1992.04. publikációim / html/mozgo4.htm C.02256/4
VD.
/ MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Tornyai kontra Czóbel
Nyomasztó
emlékem az a bizonyos Tornyai-kiállítás a Nemzeti Galériában. Újságszenzáció
volt valamikor a nyolcvanas évek közepén – a fölbontott műterempadló alatt több
száz képet találtak, szakszerűen csomagolva. Aztán fény derült az ügy
hátterére. Az özvegy valami örökösödési vitába keveredett. Ő volt birtokon
belül, féltette a képeit, és így oldotta meg a dolgot. (Egyszer megírhatná
valaki a festőözvegyek történetét. Állítólag az MSZMP KB tagjai, beleértve Aczél
Györgyöt is, minden földi halandó közül csak tőlük rettegtek.)
A Nemzeti Galéria jókedvűen – és hogy jelezze fürgeségét is –, az anyagot
szinte rendezetlenül, mintegy „in situ” mutatta be.
Szaladtam hát én is. Jó képek, egész jó képek. És aztán az a bizonyos nagy
széria. Lemezre festett, egyforma méretű, 40-50 centis olajképek tucatjával,
variációk. A téma, a kompozíció szinte azonos: ég, horizont, alatta a róna, 50,
100 darab?! Kidolgozott, befejezett munkák.
Befejezett? Majdnem. Ez a fájdalmas és az ijesztő is a történetben. A kompozíció
átgondolt, színek a helyükön. A képek az évszakot, az időjárási helyzetet is
hűen érzékeltetik: viharfelhők vagy békés alkonyat. Atmoszférájuk van. A kép
már kép. Vagy mégse? És itt álljunk meg egy pillanatra. Sok festő beszél erről
a percről. Amikor a festékből kép lesz. Bernáth Aurél ezt úgy fejezi ki, hogy
amikor megcsendül a kép. Megszületett.
És akkor kezdődik az aprómunka: a keresgélés újabb fázisai. Egy jelentéktelen
színfoltocskát ötvenedszer is átfesteni. Bírja-e a festő szusszal, fegyelemmel,
minden ezen múlik. Ha az ember végigsétál a Műcsarnokban egy Tavaszi Tárlaton,
a képek 70 százaléka ezen bukik el. Hogy végül is ki mennyit kínlódik egy kép
sarkával, ez legtöbbször titok marad.
Az aprómunka, a keresgélés. Számomra erre a legcsodálatosabb példa alighanem
mindig is Czimra Gyula (1901–1966) marad. A Galéria
akkor még a volt Kúria épületében lakott. Döbbenetes emlékkiállítás. Emlékszem,
az ajtóban találkozva, csak dadogni tudtunk erről egymásnak Kokas Ignáccal: micsoda festő! Ő is akkor látta először. Mit tudott ez a
festő? Mindent. Nem mondhatni pedig, hogy témagazdag
volt. Szobabelső. Szobák, üres műtermek. Félig nyitott ajtó,
festőállvány, egy korsó a földön, semmi. Fölrajzolja a témát ceruzával, majd a
térközöket kifesti? Mint a gyerekek a kifestőkönyvet. Megnézi, úgy ítéli, nem
történt semmi. Nem jó. S akkor elkezdi a színeket keresgélni. Át- meg átfesti a
foltokat. Rétegek egymáson, szinte relief már a felület. A ceruzavonalak
eközben érintetlenül maradnak (a kompozícióban bízott), de egyre mélyebb árkot
képeznek. És aztán egyszer csak megvan, megtalálta. Azt a lehelet-egyensúlyt a
színek között, amit nem lehet soha előre kigondolni. Amikor megcsendül a kép.
Nem mindig sikerül, persze. Kirakták vázlatlapjait is. A tizedik... a huszadik... már majdnem jó...
és megvan. És akkor elölről kezdve az egész a nagy képeken...
Paul Kleere is igen jellemző az
aprómunka. A hihetetlen gazdagon végigmunkált felületek. Igaz, ő inkább
játszott, technikázott. Gyakran használta a véletlent. Szeretett pepecselni
különböző, például egymást taszító nyersanyagokkal is. Sokat dörzsölt,
visszaitatta a hígan föltett festéket. Egyszer azt mondta: szeretne eljutni a
nagy képméretekig, gyakorolja is magát, de nemigen megy a dolog. Azt hittem,
affektál. Nem. A képfelület ilyen aprólékos, minuciózus megmunkálása
léptéktelen és talán értelmetlen is lenne méteres képen.
