honnan jöttünk, mik vagyunk...”
Milyen lehetetlen az állat nyakának megformálása! Mintha nem tudna e hosszú
formával mit kezdeni. Mintha kormorán éppen halat nyelne. És a fej. Az
őshüllőket a tankönyvben igen kicsi fejűnek láttuk, gondoltuk is, biztosan
nagyon buták lehettek. Ezek a fogalmi kötődések bizony hatnak a formák
olvasásakor. De két körforma: ez a fura állat a nappal-holddal szemez. Így hát
neki van igaza. Bár a teste a fontos, mégiscsak. Valaki egyszer majd biztosan
megfejti, mit jelent a hasa alatt keményre és konkrétra, szögletesre váltó
bordó vonalrendszer. Nekem leginkább az ellést-szoptatást asszociálja. A
folytonosság, az örökkévalóság. És megint ez a hús-vér, alvadtvér-szín. Semmi
komplementer, valami kis zöld vagy kék. Pihenésként. Önmaga biztonságában izzik
a kép – a gümőkóros, falábú festő, aki olykor elsírja magát...
Talán gyerek maradt. Minek ment el vénségére a Kanári-szigetekre?
A kép szövetét faktúrája adja. Még reprodukción is jól látható: a vörösekkel
megfestett foltrendszerre fehér festékpamacsokat kezdett fölhordani, mintha
hóesés lenne. Foltonként változó a sűrűsége, evvel tagol, egészen a fehér
ragyogásig. Tizenkét éve nézem Kecskeméten, tudom: a kép – és nem csak ez – szinte
dombormű a felhordott fehér tétegek által. Ez barbárrá is teszi, s furcsa módon
anyagszerűvé is. Furcsán, mert nem a témát követi, értelmezi, egy teljesen
szuverén formarend szerint vibrál, pulzál, egyidejűleg kétféle megközelítést követelve
ki magának. A síkbeli és a téma szerintit.
Az Etetés története is elvont térben zajlik. Fehér kutya szájában
rózsaszín folttal. A jobb alsó sarokban még egy állat, megfejthetetlen, köze
van-e az etetéshez, vagy szemlélő csak. Időtlen szellemalak. S egy-egyvonal
erejéig megint valami kínzó konkrétság, ami nem engedi a nézőt az Óperenciák
világába repülni. Falusi udvar. Mintha a kutya szája körüli piros vonalakkal, a
sárga ormányfolttal valamit nagyon meg akarna nekünk magyarázni. Mi lehet az?
Látványélményből indíthatta a témát.
Menyus bácsi most éppen Sevillában képviseli
hazánkat, a világkiállításon. Azt hiszem, igazabban, mint ottani összes
magyarkodásaink együttvéve.
Illusztráció
még a cikkhez: Nagyorrú