Még egy gyönyörű emlék a keresgélésről, egy megrendítő példa. Vagy 20 éve
láttam a Szentendrei Múzeum folyosóján. Tán 20 centis ceruzarajz Czóbeltől. Amennyire emlékszem, a rajz
egyetlen témája egy X lábú kerti pad, elölről – kissé oldalról nézve. A képen
egyetlen dolog történik, nevezetesen, hogy Czóbel nem tudja a pad lábát
megrajzolni. Próbálgatja – radírt nem használ – egy kicsit ide, kicsit oda,
padláb helyett vonalak tucatjai. Semmi szégyenkezés, a világegyetem az
ellenfelünk, a vonalak harsogók. És nem sikerül megtalálni a végső megoldást,
marad a „folyamat-ábra”, a kínlódó, dühös vonalhalmaz. És evvel győzött.
Földrengésszerű rajz.
Nem minden festő ilyen keresgélő alkat. De a kivételek ritkák. Vegyük Farkas Istvánt. Századunk egyik
zsenije.
Hatvanas évek, Kiscelli Múzeum: Találkozás a temetőkertben. A kép
atmoszférája és halálszaga. És valami különös fanyarság. Hogy ez miből ered – egyebek
mellett a technikából –, azt jóval később, már a Kecskeméti Képtár állandó
kiállításán vettem észre. Vörös asztal körül. Sokszor üldögéltem a kép
előtt. Csoda, kinyilatkoztatás. És közelről: pimaszul hanyag mázolmány. A
lecsöppent festékfoltot otthagyja. (Az akkor még nem volt divat.) Ha túlszalad
egy lendületes vonal, nem bánja; ha mellényúl, úgy hagyja...
hihetetlen. A fatábla itt-ott kilátszik, és láthatóan
nem gondos mérlegelés következményeként. Viszont a színeinek borzalmas ereje
van – időnként tényleg borzalmas. Hihetetlen indulat.
Térjünk vissza a Tornyai-sorozatra. A kép megvan, akár bekeretezhető. Valami,
valami apróság még hiányzik, egy leheletnyi módosítás, de elmegy. Nem baj,
vegyük elő a következő táblát, majd azon talán sikerül. Hányszor csaptam be
magamat így én is! Iszonyú nagy kísértés, ha – mint nála is nyilván – sok
egyforma méretű lemez van előkészítve. Elég egyetlen próbakeret, óhatatlanul
sorozat lesz belőle. Pontosabban: variációk. És az egész alig ér valamit. Egyik
sem megoldott. Hogy mi a különbség a Czimra-vázlatok
és Tornyai képei között? Czimránál az „addig innen el
nem megyek” feszítettsége, iszonyatos küzdelem a hibátlanért, a legjobbért.
Tornyai pedig ernyedten elővesz egy új lemezt.
Pedig lehet, hogy az egész gondolatmenetem tévedés. Esetleg elfogultságom
félrekormányozott? Hiszen százszor és még többször átéltem, mennyire nincs
semmiféle egyedül üdvözítő módszer a művészet világában. És ez alighanem az
asztalosságra is érvényes. Hogy Watson vagy ki, a DNS-molekula megtalálója
állítólag főként csak teniszezett. Bár Goethe erre azt válaszolja, hogy lusta
zseni nincs. Számomra Szinyei legjobb munkája az a kis gyönyörű hevenyészve
odavetett olajvázlat, a Hinta. Mi hát a különbség? Tornyai ernyedten
félbehagyja. Talán ez. Vagy mindez csak őreá vonatkozik?!
Hogy néki folytatnia kellett volna?! Lusta volt,
gyenge? Vagy egyszerűen: ez volt tehetsége határa?
Miért nem vette később újra elő őket? Egy fél év múlva? Hiszen el nem adta,
hagyatékban maradtak. Vagy nem látta a minőség fokát? Esetleg többé feléjük sem
nézett, nem is akarta látni őket, elpusztítani pedig nem volt lelkiereje?
Vagy csak halogatta a dolgot?
Nem tudom.
És végül is semmi tanulságot nem lehet a balesetből levonni?
Nem tudom.
Nekem figyelmeztetés marad.